Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Tesla er mye bedre enn alle de andre til sammen hva lading angår.
    Allikevel... Du MÅ ha med deg en fungerende mobiltelefon. Du MÅ ha en virksom app. Du MÅ la appen ha tilgang til GPS. Du MÅ fortelle hvor du er. Du MÅ holde et kredittkort aktivt i appen. Du MÅ taste inn et nummer fra "pumpa" du fyller drivstoff fra.

Test det mot å stappe kontakt/fyllestuss inn i bilen og tæppe kortet.
    Alle i verden skal drite tynt i hvor jeg er når jeg fyller drivstoff på bilen min.
    Ja, jo. Når satt du deg i bilen sist uten mobilen (?)
    Og for å kunne benytte kort i ladestasjonen, så må du ha et aktivt kort.
    Tror faktisk Tesla appen ikke trenger tilgang til gps'en. Du kan navigere i app kartet og velge ladeplass der.
    På de fleste bensinstasjoner jeg har vært innom så må en som regel velge mellom bensin og diesel på en skjerm på pumpa. Noen steder må en også velge hvilken pumpe en skal benytte, dette fordi det bare er en kortleser som betjener flere pumper.
    Når det er sagt, så synes også jeg at kortbetaling burde vært på plass fra dag 1...

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Tesla er mye bedre enn alle de andre til sammen hva lading angår.
    Allikevel... Du MÅ ha med deg en fungerende mobiltelefon. Du MÅ ha en virksom app. Du MÅ la appen ha tilgang til GPS. Du MÅ fortelle hvor du er. Du MÅ holde et kredittkort aktivt i appen. Du MÅ taste inn et nummer fra "pumpa" du fyller drivstoff fra.
    Vet ikke om du mener dette gjelder med Tesla bil og Tesla lader?
    Har man Tesla bil og kommer bort til en Tesla lader, åpner man ladeporten og stapper ladekabelen inn i bilen, slumrer en halvtime i bilen (eller gjør noe annet), låser opp ladeporten og kobler ifra ladekabelen, og kjører derifra. Alt styres fra skjermen i bilen, trenger ikke å bruke appen.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Vet ikke om du mener dette gjelder med Tesla bil og Tesla lader?
    Har man Tesla bil og kommer bort til en Tesla lader, åpner man ladeporten og stapper ladekabelen inn i bilen, slumrer en halvtime i bilen (eller gjør noe annet), låser opp ladeporten og kobler ifra ladekabelen, og kjører derifra. Alt styres fra skjermen i bilen, trenger ikke å bruke appen.
    For ordens skyld, mine kommentarer gjaldt hvordan lade en ikke Tesla på en Tesla ladestasjon...

ePi

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Antall liker
    1.337
    Ja, jo. Når satt du deg i bilen sist uten mobilen (?)
    Et annet catch-22 moment, all den tid man MÅ bruke telefonen til stadig mer.

Så kan man selvsagt også velge å le av meg som står der og må ha med to-tre ulike kort når jeg fyller bensin - på utvalgte tidspunkt og stasjoner fordi prisen plutselig kan finne på å rase 20-25% sånn helt vilkårlig, og man må betale med kort X på Y stasjon for å få rabatter, eller kort Z som gir flat (men litt lavere) rabatt på alle stasjoner, hvis man ikke på forhånd knytter kort Z til medlemskap Y (så Y får tilgang til ALT man foretar av kjøp og hvor og når med kort Z, ikke bare bensin), og fandens tanter og onkler.

Tipper blodtrykket mitt hadde halvert seg om jeg hadde gått for en tesla og tilhørende helt forbilledlige ladeprosedyre..

Men hva skal jeg klage på da?

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.237
    Torget vurderinger
    1
    Greenstation sitt opplegg er ganske enkelt. Køyr inn, plugg i og ladinga startar av seg sjølv. Når du fyrst har lagt inn bilnummeret og kortet i appen. I tillegg er det stor skjerm på ladaren, der det står pris, totalsum og tid.

Bjørn.H

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Antall liker
    9.223
    Torget vurderinger
    1
    Kabelen var i korteste laget, så da tok jeg naboens i stedet. Fikk klestørk også.

IMG20230630155627.jpg

Sist redigert:

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Når man snakker om elbiler og hurtigladere, så blir jeg neste mørkeredd over prisforskjellene. Tesla er ofte bortimot halv pris i forhold til "alle andre", likevel er det mange som kan bruke Tesla sine ladere som ikke gjør det. Sist jeg brukte en Tesla hurtiglader tror det kostet rundt 3,20,-/kWh, mens de andre i nærområde tar mellom 5,50,- og 6,50. Jeg tenker, hva om en bensinstasjonkjede solgte drivstoff til halv pris? Det hadde blitt kø til langt inn i nabokommunen og skriverer i media.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.409
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er store prisforskjeller. Man får også fordel av å være med på et ladeopplegg som dekker flere selskap. Med WeCharge fra VW, gjennom IONITY-nettet, får man ganske grei pris.
    Tesla har lav pris, men det er et begrenset antall stasjoner som er åpnet for andre bilmerker.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    ^ I følge TOCN var det i februar i år 80 av 102 Tesla ladestasjoner som var åpne fra alle.

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.409
    Torget vurderinger
    2
    ^ I følge TOCN var det i februar i år 80 av 102 Tesla ladestasjoner som var åpne fra alle.
    Tesla åpnet først 15 av sine stasjoner for lading ved andre bilmerker, i et pilotprosjekt. Nå er nesten hele nettet åpnet, naturlig nok, siden stasjonene ofte står ubrukte.
    Veldig enkelt å lade på Tesla-stasjoner selv om du har en bil fra et annet merke.

duc916

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Antall liker
    2.981
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ser nå at de har åpnet den på Stoa utenfor Arendal.
    Før det så var det ganske mørkt fra ca Porsgrunn til vest av Kristiansand...

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    En time langt intervju med "Tesla Bjørn", naturlig nok en del om Tesla, men også mye om de fleste andre merkene.

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.894
    Har en ladbar hybrid (BMW 2022). Nå lades den over natten fra en stikkontakt i hagen via en skjøteledning til oppkjørselen og ladeboksen som fulgte med.

Har uansett tenkt å få lagt opp et nytt elektrisk anlegg i hagen med flere stikkontakter for alt fra plenklipperrobot, belysning og stikkontakter i carporten for både bil og elsykler.

Er det noe å tenke på her for å få opp farten på opplading av bilen?

Den slags arbeid må vel uansett utføres av sertifisert elektriker, men tenkte det var greit å sette meg litt inn i hva som er mulig og ønskelig før jeg begynner å hente inn anbud.

Fenalaar

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Antall liker
    7.238
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Det er ikke lengre lovlig å bruke vanlig stikkontakt til lading ved nyinstallasjon.

Ved nyinstallasjon for fast elbillading kreves ladeboks med type 2-kontakt.

Johan-Kr

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.866
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Zaptec lader med tilhørende app er ikke så dumt. Produseres forresten hos Norcontrol på Tau, sammen med Electrocompaniet, etter hva jeg har forstått.

Aurora

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.06.2004
    Antall liker
    12.703
    Sted
    Ytterst i havgapet...
    Litt merkelig dette med Easee.....Sønnen min fikk levert Teslaen like før sist jul... i montasjebeskrivelsen av laderen som fulgte med, var det samme kryptiske beskrivelsen som svenskene påberoper seg, - men dette gjaldt TN nett. Etter en del googling fant jeg beskrivelsen for IT-nett, - uten det mystiske jordfeilvernet som forlanges. Elektrikeren som til slutt monterte laderen med kombivern for IT-nett påsto at dette var i tråd med norske forskrifter, og det var det de monterte...

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.762
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Zaptec Go har fungert flott hos oss. Liten og hendig på garasjeveggen.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.866
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg hadde egentlig bestilt Easee, men saken sprakk i Sverige dagen før montering, så det fikk bli en u-sving for elektrikeren. Zaptec oppfyller kravene og påstår ikke å oppfylle flere gjensidig utelukkende normer samtidig. Easee tok en spansk en og tapte. I hifi kan man kanskje slippe unna med å påstå at man er så veldig mye smartere enn myndighetene og derfor hevet over trivielle krav fra festbremser som Nemko og lignende, men for apparater med anseelig evne til å brenne ned huset om noe går galt har tilsynsmyndighetene begrenset sans for humor. Påstår man å oppfylle en standard får man heller bevise at man gjør det, ikke levere bevis på det motsatte og tro man slipper unna med det.

Wishmaster

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2002
    Antall liker
    3.624
    Torget vurderinger
    1
    Har en ladbar hybrid (BMW 2022). Nå lades den over natten fra en stikkontakt i hagen via en skjøteledning til oppkjørselen og ladeboksen som fulgte med.

Har uansett tenkt å få lagt opp et nytt elektrisk anlegg i hagen med flere stikkontakter for alt fra plenklipperrobot, belysning og stikkontakter i carporten for både bil og elsykler.

Er det noe å tenke på her for å få opp farten på opplading av bilen?

Den slags arbeid må vel uansett utføres av sertifisert elektriker, men tenkte det var greit å sette meg litt inn i hva som er mulig og ønskelig før jeg begynner å hente inn anbud.
    Hvis man har en frittliggende garasje, carport, bod eller lignende med egen kurs, kan man koble seg på denne med en ladeboks for lading av elbil så fremt den har korrekt overspennigsvern og jordfeilvern. Det beste er dog en egen kurs til ladeboksen, igjen med overspennigsvern og jordfeilvern, da slipper man at sikringen går i forhold til første alternativ ved bruk av flere elektriske apparater samtidig som man lader. Man kan også legge opp en tykkere ledning til eget sikringsskap i garasjen og derfra trekke ulike kurser til det man trenger, inkludert egen kurs for lading av elbil fra det nye sikringsskapet.

Når du nevner "å få opp farten" på lading av elbilen, har dette også noen konsekvenser. Vet ikke om det er likt over hele landet, men her er det egen tariff om man bruker under 2kW, en tariff mellom 2 og 5 kW og en mellom 5 og 10 kW og en over 10 kW. Dette beregnes ut ifra et gjennomsnitt av de tre timene i måneden du brukt mest strøm, timene må være fordelt på ulike dager. Og som man sikkert gjetter, man betaler mer hvis man bruker mer, selv om det bare er tre timer fordelt på tre forskjellige dager. Da spørs det om det lønner seg å lade hurtig, eller langsomt. Ligger man f.eks like under 5kW ved lading på 10A, så kommer man fort opp neste trinn setter man opp farten på lading. I tillegg er det noe som heter energiledd som gjør at pris på strøm er litt lavere mellom 22 og 06. Skal man utnytte alt dette, er det mye å sette seg inn i og passe på, eller man kan bare plugge inn og lade når det passer....

noruego

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.06.2003
    Antall liker
    7.894
    Takk for gode innspill, som vanlig på HFS!

Det er ikke det at dette har vært noe stort problem. Siden nyttår har vi vel kjørt rundt 7K og brukt fire bensintanker totalt om jeg husker rett. Dette fossilbruket hadde sikkert kunnet vært redusert til det halve om bare ‘noen’ hadde husket på å plugge i hver eneste kveld.

Med nåværende opplegg tar det en ti-tolv timer å fullade til de 85km med batteridrift vi da får, selv om jeg har sett dette svinge fra 70 til 100 uten at jeg helt har skjønt hvorfor.

Uansett, siden vi nå driver og styrer med å oppgradere ikke bare gammelt hus men også hage og oppkjørsel til mer moderne, energieffektive og smartere løsninger tenkte jeg det var like greit å ta det nå, og ikke vente til neste bil, som garantert blir helelektrisk.

PS ellers brukt ettermiddagen i dag til å installere fire sikkerhetskameraer fra Arlo. Vel vitende om egne tekniske begrensninger så er det like stor stas hver gang ting er så gjennomtenkte at man ikke trenger å være ingeniør for å få slikt til. En time var alt det tok fra jeg pakket ut til jeg hadde fire 4K kameraer ferdig montert og integrert i HomeKit.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    873
    Avsporing; men hvorfor ønsker man overvåkningskamera på egen tomt? Er det ikke bedre å leve lykkelig uviten om noen lusker rundt?

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    2.953
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Innspill til hvilken/hvilke ladeapp(er) man bør tenke på å installere på mobilen for å være "godt dekket"?
    Hoveddelen av kjøringen vil foregå på Vestlandet/Bergensregionen, men ser også for meg en tur eller to til sørlandet i løpet av året.
    Vil jo satse på så mye hjemmelading som mulig, seff, men det kan jo oppstå situasjoner hvor man er nødt til å belage seg på å bruke hurtigladestasjoner.....

mvh
    Proffen

Sist redigert:

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.409
    Torget vurderinger
    2
    Ein skjønar kvifor Toyota tidlegare i år meldte FØKK HYDROGEN.

I juni annonserte Toyota at selskapet vil kommersialisere en ny type batteriteknologi. Dette er såkalte faststoffbatterier som kan lagre fire ganger så mye energi per liter som litium-ion-batterier. Faststoffbatteriene blir av bilbransjen sett på som en «hellig gral». Bilprodusenten hevder at de nye batteriene vil ha en rekkevidde på opptil 1.200 kilometer, og en ladetid på ti minutter. «For både våre flytende og faststoffbatterier har vi som mål å drastisk endre den nåværende situasjonen der batterier er for store, tunge og dyre», sa Keiji Kaita, president for Toyotas forsknings- og utviklingssenter.

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.237
    Torget vurderinger
    1
    Ein skjønar kvifor Toyota tidlegare i år meldte FØKK HYDROGEN.

I juni annonserte Toyota at selskapet vil kommersialisere en ny type batteriteknologi. Dette er såkalte faststoffbatterier som kan lagre fire ganger så mye energi per liter som litium-ion-batterier. Faststoffbatteriene blir av bilbransjen sett på som en «hellig gral». Bilprodusenten hevder at de nye batteriene vil ha en rekkevidde på opptil 1.200 kilometer, og en ladetid på ti minutter. «For både våre flytende og faststoffbatterier har vi som mål å drastisk endre den nåværende situasjonen der batterier er for store, tunge og dyre», sa Keiji Kaita, president for Toyotas forsknings- og utviklingssenter.

Dette kan me lika :). Fortsatt ikkje 1500 km i 40 minus med hengar, utan pause, men det nærmer seg:)

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.902
    Sted
    Sunnmøre
    Dette kan me lika
    Ja. Sjølv om nye elbilar har vorte imponerande gode, så er det slike sprang som dette vi treng.

Eg har i mange år lurt på kvifor Toyota vasa rundt med dei hydrogen-greiene som etter kvart framstod som ei openberr blindgate.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    6.816
    Det er vel bare Nissan av de japanske bilmerkene som ikke har sovet i timen.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.902
    Sted
    Sunnmøre
    Honda e ser søt ut, men (batteri)teknisk ikkje særleg meir avansert enn min åtte år gamle Leaf.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Det skal rimelig kraftige ladestasjoner til for å fylle så mye energi på 10 minutter og per nå eksisterer det knapt. For hjemme-lading, som er det folk bruker til 90-95% blir det samme greia som i dag - her kommer det aldri.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    39.866
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Bra poeng. Grovregnet: 1200 km * 0,15 kWh/km = 180 kWh. Si 90 % effektivitet i ladingen, og jevnt 200 kWh fra ladestasjonen. På 10 min, dvs 200 * 60/10 = 1200 kWh på en time, eller 1200 kW gjennomsnittlig effekt. Eller 1,2 MW om man vil. Om vi antar 400 V spenning blir det 3 kA strøm. Så store sikringer har de ikke på Rema.

Om jeg plugger inn de tallene i en kabelkalkulator får jeg at det vil behøves ca 367 mm2 kobber for å overføre det 10 meter som DC. Så grove tverrsnitt blir også litt uhåndterlige greier.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.762
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Batterikjøling kan vel bli krevende. Men kablene fikser vel Nordost med et lite tweak.

Sist redigert:

MartinSandvik

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Antall liker
    517
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Innspill til hvilken/hvilke ladeapp(er) man bør tenke på å installere på mobilen for å være "godt dekket"?
    Hoveddelen av kjøringen vil foregå på Vestlandet/Bergensregionen, men ser også for meg en tur eller to til sørlandet i løpet av året.
    Vil jo satse på så mye hjemmelading som mulig, seff, men det kan jo oppstå situasjoner hvor man er nødt til å belage seg på å bruke hurtigladestasjoner.....

mvh
    Proffen
    Er ikke noen dreven elbilist, men a better route planner er en grei start for å finne hvilke ladere som er tilgjengelig på ruten du skal kjøre (var det ihvertfall tidligere).
    Kan også legge inn biltype, start/stopp punkt, ladestatus ved start og app/nettside vil mappe opp hvor du bør stoppe samt hvor lenge.

Så er det bare å søke opp hjemmesiden til de forskjellige ladeselskapene som er foreslått for å se hvilke apper som trengs.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.499

Hardingfele

Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Antall liker
    18.409
    Torget vurderinger
    2
    Faststoff-gjennombrudd: Toyota lover 120 mil rekkevidde (tv2.no)

Ju-hu, fulladet på 10 minutter. Hvilken trafostasjon skal jeg bruke?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn