Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.823
    Antall liker
    9.499
    Sted
    Trondheim
    Og VW har problemer:

    De har også investert i XPeng (der XPeng G9 ble valgt til "Folkets favoritt") - et merke mange mener ikke vil klare seg.

     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.880
    Antall liker
    13.377
    Og VW har problemer:
    Et greit knippe av de tradisjonelle bilprodusentene har bedrevet selvskading på høyt nivå og mistet ca 10 år de kunne brukt på utvikling av elektriske biler på ordentli' fremfor å late som om det var noe de brydde seg om. De har med relativt åpne øyne valgt å ignorere en av de virkelige megatrendene innenfor samfunnet og spesielt i Europa. Dette kommer til å bli pensum på ymse MBA-utdannelser og lignende i fremtiden, det er jeg rimelig sikker på. Kanskje noen endelig bytter ut Kodak i pensum (om det fortsatt finnes, det er lenge siden jeg drev med slikt).

    Kina er nå verdens største privatbileksportør målt i antall kjøretøy, men ikke i verdi.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.823
    Antall liker
    9.499
    Sted
    Trondheim
    Det hjelper jo ikke at VW ikke har greie på software, i hvert fall ikke basert på mine erfaringer med de 2 VWene jeg har hatt i det siste.

    PS: Angående undersøkelsen om feil på el/hybrid/bensin/dieselbiler. Det er jo ikke lenge siden det ble publisert en undersøkelse i England der de bilene som hadde minst feil var plug-in hybrider. Så disse undersøkelsene omkring rapporterte feil fra forbrukere må man nok ta med en klype salt.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.101
    Antall liker
    8.429
    Torget vurderinger
    1
    Et greit knippe av de tradisjonelle bilprodusentene har bedrevet selvskading på høyt nivå og mistet ca 10 år de kunne brukt på utvikling av elektriske biler på ordentli' fremfor å late som om det var noe de brydde seg om. De har med relativt åpne øyne valgt å ignorere en av de virkelige megatrendene innenfor samfunnet og spesielt i Europa. Dette kommer til å bli pensum på ymse MBA-utdannelser og lignende i fremtiden, det er jeg rimelig sikker på. Kanskje noen endelig bytter ut Kodak i pensum (om det fortsatt finnes, det er lenge siden jeg drev med slikt).

    Kina er nå verdens største privatbileksportør målt i antall kjøretøy, men ikke i verdi.

    Det er vel strengt tatt ingen megatrend bortsett fra i Norge. Skulle tatt seg ut om de hadde ignorert 97% av markedet som fremdeles er fossilt. Problemene skyldes at volumet av elbiler ikke er stort nok (bortsett fra i Norge).
    Det er 55 bilmerket man kan kjøpe i Norge for tiden. Salget har kollapset, og som sagt i innlegget ovenfor er det åpenbart at ikke alle overlever.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.101
    Antall liker
    8.429
    Torget vurderinger
    1
    PS: Angående undersøkelsen om feil på el/hybrid/bensin/dieselbiler. Det er jo ikke lenge siden det ble publisert en undersøkelse i England der de bilene som hadde minst feil var plug-in hybrider. Så disse undersøkelsene omkring rapporterte feil fra forbrukere må man nok ta med en klype salt.

    Problemet med mange av disse amerikanske undersøkelser er at de blander alt fra selvdestruksjon av bilen til brukerfeil og kundens problemer med bluetooth i en eneste suppe. Det er uklart hva de egentlig måler, annet enn at når amerikanere kommer over i "fremmede" biler så er de usikre på hvordan de virker....
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    20.880
    Antall liker
    13.377
    Det er vel strengt tatt ingen megatrend bortsett fra i Norge. Skulle tatt seg ut om de hadde ignorert 97% av markedet som fremdeles er fossilt. Problemene skyldes at volumet av elbiler ikke er stort nok (bortsett fra i Norge).
    Det er 55 bilmerket man kan kjøpe i Norge for tiden. Salget har kollapset, og som sagt i innlegget ovenfor er det åpenbart at ikke alle overlever.
    Det er ganske åpenbart hvor det hele kommer til å ende opp selv om det tar lengre tid enkelte steder.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.101
    Antall liker
    8.429
    Torget vurderinger
    1
    Det er ganske åpenbart hvor det hele kommer til å ende opp selv om det tar lengre tid enkelte steder.

    Problemet for den tradisjonelle bilindustrien er at de ikke er subsidiert av staten slik den kinesiske industrien er.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.823
    Antall liker
    9.499
    Sted
    Trondheim
    Det jobbes jo hardt i Europa for å komme på nivå med Norge. I Tsjekkia (som er det landet jeg kjenner best) gis det støtte for å sette opp ladebokser hjemme, det er gratis lading på supermarkedene og EU gir støtte for å bygge ut hurtig- og lynladere. For 2 år siden ville jeg vært skeptisk til å ha en elbil i Tsjekkia. Nå er det helt greit.

    Men bilene er dyre. Den i5en jeg bestilte ville kostet nærmere 400 000 NOK mer i Tsjekkia enn det jeg betalte. Jeg fikk jo en del rabatter (og det får man sikkert der nede også), men listeprisen i Tsjekkia er vesentlig høyere enn listeprisen her i Norge.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.101
    Antall liker
    8.429
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er at det fortsatt er en god del av befolkningen som er så identitetsmessig knyttet til bilen sin at de fornekter hva som skjer så lenge som det er praktisk mulig.

    Elbiler er fremdeles alt for dyre i alle land unntatt Norge. Det er stort sett bare Norge som har ekstreme bilavgifter som kan kuttes for å gjøre elbiler konkurransedyktige i forhold til fossilbiler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.765
    Antall liker
    35.791
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.768
    Antall liker
    10.363
    Min fossildrevne, automatgirte bil fra 2014 behøver service etter sine 100 000 kjørte km. Det betyr bl.a. oljeskift på girkasse, samt skifte av tennplugger. Pristilbudet fra merkeverkstedet var på den nette sum av 19 500,-. For en årlig service. Det er penger jeg ikke har. Sjekket litt rundt, generelle bilverksteder ligger 4 - 5000,- lavere enn merkeverksted. Ringte til et velrennomert verksted i Arvika. 8500,- for samme jobb. Jeg skal til Sverige om halvannen uke, innsparte penger benyttes bl.a. til usunne varer fra Systembolaget i Arvika.
    Elbiler har billigere service, for å si det forsiktig.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.416
    Antall liker
    1.324
    Torget vurderinger
    1
    Min første dag i ny jobb i Statens vegvesen, og hva er noe av det første jeg ser på en skjerm under hilserunde?
    Elbilbrann i ganske ny elbil i Vålerengtunellen.
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.768
    Antall liker
    10.363
    Ja, omtrent som hos J.D.Power, altså. VW ligger også omtrent der man skulle tro.
    Og fortsatt den noe underlige situasjonen at nybilkvalitet og levelalder overhodet ikke henger sammen. Volvo og Mercedes ligger jo bedritent dårlig an på lista, men ingen biler varer lenger enn disse.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.823
    Antall liker
    9.499
    Sted
    Trondheim
    Det kan vel være så enkelt som at brukerne forventer at de skal være problemfrie og dermed rapporterer enhver filleting, mens for andre merker som man ikke forventer så mye av så ser man på småting som noe som man regner med så man bryr seg ikke om å rapportere det som en feil?
     

    Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.768
    Antall liker
    10.363
    Min første dag i ny jobb i Statens vegvesen, og hva er noe av det første jeg ser på en skjerm under hilserunde?
    Elbilbrann i ganske ny elbil i Vålerengtunellen.
    Hva om den brennende bilen hadde vært en fossilbil, ville du lagt det ut her da også?
     

    atletico

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.09.2002
    Innlegg
    523
    Antall liker
    826
    Torget vurderinger
    8
    Min første dag i ny jobb i Statens vegvesen, og hva er noe av det første jeg ser på en skjerm under hilserunde?
    Elbilbrann i ganske ny elbil i Vålerengtunellen.
    Der var du heldig ! For dette er jo veldig sjelden...men det bør jo du vite i din nye jobb. :)

    Fra DSB statistikk frem til nå i 2023:
    Antall bilbranner totalt: 648
    Antall branner i bensin/ diesel: 609
    Antall branner i el biler: 27
    Branner i hybrid biler: 12
    El. biler utgjør nå over 20 % av den totale bilparken i Norge og utgjør ca 4 % av alle bilbranner.

     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.496
    Antall liker
    2.356
    Sted
    Endor
    Jeg har dekkhotell på WorstDrive ....... ooops, jeg mener BestDrive

    De gjør tilsynelatende alt de kan for å selge det jeg ikke trenger, hver gang jeg skal legge om dekk, så får jeg beskjed på forhånd om at jeg må kjøpe nye dekk fordi de ikke tilfredstiller minimumskravene til mønsterdybde, til tross for at dekkene er relativt nye og helt fine.

    Jeg skjønner jo at dekkforhandlere har lyst å selge, men dette er litt i overkant synes jeg :censored:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.765
    Antall liker
    35.791
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Og fortsatt den noe underlige situasjonen at nybilkvalitet og levelalder overhodet ikke henger sammen. Volvo og Mercedes ligger jo bedritent dårlig an på lista, men ingen biler varer lenger enn disse.
    Fra min tid i bilbransjen var det nokså viktig å skille mellom J.D.Power Initial Quality Survey og deres Dependability Survey. Om kunden irriterer seg over et eller annet i interiøret på den nye bilen sier ikke så mye om hvorvidt den totalhavarerer etter noen år eller ikke. To helt forskjellige ting.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Stein 99

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.11.2009
    Innlegg
    1.657
    Antall liker
    967
    Det skrives en god del om garanti her. Jeg har hatt mange biler siden 1974, noen kjøpt brukt og noen ny, men aldri hatt behov for noen garanti, og ingen av de jeg kjenner har heller ikke benyttet det som heter garanti. Så hvordan dette er så sentral problemstilling har jeg ikke skjønt ennå.
    Jeg registrer at noen vil selge sin bil like før garantiperioden utgår, og med det et ønske om at mulige fremtidige problemer kommer neste eier til belastning i stedet for egen. Men kjøper er jo også klar over dette.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.505
    Antall liker
    17.302
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Noe av det som preger bransjen og produsentenes økonomi i dag er (i tillegg til lavt salg og dårlig cash-flow) en alt for stor garanti- og reklamasjonsbelastning. Det sysselsetter jo verkstedene, men det kommer alt for lite friske penger inn.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.416
    Antall liker
    1.324
    Torget vurderinger
    1
    Der var du heldig ! For dette er jo veldig sjelden...men det bør jo du vite i din nye jobb. :)

    Fra DSB statistikk frem til nå i 2023:
    Antall bilbranner totalt: 648
    Antall branner i bensin/ diesel: 609
    Antall branner i el biler: 27
    Branner i hybrid biler: 12
    El. biler utgjør nå over 20 % av den totale bilparken i Norge og utgjør ca 4 % av alle bilbranner.

    Ikke noe nytt ved at elbiler har penere statistikk enn fossilbiler mht brann, men at de er bombesikre er bare en myte. Til gjengjeld er fossilbiler langt mer pålitelige.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.506
    Antall liker
    1.045
    Aldri før har så mye motgående trafikk blitt blendet på en gang?
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.185
    Antall liker
    2.606
    "Teslas administrerende direktør og eier Elon Musk har flere ganger uttalt at han er helt imot fagforeninger som konsept"
    Vis vedlegget 975818
    Det er vel flere nå som bør få kaffen i vrangstrupen?
    Det er vel kanskje ikke så rart gitt historikken til fagforeningene i USA, de har jo vært kontrollert av særdeles godt organiserte kriminelle. Den historien har vi jo ikke her til lands selv om noen av oss syns LO er ganske uspiselige.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.272
    Antall liker
    2.706
    Sted
    Liten by
    Det er vel kanskje ikke så rart gitt historikken til fagforeningene i USA, de har jo vært kontrollert av særdeles godt organiserte kriminelle. Den historien har vi jo ikke her til lands selv om noen av oss syns LO er ganske uspiselige.
    Det er vel bare en liten del av historien?
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.590
    Antall liker
    9.789
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Man kan mene mye om fagforeninger, men det er liten tvil om at et velfungerende samfunn krever en form for balanse mellom arbeid og kapital, og at fagforeninger er et viktig element i dette.

    Jeg har som akademiker aldri vært noen fagforeningsmann, men valgte å organisere meg i LO Handel og kontor(!) da min arbeidsgiver en periode ble litt oppesen, og LO hadde en særdeles god talsmann i organisasjonen som representerte en nødvendig og særdeles god motstemme.
     
    Sist redigert:

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.938
    Antall liker
    600
    I år klarte jeg å unngå bil fra Musk og fra diktaturland, men neste gang er det ikke sikkert jeg klarer å stå imot basert på at privatøkonomiske argumenter kan komme til å seire over etiske og handelspolitiske hensyn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.405
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    I år klarte jeg å unngå bil fra Musk og fra diktaturland, men neste gang er det ikke sikkert jeg klarer å stå imot basert på at privatøkonomiske argumenter kan komme til å seire over etiske og handelspolitiske hensyn.
    Med tanke på nyhetene hver dag er det vel ca like ille uansett hva man kjøper rent etisk.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.416
    Antall liker
    1.324
    Torget vurderinger
    1
    Elbiler er bra det, så lenge de virker som de skal, -og ikke kjører frem på bilen som står bak... Screenshot_20231208_202520_Chrome.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.627
    Antall liker
    3.763
    Sted
    Sunnmøre
    Ikkje for å øydeleggja, men det ser ut som det er temmeleg uvanleg at det skjer med ein forbrenningsmotor (altså, nokså aparte tilfelle i den tråden).

    Eg ville antatt at det var meir sannsynleg at noko slikt kunne skje på ein elbil (særleg sidan det ser ut til å vera ein software-bugfix som måtte til).
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn