Jeg har prøvesittet noen DS-modeller, og da har jeg stanget i taket på alle sammen. Riktignok for noen år siden. Hvordan er takhøyden (jeg er 191).Nå ble det bestilt elbil gitt, har kjørt DS3 i 7 år og er veldig fornøyd med den, men elbil er fristende nå som tid for bytte nærmer seg og da måtte det jo bli en DS3 igjen, denne gang med 4 dører og høyde som passer en gammel kropp.
DS3 Crossback e-tense, nr. 1351 i køen og levering høsten 2019
Vis vedlegget 512280
Da tror jeg ikke dette er bilen for deg, en video på nettet viser en journalist som er høy, seks fot et eller annet og han prøver en DS3 Crossback i Paris og han sliter med å finne en fornuftig sitteposisjon, hvis han skal unngå å få hodet i taket så blir det problemer med bein og ratt. Jeg tror vår gamle DS3 er veldig lik, men min kropp på 170 og kona på 153 passer supert, er greit å være kort noen gangerJeg har prøvesittet noen DS-modeller, og da har jeg stanget i taket på alle sammen. Riktignok for noen år siden. Hvordan er takhøyden (jeg er 191).Nå ble det bestilt elbil gitt, har kjørt DS3 i 7 år og er veldig fornøyd med den, men elbil er fristende nå som tid for bytte nærmer seg og da måtte det jo bli en DS3 igjen, denne gang med 4 dører og høyde som passer en gammel kropp.
DS3 Crossback e-tense, nr. 1351 i køen og levering høsten 2019
Vis vedlegget 512280
FN nye klimarapport forteller oss at vi må avvikle kullkraft i løpet av 10 år, jeg har derfor stor tro på at energimiksen i Tjekkia vil være helt anderledes i løpet av noen år.I Tsjekkia (som er mest relevant for meg) er over 50% av kraftproduksjonen fra kull og over 30% er kjernekraft. Hvor miljøvennlig er en elbil i et slikt marked? Som sagt - de som er miljøbevisste der nede fyller naturgass på tanken (en i familien er miljørådgiver for nasjonalforsamlingen og han kjører på naturgass).
Eu kommer til å dytte på...Ja, men kull er utrolig innarbeidet i Tsjekkia. Det er bare å dra en tur til Most, så ser man det. Man har heldigvis blitt kvitt kullfyring i gamle hus - det var en opplevelse å besøke Praha om vinteren på 80-tallet. DU finner fremdeles kullkjellerne i hus som ble bygd så sent som på 80-tallet. Hadde man rene klær når man dro ut, hadde man ikke det når man kom tilbake, for å si det sånn.
Du har funnet fram den samme artikkelen som jeg fant ser jeg. Jeg driver og installerer solceller i et hus jeg har der nede, men det er langt mellom de som gjør det. Vindmøller og solcelleparker finnes ikke, eller rettere sagt så har jeg ikke sett dem. Det er også begrenset hvor mye vannkraft man kan produsere, da det er relativt lite fall i elvene i Bøhmen og Mähren. Det er noe oppdemming av Vltava sør og øst for Praha, og i Mělník er det damanlegg, men skal de legge om til miljøvennlige kraftkilder må de "få ut fingeren" rimelig kjapt.
Virker litt for godt til å være sant. Spesielt med det interiøret man ser på bildene. I så fall er det fristende å legge inn en forhåndsbestilling hvis de setter den i produksjon.Skulle ikke forundre meg, null avgifter og momsfritak er jo en gavepakke i Norge. Og bilen ser fin ut. Men det voldsomme fokuset på 0-100 på tilnærmet null sekunder som mange har her i tråden forstår jeg ikke utifra hva jeg tror gjennomsnittsalderen er her. Er ikke kvalitet, komfort og behov viktigere?MG sports elbil. Men til kun 300k?
https://m.nettavisen.no/meninger/renezografos/ra-elbil-til-ra-pris/3423544186.html
- m.BilNorge.no - Artikkel -
Jeg har ikke så veldig stor tro på det. Om man skal elektrifisere transportsektoren i stor skala trengs det i tillegg mye nye kraftproduksjon - det holder ikke å se kun på den eksisterende. Å bygge ut store kraftprosjekter tar mange, mange år og spesielt når det skal gjøres i så stor skala - og da i flere land samtidig som er hva som faktisk må skje om man skal kutte ut kull.FN nye klimarapport forteller oss at vi må avvikle kullkraft i løpet av 10 år, jeg har derfor stor tro på at energimiksen i Tjekkia vil være helt anderledes i løpet av noen år.
Det er en myte at full elektrifisering av transportsektoren krever veldig mye strøm, NVE har regnet på hvor mye strøm en full elektrifisering av transportsektoren i Norge i 2050 vil kreve og svaret de fikk var ca. 15 TWh. Årsforbruket i Norge totalt sett nå er ca.130 TWh. Altså drøye 10% av totalen. Dermed kan det se ut til at dette ikke er så urealistisk som noen (eller mange) tror.Jeg har ikke så veldig stor tro på det. Om man skal elektrifisere transportsektoren i stor skala trengs det i tillegg mye nye kraftproduksjon - det holder ikke å se kun på den eksisterende. Å bygge ut store kraftprosjekter tar mange, mange år og spesielt når det skal gjøres i så stor skala - og da i flere land samtidig som er hva som faktisk må skje om man skal kutte ut kull.FN nye klimarapport forteller oss at vi må avvikle kullkraft i løpet av 10 år, jeg har derfor stor tro på at energimiksen i Tjekkia vil være helt anderledes i løpet av noen år.
I følge internettet produseres det årlig ca 82Twh elektrisk energi i Tjekkia - et land med ca 10 millioner innbyggere. Dette er før storstillt elektrifisring av alt mulig, men først og fremst transport. Dersom 50% er kullkraft som skal fases ut så tilsvarer det 40Twh, eller noe rundt 1/3 av den samlede årlige produksjonen av elektrisk energi i Norge.
Tjekkia bare et eksempel - ståa er vel mye lik rundtomkring.
Det som virkelig bruker mye strøm i Norge er aluminiumsproduksjonen.Men i Norge er prosentsatsen mye mindre enn i andre land siden vi mellom annet varmer opp hele landet med strøm. Tjekkia, for å holde oss der, har dobbelt så mange innbyggere som Norge men bruker kun 2/3 så mye elektrisk energi.
Transport kommer uansett i tillegg til alt kullet som skal fases ut. Repeat for en rekke land i Europa.
En smule over, men ikke så langt unna for de siste 150 år. Det er alvorlig nok det, uten at man hele tiden bør ty til løgner og konspiratorisk propaganda for å oppildne de lettlurte. Det er bare så til de grader fordummende, uvitenskapelig og tåpelig.^ Nå må du holde tungen rett i munnen, Gjestemedlem. Husk hva du selv har påpekt: temperaturen har bare steget med én grad og det hele er bare noe femisvenskerødt konspirasjonstøys.
Her blir det ingen pustepause, det du linker til er fra 2011, det er mye som har skjedd etter det.Et lite ekstrainnslag fra virkeligheten:
Vis vedlegget 512486
https://climate.nasa.gov/news/649/secrets-from-the-past-point-to-rapid-climate-change-in-the-future/
Based on Hansen's temperature analysis work at the Goddard Institute for Space Studies, the Earth's average global surface temperature has already risen 0.8 degrees Celsius (1.4 degrees Fahrenheit) since 1880, and is now warming at a rate of more than 0.1 degrees Celsius (0.2 degrees Fahrenheit) every decade. This warming is largely driven by increased greenhouse gases in the atmosphere, particularly carbon dioxide, emitted by the burning of fossil fuels at power plants, by cars and by industry. At the current rate of fossil fuel burning, the concentration of carbon dioxide in the atmosphere will have doubled from pre-industrial times by the middle of this century. A doubling of carbon dioxide would cause an eventual warming of several degrees, Hansen said.
--
Jeg vet dette ikke passer med den katastrofepornografiske agendaen ... men ta nå en pustepause AV OG TIL da.
Jeg tar høyde for at vi er litt over, og jeg er bekymret for utviklingen. Men hvorfor fremstille meg som en "klimaskeptiker" svensk rørlegger selv om jeg vil at vi skal forholde oss til de tallene som faktisk er lagt frem. Vi er rundt 1% nå .. pluss minus noen promille, og jeg liker ikke å blir fremstilt som en tulling fordi jeg sier det i klartekst, vel vitende om at oppblåste tall sikkert vil fremkalle mer iver og glød. Målet helliger ikke midlene. Å tilbakeholde fakta fordi man tror at det kan misbrukes av noen man ikke liker er en strategi jeg totalt er i mot.Her blir det ingen pustepause, det du linker til er fra 2011, det er mye som har skjedd etter det.Et lite ekstrainnslag fra virkeligheten:
Vis vedlegget 512486
https://climate.nasa.gov/news/649/secrets-from-the-past-point-to-rapid-climate-change-in-the-future/
Based on Hansen's temperature analysis work at the Goddard Institute for Space Studies, the Earth's average global surface temperature has already risen 0.8 degrees Celsius (1.4 degrees Fahrenheit) since 1880, and is now warming at a rate of more than 0.1 degrees Celsius (0.2 degrees Fahrenheit) every decade. This warming is largely driven by increased greenhouse gases in the atmosphere, particularly carbon dioxide, emitted by the burning of fossil fuels at power plants, by cars and by industry. At the current rate of fossil fuel burning, the concentration of carbon dioxide in the atmosphere will have doubled from pre-industrial times by the middle of this century. A doubling of carbon dioxide would cause an eventual warming of several degrees, Hansen said.
--
Jeg vet dette ikke passer med den katastrofepornografiske agendaen ... men ta nå en pustepause AV OG TIL da.
Vi er i ferd med å gli off-topic her og inn i klimatråden men vi kan vel avslutte med dette innlegget og egentlig fortsette i riktig tråd.Jeg tar høyde for at vi er litt over, og jeg er bekymret for utviklingen. Men hvorfor fremstille meg som en "klimaskeptiker" svensk rørlegger selv om jeg vil at vi skal forholde oss til de tallene som faktisk er lagt frem. Vi er rundt 1% nå .. pluss minus noen promille, og jeg liker ikke å blir fremstilt som en tulling fordi jeg sier det i klartekst, vel vitende om at oppblåste tall sikkert vil fremkalle mer iver og glød. Målet helliger ikke midlene. Å tilbakeholde fakta fordi man tror at det kan misbrukes av noen man ikke liker er en strategi jeg totalt er i mot.Her blir det ingen pustepause, det du linker til er fra 2011, det er mye som har skjedd etter det.Et lite ekstrainnslag fra virkeligheten:
Vis vedlegget 512486
https://climate.nasa.gov/news/649/secrets-from-the-past-point-to-rapid-climate-change-in-the-future/
Based on Hansen's temperature analysis work at the Goddard Institute for Space Studies, the Earth's average global surface temperature has already risen 0.8 degrees Celsius (1.4 degrees Fahrenheit) since 1880, and is now warming at a rate of more than 0.1 degrees Celsius (0.2 degrees Fahrenheit) every decade. This warming is largely driven by increased greenhouse gases in the atmosphere, particularly carbon dioxide, emitted by the burning of fossil fuels at power plants, by cars and by industry. At the current rate of fossil fuel burning, the concentration of carbon dioxide in the atmosphere will have doubled from pre-industrial times by the middle of this century. A doubling of carbon dioxide would cause an eventual warming of several degrees, Hansen said.
--
Jeg vet dette ikke passer med den katastrofepornografiske agendaen ... men ta nå en pustepause AV OG TIL da.
Jeg er også uenig med strategien over hva som er mest effektivt for å begrense utslipp. Jeg heller til at elektrifisering av forbruk, skogplanting og teknologisk u-hjelp er den beste veien videre, til og med inkludere kjernekraft i regnestykket. Selv om dette ikke faller i god jord hos mange med en videre agenda som i mine øyne mer er basert på ideologi. Å gå løs på at vi oppdretter fisk eller ivre for at vi må overlate oljesalget til Midtøstens diktaturer mens vi lar offentlige utgifter galoppere her hjemme er i mine øyne ikke like effektivt.
Artikkelen er bare et forsøk på å pushe hybrid løsninger med en dårlig bensinmotor og en gammeldags metalhydride batteripakke.Hvorfor er det så lang ventetid på elbiler?
https://www.motor.no/artikler/hvor-...2f2f925d&elqaid=879&elqat=1&elqCampaignId=915
BMW i3 har jeg prøvekjørt og der er det minimal ventetid, dvs. Den nye med 120ah batteri kan leveres i januar 2019.Ja, og når alle bilene selges i Kina så blir det enklere å få tak i elbiler i Norge? Tja...
Alle høye biler er utsatt for sidevind etter min mening; dette er ikke i3 alene om. Det er et større problem med den smale sporbredden på disse bilene, i kombinasjon med dårlig asfalt får man en bil som drar seg fra side til side i hjulsporeneBMW i3 har jeg prøvekjørt og der er det minimal ventetid, dvs. Den nye med 120ah batteri kan leveres i januar 2019.Ja, og når alle bilene selges i Kina så blir det enklere å få tak i elbiler i Norge? Tja...
Fin bil i lave hastigheter, men på E6 i 110 og litt sidevind, dessverre ikke bra. Hadde bilen oppført seg som en normal bil i motorveihastighet hadde det blitt handel.
Tror I.D blir bra, levering i 2019, kunde kan velge mellom 3 batteristørrelser og minste batteri ser ut til å bli det samme som i den DS Crossbacken vi har bestilt (50kwt) og til ca. samme pris. 300.000,- +/-.i3 er en bybil, uansett om den etter hvert har fått ok rekkevidde. Jeg kunne godt tenkt meg en i3 selv, men det måtte være som bil nr. 2 . Det blir spennende å se hva VW får til med sitt I.D. konsept
Sikkert litt vanesak også, men fruen i huset var absolutt ikke med på dette. Derfor ble det en elbil med forhjulstrekk som leveres neste høst.Alle høye biler er utsatt for sidevind etter min mening; dette er ikke i3 alene om. Det er et større problem med den smale sporbredden på disse bilene, i kombinasjon med dårlig asfalt får man en bil som drar seg fra side til side i hjulsporeneBMW i3 har jeg prøvekjørt og der er det minimal ventetid, dvs. Den nye med 120ah batteri kan leveres i januar 2019.Ja, og når alle bilene selges i Kina så blir det enklere å få tak i elbiler i Norge? Tja...
Fin bil i lave hastigheter, men på E6 i 110 og litt sidevind, dessverre ikke bra. Hadde bilen oppført seg som en normal bil i motorveihastighet hadde det blitt handel.
Tesla har jo solgt bedre enn Mercedes i Q3 i USA og sannsynligvis passerer de BMW i Q4 så snart må øvrige bilprodusenter levere troverdige elbiler.Ja, og når alle bilene selges i Kina så blir det enklere å få tak i elbiler i Norge? Tja...
Selvfølgelig er el-bil eiere fornøyd, de blir jo sponset med mange 10-vis av kroner på bekostning av landets innbyggere.Det er uansett en lav pris å betale for å oppnå det politiske miljømålet man har satt seg. Og elbileierne er jo veldig fornøyde, og fornøyde innbyggere har jo også en verdi i seg selv.
På veldig lang sikt vil disse utgiftene kunne spares inn igjen, men jeg vet ikke om politikerne tenker slik. Men elektrifisering er et mål i seg selv som man har valgt å satse på. Og det er ikke gratis. Verre er det jo ikke.