el_mariachi's MTM prosjekt *Del II planlegges*

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Nå skjer det ting her, håpløst å få malt noe når det ligger ferdig kappet mdf i snekkerboden.

    Så da ble det liming av hylleporter.

    EDIT: Nå får jeg faen ikke endret navn på min egen trå engang ???

    Dårlig mobilkamerabilde:
     

    Vedlegg

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    el_mariachi's MTM prosjekt *Del II under bygging*

    Har da fått gjort litt idag også, men jeg har for få tvinger til å få noe fart i sakene.

    Nok et råttent mobilbilde:
     

    Vedlegg

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Psyklisten skrev:
    Flink gutt ;D

    Ingen avsitvning av kassa?
    Takker
    Tenkte at siden HFS sub'n fungerte så bra uten avstivinger vill jeg prøve det også, min kasse er jo nesten nede i 1/3 i volum og innvendig måler den ca. 37 x 40 x 47.

    Håper jeg ikke går på en smell her, hva tror du?
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Du bør legge inn avstivninger her. Jeg har akkurat ferdigstilt et lignende prosjekt, og der la jeg inn solid avstiving ca. på midten rundt hele, det er et absolutt minimum. I tillegg har jeg dobbel bakvegg og en utenpåliggende fot på 56mm. Nå har jeg planlagt å ha tung toppkasse oppå, dette vil holde ting litt i ro, men det er utrolig irriterende å spare på matrielene for deretter å klatte på prosjektet.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Javel, men hva med et lag sand på utsiden da? Det er fremdeles muligheter for avstiving da kassene ikke er ferdig limt.
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hvis du har muligheten bør du legge inn avstiving mot alle vegger, helst med en som magneten på elementet kan "hvile" mot. Husk å ikke legg avstiveren rett på senter av magneten, der er det utlufting på 12LX60. Det blir komplisert å lage avstiveren som støtter opp elementet fysisk i ettertid, så dette er noe å vurdere til neste prosjekt, men resten bør gjøres.

    Sandfylling på yttersider blir helt topp, ei ramme av 22mm eller mer med mdf gjør susen. Tung hifi = kassevekt på minst membranvekt x 1000. På 12LX60 vil det si at vi lander på minst 100kg kasse. Mine kasser veier under 40kg, bare miniputter, men det sparer ryggen og gulvet når det skal 3 stk. i høyden på hver side + at det kommer en hovedhøyttaler på siden som vil veie mye mer

    Når jeg spiller kjenner jeg meget godt vibrasjonene i kassa, selv på lavt volum, demping med asfaltplater innvendig hjelper også en del.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Etter en god del om og men ble det avstivere som ser slik ut:



    Disse går hele veien fra baffel til rygg med uttak for magnet.


    Og så har det blitt litt endring i filterplanene, kommer til å bruke dette fra LC Audio med XO 100Hz med 24db avrulling.



    Filteret skal etterhvert inn i denne boksen:

     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    Dette blir jo virkelig bra!
    Stå på!!

    PK
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    HoJ skrev:
    Bilder.. vi vil ha bilder!! ;D
    Jada masa. ;D

    I dag har det gått svært dårlig, en innslagsmutter gikk over gjenger så jeg har brukt mesteparten av dagen til å få ut igjen den skruen.

    Slik blir de i hvertfall, ligner litt på blank sort.(de er litt blankere i virkeligheten enn det ser ut her)



    Nå gjelder det bare å få montert den andre, helst uten noe uhell som jeg hadde med den første.

    Da blir det musikklytting i kveld. ;D
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Hvlken dimensjon bruker du på skruene? Jeg har funnet noen 6x40mm treskruer på Bauhaus som tåler presset. Forferdelig ergelig å dra av en islagsmutter eller treskrue.

    Stå på, nå er du snart i mål.
     

    Keltern

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.04.2007
    Innlegg
    79
    Antall liker
    2
    Stilig og nesten garantert velspillende! :D

    Noe likt slik jeg vil ha det! :p
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Det var noe slikt jeg startet å bygge en gang. ;) Si gjerne litt om lyden du opplever - den lyden jeg aldri fikk høre.

    Mvh. Johan
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Rojoh skrev:
    Det var noe slikt jeg startet å bygge en gang. ;) Si gjerne litt om lyden du opplever - den lyden jeg aldri fikk høre.

    Mvh. Johan
    Dette spiller musikk.
    Hva mer kan jeg si Johan, kjøp elementer og begynn å snekkre!


    EDIT: Dette var jammen mitt innlegg nr.2ooo.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    En liten oppdatering.

    Satelittene har også nytte av å bli delt ved 100Hz, det er mye større ro i lydbildet nå.
    Bassen er stram og fin, alt er justert etter øret foreløpig.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Slik har situasjonen vært ved anlegget i lengre tid:



    Etter litt bruk av produkter fra CO som kontakt, kabel og letiklammer ble det slik litt hyggligere:

     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Så fikk filteret ny boks, og visuelt ble det jo bedre. Vet ikke om jobben er gjort helt etter "boka" men, har det noe å si om kablene krysser hverandre eller?




    En annen ting er at på tilkoblingen på printet står det 15 volt, men jeg målte for morro skyld og fikk da avlesning på 17,5 volt.
    Er dette skadelig for filteret eller kan det få andre konsekvenser?
     

    pks

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.10.2006
    Innlegg
    3.449
    Antall liker
    3
    el_mariachi skrev:
    Så fikk filteret ny boks, og visuelt ble det jo bedre. Vet ikke om jobben er gjort helt etter "boka" men, har det noe å si om kablene krysser hverandre eller?




    En annen ting er at på tilkoblingen på printet står det 15 volt, men jeg målte for morro skyld og fikk da avlesning på 17,5 volt.
    Er dette skadelig for filteret eller kan det få andre konsekvenser?
    Ser ut som det er noen regulatorer der, så hvis du målte før dem, så vil det ikke være no problem.

    PK
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    pks skrev:
    Ser ut som det er noen regulatorer der, så hvis du målte før dem, så vil det ikke være no problem.

    PK
    Aha, da er forklaringen der.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Etter at jeg fikk eksperthjelp med filteret fra LC Audio ble det klart at det var for kjørt til å kunne repareres, brente baner osv.

    Så da var det bare å dra på handletur.

    Dette er litt av det som ble med hjem:



     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Dette har jeg gjort i dag:



    Dette er smått, ser nesten ikke skille mellom loddingene på baksiden.
    Så etter to sånne brett er jeg temmelig sliten i øynene, men det blir i allefall delefilter av det.
     

    Thomas_A

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.07.2002
    Innlegg
    407
    Antall liker
    2
    Spennende prosjekt el_mariachi. Hvilke delefiltre er det du har handlet deg?
    Jeg skal til med to HFS subber og kunne tenkt meg noen aktive filtre til dem.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Thomas_K skrev:
    Spennende prosjekt el_mariachi. Hvilke delefiltre er det du har handlet deg?
    Jeg skal til med to HFS subber og kunne tenkt meg noen aktive filtre til dem.
    Det er Embla filtere, kortene begynner å bli vanskelig å få tak i da det er lenge siden de gikk ut av produksjon.
    Men komponentene er Elfavarer alt, man kan også oppgradere til bedre opamper og komponenter ellers.

    Det forutsetter en del tålmodighet og litt utstyr, det følger med ,monteringsanvisning på hvor de forskjellige bitene skal så det er ikke vanskelig montere.
     

    nex_86

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    352
    Antall liker
    8
    Sted
    Kr.sand
    Torget vurderinger
    1
    Hvor kan en få kjøpt kortene og skjematikk?

    Hva er kostnaden på disse filterene?

    mvh Øystein
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Noen som har sett føtter som ligner disse før eller?



    Lurer på om TonyG mottar royaltys?

    Uansett har de gått glipp av en av fordelene med disse føttene, nemlig at det er bare tre punkter som berører gulv og høyttaler.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Etter en god del motgang på filterfronten begynner det å gå seg til, men er ikke helt i mål ennå støymessig sett.
    Det merkelige er at det er bare lavpassdelen som støyer. Effektforsterkerene er identiske så jeg forstår ikke helt hva som skjer, kan det være pot'ne som er til gainjusteringen som forårsaker dette? Støyen er forøvrig uavhengig av volumkontrollen på dac'n.

    Her vil jeg svært gjerne ha tips og innspill.


    Slik ser det ut nå:

     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    En liten oppdatering.
    Har nå fått bukt med støyproblemet som antagelig var konsekvensen av en monteringsfeil fra min side.
    Jeg har også oppgradert opamp'ene fra LM353 til OPA2134, noe som var en godt hørbar oppgradering.
    Dette filteret har så godt som ingen "egenlyd" og har ingen støy selv med mine forsterkere som har 29db gain.
    Har også eq'et vekk frekvenser under 20Hz med en avrulling på 24db/oktav, dette for å spare forsterkereffekt og elementet for irrelevante frekvenser.

    EDIT: Cutoff er det ordet jeg skulle brukt om hva som hadde skjedd med frekvensene under 20Hz.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Her er siste komponenten(hvis det kan kalles det) jeg kjøpte i 2007.



    Og nå er jeg svært takknemlig hvis noen har noen innspill til hvordan jeg kan montere tre slike i taket over lytteposisjon uten att de stikker seg for mye ut, taket består av hvit "TakEss" plater, men lytteposisjonen er plassert i stua så en litt anonym løsning er å foretrekke.

    Valentino sin løsning ser jo ok ut, jeg har dessuten kjøpt "hjørnepynt" for taklister jeg tenkte å bruke.

    Forslag og innspill er velkommen.
     

    kaap

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2004
    Innlegg
    3.454
    Antall liker
    2.681
    Sted
    Mo i Rana
    Torget vurderinger
    5
    Antar at du har fått lov/dispansasjon til å henge noe i taket... Selv fikk jeg blankt nei av bestyrerinnen :(
     

    Armand

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Innlegg
    3.117
    Antall liker
    7.532
    Sted
    Kongsberg
    Kult prosjekt. Morsomt med en DIY bildetråd.
    Jeg lagde noen minimonitorer med samme bassrefleksløsning en gang og der fikk jeg problemer med at refleksjonen fra bakveggen inne i høyttaleren kom ut av bassporten og jeg fikk en utslokning ved ca 300 Hz (hvis jeg husker riktig). Jeg hadde rigtignok mindre dempemateriale. Har du gjort noen triks for å håndtere dette? Eller er det ikke noe problem?
    Noen målinger hadde jo også vært kult. Spesielt før og etter akustikkplater men også en nærfeltmåling.

    mvh Armand
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    zemtex skrev:
    Antar at du har fått lov/dispansasjon til å henge noe i taket... Selv fikk jeg blankt nei av bestyrerinnen
    Noen ganger er det alright å være spellemann ;D
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Armand skrev:
    Kult prosjekt. Morsomt med en DIY bildetråd.
    Jeg lagde noen minimonitorer med samme bassrefleksløsning en gang og der fikk jeg problemer med at refleksjonen fra bakveggen inne i høyttaleren kom ut av bassporten og jeg fikk en utslokning ved ca 300 Hz (hvis jeg husker riktig). Jeg hadde rigtignok mindre dempemateriale. Har du gjort noen triks for å håndtere dette? Eller er det ikke noe problem?
    Noen målinger hadde jo også vært kult. Spesielt før og etter akustikkplater men også en nærfeltmåling.

    mvh Armand
    Heisann
    Det er ikke gjort noe spesielt vedrørende demping egentlig, alle flater er dempet med skumgummi, to lag på bakveggen. Men det er såpass mye avstivinger at det er ikke all verden med bølger som treffer bakveggen direkte.

    Jeg skal ha full oppmåling men det er nok litt å hente ut av filteret først, dessuten skal jeg oppgradere diskantområdet med det første.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    el_mariachi skrev:
    En liten oppdatering.
    Har nå fått bukt med støyproblemet som antagelig var konsekvensen av en monteringsfeil fra min side.
    Jeg har også oppgradert opamp'ene fra LM353 til OPA2134, noe som var en godt hørbar oppgradering.
    Dette filteret har så godt som ingen "egenlyd" og har ingen støy selv med mine forsterkere som har 29db gain.
    Har også eq'et vekk frekvenser under 20Hz med en avrulling på 24db/oktav, dette for å spare forsterkereffekt og elementet for irrelevante frekvenser.

    EDIT: Cutoff er det ordet jeg skulle brukt om hva som hadde skjedd med frekvensene under 20Hz.
    Siste nytt om filteret er at jeg har bypass'et den cutoff-funksjonen og bassen ble mye ryddigere og mindre "romlete" !

    Noen som har forslag på hvorfor noen kondiser og motstander skulle kunne rote til bassområdet?
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Har akkurat lest gjennom hele tråden og jeg må si det var skikkelig artig lesning, du er god til å sakene gjort. Du har dette oppsettet enda? En dag når jeg får meg hus og verksted så blir det DIY her i gården også, moro å bygge med MDF!
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    cybervision_ skrev:
    Har akkurat lest gjennom hele tråden og jeg må si det var skikkelig artig lesning, du er god til å sakene gjort. Du har dette oppsettet enda? En dag når jeg får meg hus og verksted så blir det DIY her i gården også, moro å bygge med MDF!
    Spiller fremdeles på dette oppsettet ja, diskantoppgraderingen er litt forsinket men vil vel komme i løpet av året.
     

    Nikko03

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Innlegg
    4.441
    Antall liker
    2.891
    Torget vurderinger
    3
    Hei

    tenkte jeg kunne spørre her ettersom jeg ser du har embla x-over.
    Jeg å har embla x-over laga meg AV bass som det var tegninger på i bladet til eltek for endel år siden ;D
    vet du om dem har flere igjen.
    hadde vært morro å lagd noe lignende det du har gjort ser innmari bra ut :)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn