Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***
Si noe om lyden ja, er ikke akkurat så verbalt anlagt men jeg kan da prøve.
Men det er jo noen forutsettninger som bør nevnes, som har innvirkning på lyden.
Rommet jeg bruker er vel relativt lite, 4,1m x 4,4m der anlegget av praktiske årsaker er plassert ved den ene "langveggen". Den ene høyttaleren står i et hjørne og den andre står praktisk talt i en døråpning(se bilde tidligere i tråden).
Videre står de ca 0,7m ut på gulvet, målt fra baffel til bakvegg. Avstanden mellom høyttalerene er ca1,9m, jeg sitter da ca.2,6m fra baffelet.
Takhøyden er beskjedne 2,1m. Jeg sitter da plassert kliss inntil den andre "langveggen" og lytter.
Jeg er heller ikke sikker på hva laminatgulv og takess-tak gjør med lyden(førsterefleksjoner?).
En annen faktor her er elektronikken, som er mellom fem og ti år gammel med en samlet nypris på ca.25k.
Videre må jeg vel nevne at jeg bruker kun massiv kobberkabel både som høyttalerkabel og internkabel.
Når det er sagt, så må jeg bare si at høyttalerene virkelig lever opp til forventningene. De gir et stort lydbilde med godt perspektiv, kanskje litt livlig diskant på enkelte innspillinger men det tillegger jeg cd-spilleren, den er vel ikke akkurat nøytral.
Disse høyttalerene gir en følelse av tilstedeværelse jeg ikke har hørt tidligere.(Livsbejaeende driv, fremragende holografi og kropp på bambusspråket)
Cd'er som tidligere låt tynt og hardt har blitt tatt fram og spilt med stor overraskelse og glede, et par innspillinger fra KKV ble litt vel fyldige i bunn, særlig Gåte ved gåte. Men dette skyldes nok i stor grad at jeg sitter så nær bakveggen.
Jeg er svært fornøyd med resultatet. Det er gøy å høre på musikk igjen, noe det har blitt mye av de siste dagene.
Vil også benytte anledningen til å takke theStig for hjelpen og super service.