Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • MML

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Innlegg
    2.044
    Antall liker
    1.452
    Torget vurderinger
    1
    Ja, prototype, men gamle C111 fikk det til å hagle inn blankosjekker i Stuttgart fra folk som ville kjøpe den uansett pris, så man skal vel ikke se bort fra muligheten av å se den på veien.

    Det mest interessante er motorene. Aksialfluks betyr flate og lette motorer som kan integreres i hvert hjul. Har ikke sett detaljer om hvordan det er løst i prototypen, men med en motor på størrelse med en bremseskive plassert i hvert hjul kan man gjøre mye morsomt i software. Torque vectoring, for eksempel, hvor man dynamisk fordeler dreiemoment til hvert hjul for å kontrollere over- og understyring. Da blir en vanlig differensial og girkasse litt 1903 i forhold.


    Kan ha noe med dette å gjøre:
    Vis vedlegget 949971

    Behøver bare en flukskondensator også, så er vi der.
    Spennende. Hva er ulempen med slike motorer?
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.391
    Antall liker
    20.812
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    ^Det andre bildet av BMW NK: Er det slik fremdeles at det ikke er påbudt med høyre sidespeil i Tyskland?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Aner ikke, men NK har jo det? Utfellbare kameraer. Hvor godt det vil fungere i -30° kan sikkert diskuteres. Eller i -5° og fuktig vær.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Ja, prototype, men gamle C111 fikk det til å hagle inn blankosjekker i Stuttgart fra folk som ville kjøpe den uansett pris, så man skal vel ikke se bort fra muligheten av å se den på veien.

    Det mest interessante er motorene. Aksialfluks betyr flate og lette motorer som kan integreres i hvert hjul. Har ikke sett detaljer om hvordan det er løst i prototypen, men med en motor på størrelse med en bremseskive plassert i hvert hjul kan man gjøre mye morsomt i software.
    C111 er en av de vakreste biler noen gang designet. Jeg ble betatt fra første gang jeg så bilder av den. Fantastisk design og helt rett farge.

    Artig å se at ideene fra Lohner-Porsche dras frem igjen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    men de får nok mye tyn for denne utgaven av nyregrillen.
    Grillen er fin, og forma er sikkert plasseffektiv og smart. Men litt «boxy» samanlikna med dei tradisjonelle linjene i i4 og i5? Litt som VW ID?

    i4 er den finaste elbilen eg har sett IRL (finare enn Taycan).
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Enig i at i4 er lekker, men den er trang. Jeg har prøvekjørt den. Du sitter lavt og behagelig, men du skal ikke ha med passasjerer som er over 1,80 hvis de skal sitte i baksetet. Og det er ikke plass til en barnestol bak førersetet hvis føreren har litt lange ben.
    BMW NK ser spennende ut. De er ikke redde for å bryte med tradisjonene i hvert fall. Som alltid tar det litt tid å venne seg til et nytt formspråk. Den skal være kortere enn dagens i4, men kupeen er nok vesentlig større. Og jeg liker de korte overhengene foran og bak - den blir nok god å kjøre og lett å parkere.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Torque vectoring, for eksempel, hvor man dynamisk fordeler dreiemoment til hvert hjul for å kontrollere over- og understyring.
    Ja, det er jo slik det burde fungera i mitt hovud.

    Desse aksialfluks-motorane, og ikkje minst den typen innovasjon i software, burde jo kunne dryppa nedover i hierarkiet mykje fortare enn mekaniske nyvinningar?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Jeg ser at BMWs NK skal kunne leveres med 4 motorer med opp til 1400 hk. Jeg tror jeg står over akkurat den versjonen :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    NB: Jeg leste "med potensielt opp til 1400 hk".
    Og det kommer nok ikke med det første, men på et eller annet tidspunkt skal de vel levere en M-modell også.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er jo slik det burde fungera i mitt hovud.

    Desse aksialfluks-motorane, og ikkje minst den typen innovasjon i software, burde jo kunne dryppa nedover i hierarkiet mykje fortare enn mekaniske nyvinningar?
    Ja, jeg håper også det. Det er visst ikke helt trivielt å få til kjøling og lignende på en slik motor, men det tyder kanskje på at det vil være enklere å få det til i en liten bybil enn i en hypercar.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    BMW NK ser spennende ut. De er ikke redde for å bryte med tradisjonene i hvert fall. Som alltid tar det litt tid å venne seg til et nytt formspråk.
    Eg trur kanskje at eg reagerte litt sterkt på bileta. :p Mindre kritisk etter å ha sett promo-videoen. Dette ser temmeleg bra ut.

    Å vurdera bildesign ut frå bilete er nesten som vurdera hifi-apparat på den måten (øh, vent ...)
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Enig i at i4 er lekker, men den er trang. Jeg har prøvekjørt den. Du sitter lavt og behagelig, men du skal ikke ha med passasjerer som er over 1,80 hvis de skal sitte i baksetet. Og det er ikke plass til en barnestol bak førersetet hvis føreren har litt lange ben.
    BMW NK ser spennende ut. De er ikke redde for å bryte med tradisjonene i hvert fall. Som alltid tar det litt tid å venne seg til et nytt formspråk. Den skal være kortere enn dagens i4, men kupeen er nok vesentlig større. Og jeg liker de korte overhengene foran og bak - den blir nok god å kjøre og lett å parkere.
    i4 (eDrive 40) befinner seg i husstanden. Det er en fantastisk bil, svært godt bygget, og mer enn rask nok med sine 340 hk.
    Jo, litt begrenset plass bak, mye grunnet det coupé-lignende designet, men 185 går faktisk helt fint. Bra bagasjeplass, relativt intuitiv skjermstyring, veldig effektiv på hurtiglading, svært gode kjøreegenskaper, stille inni, god energieffektivitet og kjørelengde opp mot 60 mil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja. Enig der. Jeg er 1,92 og med førersetet i behagelig posisjon er det ikke mye plass bak meg. Jeg kan bare glemme å sitte bak. Hvis en på 1,85 skal sitte bak kan ikke bilen ha soltak i hvert fall.
    Men utrolig god å kjøre. Stille. Supre kjøreegenskaper og meget solid inntrykk.
    Jeg har lagt bort planene om i5. For stor utvendig og lite plass inni i forhold. NK ser imidlertid spennende ut.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.787
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Spennende. Hva er ulempen med slike motorer?
    Hvis disse motorene monteres i hjulene så vil man få økt uavfjæret vekt. Og det skal ikke være heldig for kjøreegenskapene. Men det er sikkert andre her inne som kan mer om det.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Spennende. Hva er ulempen med slike motorer?
    Ikke så mye, egentlig. Det nye er ikke å sette dem ved hjulene, men geometrien i motoren. De magnetiske feltlinjene går parallelt med motorakslingen. Spoler og magneter ligger flatt som en pannekake, ikke sylindrisk.

    Analysis of the Yokeless and Segmented Armature machine (YASA)

    1694197579110.jpeg


    1694197897034.jpeg
    Som E. Largo nevner vil motorer i hjulene øke uavfjæret vekt, men med tradisjonelle radialfluksmotorer er det helt uaktuelt å gjøre noe slikt. Med aksialfluks blir det mulig, eventuelt å sette dem innenbords med drivakslinger. Ferrari har satt en slik i stedet for svinghjul på hybridene sine, pluss en ved hvert forhjul. Koenigsegg har dem innenbords med reduksjonsgir og aksling.
    1694196911723.png
    1694197425540.png
    Begrensningen har tydeligvis vært i hvordan analysere og produsere tingene. Yasa er er fortsettelse av et doktorgradsprosjekt i Oxford om nettopp det. Doktoranden er fortsatt CEO og gjorde formodentlig en kule på å selge det hele til Mercedes-Benz. Fra hjemmesidene:
    In 1821 Michael Faraday developed a primitive disk motor, which already had the shape of an axial flux machine. Axial flux offers unique properties due to its very real difference in design and shape to generate and manage electric power compared to radial flux. If radial flux offers high performance …axial flux is an ultra high-performance solution.

    Over the decades that followed both of these technologies were explored. But despite the potential for weight reduction, smaller size, shorter axle length and increased torque, it was the difficulty in manufacturing the axial flux technology that limited its commercial viability, because the motor could not be made by stacking laminations, as with radial machines.

    The axial flux design also suffered from several additional problems including poor cooling capability (key to repeatable maximum performance), difficulties in controlling the axial air gaps and a complex winding.

    The breakthrough innovation came by segmenting the axial flux motor in discrete “pole-pieces “, so the motor could be manufactured using Soft Magnetic Composite material.

    SMC can be pressed at low cost into a wide variety of 3D shapes. This removed the need for the complex laminations, overcoming the major manufacturing challenge of the axial flux machine. It also dramatically simplified the winding and ultimately transformed the cooling capability.
    Ser ut til å funke, også opp Pike’s Peak.
    1694197371647.jpeg
    Og i fly.
    1694198042004.jpeg
    The 7.3 m (24 ft) span aircraft is powered by three axial flux motors[7] with a high power densitydriving a single three-blade propeller spinning at 2,400 RPM, designed and manufactured by YASA.[3]
     
    Sist redigert:

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Las i en artikkel her om dagen at Kina i løpet av fem år nå har gått fra stort sett ingen ting til å bli verdens største eksportør av personbiler (målt i antall, ikke i pris trur eg).
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    10.994
    Antall liker
    8.165
    Torget vurderinger
    1
    Antagelig bestiller jeg en stor elbil med brukbar rekkevidde, god person- og bagasjeplass + firehjulstrekk over helga. Kinesisk bil har ikke blitt vurdert....
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.325
    Antall liker
    3.438
    Sted
    Sunnmøre
    Las i en artikkel her om dagen at Kina i løpet av fem år nå har gått fra stort sett ingen ting til å bli verdens største eksportør av personbiler (målt i antall, ikke i pris trur eg).
    «The market works, and when it works, it commodifies or obsoletes everything.»

    (frå Cory Doctorow: Makers)
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.286
    Antall liker
    34.823
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Trump er en tulling.

    Jeg så forresten litt nærmere på den blodtrimmede Formula Student-bilen som gjorde 0-100 på 0,95 s, og innså at jeg hadde regnet feil i anslaget for den sekshjulete med 13’’ for noen dager siden. https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/merkelige-biler.82649/page-49#post-3863618 Med de tallene jeg brukte der ville den gå 0-100 på ca 2,2 s og nå 200 etter 4,4 før akselerasjonen begynner å avta. Om man slanket den til f eks 750 kg og brukte 10’’ hjul (som på en gammel Mini) burde 2,0 være mulig.

    Det er vel noen grunner til at elbiler overtar rekordene i dragracing også, midt foran nesen på rednecks i fleng.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.030
    Antall liker
    9.311
    Trump er en tulling.

    Jeg så forresten litt nærmere på den blodtrimmede Formula Student-bilen som gjorde 0-100 på 0,95 s, og innså at jeg hadde regnet feil i anslaget for den sekshjulete med 13’’ for noen dager siden. https://www.hifisentralen.no/forumet/threads/merkelige-biler.82649/page-49#post-3863618 Med de tallene jeg brukte der ville den gå 0-100 på ca 2,2 s og nå 200 etter 4,4 før akselerasjonen begynner å avta. Om man slanket den til f eks 750 kg og brukte 10’’ hjul (som på en gammel Mini) burde 2,0 være mulig.

    Det er vel noen grunner til at elbiler overtar rekordene i dragracing også, midt foran nesen på rednecks i fleng.
    Rart at det ikke ligger haugevis av filmsnutter med el-dragstere på YouTube....?
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.561
    Antall liker
    13.025
    Har Teslamobilen på karrosseriverkted et par uker da en luring på motorskykkel kjørte på meg bakfra i sommer. FIkk utlevert en Xpeng performance P7 som erstatningbil gjennom forsikringen. Har riktignok ikke kjørt den mer enn de ca 15 kilometer hjem men førsteinntrykket var overraskende bra. Ikke at jeg vurderer å anskaffe en uasett men den var god å kjøre og virket bra skrudd sammen i alle fall. Litt irriterende varsler om ditt og datt men jeg er ikke helt ikke i hvor mye av dette som er EU-regler på nye biler og hvor mye som er et forsøk på å fremstå som veldig moderne.

    Lette litt etter eventuelle knapper for å justere speilene, men antok ganske kjapt at det ble gjort via skjermen. Eller retter sagt, man valgte speiljustering på skjermen og så ble det gjort med knapper på rattet.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.522
    Antall liker
    10.054
    Skjermmenyene i dagens kjøretøyer er en jævla katastrofe!!

    Jeg håper en eller annen myndighet snart setter foten ned, og påbyr en "drive mode" på disse skjermene, slik at man kun får en fast skjerm med kun de enkleste av/på kontroller så snart man setter bilen i Drive. Det som foregår nå er fullstendig galimatias. På husets BMW må man fikle seg inn i en meny for å sette på / endre setevarmen!
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.351
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Skjermmenyene i dagens kjøretøyer er en jævla katastrofe!!

    Jeg håper en eller annen myndighet snart setter foten ned, og påbyr en "drive mode" på disse skjermene, slik at man kun får en fast skjerm med kun de enkleste av/på kontroller så snart man setter bilen i Drive. Det som foregår nå er fullstendig galimatias. På husets BMW må man fikle seg inn i en meny for å sette på / endre setevarmen!
    Ja, det er litt komisk at det nå er krav om varsling (dingdingdingdingdingosv) så fort en kjører 1 km/t for fort, at den forstyrrende/alt for ofte ubrukelige LKA (Lane Keeping Assist) skal være ON som default når en starter bilen for å ikke miste en stjerne hos ADAC, og det samtidig aksepteres at ofte brukte funksjoner som rattvarme, varmeapparat, AC, setevarme osv som man har behov for å endre mens en kjører ligger gjemt inne i en skjerm-meny.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.056
    Antall liker
    2.521
    Evt så kan man bruke markedsmakten å ikke kjøpe biler med dårlig infotainment, BMW har jo alltid vært kjent for dårlig systemer for den slags, vi husker jo alle de mange idrive fadesene. Her de nye bilmerkene milevis foran de tradisjonelle
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.472
    Antall liker
    9.606
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    Her kan dere kjøpe stickers.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Evt så kan man bruke markedsmakten å ikke kjøpe biler med dårlig infotainment, BMW har jo alltid vært kjent for dårlig systemer for den slags, vi husker jo alle de mange idrive fadesene. Her de nye bilmerkene milevis foran de tradisjonelle
    Jeg prøvekørte nettopp en i5. OS 8.5 er utrolig bra. iDrive hjulet fungerer glimrende. Veldig mange funksjoner, men alle de nødvendige funksjonene under kjøring var direkte tilgjengelige uten å bla i menyer. De fysiske knappene var riktignok blitt til en fast knapperad på skjermen (knappene rundt iDrive hjulet var der for å velge basis som navigasjon, home, mode etc, akkurat som tidligere) så den fysiske følelsen av knappene var ikke der - man måtte se på skjermen for å treffe riktig, men ellers føltes det helt OK.

    Nå fungerer også skiltgjenkjenning med elektroniske skilt, slik at oppheving av en fartsgrense faktisk leses som en oppheving. Og automatisk justering av hastighet basert på skiltgjenkjenning, som jo EU har bestemt skal bli standard fungerte også helt prikkfritt (kan selvfølgelig slås av).
     
    Sist redigert:

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.107
    Antall liker
    1.835
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Plumpet ut i det og bestilte meg en Volvo EX30 awd Ultra med hengerkrok. Er veldig spent på hvordan det vil fungere med kun en skjerm og uten display rett foran. Også veldig spent på hvordan det blir å måtte betjene nødvendige funksjoner under kjøring på skjermen. Håper det hele er intuitivt og enkelt.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Prøvde en V60 Polestar edition for 3 år siden (plug-in hybrid). Jeg håper det har skjedd en del siden det, for den slet jeg med å finne ut av. Det ville sikkert gått greit hvis jeg hadde hatt litt mer tid på meg.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ELJ

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er litt komisk at det nå er krav om varsling (dingdingdingdingdingosv) så fort en kjører 1 km/t for fort, at den forstyrrende/alt for ofte ubrukelige LKA (Lane Keeping Assist) skal være ON som default når en starter bilen for å ikke miste en stjerne hos ADAC, og det samtidig aksepteres at ofte brukte funksjoner som rattvarme, varmeapparat, AC, setevarme osv som man har behov for å endre mens en kjører ligger gjemt inne i en skjerm-meny.
    På i5 kan du slå av lyden. Skiltvisningen som viser fartsgrensen blinker 2 ganger når du overskrider fartsgrensen. Alt det andre du nevner styres direkte med et trykk på en fast knapp på skjermen i OS 8.5 (vel - 2 trykk - trykk på knappen for varme så dukker det opp 3 ganske store vinduer på skjermen (så store at ikke er vanskelig å treffe dem) der du velger rattvarme, setevarme etc - så strengt tatt er det jo en meny med 2 nivåer, men den er svært godt utformet).

    Men enig i at dette ofte er løst dårlig. Det er en lang artikkel om dette problemet i siste Motor der det helt korrekt sies at man har ofret sikkerhetsaspektet for å gjøre det billigere og enklere for produsentene.

    PS: Jeg har valgt at rattvarme og setevarme automatisk skal komme på avhengig av utetemperaturen så slipper jeg å tenke på det. Tror jeg har satt den til 7° for begge, eller 7° for rattvarme og 10° for setevarme - husker ikke helt.
     
    Sist redigert:

    jane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.06.2004
    Innlegg
    3.065
    Antall liker
    1.055
    Sted
    '
    Eller retter sagt, man valgte speiljustering på skjermen og så ble det gjort med knapper på rattet.
    Omtrent som på min gamle ‘73 Ford Escort, speilene kunne justeres på både høyre og venstre skjerm, dog uten å måtte fomle med knapper på rattet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Ikke direkte elbil-relatert, men...
    Jeg var innom merkeverksted for en bremsevæskeservice. Etter servicen fikk jeg en video der de viste alt som ble kontrollert ved servicen og en tilstandsrapport på video. Er det vanlig over alt?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn