Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    701
    Antall liker
    2.324
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser etter ny el bil som skal erstatte nåværende. Registrerer at BMW iX1 xdrive som er (var) et alternativ har et ganske så lite batteri med dertil begrenset rekkevidde. Jeg finner det merkelig at bmw ikke legger mer i kapasitet og rekkevidde.
    Rekkevidden er noe bedre enn vår nåværende elbil, men når konkurrentene legger til 10 mil. Man kan vel anta at metode for beregning er den samme. Selgeren sier den har kort ladetid, men når jeg leser test i elbil.no så får den på pukkelen her også.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.416
    Antall liker
    1.139
    Torget vurderinger
    4
    iX1 har overraskende lite bakseteplass dersom det betyr noe.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    701
    Antall liker
    2.324
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    iX1 har overraskende lite bakseteplass dersom det betyr noe.
    Justerte inn førersetet etter mitt behov (er187cm), satt meg i baksetet og knærne gikk akkurat i seteryggen. Joda, kunne vært litt større/ lengre.

    Det er spesielt disse to forholdene elbil.no henger seg opp i, 10 mil mer rekkevidde, litt bedre plass og den er helt der oppe. Med rabatt fra firma jeg jobber i, tippet den rett over 500K og den danker da ut både id4 og Q4, våre behov tatt i betraktning. Da er den oppgradert fra standard med bedre seter.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.089
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Trondheim
    Hva er erfaring med rekkevidde her i forhold til oppgitt rekkevidde? Min skal ha maks 46 mil (stor motor, brede dekk) på sommeren, men nå står det at den har enda en rekkevidde på 28 mil med 51% batteri igjen. Det tilsvarer jo en rekkevidde på godt over 50 mil. Langtur der jeg følger fartsgrensene og ingen raske akselerasjoner. Startet ved 50 moh og var oppe på rundt 700-750 moh før jeg returnerte til utgangspunktet (Trondheim - Oppdal - Skarvatnet - Nerskogen - Orkanger - Trondheim).

    Har andre noen erfaringer omkring dette? Vi jenner jo selvfølgelig elbil.no sine rekkeviddetester, menfinnes det erfaringer fra andre her på HFS?

    PS: Jeg vet selvfølgelig at gjenstående rekkevidde som oppgis kan være befengt med feil. Den er basert på kjøremønster, værforhold og terrenget man har kjørt i i det siste, og ikke nødvendigvis korrekt i forhold til neste kjøretur.
     
    Sist redigert:

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.386
    Antall liker
    11.207
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Det er jo ren enkel matematikk det der. Du kan komme over oppgitt rekkevidde og du kan enkelt komme under. Oppgitt gjenstående er vel faktor av tidligere kjøremønsker?
    BMW har vel også et godt rykte på å ikke skryte for mye av oppgitt rekkevidde på modellene sine.

    Uansett, det er smart å stille spørsmål med vurderingene til verkstedene:

    Hjelper å ha navnet sitt i kursiv hos forhandler ;)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.159
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    1
    Hva er erfaring med rekkevidde her i forhold til oppgitt rekkevidde? Min skal ha maks 46 mil (stor motor, brede dekk) på sommeren, men nå står det at den har enda en rekkevidde på 28 mil med 51% batteri igjen. Det tilsvarer jo en rekkevidde på godt over 50 mil. Langtur der jeg følger fartsgrensene og ingen raske akselerasjoner. Startet ved 50 moh og var oppe på rundt 700-750 moh før jeg returnerte til utgangspunktet (Trondheim - Oppdal - Skarvatnet - Nerskogen - Orkanger - Trondheim).

    Har andre noen erfaringer omkring dette? Vi jenner jo selvfølgelig elbil.no sine rekkeviddetester, menfinnes det erfaringer fra andre her på HFS?

    PS: Jeg vet selvfølgelig at gjenstående rekkevidde som oppgis kan være befengt med feil. Den er basert på kjøremønster, værforhold og terrenget man har kjørt i i det siste, og ikke nødvendigvis korrekt i forhold til neste kjøretur.

    Erfaringen fra min Audi e-tron er det samme. Den er oppgitt til 40 mil, men nå om sommeren får jeg 44 mil rekkevidde (med piggfrie vinterdekk!). Den har eller ikke et voldsomt tap av rekkevidde om vinteren; ca 35 mil. Men alt er avhengig av kjørestil. Finner at rekkevidden som oppgis av bilen er nokså nøyaktig.
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.911
    Antall liker
    6.230
    Min MG4 har ved 3 anledninger kjørt 50 mil. Oppgitt WLTP er 43,5 mil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.089
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg vet at BMW er konservative når de oppgir rekkevidde og kjørestil er avgjørende. Jeg tror jo at jeg kjører ganske økonomisk. Jeg er likevel litt imponert av at en bil som veier nesten 2,5 tonn (med fører) og med 21" felger med dimensjon 255/35 (foran) og 285/30 (bak) greier over 50 mil.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.159
    Antall liker
    8.527
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg vet at BMW er konservative når de oppgir rekkevidde og kjørestil er avgjørende. Jeg tror jo at jeg kjører ganske økonomisk. Jeg er likevel litt imponert av at en bil som veier nesten 2,5 tonn (med fører) og med 21" felger med dimensjon 255/35 (foran) og 285/30 (bak) greier over 50 mil.

    Hvor stort er batteriet?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.089
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Trondheim
    Vi får nå se hvordan det utvikler seg. Jeg skal på en tur Trondheim - Bergen senere i sommer, så får vi se hvordan det blir da. Akkurat nå er jeg uansett ganske imponert.

    Det er jo et snitt på ca 1,64 kWh/mil (basert på at den går 50 mil) og det er jo ganske bra på en såpass tung bil.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.200
    Antall liker
    823
    Kom fra Sandefjord igår med en 8 gml Tesla S. Vel 2/3 av strekket er 4 felt med 110 og 100 sone, med konsekvent 5 over på cruise. 21 toms 245 foran, 265 bak.

    Alt avhenger av fart spør du meg. Vekt og hjul etc har ikke allverdens å si.

    IMG_7980.jpeg
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.200
    Antall liker
    823
    En annen ting; imponert hvor lett der med elbil og lading. Jeg var alskens steder. Ett sted hadde jobben 11kW ladere på gjesteparkeringen, og bilen var full lenge før arbeidsdagen var slutt, på et annet sted hadde jobben 2,3kW lader som også hjalp etter 11 timers dag. Ved hotellet hadde kommunen montert 3,7kW ladere så der ladet bilen mens en sov.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.339
    Antall liker
    37.137
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Som nevnt flere ganger tidligere, det er tilfeldigvis ca 36 MJ energi i en liter diesel og 3600 sekunder i en time, så 174 Wt/km tilsvarer 0,17 liter dinosaurjuice på mila. Ikke så aller verst i en amerikansk slede på to og et halvt tonn.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.386
    Antall liker
    11.207
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Har også "slede" på 2.6tonn. Kan kjøre relativt økonomisk fram til ca 75/80/85 kmh. Over det så er ikke form som et kjøleskap særlig effektivt, men god plass på innsiden da ;)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.089
    Antall liker
    9.993
    Sted
    Trondheim
    Ja, hastighet og luftmotstand er nok de viktigste parametrene. Har nå vært ute og kjørt litt lokalt. Mer akselerasjon (lyskryss) og motbakker, men bilen sier fremdeles 25 mil igjen med 46% batteri. Det skulle tilsi ca 54 mil med full "tank". BMW oppgir 46.
    Testet hurtiglading for første gang. Også enkelt. Plugg inn bilen, sveip BMW ladekortet. That's it. Og Uno-X har begynt med lading med bruk av kredittkort. De oppgir ladepris pr. kWh på skiltene der det står diesel- og bensinpris. 3,49 kr/kWh i går.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    701
    Antall liker
    2.324
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk for gode innspill alle sammen. Forstår godt at kjøremønster er avgjørende og at tripteller/ oppgitt rekkevidde er angitt basert på tidligere kjøremønster osv. Hvilke hjul man kjører på, samt bilens utstyrsnivå (les vekt) er også avgjørende.

    De erfaringene dere har tilsier imidlertid at WLTP ikke er en fast norm, men et anslag den enkelte produsent oppgir? (naive meg 😊)

    Det jeg finner som turn off er når bilen en gang skal selges, hva utgjør de 10 oppgitte milene da. Hva den faktisk kjører er ikke folk like interessert i?

    Her er noen data jeg fant på nettsiden til de respektive:

    BMW iX1 xDrive30: rekkevidde/WLTP: 430 - 474 km, strømforbruk, blandet kjøring: 18,1 - 16,9 kWh/100 km, effekt: 230 kW, batteristørrelse: 64,8 kWh, maksimal ladeeffekt: 120 km på 10 min, tillatt hengervekt: 1200 kg, bagasjeromvolum: 490 - 1495 liter, 0-100 km/t: 5,6 sek

    Audi Q4 e-tron Pro edition
    286 hk, DC ladeeffekt 175 kW, Batterikapasitet (netto) 76,6 kWh, Rekkevidde blandet kjøring inntil 512 km

    VW ID4 Pro/ GTX
    IMG_0073.jpeg
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    701
    Antall liker
    2.324
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Bilene nevnt over veier omtrent det samme, der BMW veier minst, rundt 100 kg mindre. Det er ganske stor forskjell i oppgitt batterieffekt, der BMW har klart det minste batteriet. Forstår at en aldri kommer i mål ved å forholde seg til oppgitte data, man må ta et valg 😊

    Litt på siden, en kjenning kjøpte Tesla S da den ble introdusert, han/ de lader mye langs landeveien. Den er nå gått 350000km og batteriet er defekt.
    Nytt batteri koster kr 200K, han/ de har kjøpt seg ny Tesla Y.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.484
    Antall liker
    2.694
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    2019 Kona'n har oppgitt 450 km, på en god dag på norske landeveier går den nok det + litt til.
    I rundt 110 Tønsberg-Drammen får jeg nok ikke mer enn snaue 400 i følge gjettomteret.
    Mener jeg fikk 400 i 110 fra Hirtshals til Hamburg i fjor, skal bli interessant å se hva det blir i år.
    64 kW og den veier rundt 1800 kg.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.121
    Antall liker
    3.851
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har snart hatt min lille bærumshamster i snart en måned nå, og en ting er at forskjell i kjørestil mellom meg og forrige eier var ganske stor, da min oppnådde rekkevidde er langt mer enn hennes, men jeg merket i går da jeg for første gang kjørte i skikkelig motorveihastighet en god stund (110 sone) hvor det var litt kaldt (så jeg valgte å kjøre med varme på, noe jeg ikke har gjort tidligere da det ikke har vært nødvendig å kjøre klimaanlegg i det heletatt), det regnet litt, og blåste masse.
    Har vanligvis kjørt hovedsaklig i "eco pro plus" men i går kjørte jeg "comfort"

    Da forsvant rekkevidde VELDIG fort.
    De foregående ukene var 300km helt reell rekkevidde. Med forholdene ved gårsdagens kjøring ville jeg muligens ha klart 230-240km
    BMW i3, 120Ah
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.339
    Antall liker
    37.137
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    De erfaringene dere har tilsier imidlertid at WLTP ikke er en fast norm, men et anslag den enkelte produsent oppgir? (naive meg 😊)
    Nei, det er en faktisk måling på en nøye spesifisert kjøresyklus som skal representere normal bruk. Usikkerheten ligger helt på din side, i hvilken grad din kjørestil og ditt bruksmønster stemmer overens med WLTP-mønsteret.

    1718565637868.png

    Tesla Model S har oppgitt 17,5 kWh/km WLTP. Det er ikke noe problem (men ganske kjedelig) å kjøre den på f eks 0,15. Det er også fullt mulig å kjøre den på 0,25, men da med betydelig risiko for førerkortbeslag. Min 2016-modell har vel et snitt på rundt 0,19 fra ny, vinter og sommer og alt imellom, men med mye motorvei i 100+ km/t.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Usikkerheten ligger helt på din side, i hvilken grad din kjørestil og ditt bruksmønster stemmer overens med WLTP-mønsteret.
    Då ligg det vel i korta at avvik frå WLTP-mønsteret gjev ulike avvik frå WLTP på ulike bilar, også? Det gjer at eg tenkjer at slikt som Motor-testen er eit nyttig supplement.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.339
    Antall liker
    37.137
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gjør det nok, spesielt luftmotstandskoeffisient og frontareal. En låveformet SUV vil formodentlig øke mer i høy hastighet enn en liten og glatt bil. Hvis det egne kjøremønsteret også mest består av motorvei vil nok det merkes ganske mye, ja.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Jeg har 240-245 Wh/km i snitt på min P85DL gjennom året. Det er mer enn 20% over det oppgitte, men det kommer nok mye av at det er en god del småkjøring for vår del og om vinteren går snittet opp svært mye på denslags. I tillegg er del motorveikjøring med skiboks på taket. I vinter var det også rimelig kaldt på Østlandet. Reelt er snittet enda litt høyere siden det som angis på displayet ikke tar hensyn til forbruk ved forvarming.
     

    Stover

    Tittel… itt
    Ble medlem
    03.04.2022
    Innlegg
    701
    Antall liker
    2.324
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Takk, en fast norm, men påvirkes likefullt av faktorer utenfor meg/ brukeren, bilens ytre med mer? Som jeg nevnte tidligere fra mine eksempler, her er åpenbare forklaringer i bilenes vekt versus batteristørrelse/ kapasitet
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Køyrestil/-mønster, topografi, aerodynamikk og vekt påverkar jo energiforbruk/distanse på fossilbilar også, men eg har ei kjensle av at det har mindre å seia fordi motoren der er så ineffektiv.

    Altså, ei endring på ± 0,5 kWh/mil på ein elbil som i snitt bruker ca 2 kWh/mil er vesentleg meir dramatisk enn ei endring på ± 0,05 l/mil på ein dieselbil som i snitt bruker 0,8 l/mil på langtur.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.192
    Antall liker
    13.711
    Det er ganske mye, og da tipper jeg skiboksen forklarer en hel del av det.
    Ja, jeg merker forsåvidt at snittet på en lengre kjøretur om sommeren uten skiboks ligger ca der man skal forvente. Men siden jeg bor i Oslo og omtrent kun kjører nordover på E6 så blir det en del 100-120km/t på disse turene og forskjellen på det og 70-80 er stor. Jeg kjører ikke spesielt fort eller stygt, men det er jo hva det er og ikke så mye å bry seg om, egentlig. Om det var et mål i seg selv å bruke minst mulig Wh pr kilometer så ville å ligge litt under fartsgrensen være det mest opplagte men det er jo ikke noen vits i.

    På kortere turen i nærområdet om vinteren kan jo forbruket bli hvasomhelst om bilen ikke er ferdig forvarmet. Selv om det ikke er allverdens lengde pr tur så drar det opp snittet en del regner jeg med.

    Nevnte skiboks er på fra kanskje tidlig desember til ut april eller så.
     
    Sist redigert:

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Måtte sjekka på min Leaf 2015 i dag, og den ligg på 1,76 i langt snitt. Men det er nesten berre på 80 km/t landeveg eller verre, og stort sett 1-2 personar og lite last.

    Meiner å hugsa at E6 var eit mareritt den gongen vi prøvde det.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.458
    Antall liker
    1.376
    Torget vurderinger
    1
    Det er mange Tesla-killere og iX5-dödare på finn for tiden. Bare å pantsette huset og investere.

    Screenshot_20240617_222224.jpg
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.372
    Antall liker
    17.111
    Torget vurderinger
    2
    Nå svikter motoren på vindusviskeren til CyberFuck (full recall, igjen), men de har enda større problemer.

     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.458
    Antall liker
    1.376
    Torget vurderinger
    1
    Nå svikter motoren på vindusviskeren til CyberFuck (full recall, igjen), men de har enda større problemer.

    Skal ganske lite til før det blir altfor mye skade på en Hyundai også...

    Screenshot_20240625_230509_Chrome.jpg
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.022
    Antall liker
    4.122
    Sted
    Sunnmøre
    Er dette normen, eigentleg, eller er desse oppslaga om «måtte totalvraka bil til 1.5 mill etter steinsprang» kuriøse utliggjarar?
     

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    5.951
    Antall liker
    10.901
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Så gjør også VW helomvending, skal investere nette 60mrd i videre utvikling av forbrenningsmotorer. :oops:

     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn