Må plugge rett i veggen på Ringhals. Sånne strømmer har sine sider.Faststoff-gjennombrudd: Toyota lover 120 mil rekkevidde (tv2.no)
Ju-hu, fulladet på 10 minutter. Hvilken trafostasjon skal jeg bruke?

Arc flash - Wikipedia

Må plugge rett i veggen på Ringhals. Sånne strømmer har sine sider.Faststoff-gjennombrudd: Toyota lover 120 mil rekkevidde (tv2.no)
Ju-hu, fulladet på 10 minutter. Hvilken trafostasjon skal jeg bruke?
Ingen vannkjøling eller batteribank på de 2 som jeg har her på jobben. de er på 240kwJa ved alle hurtigladerne er det vel en batteribank som man trekker effekten fra. Og ladekabler idag er også ofte vannkjølte for å gjøre tverrsnittet håndterlig.
Ho har jo lagt bilen ut på Finn, og så reist på ferie? Kva har ho då tenkt seg?Jeg hadde heller ikke solgt en bil som først ble hentet om 2 uker.
Ikke når du er på ferie i en annen kant av landet i 1,5 uker til, og slipper å avbryte ferien fordi kjøper ikke stresser med å hente, og du risikerer å få oppgjøret 2 uker før bilen leveres?Jeg hadde heller ikke solgt en bil som først ble hentet om 2 uker.
Det var bare et overveid innfall om å kjøpe øvelseskjøringsbil som er trygg og pålitelig senere, en Ioniq 2019, og jeg liker kjappe avgjørelser. Prisen var 160k og 32000 km. En tilsvarende gikk for 150k på tirsdag. De fleste andre Ioniqene er overpriset i dagens sirupstrege bruktmarked for elbiler.Ok ser den, men dersom du er villig til å kjøpe usett må bil/pris være god og selger har sikkert dusinvis å selge til. Da avventer hun sikkert en lokal kjøper. At kjøper ser og prøvekjører først har også en verdi.
Det kravet forsvant for ca. 15 år siden.Apropos øvelseskjøring i nyere biler med elektrisk håndbrekk?
Er det lov å øvelseskjøre med disse? Føreren (altså passasjeren) har jo ingen mulighet til å få stoppet om poden mister fokus/kontroll.
Tidligere var det vel krav om at man skulle kunne gripe inn og stoppe bilen under øvelseskjøring?
Nettopp derfor jeg er skeptisk til å øvelseskjøre med Ioniq 5'n, som har håndbrekk-knappen på venstre side av rattet. Går fint på landeveien ved god avstand, men ikke i bykjøring synes jeg.Apropos øvelseskjøring i nyere biler med elektrisk håndbrekk?
Er det lov å øvelseskjøre med disse? Føreren (altså passasjeren) har jo ingen mulighet til å få stoppet om poden mister fokus/kontroll.
Tidligere var det vel krav om at man skulle kunne gripe inn og stoppe bilen under øvelseskjøring?
Kona bremser foran og bak, ja. Men når den står stille er det kun bakhjulene som blir stående låst av håndbrekket.Min Kona har elektrisk håndbrekk, og knappen sitter i konsollet mellom setene. Mye enklere enn et vanlig håndbrekkhåndtak.
Og: det skrubber mye bedre enn jeg erindrer fra andre biler, mistenker at den skrubber på alle 4, ikke bare bak...
Hehe.. så ikke den...
Hadde det vært det, så hadde nok ikke vært lov...Greit å vite.
Galskap, men uansett.
Så vidt jeg kan finne må biler til oppkjøring være registrerte som skolebiler. Finner ikke noe krav om doble pedalsett, men med mengden treff på montering av disse må det være pålagt.Hadde det vært det, så hadde nok ikke vært lov...
Har forøvrig biler for kjøreopplæring dobbelt sett pedaler i dag, eller er det helt vanlige bilen med skilt om kjøreopplæring på ?
Totalt ot, men jeg syntes før at suv var blodharry, men nå koser jeg jeg meg når jeg kruser avgårde i min 15 år gamle diesel-suv, mens lokale myndigheter ber deg holde deg inne pga ekstrem-nedbør/holke/snøstorm etc. Har selvfølgelig en liten søt el-bil i tillegg.Har kjørt 2 og liker ikke den høye sittestillingen. Liker å sitte lavt. Og de aller fleste SUVer ser ikke spesielt fine ut.
Vi kjørte Barcelona t/r for noen år siden. Nokså udramatisk. Trafikken på Autobahn var såpass at man sjelden kunne kjøre fortere enn 120-130 uansett. Stort sett var det fortsatt våre behov for pauser som satte tempoet. Vi hadde planlagt for tre dager hver vei med overnatting i Tyskland og Frankrike begge veier. Ett sted var det ikke lademulighet over natten, og da ble det en ekstra frokostpause ganske kort etter avreise, men ellers var det vel ikke så mye mer tidsbruk enn om vi hadde kjørt i noe annet. Var ikke meningen å kjøre express i 200 km/t uten tissepauser, da hadde vi tatt fly eller tog i stedet.Noen som har erfaring med skikkelig langtur i elbil? Jeg har de siste årene kjørt tur/retur Italia med min Volvo XC90. Feriepakket og hastighet på 150km/t så suger denne (ikke uventet) enorme mengder bensin. Selv om jeg ser at ladenettverk langs Autobahn stadig byges ut, ser jeg for meg at slike strekninger er krevende i elbil. Noen som har stort dette og kan si noe om hvordan det fungerer i praksis på en slik langtur? Hastighet på vei, ladeintervaller osv. Hvor mye lengre tid bruker man i praksis på å krysse Tyskland?
Gratulerer
Snitthastigheten på Autobahn er overraskende lav pga alle Stauene.. Jeg er sikker på at man kan holde høyere snitthastighet Kristiansand-Oslo enn de fleste strekk i Tyskland. Uansett er det jo fortsatt slik at til fortere man kjører, til lenger kommer man. Kjørt Sveits-Danmark på fredag og det var minimum 4 timer stillestående kø på dette strekket. For 4 uker siden kjørte jeg Berlin-Munchen og der kunne man stort sett holde 150-160 hele strekket.Det er jeg også interessert i å vite. Jeg ville tro at man kan regne en ekstra dag? Jeg kjørte jo til Praha for ca 6 uker siden og det var jo bygd ut ladestasjoner på alle de bensinstasjonene jeg så, og de var tomme alle sammen - jeg så ikke en eneste bil som ladet på disse stasjonene på hele turen.
Kiel-Praha er ca 70 mil, så det bør jo gå greit på en dag med et par ladestopp.
PS: Det er vanskelig å holde veldig høy snittfart på Autobahn med den trafikken som er der og man tjener ikke så mye i tid på å kjøre i 150 i stedet for 130. Jeg vil tro at snitthastigheten ikke blir så veldig forskjellig.
Apropos bensinforbruk: På turen Kiel-Praha hadde jeg et snittforbruk på 0,65 l/mil. Startet med tomt batteri. Kjørte stort sett i 130-140 og noen ganger oppe i 180-190 ved forbikjøringer. Forbruket var lavere enn jeg forventet. BMW 330e Touring pug-in hybrid.
Supert. Hvor hyppige ladepauser må man ha dersom man ligger i 120-130?Vi kjørte Barcelona t/r for noen år siden. Nokså udramatisk. Trafikken på Autobahn var såpass at man sjelden kunne kjøre fortere enn 120-130 uansett. Stort sett var det fortsatt våre behov for pauser som satte tempoet. Vi hadde planlagt for tre dager hver vei med overnatting i Tyskland og Frankrike begge veier. Ett sted var det ikke lademulighet over natten, og da ble det en ekstra frokostpause ganske kort etter avreise, men ellers var det vel ikke så mye mer tidsbruk enn om vi hadde kjørt i noe annet. Var ikke meningen å kjøre express i 200 km/t uten tissepauser, da hadde vi tatt fly eller tog i stedet.
Bensinprisen langs Autobahn er stort sett 2,29 Euro/Liter, så det er lite tvil om at det er kostbart. Ned mot 1,8E/L om man orker en liten avstikker på et par minutter. Ellers så høres ikke dette ut som noe stort tema, dersom det holder med ca 20min pr 3 timer. På energistasjonene i Tyskland så jeg elbiler til lading ca hver 3. stasjon. Med andre ord virker dette fullstendig uproblematisk.Kjørte Hirtshals - Assen (Nederland), 83 mil for noen uker siden. Hadde aldri kjørt så langt på motorvei, så vi var nok litt overforsiktige når det gjaldt lading.
Ladet i Randers, Kolding, Hollenstedt og Emden.
Vi kunne nok ha droppet Randers og muligens Emden.
I Randers stoppet vi vel drøye 20 minutter, Kolding var overnatting, så den teller ikke. Men vi stod der i ca. 30 minutter. Hollenstedt i drøye 45 minutter (lunsj), og Emden 30 minutter.
Vi holdt omlag 115 km/t hele veien.
Kona'n er nå en "gammel" elbil i den forstand at hurtiglading vel er mer saktelading. Maks er vel 80-90 Kw eller så. Tror aldri jeg så mer enn 70 eller så. De nye bilene har gjerne 140-150 Kw eller så.
Vi kjørte ned til min ca. 10%, og ladet aldri til mer enn 90 %. Egentlig er lading over 80% litt inneffektivt, men når vi uansett brukte 45 min på lunsjen, så lot vi den stå...
Hadde vi hatt en noe mer aerodynamisk bil, så ville vi ha kunne kjørt litt fortere og klart oss med kortere stopp. Vi brukte nok 2,5 time ekstra i Hamburg pga shopping. Hadde vi kunne kjørt fra Hirtshals ved 8-tiden om morgenen, så ville vi uten stopp i Hamburg fint nådd til Assen på tidlig kveld.
Det en må fundere litt på er hastighet, vind og føre og hvor lange stopp en vil ha.
Hvis en kan holde rundt 120 km/t, og ha effektiv lading, så kan feks en stopp hver drøye 2,5 time eller så bety ladestopp på kanskje ned mot 15-20 minutter.
Det er vel ikke mer enn toalettbesøk og en is / pølse ? Sjekket Tesla appen, og Tyskland / Sveits er uproblematisk, litt mer glissent i Italia. Sjekket for ikke-teslaer. Erfaring fra første tur nedover er at dette var uproblematisk, og totaltiden var ikke veldig mye mer enn med diesel V50'en.
En interessant ting var at det ganske mange tyskere som også holdt rundt 120 eller så. Spurte mine tyske bekjente, og de sa at bensin / diesel var blitt såpass dyrt at det nå var flere som dro ned hastigheten av den grunn.
Og tiden hvor en kunne holde 200+ på autobanen i folkerike strøk, den er forbi. Det er så mye trafikk at det stopper av seg selv.
Som vanlig, YMMV...
Jeg kjørte en Tesla Model S med 90 kWh batteri. Da blir det vel tre-fire timer mellom dem. Om jeg kjører Oslo-Malmö i den farten blir det typisk en pause mer langs veien enn om jeg hadde kjørt fossilt.Supert. Hvor hyppige ladepauser må man ha dersom man ligger i 120-130?
Jeg betalte mellom 1,80 og 1,90 for 6 uker siden.Norske priser m.a.o. Motorveien fra Kiel til Praha via Berlin og Dresden. Billigst i Tsjekkia. Der kostet bensinen 19 NOK/l.Bensinprisen langs Autobahn er stort sett 2,29 Euro/Liter, så det er lite tvil om at det er kostbart. Ned mot 1,8E/L om man orker en liten avstikker på et par minutter. Ellers så høres ikke dette ut som noe stort tema, dersom det holder med ca 20min pr 3 timer. På energistasjonene i Tyskland så jeg elbiler til lading ca hver 3. stasjon. Med andre ord virker dette fullstendig uproblematisk.