Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Omtrent som diesel. Jeg ligger på 7 kr mila.

    Jeg ligger under det med min GTE. På siste langtur hadde jeg et snittforbruk på 0,46. Fylte bensin for 13 kr/l. Det blir vel ca 6 kr pr. mil. På siste fylling har jeg kjørt 97 mil på ca 30 l - det blir 0,3 l/mil - altså litt over 4 kr/mil (pluss strøm ved hjemmelading) med en bensinpris på 14 kr/l.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.063
    Antall liker
    10.594
    Det er, som nevnt før, ikke helt lett å se hvordan man skal få særlig lønnsomhet i elbilladere. Det blir fort såpass dyrt å lade at folk bruker det så lite som mulig.
    Det virker som om elbileiere er noen notoriske kipinger. Kjøper man elbil så må man ta lademulighetene med i beregningen. Bor en i blokk uten mulighet til hjemmelading så må en betale det det koster på en ladestasjon. Man kan ikke forvente at Staten skal opprette subsidierte ladestasjoner også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    700 km reell rekkevidde er overkill. Det er greit med en ladestopp Moss-Trondheim, men det må være nok ladestasjoner slik at man slipper å stå i kø, og ladingen må gå rimelig fort. 15-20 min går, men det bør ikke være lenger enn det.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det er, som nevnt før, ikke helt lett å se hvordan man skal få særlig lønnsomhet i elbilladere. Det blir fort såpass dyrt å lade at folk bruker det så lite som mulig.
    Det virker som om elbileiere er noen notoriske kipinger. Kjøper man elbil så må man ta lademulighetene med i beregningen. Bor en i blokk uten mulighet til hjemmelading så må en betale det det koster på en ladestasjon. Man kan ikke forvente at Staten skal opprette subsidierte ladestasjoner også.
    Er vel ikke så mye kjipere enn de som konstant diskuterer om man kan kjøre for 6 eller 7 kroner pr mil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Poenget er ikke om det koster 4, 6 eller 7 kr/mil, men å slå hull på myten om at det er så mye billigere å kjøre en elbil. På langkjøring er det ikke store forskjellen. Lokalt er det jo billigere, men ikke mye billigere enn å kjøre en plug-in hybrid. Drivstoffkostnaden er uansett minimal i det totale kostnadsbildet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.922
    Antall liker
    40.154
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Moss --> Tr.heim en kald vinternatt uten behov for lading = Kjell kjøper el.bil.
    Men hvor ofte gjør du sånne stunts? Flybuss F11 går forbi deg hver time, og både SAS og Norwegian flyr mange avganger hver dag. Hvis det haster er det mulig å kjøre til Gardermoen også. Jeg måtte oppover på kort varsel for et par uker siden. Booket flybillett og leiebil på nett og hoppet i bilen. Fra jeg bestemte meg for å dra til jeg var fremme ytterst i Trondheimsfjorden tok det i underkant av fem timer. Det hadde ikke vært mulig eller lovlig å kjøre opp på så kort tid, uansett hva slags bil. Må du absolutt kjøre i nattens mulm og mørke når fly og buss ikke går?

    Hvis jeg vil kjøre selv er det ikke aktuelt for meg å kjøre 8-9 timer nonstop. Jeg behøver minst en pause på en slik tur, og da er det ikke noe problem å kjøre elektrisk heller. Uansett årstid. Det tar ikke mer tid å kjøre Vestby-Trondheim elektrisk enn det ville tatt meg å kjøre dieselbil på samme strekning. Det er jeg som er begrensningen, ikke bilen. Jeg har kjørt den strekningen elektrisk ganske mange ganger nå.

    Jeg ser virkelig ikke problemet. For meg låter det mer som et oppkonstruert behov for å skaffe seg en unnskyldning til å holde fast ved gammel teknologi.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Moss --> Tr.heim en kald vinternatt uten behov for lading = Kjell kjøper el.bil.
    Det betyr at du trenger en rekkevidde på rundt 1000 km, vil jeg tippe?
    Nettopp! Skjer ikke i morgen...
    Og godt er det med den vekten på 2-3 tonn batteri alene pluss bil skal fraktes rundt de 4 milen folk stort sett kjører til daglig. Tanken med elbil er vel at vi skal får en litt rene verden og øke tiden til ragnarok med et par tiår. Men brorparten ønsker altså ikke å spandere en time i ny og ne på lading for at det skal skje.

    Jeg kjøre daglig med en eneste bil som har en rekkevidde på 10 mil om vinteren og det går aldeles utmerket. Har ikke hatt bedre bil !

    Er det rart det går lukt til helvete med jorda ?
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Det billigste er vel å kjøpe en brukt polo. Skulle jeg kjøpt en fossilbil i lik størrelse med min og tilsvarende prestanda så hadde den kostet nesten dobbelt så mye som min takket være bilavgifter og moms. Jeg hadde heller ikke klart å kjøre en tilsvarende fossil bil på hverken 6 eller 7 kroner pr mil pga stor motor.
    Den evinnelige trangen til å forsvare eget bilvalg og sammenligningen mellom epler og bananer begynner å bli ganske gammel.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Noen av oss bruker bilen primært til langkjøring. Da er dette med ladestasjoner viktig (og prisen på lading ikke fullt så viktig). Skulle jeg hatt en bil for bare lokal kjøring vil hvilken som helst elbil vært bra nok. Faktisk er de 4 milene jeg når elektrisk med min GTE nok til min daglige lokale kjøring. Etter at jeg kom hjem fra Fredrikstad for en måned siden tror jeg ikke bensinmotoren har startet en eneste gang. Jeg er ikke så opptatt av ytelse. 0-100 på 7 sek og toppfart på 220 km/t holder for meg.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.155
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg skulle ha sagt det selv (og vel langt på vei sa lenger oppe). Tilgang på ladestasjoner og ladehastighet er avgjørende.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    I det daglige så lader man hjemme. Med bil batteri på 85 kwh så bruker man kanskje 90 med litt ladetap, ca 1 kr pr kwh, og hvis vi sier vi kjører 350 km på dette uten å kjøre økonomisk eller under ideelle formål så havner man litt over 2,50 kroner per mil. For små og lettere biler burde kostnaden være mye mindre. Så det er absolutt penger å spare her.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Moss --> Tr.heim en kald vinternatt uten behov for lading = Kjell kjøper el.bil.
    Men hvor ofte gjør du sånne stunts? Flybuss F11 går forbi deg hver time, og både SAS og Norwegian flyr mange avganger hver dag. Hvis det haster er det mulig å kjøre til Gardermoen også. Jeg måtte oppover på kort varsel for et par uker siden. Booket flybillett og leiebil på nett og hoppet i bilen. Fra jeg bestemte meg for å dra til jeg var fremme ytterst i Trondheimsfjorden tok det i underkant av fem timer. Det hadde ikke vært mulig eller lovlig å kjøre opp på så kort tid, uansett hva slags bil. Må du absolutt kjøre i nattens mulm og mørke når fly og buss ikke går?

    Hvis jeg vil kjøre selv er det ikke aktuelt for meg å kjøre 8-9 timer nonstop. Jeg behøver minst en pause på en slik tur, og da er det ikke noe problem å kjøre elektrisk heller. Uansett årstid. Det tar ikke mer tid å kjøre Vestby-Trondheim elektrisk enn det ville tatt meg å kjøre dieselbil på samme strekning. Det er jeg som er begrensningen, ikke bilen. Jeg har kjørt den strekningen elektrisk ganske mange ganger nå.

    Jeg ser virkelig ikke problemet. For meg låter det mer som et oppkonstruert behov for å skaffe seg en unnskyldning til å holde fast ved gammel teknologi.

    Som tidligere nevnt; Moss --> Tr.heim en kald vinternatt uten behov for lading = Kjell kjøper el.bil.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    700 km reell rekkevidde er overkill. Det er greit med en ladestopp Moss-Trondheim, men det må være nok ladestasjoner slik at man slipper å stå i kø, og ladingen må gå rimelig fort. 15-20 min går, men det bør ikke være lenger enn det.
    Et bilde sier mye, 210wh/km som utgangspunkt med TMS 100D:
    9913401E-EEFB-4141-9E45-96FB585FF6A6.jpg
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.155
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel lenge siden jeg påpekte at deres største konkurransemessige fordel snart kom til å ligge i ladenettverket.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Fiat Chrysler (FCA) and Tesla have drawn up a plan to avoid the former having to pay fines for violating EU emissions rules, the FT has reported.

    https://www.bbc.com/news/business-47845971

    The paper says that under the deal the cars of electric automaker Tesla will be counted as part of the FCA fleet.

    It will let the Italian carmaker offset carbon dioxide emissions from its cars against Tesla's, by bringing down its average figure to a permissible level.

    FCA said it would "optimise the options for compliance the regulations offer".

    The carmaker continued: "FCA is committed to reducing the emissions of all our products... the purchase pool provides flexibility to deliver products our customers are willing to buy while managing compliance with the lowest cost approach."

    There is no indication of the specific amount that FCA has agreed to pay Tesla.

    Last year FCA, which has been lagging behind rivals in the manufacture of electric vehicles, said it planned to spend €9bn (£7.75bn; $10.1bn) over four years to develop electric cars which complied with global emissions standards.

    Under EU rules, carmakers can join with rival companies to form so-called open pools but none have done so until now.

    FCA applied to form an emissions pool with Tesla, and also Alfa Romeo, in February.

    Toyota and Mazda have also applied to the EU to form an emissions pool, as have Citroen, Peugeot, and Opel.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.299
    Antall liker
    1.833
    Torget vurderinger
    1
    Sett at batterikapasiteten var større enn den er pt: Hvor tror dere skjæringspunktet er mellom betalingsvillighet i forhold til rekkevidde og pris? Sett at man kunne levere kapasitet opp til 1000KWh for elbilene i dag. Man kunne da velge 100, 200, 300 osv. Hva ville folk valgt? Jeg tipper 500 km rekkevidde er en optimal kapasitet for de fleste, men jeg forstår at både Kjell og Otare har behov for ubegrenset rekkevidde. Jeg tror imidlertid at de aller fleste overvurderer dette behovet og mulig dette ville blitt noe klarere dersom man kunne velge og betale for kapasitet opp til "overkill".

    Det er jo selvfølgelig et tidsspørsmål før kapasiteten er der , selv om jeg tror at utviklingen heller vil gi lettere biler med tilstrekkelig rekkevidde. Hva tror dere som har erfaring med elbil?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    40 mil (som min Tesla har) betyr heller ikke 40 mil. Om vinteren er den til dels betydelig kortere, om Ann ikke starter med full tank eller stopper et par tre steder underveis er den betydelig kortere. Man må også stoppe der man kan lade, ikke når det er tomt på batteriet. Selv har jeg aldri hatt problemer med rekkevidde eller lading, men det er ikke veldig vanskelig å lage et scenario der man må stoppe uten at man vil. Hvor stort problem der er får man nesten vurdere selv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.586
    Antall liker
    10.848
    Sted
    Trondheim
    Enig med erato. Ladehastighet og tilgjengelighet av ladepunkter. Jeg stopper også på lengre turer, men det er korte stopp - typisk 5-10 minutter. 15 min er OK. Jeg kan godt kjøre Trondheim-Fredrikstad uten stopp, men det er ikke et "must".
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Sett at batterikapasiteten var større enn den er pt: Hvor tror dere skjæringspunktet er mellom betalingsvillighet i forhold til rekkevidde og pris? Sett at man kunne levere kapasitet opp til 1000KWh for elbilene i dag. Man kunne da velge 100, 200, 300 osv. Hva ville folk valgt? Jeg tipper 500 km rekkevidde er en optimal kapasitet for de fleste, men jeg forstår at både Kjell og Otare har behov for ubegrenset rekkevidde. Jeg tror imidlertid at de aller fleste overvurderer dette behovet og mulig dette ville blitt noe klarere dersom man kunne velge og betale for kapasitet opp til "overkill".

    Det er jo selvfølgelig et tidsspørsmål før kapasiteten er der , selv om jeg tror at utviklingen heller vil gi lettere biler med tilstrekkelig rekkevidde. Hva tror dere som har erfaring med elbil?
    Min betalingsvilje er ikke spesielt høy over 35-40 il, ikke hadde jeg giddi å betale noe særlig for ubegrenset supercharging heller. Kjører 5-6 turer Trøndelag - Østfold i året pluss en ferietur på sommeren. Kan helt fint leie en bil også om det skulle dukke opp ett udde behov. Ladehastighet er heller ikke så viktig for meg. Om det er 10 20 eller 30 minutt spiller mindre rolle, jeg må ha regelmessig mat pluss at det som regel er noen som tar feil på Internett.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel lenge siden jeg påpekte at deres største konkurransemessige fordel snart kom til å ligge i ladenettverket.
    Det samme kan vel neppe sies om bilene... satt i en kollegas kliss nye TM3 i går. Setet var allerede delvis ødelagt på venstre side da noen trolig har satt albuen inn i seteryggen for å komme ut og innredningen så rett og slett billig ut. Utvendig så den ut som en krymper S som hadde fått litt for mye butox i underleppa, men det kunne jeg ikke si til en fanboy....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er vel lenge siden jeg påpekte at deres største konkurransemessige fordel snart kom til å ligge i ladenettverket.
    Det samme kan vel neppe sies om bilene... satt i en kollegas kliss nye TM3 i går. Setet var allerede delvis ødelagt på venstre side da noen trolig har satt albuen inn i seteryggen for å komme ut og innredningen så rett og slett billig ut. Utvendig så den ut som en krymper S som hadde fått litt for mye butox i underleppa, men det kunne jeg ikke si til en fanboy....
    Det finnes en mellomting mellom peppermann og fanboy.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.155
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel lenge siden jeg påpekte at deres største konkurransemessige fordel snart kom til å ligge i ladenettverket.
    Det samme kan vel neppe sies om bilene... satt i en kollegas kliss nye TM3 i går. Setet var allerede delvis ødelagt på venstre side da noen trolig har satt albuen inn i seteryggen for å komme ut og innredningen så rett og slett billig ut. Utvendig så den ut som en krymper S som hadde fått litt for mye butox i underleppa, men det kunne jeg ikke si til en fanboy....
    Jeg liker den i hvert fall utseendemessig. Men poenget mitt er at det er mange produsenter som kan bygge bil, og når de bare kommer ut av dvalen og slutter å sove på tidligere suksesser, kan jeg vanskelig se for meg annet enn at Tesla kommer til å få seriøs konkurranse fra bedrifter som også kan tilby langt flere modeller, større volumer og en mye mer utbygd logistikkorganisasjon. Og som kan noe om byggekvalitet. Tiden som eneste konge på haugen går mot slutten. Ladenettverket derimot, der har de et stort forsprang, og ikke nødvendigvis mye konkurranse fra organisasjoner som kan dette. Det forspranget kommer til å vare lenger.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det er vel lenge siden jeg påpekte at deres største konkurransemessige fordel snart kom til å ligge i ladenettverket.
    Det samme kan vel neppe sies om bilene... satt i en kollegas kliss nye TM3 i går. Setet var allerede delvis ødelagt på venstre side da noen trolig har satt albuen inn i seteryggen for å komme ut og innredningen så rett og slett billig ut. Utvendig så den ut som en krymper S som hadde fått litt for mye butox i underleppa, men det kunne jeg ikke si til en fanboy....
    Det finnes en mellomting mellom peppermann og fanboy.
    Sikkert ;)
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Mht Tesla reservedeler. Snakket med et bilopphuggerfirma for en tid tilbake som kjente til en fyr i Brummundal? som visstnok gjenoppbygger kondemnerte Teslaer som Rich Rebuilds.

    Mener det var Brummundal. Har ikke klart å søke opp virksomheten da Tesla "overrules" alle Googlefaenskapssøk som inkluderer Tesla som keyword.

    Well. ......
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Begynner å hjelpe litt, men ikke så viktig så lenge de ikke kan levere biler til kundene, eller at det er 4-5 års realistisk ventetid.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.702
    Antall liker
    8.102
    Torget vurderinger
    0
    Rekkevideproblemer løses med en liten genrator i bagasjerommet, drevet av en atomreaktor!
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Rekkeviddeproblemer er stort sett en sak for de som ikke enda har kjøpt seg elbil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.155
    Antall liker
    10.840
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Der tar du feil. Jeg tror faktisk det er mange oppegående mennesker som kjenner sine kjørevaner og behov bedre enn el besserwisserne. Jeg har feks handicappede venner som av forskjellige årsakerkjørte til Gibraltar sist vinter. Lykke til med å stappe de inn i en elbil med fornuftig vinterrekkevidde....
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Mht Tesla reservedeler. Snakket med et bilopphuggerfirma for en tid tilbake som kjente til en fyr i Brummundal? som visstnok gjenoppbygger kondemnerte Teslaer som Rich Rebuilds.

    Mener det var Brummundal. Har ikke klart å søke opp virksomheten da Tesla "overrules" alle Googlefaenskapssøk som inkluderer Tesla som keyword.

    Well. ......
    Det er litt Apple over måten de holder på. Hogger'n er det eneste sted man kan få deler. Det er som Rich sier - når garantien er ute på Tesla det er da Tesla blir virkelig dyr og de har ikke slike vilkår i Statene som her.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Som sagt så kan man se på Tesloop for å se hva det faktisk koster etter at garantien har gått ut.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn