Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.784
    Antall liker
    14.434
    ^ anbefalingen er max 10A (eller var det 8A) fra vanlig stikkontakt. Bilen tillater 13A. Jeg lader med 7A.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    ^ anbefalingen er max 10A (eller var det 8A) fra vanlig stikkontakt. Bilen tillater 13A. Jeg lader med 7A.
    Her er artikkelen, ferdig redigert fri for reklame :)

    For Stian Andre Larsen kunne det endt mye verre.
    – Vi har jo tre barn, så jeg ble livredd, sier Larsen.
    Siden 2014 har Stian Andre Larsen fra Bergen ladet elbilen sin i garasjen hjemme. En marskveld for to uker siden skulle han bruke en drill og måtte bruke støpselet. Da han tok ut billaderen, ble han overrasket.
    – Kontakten var svidd og til dels smeltet. Vi har jo tre barn, så jeg ble livredd, sier Larsen. I ettertid fant han ut kontakten slett ikke var tilpasset lading av elbil, selv om han hadde nytt elektrisk anlegg.
    Nå etterlyser han bedre og tydeligere informasjon om hva reglene for lading av elbil er.

    Kravene til lading av elbil er klare, ifølge NAF:
    – Kravet er at elbilen må lades på egen strømkurs med maksimalt ti ampere og B-jordvern, sier senior kommunikasjonsrådgiveri NAF, Nils Sødal.
    Man kan lade på en vanlig huskontakt, en såkalt «Schuko»-kontakt, om den oppfyller disse kravene, ifølge Sødal. Ønsker man høyere effekt, må man installere vegglader, noe NAF anbefaler.
    – Lading på kurser som ikke oppfyller disse kravene, kan føre til varmgang, smelting og brann. Vanligvis er jordfeilvernet i sikringsskapet av type A. Dette vernet kan elbilen sette ut av spill, slik at det ikke oppdager jordfeil andre steder. Derfor er det viktig å ha B-jordvern, presiserer Sødal.
    Han mener det er lurt å få en elektriker på befaring for å vurdere mulighetene for lading.
    – Elbilbatterier skiller seg fra andre husholdningsartikler ved at de krever masse strøm over lang tid under lading, sier han.
    Man må også regne med ekstra kostnader for å lade trygt hjemme: NAF anslår at en egen vegglader koster mellom 15.000 og 20.000 kroner.
    NAF har skrevet en guide for å lade trygt hjemme.
    – Lading av elbil er annerledes enn husholdningsapparater fordi ladingen gir høy belastning over tid. For eksempel gir en vaskemaskin høy belastning når den starter, men så flater belastningen ut, sier Sødal.

    – Bilselgerne må informere tilstrekkelig, slik at man forstår hele bildet, mener Larsen.

    Stian Andre Larsens hus er fra 2012, med nytt elektrisk anlegg. Derfor trodde Larsen at kontakten var grei å lade elbil på. Det viste seg å være litt mer komplisert enn som så: Kontakten han brukte tidligere hadde ikke B-jordvern, og hadde 16 ampère sikring.
    – Som privatperson er det vanskelig å lese seg opp på dette om man ikke kan noe om elektronikk. Da er det spesielt viktig at selgerne informerer grundig, avslutter Larsen.
    I ettertid har Larsen fått installert en vegglader hjemme.
    – Det som irriterer meg er, at forhandlerne som selger elbiler, tar så lett på det. Du får vite at du kan lade hjemme, men de sier ingenting om regelverket som ligger til grunn, sier familiefaren.


    Ansvar ligger både hos produsent og bruker
    Hverken brannvesenet eller Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) vet hvor mange branner som har oppstått i forbindelse med lading av elbiler, fordi det registreres som husbrann.
    Nyere elbiler brenner sjelden, opplyser avdelingsdirektør i DSB, Anne Rygh Pedersen. Det er registrert 46 branner i elbiler fra 2016 til i dag. I gjennomsnitt blir dette 14 biler per år, viser tall fra DSB.
    Ifølge Rygh Pedersen er produsentene av elbiler pliktige til å informere om kravene til lading i brukermanualen.
    – Her er det også krav til å informere om at bruk av skjøteledninger og adaptere ikke er tillatt. Flere bilprodusenter skriver også at bilen må kobles fra i tordenvær, sier hun.
    – Man må heller ikke ta for gitt at eksisterende elektrisk anlegg er i en slik stand at det nødvendigvis tåler en langvarig høy belastning, sier Rygh Pedersen.
    Samtidig plikter brukeren å sjekke at bilen kobles til strømnettet på en sikker og forskriftsmessig måte.
    – Brukeren har også ansvar for å sjekke utstyr for skader og varmgang. De må koble fra ladingen om nødvendig.

    Også DSB anbefaler å installere en ladestasjon med Type 2-kontakt. Rygh Pedersen kommer også med et tips for dem som reiser utenlands med elbil:

    – Er du på tur i Danmark, må du være spesielt oppmerksom. Ledningene er vanligvis underdimensjonerte. Da er det stor sannsynlighet for skader, varmgang og brann. Den danske kontakten gir heller ikke jordforbindelse.
    Hennes klare anbefaling er å bruke ladestasjoner med Type 2-kontakt når man er i utlandet.

    Brannvesenet: – Grunn til å tro at det skjer med flere
    – Det er grunn til å tro at mange flere enn vi er klar over har opplevd brannfarlige situasjoner i forbindelse med lading av elbilen sin, sier branninspektør i Oslo brann- og redningsetat, Sigurd Folgerø Dalen.
    Han tenker spesifikt på: kortslutninger, svimerker og varmegang i stikkontakt, ledningsverk eller lader.
    – Vi er svært opptatt av at folk følger de anbefalinger som gis til forsvarlig lading. Brann i forbindelse med lading kan spre seg til bilen, men også videre til boligen.
    Han henviser til DSBs tips til trygg lading av elbil.
    – Jo flere elbiler, desto større risiko for branner i forbindelse med lading. Folk må ta dette på alvor, avslutter han.

    Tesla Norge: Sikker lading gjelder alle elbiler
    Tesla Norge har ingen regler for at de skal gå gjennom lading med nye kunder, men viser til Elbilforeningens regler for lading og informasjon om veggladere.
    – Ved levering av bilen gjennomgår vi grunnleggende informasjon av betydning for nye Tesla-eiere. Nøyaktig hva som gjennomgås, avhenger av kundens ønsker, skriver kommunikasjonsansvarlig Even Sandvold Roland i en e-post.
    Han påpeker at reglene for sikker lading gjelder alle elbiler, uavhengig av merke.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Ja det åpenbart mye enklere å bare legge ansvaret over på alle andre.. Dette er jo lett tilgjengelig informasjon og har vært diskutert over alt i årevis. Hvorfor denne motstanden mot å sette seg inn i ting selv?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Ja det åpenbart mye enklere å bare legge ansvaret over på alle andre.. Dette er jo lett tilgjengelig informasjon og har vært diskutert over alt i årevis. Hvorfor denne motstanden mot å sette seg inn i ting selv?
    Enig.
    Blir jo litt som å legge skylda på bilselger fordi man har fylt bensin på dieseltanken...........
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.784
    Antall liker
    14.434
    Problemet er at folk flest har null forståelse for strøm, spenning, tid, effekt og varme og denslags.

    Men de aller, aller fleste elbiler lades daglig på vanlig stikkontakt så risikoen er neppe veldig stor.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Jo, men dette er jo noe bilselgerne absolutt bør informere om. Da jeg kjøpte min plug-in hybrid ble dette ikke nevnt, selv om de samme reglene gjelder for en plug-in som for en ren elbil. Man har jo selvfølgelig et eget ansvar for å sette seg inn i hvordan bilen fungerer, men det er ikke alle som leser instruksjonsboken eller er så vledig aktiv på nettet for å søke informasjon.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det er mye en bilselger "burde informert om".
    I dag er det IMO en plikt av bilkjøper å lese instruksjonboken.
    Så bør man kanskje heller håpe at de bøkene blir gjort litt bedre ved f.eks å ha et startkapittel med det absolutt nødvendigste.
    Litt som når man kjøper en kaffemaskin: dette MÅ du gjøre/lære, dette KAN du gjøre/lære.

    Påfyll av "energi" til motoren er definitivt under "MÅ".

    I dag så får en bilkjøper en 5-15min innføring i bilens viderverdigheter, etter det jeg erfarer - avhengig av kjøpers behov og spørsmål.
    For noen er det viktigst at de får hjelp med å koble smarttelefonen sin til bilens infosystem, for andre er det å få på plass barnesete - osv.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.784
    Antall liker
    14.434
    Tesla informerer ikke noe sted (meg bekjent) om at å holde bilen stort sett mellom 20-80% SOC dramatisk forlenger batterilevetiden kontra å lade helt opp hver gang.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    En Passat f.eks. leveres i ørten varianter (GTE, all-track, 6 trinns DSG, 7 trinns DSG etc, pluss en hel del utstyrsvarianter med ørten mulige tilvalg). Det lages en felles instruksjonsbok for alle variantene. Den er på ca 400 s. Så når du leser noe står det "Dette gjelder modell sånn-og-sånn". Så bare å finne fram til det som gjelder for din modell tar i utgangspunktet lang tid. Når du finner det står det gjerne "hvis du har sånn-og-sånn utstyr skal du gjøre slik, ellers slå opp på side 298, andre avsnitt... Det gjøres kort sagt ikke mye for å få folk til å lese i dem, selv om man jo leter seg fram til det viktigste.

    En del informasjon er viktigere enn annen. F.eks. hvordan man skal lade bilen uten at man risikerer branntilløp.
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    En Passat f.eks. leveres i ørten varianter (GTE, all-track, 6 trinns DSG, 7 trinns DSG etc, pluss en hel del utstyrsvarianter med ørten mulige tilvalg). Det lages en felles instruksjonsbok for alle variantene. Den er på ca 400 s. Så når du leser noe står det "Dette gjelder modell sånn-og-sånn". Så bare å finne fram til det som gjelder for din modell tar i utgangspunktet lang tid. Når du finner det står det gjerne "hvis du har sånn-og-sånn utstyr skal du gjøre slik, ellers slå opp på side 298, andre avsnitt... Det gjøres kort sagt ikke mye for å få folk til å lese i dem, selv om man jo leter seg fram til det viktigste.

    En del informasjon er viktigere enn annen. F.eks. hvordan man skal lade bilen uten at man risikerer branntilløp.
    Og derfor bør disse bøkene ha en "MÅ leses" innledning, som jeg skrev.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    OSO hadde en serie varmtvannsberedere med feil som førte til brann og dødsfall, de var selvsagt veldig lei seg.

    Litt senere blir elektroforskriftene strammet inn med krav om fast tilkobling av forbrukere over 2kw så produsenten som er så lei seg lanserer 1950 Watts VV tank.

    Man må tenke selv, det å forvente noe fra en leverandør er håpløst.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Kjøper folk elbil på impuls? Før jeg kjøpte min tenkte jeg nøye igjennom bruk, hvor mye og hvor lang tid det tok å lade hjemme, hvilket utstyr jeg trengte osvosv. Da skal det mye til for ikke å snuble over informasjonen vedr kontakter, ampere, sikringer osv
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Kjøper folk elbil på impuls? Før jeg kjøpte min tenkte jeg nøye igjennom bruk, hvor mye og hvor lang tid det tok å lade hjemme, hvilket utstyr jeg trengte osvosv. Da skal det mye til for ikke å snuble over informasjonen vedr kontakter, ampere, sikringer osv
    Du må ikke overvurdere dine medborgere. Det er utrolig mange som kjøper noe uten å tenke nøye gjennom hva de skal bruke det til og hvordan det evt. skal brukes. Tenk på alle de som kjøper SUVer med 4-hjulstrekk som aldri kjører noe sted som kan ligne på noe disse bilene er lagd for. Når det feks. følger en ladeklomp som bare kan plugges inn i en standard stikkontakt med bilen, kan du være rimelig sikker på at de fleste bare lader med den uten å tenke mer på det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Mulig det, er bare veldig vanskelig å se for seg. Bruker sjeldent ei krone på noe som helst uten å sette meg grundig inn i sakene først. Om det er biler, datamaskiner, stereoanlegg, verktøy eller whatever.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Mulig det, er bare veldig vanskelig å se for seg. Bruker sjeldent ei krone på noe som helst uten å sette meg grundig inn i sakene først. Om det er biler, datamaskiner, stereoanlegg, verktøy eller whatever.
    Da er vi to:), men de fleste skjønner lite eller ingenting og stoler på selgerne når de skal handle.....
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Vi må nok bare innse at "folk flest" er amatører på de fleste arenaer. Økt kompleksitet på produkter gjør ikke saken noe enklere, men er forbrenningsmotoriserte biler biler så risikofrie med sitt tildels eksplosive drivstoff? Bruk av elektriske anlegg vil alltid være en utfordring fordi mange liker at det er en tydelig grense som skiller innenfor/utenfor. Langvarig belastning av elektriske anlegg kan føre til varmgang og brann selv om belastningen er innenfor merkeverdiene. Der gjelder sunn fornuft og vurderingsevne som ellers. Selvfølgelig bør en selger instruere om de viktige tingene, men i all hovedsak er det brukers ansvar å sette seg inn i funksjonen til det man har handlet og ta konsekvensene av feil bruk. Det ansvaret kan ikke flyttes uansett hvor glad man er i å gi andre ansvaret for egen idioti.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    At bensin er brennbart er nok noe de fleste vet (mange tror det er eksplosivt også etter å ha sett masse biler eksplodere i filmer, selv om det ikke skjer i virkeligheten), men at det å lade en elbil på en vanlig stikkontakt, når man har fått med en "ladeklomp" til formålet, kan være brannfarlig tror jeg de færreste har en aning om.
    Jeg har t.o.m. sett noe anbefale å bruke varmt vann for å få løs en ladeledning som har fryst fast (det kan skje hvis det har vært mildvær og plutselig fryser på). Jeg ville ikke bli forundret om noen fant på å helle varmt vann rett på pluggen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Burde kassadama på europris informere kundene om at mesteparten av ledningen på denne bør trekkes ut ved bruk uansett hvor mye man trenger?

    kabeltrommel-gummi.jpg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Kassadama på europris har ingen forutsetning for å ha kunnskap om dette. Han/hun er en ufaglært arbeider. En selger av elbiler i en stor bilkjede skal ha kunnskap om det han selger. De går bl.a. på kurs for å få info fra produsenten av de produktene de selger.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Joda, men vi kjøper jo elbilen vår på nett og ikke av en selger. Henting av bilen var en relativt kort affære.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Hvis det ikke er en selger involvert må man selvfølgelig sørge for å skaffe seg kunnskapen selv. Og jeg er selvfølgelig enig i at det i instruksjonsboken burde være en "Viktig! Les dette først!"-seksjon helt fremst.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Kjøper man en bil til 6-7-8+.000 så kan man da for søren bruke noen få kroner på et sikkert ladepunkt. Egen kurs, ladeboks og overspenningsvern. Om man er for smålig og kip og vil spare penger her så fortjener man nesten at bilen brenner opp før eller senere.

    Når jeg fikk bilen så laget jeg en egen 32A kurs (noe steder kan man ikke det så 16 er maks å 1-fas), eget strekk, egen kurs, vern i boksen, og en saltoboks med fastmontert ladeledning. Det kom på ca 20K. og er mindre enn det kostet å oppgradere setene i bilen, så spar heller på det eller på fjonge felger.

    IKKE lad maks over tid på en Schuko. Da inviterer man til brann.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.486
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Ja, men "folk flest" vet ikke at det er det man bør gjøre. Jeg tror ikke det har med smålighet å gjøre - det er mangel på kunnskap. Jeg har også egen ladeboks til min plug-in hybrid. La inn 32A kurs selv om 16A hadde vært nok til denne bilen. Prisforskjellen var minimal. Kanskje jeg skal ha en ny bil om noen år?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja, men "folk flest" vet ikke at det er det man bør gjøre. Jeg tror ikke det har med smålighet å gjøre - det er mangel på kunnskap. Jeg har også egen ladeboks til min plug-in hybrid. La inn 32A kurs selv om 16A hadde vært nok til denne bilen. Prisforskjellen var minimal. Kanskje jeg skal ha en ny bil om noen år?
    Tja vanskelig å si. Det er rart om man ikke får informasjon om man er føstegangskjøper av elbil at det er viktig med sikker lading. Men mulig det forekommer, men jeg mistenker mange for å nedprioritere sikkerhet for å spare penger.

    Man kan fint klare seg med god til og en vanlig Schuko. de som lader med 7A har skjønt det. De som presser alt de kan få leker med ilden. Igne har jo lyst til å starte brann hos seg selv, så uvitenhet er sikkert en viktig faktor. Men .. det er mange nok som ikke kjøper et brannslukningsapparat, slange eller røykvarsler hjemme også fordi de ser på det som unødige utgifter.

    (Forskjellen mellom 16 og 32 var minimal her også, så da var det ikke så mye å lure på. Så lenge elverket tillater det så velger man jo det. Noen steder er de litt knepen og snakker om skjevbelastning på nettet og setter seg på bakbena.)
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Greit nok alt det der, det som er rart er at man ikke googler "lading av elbil" på noe som helst tidspunkt før eller etter man kjøper en.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En av fordelene med Tesla er at den husker innstillingene fra forrige gang bilen var på det stedet.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.784
    Antall liker
    14.434
    Staten gjør en del ting fra å beskytte folk fra seg selv (subsidiært beskytte en næring). Det er mellom annet ikke lov å koble fast anlegg selv - det skal utføres av en autorisert person. Ditto med rør som har vann under trykk. Nå kan man, om man er sånn passe nevenyttig innvende at det å koble eksempelvis en stikkontakt eller en varmeovn med fast ledning ikke er spesielt vanskelig, men det er altså ikke tillatt etter gjeldende regler. Det er derimot lov å putte hvasomhelst, eksempelvis en elbillader som trekker 13A i 20 timer i strekk i et støpsel som er 30 år gammelt og har blitt slarkete og dårlig.

    Jeg hadde forresten inspeksjon av det elektriske anlegget hjemme for et års tid siden (utført av noen på vegne av netteier Hafslund). Da fant jeg det interessant at vedkommende, i disse elbil-tider, ikke fattet noensomhelst interesse for garasjen min. Han var ikke en gang inne i den - ei heller så han på noe av anlegget som var på utsiden av huset. Ikke at det er noe snusk å finne der, men jeg synest det var litt påfallende. Muligens hadde vedkommende vært mer interessert om det han fant inne i huset hadde vært jalla.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.709
    Antall liker
    9.573
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Staten gjør en del ting fra å beskytte folk fra seg selv (subsidiært beskytte en næring). Det er mellom annet ikke lov å koble fast anlegg selv - det skal utføres av en autorisert person. Ditto med rør som har vann under trykk. Nå kan man, om man er sånn passe nevenyttig innvende at det å koble eksempelvis en stikkontakt eller en varmeovn med fast ledning ikke er spesielt vanskelig, men det er altså ikke tillatt etter gjeldende regler. Det er derimot lov å putte hvasomhelst, eksempelvis en elbillader som trekker 13A i 20 timer i strekk i et støpsel som er 30 år gammelt og har blitt slarkete og dårlig.

    Jeg hadde forresten inspeksjon av det elektriske anlegget hjemme for et års tid siden (utført av noen på vegne av netteier Hafslund). Da fant jeg det interessant at vedkommende, i disse elbil-tider, ikke fattet noensomhelst interesse for garasjen min. Han var ikke en gang inne i den - ei heller så han på noe av anlegget som var på utsiden av huset. Ikke at det er noe snusk å finne der, men jeg synest det var litt påfallende. Muligens hadde vedkommende vært mer interessert om det han fant inne i huset hadde vært jalla.
    Tipper kontrolløren var et firkanthode med en arbeidsinstruks og en betaling som kun gjaldt innvendig kontroll.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.784
    Antall liker
    14.434
    Tipper kontrolløren var et firkanthode med en arbeidsinstruks og en betaling som kun gjaldt innvendig kontroll.
    Mulig, jeg synest han var ganske så grundig innvending i alle fall.

    Hadde også feier med litt tilhørende branninspeksjon for en del år siden, da bet jeg meg merke at de ikke var interesserte i å se oljefyren jeg hadde den gang.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.189
    Antall liker
    8.383
    Torget vurderinger
    12
    Hvis han fant f.eks. en 3/32A kurs med jordfeilbryter klasse B og overspenningsvern i tavla på en kurs merket ladesentral så er det ikke så veldig spennende å gå ut for å se en boks i garasjen. Da tyder alt på at man har sitt i orden. Det hadde vært større grunn til å ta en sjekk hvis alt han fant var 10A-kurser med UZ-elementer (skrusikringer) og 2 Teslaer utenfor på hver sin kabel.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.784
    Antall liker
    14.434
    Hvis han fant f.eks. en 3/32A kurs med jordfeilbryter klasse B og overspenningsvern i tavla på en kurs merket ladesentral så er det ikke så veldig spennende å gå ut for å se en boks i garasjen. Da tyder alt på at man har sitt i orden. Det hadde vært større grunn til å ta en sjekk hvis alt han fant var 10A-kurser med UZ-elementer (skrusikringer) og 2 Teslaer utenfor på hver sin kabel.
    Bare automatsikringer hos meg og kun merket "garasje" på en standard 15A kurs. Man skulle jo tro at litt folkeopplysning ang elbiler var en del av sjekklisten deres, jeg tør påstå det er mer vesentlig enn at det stod en iPhone-lader i støpselet hjemme, hvilket han kommenterte som et velmenende råd.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Ja det åpenbart mye enklere å bare legge ansvaret over på alle andre.. Dette er jo lett tilgjengelig informasjon og har vært diskutert over alt i årevis. Hvorfor denne motstanden mot å sette seg inn i ting selv?
    Spot on. Det er en gjenganger i mange saker. Har du gjort noe dumt så ikke ta ansvar for det. Gå til media og trekk offerkortet.
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht biler generelt har alle bilhåndbøker (brukermanualer) jeg har sett de siste 10-20 år et omfattende kapittel helt først som beskriver sikkerhet/sikkerhet-bruk inngående.
    Dette må da også gjelde batteribiler?
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det er jo bare å spør her: hva står i Tesla manualen?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.784
    Antall liker
    14.434
    Ingen aning, aldri lest i den. Den ligger on-line i bilen forsåvidt. Generelt underkommuniserer Tesla alt som har med lading å gjøre. Muligens bevisst for at det skal fremstå som så enkelt som mulig - det er forsåvidt også ganske enkelt. Men følgende er greit å vite
    - ikke lade med 13A fra vanlig stikkontakt
    - ikke lade batteriet fullt med mindre det er behov for det

    Ingen av disse tingene ble jeg opplyst i alle fall, men jeg lærte det ganske fort av å lese på elbilforum.no. En kollega fikk akkurat sin Model 3 - det med ladenivå var helt ukjent for han i alle fall.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det som også er verdt å tenke på er det at med lite kapasitet på hovedbatteriet kutter man ladingen av 12V batteriet så man tr en unødig risiko ved å kjøre den med under 5% restkapasitet.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.030
    Antall liker
    18.293
    Torget vurderinger
    2
    Ikke ukjent at angrende syndere tar i når de skal inn på den rette sti.

    Volkswagen is amongst the legacy automakers now most invested in electric vehicles and they now threaten to exit an important automaker lobbying group over their policies regarding electric vehicles.
    Automakers have promoted policies to slow down the adoption of electric vehicles through lobbying groups for years.

    Most recently, automakers associations have pushed against efforts to increase average fuel economy, which would have forced EVs to be built in higher volume.

    Interestingly, several automakers were claiming to be ‘all-in on electric cars’ while indirectly supporting those lobbying efforts.

    Now, Volkswagen appears to be recognizing this issue and is pressuring the Association of the German Automotive Industry (VDA), a powerful lobbying group in Germany, to promote electric vehicles.
    https://electrek.co/2019/03/18/vw-threatens-exit-automaker-lobbying-electric-vehicle-policies/?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    https://www.bloomberg.com/news/arti...s-china-s-e-buses-that-are-denting-oil-demand

    By the end of this year, a cumulative 270,000 barrels a day of diesel demand will have been displaced by electric buses, most of it in China, according to a report published Tuesday by BloombergNEF. That’s more than three times the displacement by all the world’s passenger electric vehicles

    Buses matter more because of their size and constant use. For every 1,000 electric buses on the road, 500 barrels of diesel are displaced each day, BloombergNEF estimates. By comparison, 1,000 battery electric vehicles remove just 15 barrels of oil demand.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn