el_mariachi's MTM prosjekt *Del II planlegges*

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • O

    OivindJ

    Gjest
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Tusen takk for tipset om sirkel-jiggen ;D

    Kjøpte fres igår.

    Fulgte med en spiss til å lage sirkler, men minste radius blir så stor at dette kun funker til mellomtone/basser-elementet.

    Trenger noe mindre til både diskant og til bassport.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    I fremtiden vil vel ikke det lille basspeoblemet være noe problem lenger i og med at de vil bli kuttet ved ca 100Hz (tror jeg).
    Og da vil jeg jo også få mulighet til å regulere mengden bass.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    En liten oppdatering.
    Blir mer og mer fornøyd med høyttalerene, etter en del bytting av utstyr og enda mer lytting må jeg bare si at det var helt klart verdt investeringen samt "blod, svette og tårer" snekkringen medførte.

    Kjemperesultat!
     

    Psyklisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    993
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Gratulerer med et fint bygge, har de samme elementene selv i en større høyttaler, jeg er spesielt positivt overrasket over tweeteren.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Gratulerer med et fint bygge
    Takker, skal se litt nærmere på finish'n i vinter, har også store planer om å bygge et par sub'er med enten 15G40 eller 12LX60.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Er bass spolen skrud fast med metalskrue?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Metallskrue går fint det, hvis den ikke er magnetisk. Messing, syrefast stål o.l. går fint.
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Det er jo en folie spole, altså luft spole. Vist det sitter en skrue av metal i den vil den forandre verdi. (metalkjerne spole)
     
    T

    theStig

    Gjest
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Det er jo en folie spole, altså luft spole. Vist det sitter en skrue av metal i den vil den forandre verdi. (metalkjerne spole)
    Kun hvis skruen er magnetisk, ikke ellers.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Metallskrue går fint det, hvis den ikke er magnetisk. Messing, syrefast stål o.l. går fint.
    Tror det er en vanlig galvanisert skrue.
    Hvor mye vil det ha å si?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Mnja... da bør du ta den ut tror jeg. Den vil påvirke spolens verdi.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Mnja... da bør du ta den ut tror jeg. Den vil påvirke spolens verdi.
    Da får jeg gårde å se om jeg får tak i skruer i syrefast eller messing.
    Relativt tung den spolen så den må festes godt.
    Men da blir det litt DIY i dag også, og det er jo bare hyggelig :D

    EDIT: Det ble ingen DIY i dag gitt, det viste seg ved nærmere undersøkelse at skruene som er brukt er av rustfri kvalitet og er ikke magnetiske.

    Så da skulle det være i orden da.
     

    Andre_L

    Medlem
    Ble medlem
    13.10.2006
    Innlegg
    19
    Antall liker
    0
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Virkelig spennen lesing, har selv virkelig god tro høyttalere i fra Eltek.

    Men det er en annen ting som fanget min interisesse. Ser bilde av sterio racken din, og er den hjemme laget. Likte virkelig måten den er bygd opp på. Og er det gjenge stag som brukes som ben, og hvilken størelse har de??
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    siden er ikke helt oppe å går ser jeg..
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Virkelig spennen lesing, har selv virkelig god tro høyttalere i fra Eltek.

    Men det er en annen ting som fanget min interisesse. Ser bilde av sterio racken din, og er den hjemme laget. Likte virkelig måten den er bygd opp på. Og er det gjenge stag som brukes som ben, og hvilken størelse har de??
    M20 fra biltema
     

    High_def

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    11.04.2005
    Innlegg
    194
    Antall liker
    4
    Sted
    Oslo
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Et flott prosjekt. Har meget like høyttalere selv og er særdeles fornøyd med lyden.

    Gratulerer!
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Et flott prosjekt. Har meget like høyttalere selv og er særdeles fornøyd med lyden.

    Gratulerer!
    Takker.
    Har du også BG-Neo3? Hva slags filter bruker du?
     
    T

    theStig

    Gjest
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Takker.
    Har du også BG-Neo3? Hva slags filter bruker du?
    Han har den samme høyttaleren, faktisk prototypen til dine... dog i lukket kasse og delt aktivt mot to 15" sub'er.
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.378
    Antall liker
    3.548
    Torget vurderinger
    49
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Sykt bra håndtverk og veldig inspirerende lesing :)

    Må bare prøve å lage høytalere selv engang ,det ser utrolig morsomt ut .
     

    6bm8

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2005
    Innlegg
    2.020
    Antall liker
    619
    Sted
    Gressvik/Fredrikstad
    Torget vurderinger
    1
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Sykt bra håndtverk og veldig inspirerende lesing  :)

    Må bare prøve å lage høytalere selv engang ,det ser utrolig morsomt ut .
    Med det tempo ditt på å bygge lydrom, så er vel ikke det noe probem ;)
     

    E.I.A.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.07.2004
    Innlegg
    5.378
    Antall liker
    3.548
    Torget vurderinger
    49
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Med det tempo ditt på å bygge lydrom, så er vel ikke det noe probem ;)
    ;D

    Skal inrømme at de første bildene hadde ligget på hard discen noen dager , så jeg har brukt ca 3 uker til nå + 4-5mnd for å komme igang ;D.

    Men det krever litt mer finsnekkring for å få slikt resultat som Mariachi her presenterer , jeg sliter litt når det kommer til "potlearbeid" .
     

    pirium

    Medlem
    Ble medlem
    22.10.2006
    Innlegg
    18
    Antall liker
    2
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    El_MARIACHI:

    Under surfing på internetten, fant jeg noe om at du hadde noen vifa 6,5" P17WJ00-08 til salgs for ei stund tilbake. Har du de fortsatt, og er salg fortsatt aktuelt?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    El_MARIACHI:

    Under surfing på internetten, fant jeg noe om at du hadde noen vifa 6,5" P17WJ00-08 til salgs for ei stund tilbake. Har du de fortsatt, og er salg fortsatt aktuelt?
    De er solgt.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Re: el_mariachi's MTM prosjekt ***FERDIG!***

    Her er en liten oppdatering, har nå spilt på MTM'ne i snart et halvt år og ting har bare blitt bedre ;D. Den litt vel livlige diskanten jeg rapporterte om tidligere skyldes nok først og frems førsterefleksjoner for ved nærfeltslytting er den ikke mere livlig enn den skal være. Hardheteh som kunne anes på damestemmer ved høye volume forsvant med innvesteringen i ny DAC. Så for å oppsummere er nok dette den beste innvesteringen jeg har gjort når det gjelder lyd noensinne.

    Nå er del II under planlegging, stereo subb'er med aktiv deling, Beyma's 15G40 element er planlagt brukt. Egentlig en HFS sub som er krympet til ca.1oo liter. Så hvis det er noen interesse kan jeg jo knipse noen bilder under byggingen og legge ut her. Her trenger jeg også innspill og hjelp angående filter, så den som har noe å bidra med i så måte er velkommen til å dele sine erfaringer her.
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Her ser man forskjellen på den orginale HFS sub'n og den 100liters versjonen jeg har planlagt å bygge. Den senere ruller av noe tidligere.




    Har også fått meg et nytt leketøy, en Behringer CX-2310, får ikke lekt så mye i og med jeg ikke har noen subber enda.

     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Det blir litt endring i planene, sånn i siste liten. Så jeg kommer til å bruke Beyma 12 LX 60 i stedet for 15 G 40. Dette på grunn av plasshensyn da størrelsen på på kabinettet blir under halvparten i størrelse med 12LX60. Håper på å få snekkret sammem kassene i løpet av sommeren.

    Slik ser de ut:
     

    Vedlegg

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Hvis man legger elementet inn i Winlsd ser det slik ut med et kabinett på 65 liter tunet til 28Hz. Hvis man legger til "roomgain" så blir det relativt bra.




    EDIT: Resizer forumsoftwaren bilder som er hostet andre steder også? Kurven blir jo helt uleselig ???
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Fikk bestillt mdf forrige uke, til min store skuffelse gikk de ut i ferie påfølgende dag slik at jeg ikke får materialene før andre uka i august :p

    Cirka slik blir det vel seende ut:

     
    O

    OivindJ

    Gjest
    Noen sjanse for at du slenger ut noen mål litt etterhvert? :D
     
    O

    OivindJ

    Gjest
    Hvilken forsterker har du tenkt til å bruke til sub`ene ?
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    OivindJ skrev:
    Hvilken forsterker har du tenkt til å bruke til sub`ene ?
    Svaret finnes i signaturen min. Skal heller ikke se bort fra at det kan bli ICE-Power etter hvert, venter litt på å få låne testforsterkere, slik at jeg får testet ICE skikkelig.
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Sitat:
    "Har også fått meg et nytt leketøy, en Behringer CX-2310"

    Har du peiling på kvaliteten i denne? Var jo ein særdeles hyggeleg pris. Lurer på kor mykje kvaliteten i aktive filter betyr. Vurderer å bygge bassmodul til mine Exact med 4.orden deling ved 120Hz. Blir analogt i denne omgang, trur eg. Spørsmålet er: Kor avgjerande er kvaliteten på filteret? Lavpass til bassen treng vel ikkje vere all verdens. Men høpass til toppseksjonen? Har lagt mykje arbeid i diskré oppbygd linjetrinn og RIAA med gode passive komponentar. Då kjennes det ikkje godt om heile stasen må gå gjennom eit enkelt oppsett med opamps, og filterkomponentar av middels/dårleg kvalitet. Er klar over at dette kanskje blir oppvegd av gevinsten med avlasta arbeid for forsterkar og mellomtone, men er skeptisk like vel.
    Kanskje det ville vere ein idé å starte ein eigen tråd om temaet: Vil aktive filter overgå passive uansett?

    mvh
    Sigurd
     
    R

    Rojoh

    Gjest
    Jeg har litt erfaring med det aktive LC-Audio filteret. Dette benytter diskrete komponenter i HP-delen. Jeg syntes vel ikke at det farget/sløret så veldig mye, men vanskelig å si hvor mye/lite. Utfordringen blir at man må tenke match i mangel på avanserte eq-muligheter. Altså: Hvis klangen blir for slank/varm/basstung/laidback/frempå, så må dette i vanlige oppsett kompenseres ved sammensetting/bytting av komponenter - samme går for et oppsett med analogt, aktivt delefilter.

    Nå står LC-filteret (24dB/okt-100Hz) bare å støver hos meg, så om du ønsker å prøve det uforpliktet... (Har DEQX nå).

    Mvh. Johan
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    audiy skrev:
    Sitat:
    "Har også fått meg et nytt leketøy, en Behringer CX-2310"

    Har du peiling på kvaliteten i denne? Var jo ein særdeles hyggeleg pris. Lurer på kor mykje kvaliteten i aktive filter betyr. Vurderer å bygge bassmodul til mine Exact med 4.orden deling ved 120Hz. Blir analogt i denne omgang, trur eg. Spørsmålet er: Kor avgjerande er kvaliteten på filteret? Lavpass til bassen treng vel ikkje vere all verdens. Men høpass til toppseksjonen? Har lagt mykje arbeid i diskré oppbygd linjetrinn og RIAA med gode passive komponentar. Då kjennes det ikkje godt om heile stasen må gå gjennom eit enkelt oppsett med opamps, og filterkomponentar av middels/dårleg kvalitet. Er klar over at dette kanskje blir oppvegd av gevinsten med avlasta arbeid for forsterkar og mellomtone, men er skeptisk like vel.
    Kanskje det ville vere ein idé å starte ein eigen tråd om temaet: Vil aktive filter overgå passive uansett?

    mvh
    Sigurd
    Jeg vet ikke hvor bra dette er da jeg ikke har fått testet det enda, men det inntrykket jeg har fått av det jeg har lest og hørt er at aktive filtre er å foretrekke.
     

    audiy

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2005
    Innlegg
    500
    Antall liker
    5
    Rojoh skrev:
    Jeg har litt erfaring med det aktive LC-Audio filteret. Dette benytter diskrete komponenter i HP-delen. Jeg syntes vel ikke at det farget/sløret så veldig mye, men vanskelig å si hvor mye/lite. Utfordringen blir at man må tenke match i mangel på avanserte eq-muligheter. Altså: Hvis klangen blir for slank/varm/basstung/laidback/frempå, så må dette i vanlige oppsett kompenseres ved sammensetting/bytting av komponenter - samme går for et oppsett med analogt, aktivt delefilter.

    Nå står LC-filteret (24dB/okt-100Hz) bare å støver hos meg, så om du ønsker å prøve det uforpliktet... (Har DEQX nå).

    Mvh. Johan
    Takk for tilbudet. Må først få bygd bass-kasser. Tar evt.kontakt.
    Hadde tenkt meg at delefrekvens i dette området med 24dB filter ikkje ville vere så vanskeleg å få til. Har tenkt at det vil vere større utfordring å bytte ut det passive i hovedhøgtalaren med aktivt. Ser for meg at det kan vere vanskeleg å få til noko som tilsvarer det kyndige har jobba seg fram til i det passive filteret. Men mulig det er like vanskeleg å få til mellom hovedhøgtalar og bass.
    Blir spennende å høyre erfaringane med digitale filter etter kvart. Kor proff må ein vere for å få til eit slikt oppsett? Er ikkje vanskeleg å sjå fordelar. Opnar jo også for å kunne prøve ut ting på ein enkel måte som ville vere veldig tidkrevande og omstendeleg med analoge filter (og passive).

    Mitt utgangspunkt no er at eg likar ganske godt det eg har. Eg ynsker meg berre litt meir bass og slam når programmateriale tilseier det. Det eg er litt redd for er å rote til det eg har. Då får det heller vere. Det er altså "evolusjon" i denne omgangen. Men det kunne vore moro med "revolusjon også", aktivt heile vegen og kanskje open baffel.

    mvh
    Sigurd
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn