Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Batterisystemene for strømnettet er godt egnet for tidvis høye effektuttak, BESS er forkortelsen. Har ikke personlig kjennskap til det men har inntrykk av at det er i vinden nå.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Ja ved alle hurtigladerne er det vel en batteribank som man trekker effekten fra. Og ladekabler idag er også ofte vannkjølte for å gjøre tverrsnittet håndterlig.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    12.209
    Antall liker
    9.769
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Ja ved alle hurtigladerne er det vel en batteribank som man trekker effekten fra. Og ladekabler idag er også ofte vannkjølte for å gjøre tverrsnittet håndterlig.
    Ingen vannkjøling eller batteribank på de 2 som jeg har her på jobben. de er på 240kw
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må si det er neimen ikke alltid så enkelt å kjøpe seg en, i dette tilfellet, en elbil nr2...
    Bilen jeg har... -jeg mener: hadde lyst-på på finn er i Arendal og dama er på ferie i nordnorge, så jeg skulle ta sjansen på å kjøpe bilen usett og uprøvd, og hente den om 2 uker.
    Det skar seg. Dama ville ikke oppgi kontonummeret jeg skulle betale til, ettersom hun ikke har møtt meg.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Jeg hadde heller ikke solgt en bil som først ble hentet om 2 uker.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.791
    Antall liker
    4.925
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg hadde heller ikke solgt en bil som først ble hentet om 2 uker.
    Ho har jo lagt bilen ut på Finn, og så reist på ferie? Kva har ho då tenkt seg?

    Dersom AOC var villig til å betala no, så vert jo alt legitimert via den utruleg hendige salsmeldingsfunksjonen til Vegvesenet.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.263
    Antall liker
    875
    Ok ser den, men dersom du er villig til å kjøpe usett må bil/pris være god og selger har sikkert dusinvis å selge til. Da avventer hun sikkert en lokal kjøper. At kjøper ser og prøvekjører først har også en verdi.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Ok ser den, men dersom du er villig til å kjøpe usett må bil/pris være god og selger har sikkert dusinvis å selge til. Da avventer hun sikkert en lokal kjøper. At kjøper ser og prøvekjører først har også en verdi.
    Det var bare et overveid innfall om å kjøpe øvelseskjøringsbil som er trygg og pålitelig senere, en Ioniq 2019, og jeg liker kjappe avgjørelser. Prisen var 160k og 32000 km. En tilsvarende gikk for 150k på tirsdag. De fleste andre Ioniqene er overpriset i dagens sirupstrege bruktmarked for elbiler.
    Jeg har kommet på andre tanker nå, og gir beng i hele prosjektet. 🙂
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Apropos øvelseskjøring i nyere biler med elektrisk håndbrekk?
    Er det lov å øvelseskjøre med disse? Føreren (altså passasjeren) har jo ingen mulighet til å få stoppet om poden mister fokus/kontroll.
    Tidligere var det vel krav om at man skulle kunne gripe inn og stoppe bilen under øvelseskjøring?
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Min Kona har elektrisk håndbrekk, og knappen sitter i konsollet mellom setene. Mye enklere enn et vanlig håndbrekkhåndtak.
    Og: det skrubber mye bedre enn jeg erindrer fra andre biler, mistenker at den skrubber på alle 4, ikke bare bak...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.026
    Antall liker
    10.549
    Apropos øvelseskjøring i nyere biler med elektrisk håndbrekk?
    Er det lov å øvelseskjøre med disse? Føreren (altså passasjeren) har jo ingen mulighet til å få stoppet om poden mister fokus/kontroll.
    Tidligere var det vel krav om at man skulle kunne gripe inn og stoppe bilen under øvelseskjøring?
    Det kravet forsvant for ca. 15 år siden.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Apropos øvelseskjøring i nyere biler med elektrisk håndbrekk?
    Er det lov å øvelseskjøre med disse? Føreren (altså passasjeren) har jo ingen mulighet til å få stoppet om poden mister fokus/kontroll.
    Tidligere var det vel krav om at man skulle kunne gripe inn og stoppe bilen under øvelseskjøring?
    Nettopp derfor jeg er skeptisk til å øvelseskjøre med Ioniq 5'n, som har håndbrekk-knappen på venstre side av rattet. Går fint på landeveien ved god avstand, men ikke i bykjøring synes jeg.
    Men jeg har spurt en kompis som jobber i Statens Veivesen med trafikksikkerhet, og det er helt lovlig å øvekjøre uten håndbrekk mellom setene.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Min Kona har elektrisk håndbrekk, og knappen sitter i konsollet mellom setene. Mye enklere enn et vanlig håndbrekkhåndtak.
    Og: det skrubber mye bedre enn jeg erindrer fra andre biler, mistenker at den skrubber på alle 4, ikke bare bak...
    Kona bremser foran og bak, ja. Men når den står stille er det kun bakhjulene som blir stående låst av håndbrekket.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    813
    Antall liker
    520
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Hadde det vært det, så hadde nok ikke vært lov...
    Har forøvrig biler for kjøreopplæring dobbelt sett pedaler i dag, eller er det helt vanlige bilen med skilt om kjøreopplæring på ?
    Så vidt jeg kan finne må biler til oppkjøring være registrerte som skolebiler. Finner ikke noe krav om doble pedalsett, men med mengden treff på montering av disse må det være pålagt.
    Hadde uansett nektet å sittet ved siden av en helt fremmed knoll uten full kontroll på pedaler!

    Beklager å spamme ned elbiltråden.
    Men sist jeg prøvde elektrisk håndbrekk på bil gikk den i fri for så å trille en god stund.
    Har tidligere nevnt saken til familiemedlem som stod parkert med brekket på men elbilen i gir. Trykk på gasspedalen skrudde av brekk automatisk med påfølgende kollisjon i annen parkert bil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.406
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Forstår din bekymring. Har bil med elektrisk brekk og var på vestlandet nylig. Måtte parkere i en skanende bakke, ned mot et jorde og en fjord. La en solid stein bak det ene bak-hjulet - just in case. Gikk dog helt fint, og trengte ikke steinen :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Synspunkter på denne? 4wd og 4-hjulsstyring. Trekker henger på 2 tonn.

    1689374623160.png
    Den ligger i "handlevogna" - må bestemme meg i løpet av en ukes tid.
    Jeg liker ikke SUV og vil gjerne ha en sedan. Litt skeptisk på bagasjeplassen, men det gjelder jo bare når barn og barnebarn er på besøk (de kommer fra utlandet og har gjerne med seg en del bagasje). Til vanlig er det plass i massevis.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Har kjørt 2 og liker ikke den høye sittestillingen. Liker å sitte lavt. Og de aller fleste SUVer ser ikke spesielt fine ut.
     

    JENO

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Innlegg
    2.603
    Antall liker
    1.389
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Har kjørt 2 og liker ikke den høye sittestillingen. Liker å sitte lavt. Og de aller fleste SUVer ser ikke spesielt fine ut.
    Totalt ot, men jeg syntes før at suv var blodharry, men nå koser jeg jeg meg når jeg kruser avgårde i min 15 år gamle diesel-suv, mens lokale myndigheter ber deg holde deg inne pga ekstrem-nedbør/holke/snøstorm etc. Har selvfølgelig en liten søt el-bil i tillegg.

    Når det gjelder BMW iX er jeg enig i at utseende kan være utfordrende. Sedanene er jo pene. Det var en anmelder som sa at han trodde ikke det var mulig å lage en styggere el-suv enn Tesla model X, men BMW har klart det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ja, BMW iX er en av dem jeg har prøvd. Den likte jeg ikke i det hele tatt. Den andre er Skoda Enyaq (som vel formelt sett ikke er en SUV). Skodaen likte jeg godt, men jeg har litt aversjon mot Møller, så den er ikke aktuell (men det er ikke bilens skyld).
    Jeg har hatt 2 BMWer før og har vært veldig fornøyd med bilene og service. Det sies jo at BMW er dyre på service og reservedeler, men de er ikke i nærheten av VW. Jeg hadde en 530 diesel som gikk ca 200 000 før jeg ga den til min sønn. Omtrent ingen kostnader på den bilen i de årene jeg hadde den. BMW reparerte turboen gratis selv om bilen var 7 år gammel. Eneste kostnader var standard service (og bytte av bremseskiver en gang). Servicene var ikke spesielt dyre heller.

    Grunnen til at jeg vurderer en i5 er at jeg kan tenke meg en slik bil før jeg blir for gammel til å ha glede av den. Jeg liker utseende, har et veldig godt inntrykk av BMW (både firma og forhandler), bilene har veldig gode kjøreegenskaper - sportslige når man trenger det og komfortable når man vil det. Jeg kjørte nettopp til Praha med min nåværende BMW - Trondheim-Fredrikstad første dag, så til Gøteborg og Kielfergen, og så Kiel - Praha. Det gikk som en drøm (uten tissepauser!!!) uten å bli sliten (på slike veier kjører bilen i praksis seg selv).
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har erfaring med skikkelig langtur i elbil? Jeg har de siste årene kjørt tur/retur Italia med min Volvo XC90. Feriepakket og hastighet på 150km/t så suger denne (ikke uventet) enorme mengder bensin. Selv om jeg ser at ladenettverk langs Autobahn stadig byges ut, ser jeg for meg at slike strekninger er krevende i elbil. Noen som har gjort dette og kan si noe om hvordan det fungerer i praksis på en slik langtur? Hastighet på vei, ladeintervaller osv. Hvor mye lengre tid bruker man i praksis på å krysse Tyskland?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Det er jeg også interessert i å vite. Jeg ville tro at man kan regne en ekstra dag? Jeg kjørte jo til Praha for ca 6 uker siden og det var jo bygd ut ladestasjoner på alle de bensinstasjonene jeg så, og de var tomme alle sammen - jeg så ikke en eneste bil som ladet på disse stasjonene på hele turen.
    Kiel-Praha er ca 70 mil, så det bør jo gå greit på en dag med et par ladestopp.
    PS: Det er vanskelig å holde veldig høy snittfart på Autobahn med den trafikken som er der og man tjener ikke så mye i tid på å kjøre i 150 i stedet for 130. Jeg vil tro at snitthastigheten ikke blir så veldig forskjellig.

    Apropos bensinforbruk: På turen Kiel-Praha hadde jeg et snittforbruk på 0,65 l/mil. Startet med tomt batteri. Kjørte stort sett i 130-140 og noen ganger oppe i 180-190 ved forbikjøringer. Forbruket var lavere enn jeg forventet. BMW 330e Touring pug-in hybrid.
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.846
    Antall liker
    40.001
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Noen som har erfaring med skikkelig langtur i elbil? Jeg har de siste årene kjørt tur/retur Italia med min Volvo XC90. Feriepakket og hastighet på 150km/t så suger denne (ikke uventet) enorme mengder bensin. Selv om jeg ser at ladenettverk langs Autobahn stadig byges ut, ser jeg for meg at slike strekninger er krevende i elbil. Noen som har stort dette og kan si noe om hvordan det fungerer i praksis på en slik langtur? Hastighet på vei, ladeintervaller osv. Hvor mye lengre tid bruker man i praksis på å krysse Tyskland?
    Vi kjørte Barcelona t/r for noen år siden. Nokså udramatisk. Trafikken på Autobahn var såpass at man sjelden kunne kjøre fortere enn 120-130 uansett. Stort sett var det fortsatt våre behov for pauser som satte tempoet. Vi hadde planlagt for tre dager hver vei med overnatting i Tyskland og Frankrike begge veier. Ett sted var det ikke lademulighet over natten, og da ble det en ekstra frokostpause ganske kort etter avreise, men ellers var det vel ikke så mye mer tidsbruk enn om vi hadde kjørt i noe annet. Var ikke meningen å kjøre express i 200 km/t uten tissepauser, da hadde vi tatt fly eller tog i stedet.
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Kjørte Hirtshals - Assen (Nederland), 83 mil for noen uker siden. Hadde aldri kjørt så langt på motorvei, så vi var nok litt overforsiktige når det gjaldt lading.
    Ladet i Randers, Kolding, Hollenstedt og Emden.
    Vi kunne nok ha droppet Randers og muligens Emden.
    I Randers stoppet vi vel drøye 20 minutter, Kolding var overnatting, så den teller ikke. Men vi stod der i ca. 30 minutter. Hollenstedt i drøye 45 minutter (lunsj), og Emden 30 minutter.
    Vi holdt omlag 115 km/t hele veien.
    Kona'n er nå en "gammel" elbil i den forstand at hurtiglading vel er mer saktelading. Maks er vel 80-90 Kw eller så. Tror aldri jeg så mer enn 70 eller så. De nye bilene har gjerne 140-150 Kw eller så.
    Vi kjørte ned til min ca. 10%, og ladet aldri til mer enn 90 %. Egentlig er lading over 80% litt inneffektivt, men når vi uansett brukte 45 min på lunsjen, så lot vi den stå...
    Hadde vi hatt en noe mer aerodynamisk bil, så ville vi ha kunne kjørt litt fortere og klart oss med kortere stopp. Vi brukte nok 2,5 time ekstra i Hamburg pga shopping. Hadde vi kunne kjørt fra Hirtshals ved 8-tiden om morgenen, så ville vi uten stopp i Hamburg fint nådd til Assen på tidlig kveld.
    Det en må fundere litt på er hastighet, vind og føre og hvor lange stopp en vil ha.
    Hvis en kan holde rundt 120 km/t, og ha effektiv lading, så kan feks en stopp hver drøye 2,5 time eller så bety ladestopp på kanskje ned mot 15-20 minutter.
    Det er vel ikke mer enn toalettbesøk og en is / pølse ? Sjekket Tesla appen, og Tyskland / Sveits er uproblematisk, litt mer glissent i Italia. Sjekket for ikke-teslaer. Erfaring fra første tur nedover er at dette var uproblematisk, og totaltiden var ikke veldig mye mer enn med diesel V50'en.
    En interessant ting var at det ganske mange tyskere som også holdt rundt 120 eller så. Spurte mine tyske bekjente, og de sa at bensin / diesel var blitt såpass dyrt at det nå var flere som dro ned hastigheten av den grunn.
    Og tiden hvor en kunne holde 200+ på autobanen i folkerike strøk, den er forbi. Det er så mye trafikk at det stopper av seg selv.
    Som vanlig, YMMV...
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Det er jeg også interessert i å vite. Jeg ville tro at man kan regne en ekstra dag? Jeg kjørte jo til Praha for ca 6 uker siden og det var jo bygd ut ladestasjoner på alle de bensinstasjonene jeg så, og de var tomme alle sammen - jeg så ikke en eneste bil som ladet på disse stasjonene på hele turen.
    Kiel-Praha er ca 70 mil, så det bør jo gå greit på en dag med et par ladestopp.
    PS: Det er vanskelig å holde veldig høy snittfart på Autobahn med den trafikken som er der og man tjener ikke så mye i tid på å kjøre i 150 i stedet for 130. Jeg vil tro at snitthastigheten ikke blir så veldig forskjellig.

    Apropos bensinforbruk: På turen Kiel-Praha hadde jeg et snittforbruk på 0,65 l/mil. Startet med tomt batteri. Kjørte stort sett i 130-140 og noen ganger oppe i 180-190 ved forbikjøringer. Forbruket var lavere enn jeg forventet. BMW 330e Touring pug-in hybrid.
    Snitthastigheten på Autobahn er overraskende lav pga alle Stauene.. Jeg er sikker på at man kan holde høyere snitthastighet Kristiansand-Oslo enn de fleste strekk i Tyskland. Uansett er det jo fortsatt slik at til fortere man kjører, til lenger kommer man. Kjørt Sveits-Danmark på fredag og det var minimum 4 timer stillestående kø på dette strekket. For 4 uker siden kjørte jeg Berlin-Munchen og der kunne man stort sett holde 150-160 hele strekket.
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Vi kjørte Barcelona t/r for noen år siden. Nokså udramatisk. Trafikken på Autobahn var såpass at man sjelden kunne kjøre fortere enn 120-130 uansett. Stort sett var det fortsatt våre behov for pauser som satte tempoet. Vi hadde planlagt for tre dager hver vei med overnatting i Tyskland og Frankrike begge veier. Ett sted var det ikke lademulighet over natten, og da ble det en ekstra frokostpause ganske kort etter avreise, men ellers var det vel ikke så mye mer tidsbruk enn om vi hadde kjørt i noe annet. Var ikke meningen å kjøre express i 200 km/t uten tissepauser, da hadde vi tatt fly eller tog i stedet.
    Supert. Hvor hyppige ladepauser må man ha dersom man ligger i 120-130?
     

    MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.292
    Antall liker
    1.828
    Torget vurderinger
    1
    Kjørte Hirtshals - Assen (Nederland), 83 mil for noen uker siden. Hadde aldri kjørt så langt på motorvei, så vi var nok litt overforsiktige når det gjaldt lading.
    Ladet i Randers, Kolding, Hollenstedt og Emden.
    Vi kunne nok ha droppet Randers og muligens Emden.
    I Randers stoppet vi vel drøye 20 minutter, Kolding var overnatting, så den teller ikke. Men vi stod der i ca. 30 minutter. Hollenstedt i drøye 45 minutter (lunsj), og Emden 30 minutter.
    Vi holdt omlag 115 km/t hele veien.
    Kona'n er nå en "gammel" elbil i den forstand at hurtiglading vel er mer saktelading. Maks er vel 80-90 Kw eller så. Tror aldri jeg så mer enn 70 eller så. De nye bilene har gjerne 140-150 Kw eller så.
    Vi kjørte ned til min ca. 10%, og ladet aldri til mer enn 90 %. Egentlig er lading over 80% litt inneffektivt, men når vi uansett brukte 45 min på lunsjen, så lot vi den stå...
    Hadde vi hatt en noe mer aerodynamisk bil, så ville vi ha kunne kjørt litt fortere og klart oss med kortere stopp. Vi brukte nok 2,5 time ekstra i Hamburg pga shopping. Hadde vi kunne kjørt fra Hirtshals ved 8-tiden om morgenen, så ville vi uten stopp i Hamburg fint nådd til Assen på tidlig kveld.
    Det en må fundere litt på er hastighet, vind og føre og hvor lange stopp en vil ha.
    Hvis en kan holde rundt 120 km/t, og ha effektiv lading, så kan feks en stopp hver drøye 2,5 time eller så bety ladestopp på kanskje ned mot 15-20 minutter.
    Det er vel ikke mer enn toalettbesøk og en is / pølse ? Sjekket Tesla appen, og Tyskland / Sveits er uproblematisk, litt mer glissent i Italia. Sjekket for ikke-teslaer. Erfaring fra første tur nedover er at dette var uproblematisk, og totaltiden var ikke veldig mye mer enn med diesel V50'en.
    En interessant ting var at det ganske mange tyskere som også holdt rundt 120 eller så. Spurte mine tyske bekjente, og de sa at bensin / diesel var blitt såpass dyrt at det nå var flere som dro ned hastigheten av den grunn.
    Og tiden hvor en kunne holde 200+ på autobanen i folkerike strøk, den er forbi. Det er så mye trafikk at det stopper av seg selv.
    Som vanlig, YMMV...
    Bensinprisen langs Autobahn er stort sett 2,29 Euro/Liter, så det er lite tvil om at det er kostbart. Ned mot 1,8E/L om man orker en liten avstikker på et par minutter. Ellers så høres ikke dette ut som noe stort tema, dersom det holder med ca 20min pr 3 timer. På energistasjonene i Tyskland så jeg elbiler til lading ca hver 3. stasjon. Med andre ord virker dette fullstendig uproblematisk.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.846
    Antall liker
    40.001
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Supert. Hvor hyppige ladepauser må man ha dersom man ligger i 120-130?
    Jeg kjørte en Tesla Model S med 90 kWh batteri. Da blir det vel tre-fire timer mellom dem. Om jeg kjører Oslo-Malmö i den farten blir det typisk en pause mer langs veien enn om jeg hadde kjørt fossilt.

    Du kan prøve deg litt frem her:
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.752
    Antall liker
    2.997
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Som sagt, vurderingen er hastighet, føre, ladehastighet og hvor ofte en vil stoppe.
    Asbjørns erfaring er nesten identisk med min, selv med en annen bil...
    Det viktigste er vel at dette er helt uproblematisk.
    Det eneste jeg ikke vet er hvor mye press det er på ladestasjonene i ferietiden, vi var utenom ferietiden.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Bensinprisen langs Autobahn er stort sett 2,29 Euro/Liter, så det er lite tvil om at det er kostbart. Ned mot 1,8E/L om man orker en liten avstikker på et par minutter. Ellers så høres ikke dette ut som noe stort tema, dersom det holder med ca 20min pr 3 timer. På energistasjonene i Tyskland så jeg elbiler til lading ca hver 3. stasjon. Med andre ord virker dette fullstendig uproblematisk.
    Jeg betalte mellom 1,80 og 1,90 for 6 uker siden.Norske priser m.a.o. Motorveien fra Kiel til Praha via Berlin og Dresden. Billigst i Tsjekkia. Der kostet bensinen 19 NOK/l.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn