Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.161
    Antall liker
    17.255
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er den så enkel da? Jeg har aldri kjørt den, men det er vel bare en vanlig elbil med smale dekk? Selv om jeg liker at de har brukt smale dekk da!
    Tror den har brukt en del resirkulerte materialer. Problemet er at den var for dyr å produsere.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.131
    Antall liker
    2.629
    Torget vurderinger
    16
    Enig der! Når vi snakker om miljøfotavtrykk, gjennvinning og miljø generelt, hvorfor ikke lage noen biler som har smale dekk, basic instrumentering og en ekstermt enkel oppbygging både motormessig og understell? Jeg skal vedde på at mange hadde kjøpt en slik bil!
    Jeg skal vedde på at nesten ingen hadde kjøpt en slik bil. Hvis bilfabrikantene hadde trodd det var et marked så hadde en slik bil eksistert. De som har peiling får korrigere meg her, men jeg mener å ha lest at produksjonskostnadene for en dyr bil ikke er så forskjellige fra en billig bil som man skulle tro.
     

    defacto

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2016
    Innlegg
    5.256
    Antall liker
    2.691
    Sted
    Liten by
    Jeg skal vedde på at nesten ingen hadde kjøpt en slik bil. Hvis bilfabrikantene hadde trodd det var et marked så hadde en slik bil eksistert. De som har peiling får korrigere meg her, men jeg mener å ha lest at produksjonskostnadene for en dyr bil ikke er så forskjellige fra en billig bil som man skulle tro.
    Det er godt mulig du har rett i det. Jeg har ingen data til å backe dette opp. Det var nok mere et hjertesukk og et ønske fra min side, men jeg tror det er mulig å lage en bil som lager langt mindre avtrykk, som forurenser lite under bruk og som er enkel å gjenvinne og å reparere.
     

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.131
    Antall liker
    2.629
    Torget vurderinger
    16
    Det er godt mulig du har rett i det. Jeg har ingen data til å backe dette opp. Det var nok mere et hjertesukk og et ønske fra min side, men jeg tror det er mulig å lage en bil som lager langt mindre avtrykk, som forurenser lite under bruk og som er enkel å gjenvinne og å reparere.
    Det tror jeg nok du har rett i, men sål enge bilfabrikantene ikke ser noen økonomisk gevinst i å lage en bil med minimalt avtrykk så skjer det ikke. Eneste mulighet er tvang igjennom regulering, men det er utrolig vanskelig å få til uansett bransje, og spesielt hvis man har med multinasjonale selskap å gjøre. Dessverre.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.699
    Antall liker
    35.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er nok mulig å lage en slik, men veldig få vil kjøpe den. Produksjonskostnadene blir nok også relativt lave, men det vil likevel være store utviklingskostnader som må fordeles på antall produserte eksemplarer. Det er strenge krav som må oppfylles for alt fra kollisjonssikkerhet til utslipp. Med lave priser og lave marginer kan det bli et litt krevende regnestykke å få dekket inn det. Derfor vil produsentene gjerne gå mer «upscale» hvor det vil finnes større marginer.

    Bare som et referansepunkt: Da Volvo utviklet produktplattformen for S80/V70/S60/XC90 for mange år siden var total investering for produktutvikling og fabrikkbygging ca 40 milliarder SEK, omtrent samme beløp som hele Volvo Personvagnar ble verdsatt til da de ble solgt til Ford. Om vi grovt regner 200k biler pr år og 8 år er det 25000 kr pr bil bare der, før påslag i forhandlerleddet, skatter og avgifter.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.584
    Antall liker
    3.717
    Sted
    Sunnmøre
    Er bilar som Toyota Aygo og Citroën C1 relevante i den diskusjonen?

    Det er jo små, rett nok fossile, bilar med veldig begrensa instrumentering og "så enkelt som du kan få det"? Lånte ein Aygo, og ein ting var mekanisk justering av sidespegl, eit langt meir interessant problem (for meg) var at turtallsdisplay openbert var ekstrautstyr.

    Det første elbilane (td. Buddy) var vel i denne gata? Min Leaf, også, om enn ikkje så langt nedover.

    Eg tykkjer det er interessant; dei aller fleste av oss vil hevda at, jo,

    - rimeleg (altså: låg pris)
    - miljøvenleg
    - låg teknisk kompleksitet
    - lang levetid
    - lett/billig å reparera
    - produsert av fagarbeidarar på tariff

    er kvalitetar vi ser etter når vi skal kjøpa noko, likevel vel kollektivt stort sett løysingar som er lette, nette, har høg pris/yting og er problemfrie i bruk. Anten det gjeld hushaldningsapparat, bærbare datamaskiner, mobiltelefonar eller bilar.
     
    Sist redigert:

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.355
    Antall liker
    2.567
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Er bilar som Toyota Aygo og Citroën C1 relevante i den diskusjonen?

    Det er jo små, rett nok fossile, bilar med veldig begrensa instrumentering og "så enkelt som du kan få det"? Lånte ein Aygo, og ein ting var mekanisk justering av sidespegl, eit langt meir interessant problem (for meg) var at turtallsdisplay openbert var ekstrautstyr.

    Det første elbilane (td. Buddy) var vel i denne gata? Min Leaf, også, om enn ikkje så langt nedover.

    Eg tykkjer det er interessant; dei aller fleste av oss vil hevda at, jo,

    - rimeleg (altså: låg pris)
    - miljøvenleg
    - låg teknisk kompleksitet
    - lang levetid
    - lett/billig å reparera
    - produsert av fagarbeidarar på tariff

    er kvalitetar vi ser etter når vi skal kjøpa noko, likevel vel kollektivt stort sett løysingar som er lette, nette, har høg pris/yting og er problemfrie i bruk. Anten det gjeld hushaldningsapparat, bærbare datamaskiner, mobiltelefonar eller bilar.
    Vi har hatt en C1, og bortsett fra at Hun Som Bestemmer ville ha en litt større bil, så var den perfekt til småkjøring i nærområdet.
    Setene hadde feks nesten ikke sidestøtte i det hele tatt, og det var perfekt når en i løpet av et par timer skulle vri seg inn/ut 5-6 ganger i trange parkeringshus. Den har 4 dører, så det er lett å komme inn i baksetene. Bagasjeplassen er kan vi si, begrenset...
    En sitter også passe høyt slik at en slipper å sette seg så mye ned.
    Seff er den veldig enkel, men vår hadde a/c, varme i setene og et greit varmeanlegg.
    Ville jeg ha dagpendlet tbg-Oslo med den - nei.
    En slik med la oss si wltp på rundt 25 mil og tilsvarende pris burde være salgbart.
    Ser at det er flere av leverandørene som har eller skal lansere omlag slike elbiler. Det interessante er hvor de havner i pris...
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Helt uhørt med 90000,- for en ABS sentral ref SBC. Jeg ville ha sjekket diverse forum, og fått den overhalt av tredjepart.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.743
    Antall liker
    5.999
    Helt uhørt med 90000,- for en ABS sentral ref SBC. Jeg ville ha sjekket diverse forum, og fått den overhalt av tredjepart.
    Ingen som overhaler disse lenger for det selges ikke delene som trengs. I USA er det 25 års garanti på denne, sikkert etter at Mercedes har blitt saksøkt, men i Europe nope.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.288
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Enig der! Når vi snakker om miljøfotavtrykk, gjennvinning og miljø generelt, hvorfor ikke lage noen biler som har smale dekk, basic instrumentering og en ekstermt enkel oppbygging både motormessig og understell? Jeg skal vedde på at mange hadde kjøpt en slik bil!
    Som andre har nevnt så vil ikke produksjonskostnadene (utvikling medberegnet) skille voldsomt mye.
    Noe lavere vekt ville man kunne få, avhengig av størrelse og batterikapasitet, men den ville måtte tilfredsstille krav til kollisjonssikkerhet osv. Samtidig er en del av «instrumenteringen» påbudt utstyr når den nye sikkerhetsforordningen for fullt trer i kraft neste år.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.185
    Antall liker
    816
    Ingen som overhaler disse lenger for det selges ikke delene som trengs. I USA er det 25 års garanti på denne, sikkert etter at Mercedes har blitt saksøkt, men i Europe nope.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.699
    Antall liker
    35.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som andre har nevnt så vil ikke produksjonskostnadene (utvikling medberegnet) skille voldsomt mye.
    Noe lavere vekt ville man kunne få, avhengig av størrelse og batterikapasitet, men den ville måtte tilfredsstille krav til kollisjonssikkerhet osv. Samtidig er en del av «instrumenteringen» påbudt utstyr når den nye sikkerhetsforordningen for fullt trer i kraft neste år.
    Mazda MX-5 hadde som eksplisitt mål å være så liten og lett som den kunne være og fortsatt være lovlig på veien.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.743
    Antall liker
    5.999
    Takk, har faktisk vært på siden deres før i dag, kommer nok til å ta kontakt med de.
     

    Valentino

    JB rünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    28.971
    Antall liker
    22.097
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Det første elbilane (td. Buddy)
    Buddy var ikke en bil i følge myndighetene. 4 siffer i registreringsnummeret. Think City var en bil. Interessant at i3 går ut av produksjon. Designet er veldig likt Pininfarinas utkast til det som kunne ha blitt Think City generasjon 2.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.194
    Antall liker
    10.739
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    BMW I3 er jo kopi av Audi A2 som forøvrig var altfor tidlig ute med sitt design (1999) ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Trondheim
    BMW E1 (1991):
    1702457778472.png

    BMW E2 (1993):
    1702457717944.png

    Vi ser vel hvor inspirasjonen til i3 kommer fra.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Trondheim
    E1 og E2 ble vel vist på bilmessene. E2 var en utgave for det amerikanske markdet. Det ble produsert 3 stk av E1. Den første (Z11) brant opp under lading, så dette at batterier tar fyr under lading er ikke nytt ;) De 2 neste (Z15) ble vist på en bilmesse i Tyskland i 1993. De ble brukt som designstudier for BMW 3 Serie compact som kom i 1993 (uten elmotor).

     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Trondheim
    Tesla tilbakekaller 2 mill biler i USA fordi selvkjøringssystemet deres er farlig å bruke...


    Og Tesla med de nye rattene og blinklysløsningen bør ikke lenger brukes i sjåføropplæring i Norge.

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.699
    Antall liker
    35.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tesla tilbakekaller 2 mill biler i USA fordi selvkjøringssystemet deres er farlig å bruke...
    Ikke egentlig. Fordi autopiloten ikke gjør nok for å hindre at idioter bak rattet misbruker systemet. Eksempelvis figuren som kravlet over seteryggen til baksetet mens bilen var i fart.

    Resultatet blir enda flere irriterende anmodninger om å dra litt i rattet med korte mellomrom for å bevise at man fortsatt er der og følger med. Dette har blitt strammet inn på de europeiske bilene forlengst. Opprinnelig kunne bilene kjøre ganske langt på autopilot. Nå må man bruke litt kraft på rattet med nokså kort intervall, nok til at bilen merkbart endrer retning. Det er ikke nok å ha begge hendene på rattet. Jeg synes det er litt irriterende og tar vekk en del av nytten ved autopiloten, men noen mennesker må tydeligvis beskyttes mot seg selv.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.437
    Sted
    Trondheim
    Ikke egentlig. Fordi autopiloten ikke gjør nok for å hindre at idioter bak rattet misbruker systemet. Eksempelvis figuren som kravlet over seteryggen til baksetet mens bilen var i fart.
    Da er det vel pr. definisjon farlig å bruke? Ifølge Tesla er det bare trygt å bruke på motorveier med adskilte kjørebaner. Dermed burde det jo automatisk slås av når du ikke kjører på en slik vei. Bilen vet jo om du gjør det så det er ingen grunn til at det skal være aktivt hvis du ikke gjør det.
    Poenget er, som du sier, at alt for mange har trodd på Musks håpløse utalelser. Da hjelper det ikke å skylde på brukerne.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.699
    Antall liker
    35.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ikke farlig å bruke hvis det brukes som forutsatt. Jeg mener autopiloten på min ble markedsført relativt edruelig med hva den kunne og ikke kunne gjøre. Min 2016-modell har en autopilot som under enkelte forhold er et nyttig ekstra lag med passiv sikkerhet. Motorvei er ett eksempel, køkjøring et annet. Det var nok senere at fabuleringen tok overhånd, med "full self-driving" og alt det der.

    Det er ikke så mye hjelp i å deaktivere autopiloten om det ikke er motorvei, for det finnes kombinasjoner av lys- og føreforhold som får autopiloten til å slutte å fungere på motorvei også. Eksempelvis snødekke som skjuler markeringene, eller våt vei i mørke belyst av gule natriumlamper som veibelysning. Den frekvensen liker den ikke. En slik logikk basert på veiklassifiseringen i f eks google maps vil være direkte farlig og flytte ansvaret enda lenger bort fra føreren hvor det hører hjemme.

    Logikken fungerer i stedet ut fra om den er i stand til å låse seg til veimerkingen eller ikke, her og nå. Hvis den ikke har "lock" kan man ikke aktivere autopiloten, uansett om det er på grunn av nedsnødd motorvei eller svingete landevei med slitte markeringer, og hvis den mister kontakten underveis får man veldig klar beskjed om å ta over kontrollen NÅ.

    For min del kunne den gjerne beholdt den opprinnelige funksjonen hvor den kunne fortsette på autopilot ganske lenge. Tror min rekord var 20 minutter eller så før jeg var hjemme og tok over kontrollen selv. Eventuelt finne en annen og mindre masete måte å forsikre seg om føreren følger med eller ikke, f eks basert på kamerasensor eller lignende. Å måtte nappe i rattet hvert minutt blir bare irriterende.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.499
    Antall liker
    17.288
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Mazda MX-5 hadde som eksplisitt mål å være så liten og lett som den kunne være og fortsatt være lovlig på veien.
    Joda, der er fullt mulig å ha fokus på begrenset størrelse og vekt.
    Men, det har skjedd mye innenfor krav til aktiv og passiv sikkerhet fra 2016 og frem til det som blir kravet neste år.
    Og MX-5 hadde vel også en drivlinjepakke som vel veide en del mindre enn en el-bil med en viss batterikapasitet.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.699
    Antall liker
    35.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja, det er smått imponerende å holde vekten nede på 1016 kg for 2023-modellen og 1030 for 2024 (nytt mediasystem...).
    Til sammenligning veide ur-modellen fra 1989 jevnt 1000 kg og min 2000-modell 1065 kg.
    Den har ikke lagt på seg mye daukjøtt som middelaldrende.

    2024-modellen ser riktig bra ut, forresten. Jinba ittai.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.398
    Antall liker
    1.311
    Torget vurderinger
    1
    Noe å tenke over.
    Litt skraper på beskyttelsescoveret til batteriet (faktisk) etter en lett 'impact' under kjøring så skrotes hele elbilen fordi batteriet koster mer enn en ny, samme bil. Skrapene medfører at garanti bortfaller, og påstanden er at batteriet kan eksplodere når som helst. Hyundai er ikke alene om dette, og det er noen i Norge med samme historie som har gått til media, og min forsikringsrådgiver fortalte meg at det er mange tilfeller i løpet av året som skjer i det stille, og at forsikringsprisene på biler nok vil korrigeres. . en del pga dette.
    Jeg vet at det er å banne i kjerka å ikke hylle elbilenes fortreffelighet og påståtte ulempefrihet her, og at idiotbeskrivelsene sitter løst når en mener noe annerledes enn 'de som holder sammen om meningene sine', men kanskje noen kan skrive noen overbevisende ord om at videoen og dens budskap er bare tull og tøys? (fortrinnsvis uten å kalle de to i bilen, ex-elbil-eier og meg for Gud-vet-hva)
    -For det er et alvorlig problem at det skal lite til for å kondemnerte et elbilbatteri, og dermed hele bilen, eller hva?

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.699
    Antall liker
    35.675
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vel, igjen er min erfaring nokså annerledes. Jeg har vært nedpå ganske hardt mer enn en gang. Den ene gangen smalt det såpass på en fartsdemper at jeg ba Tesla sjekke det. Ikke noe problem, tålte det helt fint. Delvis på grunn av konstruksjonen med at det er noen kraftige aluminiumsprofiler som tar nedi først, og delvis på grunn av titanskjoldet under hele batteripakken. Om jeg greide å klaske bilen nedpå noe så hardt at batteripakken ryker mistenker jeg at jeg selv ville bli ca en tomme kortere i ryggen av det støtet.

    Behøver ikke kalle noen noe som helst, men med 10 år og 300k km i elbil anser jeg meg som minst like meningsberettiget som noen i et YouTube-klipp.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn