E. Largo
Hi-Fi freak
Musk er en jævel på hype og markedsføring. Det skal han ha.
Et greit knippe av de tradisjonelle bilprodusentene har bedrevet selvskading på høyt nivå og mistet ca 10 år de kunne brukt på utvikling av elektriske biler på ordentli' fremfor å late som om det var noe de brydde seg om. De har med relativt åpne øyne valgt å ignorere en av de virkelige megatrendene innenfor samfunnet og spesielt i Europa. Dette kommer til å bli pensum på ymse MBA-utdannelser og lignende i fremtiden, det er jeg rimelig sikker på. Kanskje noen endelig bytter ut Kodak i pensum (om det fortsatt finnes, det er lenge siden jeg drev med slikt).Og VW har problemer:
Et greit knippe av de tradisjonelle bilprodusentene har bedrevet selvskading på høyt nivå og mistet ca 10 år de kunne brukt på utvikling av elektriske biler på ordentli' fremfor å late som om det var noe de brydde seg om. De har med relativt åpne øyne valgt å ignorere en av de virkelige megatrendene innenfor samfunnet og spesielt i Europa. Dette kommer til å bli pensum på ymse MBA-utdannelser og lignende i fremtiden, det er jeg rimelig sikker på. Kanskje noen endelig bytter ut Kodak i pensum (om det fortsatt finnes, det er lenge siden jeg drev med slikt).
Kina er nå verdens største privatbileksportør målt i antall kjøretøy, men ikke i verdi.
PS: Angående undersøkelsen om feil på el/hybrid/bensin/dieselbiler. Det er jo ikke lenge siden det ble publisert en undersøkelse i England der de bilene som hadde minst feil var plug-in hybrider. Så disse undersøkelsene omkring rapporterte feil fra forbrukere må man nok ta med en klype salt.
Det er ganske åpenbart hvor det hele kommer til å ende opp selv om det tar lengre tid enkelte steder.Det er vel strengt tatt ingen megatrend bortsett fra i Norge. Skulle tatt seg ut om de hadde ignorert 97% av markedet som fremdeles er fossilt. Problemene skyldes at volumet av elbiler ikke er stort nok (bortsett fra i Norge).
Det er 55 bilmerket man kan kjøpe i Norge for tiden. Salget har kollapset, og som sagt i innlegget ovenfor er det åpenbart at ikke alle overlever.
Det er ganske åpenbart hvor det hele kommer til å ende opp selv om det tar lengre tid enkelte steder.
Problemet er at det fortsatt er en god del av befolkningen som er så identitetsmessig knyttet til bilen sin at de fornekter hva som skjer så lenge som det er praktisk mulig.Problemet for den tradisjonelle bilindustrien er at de ikke er subsidiert av staten slik den kinesiske industrien er.
Problemet er at det fortsatt er en god del av befolkningen som er så identitetsmessig knyttet til bilen sin at de fornekter hva som skjer så lenge som det er praktisk mulig.
Ja, omtrent som hos J.D.Power, altså. VW ligger også omtrent der man skulle tro.Consumer Reports
Tesla ligger foran Audi og Volvo og Mærsje er på nest siseplass.
Og fortsatt den noe underlige situasjonen at nybilkvalitet og levelalder overhodet ikke henger sammen. Volvo og Mercedes ligger jo bedritent dårlig an på lista, men ingen biler varer lenger enn disse.Ja, omtrent som hos J.D.Power, altså. VW ligger også omtrent der man skulle tro.
Who Makes the Most Reliable New Cars? - Consumer Reports
To determine who makes the most reliable new cars, Consumer Reports' latest car reliability survey ranks the brands and reveals how regions compare.www.consumerreports.org
Hva om den brennende bilen hadde vært en fossilbil, ville du lagt det ut her da også?Min første dag i ny jobb i Statens vegvesen, og hva er noe av det første jeg ser på en skjerm under hilserunde?
Elbilbrann i ganske ny elbil i Vålerengtunellen.
Der var du heldig ! For dette er jo veldig sjelden...men det bør jo du vite i din nye jobb.Min første dag i ny jobb i Statens vegvesen, og hva er noe av det første jeg ser på en skjerm under hilserunde?
Elbilbrann i ganske ny elbil i Vålerengtunellen.
Fra min tid i bilbransjen var det nokså viktig å skille mellom J.D.Power Initial Quality Survey og deres Dependability Survey. Om kunden irriterer seg over et eller annet i interiøret på den nye bilen sier ikke så mye om hvorvidt den totalhavarerer etter noen år eller ikke. To helt forskjellige ting.Og fortsatt den noe underlige situasjonen at nybilkvalitet og levelalder overhodet ikke henger sammen. Volvo og Mercedes ligger jo bedritent dårlig an på lista, men ingen biler varer lenger enn disse.
Ikke noe nytt ved at elbiler har penere statistikk enn fossilbiler mht brann, men at de er bombesikre er bare en myte. Til gjengjeld er fossilbiler langt mer pålitelige.Der var du heldig ! For dette er jo veldig sjelden...men det bør jo du vite i din nye jobb.
Fra DSB statistikk frem til nå i 2023:
Antall bilbranner totalt: 648
Antall branner i bensin/ diesel: 609
Antall branner i el biler: 27
Branner i hybrid biler: 12
El. biler utgjør nå over 20 % av den totale bilparken i Norge og utgjør ca 4 % av alle bilbranner.
Brannstatistikk
www.brannstatistikk.no
For å vise hvilken fantastisk bil Tesla er?Hva er greia ??
Og jeg skulle ønske jeg gjorde det!Og jeg kjører nå rundt i "Årets bil 2024"
Dette er Årets Bil 2024 i Norge
Igjen stakk BMW av med den mest prestisjetunge tittelen en bil kan få her til lands.dinside.dagbladet.no
Det er vel kanskje ikke så rart gitt historikken til fagforeningene i USA, de har jo vært kontrollert av særdeles godt organiserte kriminelle. Den historien har vi jo ikke her til lands selv om noen av oss syns LO er ganske uspiselige."Teslas administrerende direktør og eier Elon Musk har flere ganger uttalt at han er helt imot fagforeninger som konsept"
Vis vedlegget 975818
Det er vel flere nå som bør få kaffen i vrangstrupen?
Det er vel bare en liten del av historien?Det er vel kanskje ikke så rart gitt historikken til fagforeningene i USA, de har jo vært kontrollert av særdeles godt organiserte kriminelle. Den historien har vi jo ikke her til lands selv om noen av oss syns LO er ganske uspiselige.
Med tanke på nyhetene hver dag er det vel ca like ille uansett hva man kjøper rent etisk.I år klarte jeg å unngå bil fra Musk og fra diktaturland, men neste gang er det ikke sikkert jeg klarer å stå imot basert på at privatøkonomiske argumenter kan komme til å seire over etiske og handelspolitiske hensyn.
Unikt for elbiler tror du?Elbiler er bra det, så lenge de virker som de skal, -og ikke kjører frem på bilen som står bak... Vis vedlegget 976443
Ikkje for å øydeleggja, men det ser ut som det er temmeleg uvanleg at det skjer med ein forbrenningsmotor (altså, nokså aparte tilfelle i den tråden).Unikt for elbiler tror du?