Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    har ikke telling på hvor mange ganger jeg har måtte nærmest mase meg til ok forsikring pga såkalte "risiko biler", det morsomme er jo at de fortsatt klassifiseres som dette nå 20-30-40 år etter de ble produsert. Og hestekreftene de har er jo som en kjip elbil.
    Får håpe de blir annerledes med el bilene, for hvem gidder å betale 30-40% av bilens verdi i årlig forsikringspremie? Blir fort skroten da
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.480
    Antall liker
    10.641
    Sted
    Trondheim
    Hvilket forsiringsselskap gir slike premier? Jeg har full forsikring med Plussdekning hos Gjensidige og det er langt billigere enn noen bensin/diesel/hybridbil jeg har hatt.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    872
    Antall liker
    689
    Sted
    Oslo
    Motor kjører rekkeviddetest igjen, jeg følger med :)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.805
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    Ikke rart at forsikringene har blitt høy på elbiler. Dyrt å reparere, ellers så skal det ikke mye til att blir kondemnert. En skade på batteripakken, er nok til at det ikke lønner seg. Forsikringen må reagere på det.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.331
    Forsikringen må reagere på det.
    Forsikringen sender bare regningen videre til kundene. Deler til nyere biler generelt har vel vært på nivå "grisedyrt" en stund, med all teknologien som skal puttes inn i alt mulig for å kunne pushe stadig nye modeller. Et våpenkappløp egentlig ingen tjener på, kanskje utenom bilprodusentene og knapt nok det? Og kanskje EuroNCAP?
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.805
    Antall liker
    1.803
    Sted
    Sunndalsøra
    Bare ''smarte'' lyktinnsatser'' koster en måneds lønn, og disse avstand ''radarene'' er heller ikke rimelige med montering. All disse avanserte delene blir fort dyr. EU med alle disse restriksjonene, gjør at bilholdet blir trøblete. Ikke noe som blir lov lengre:)
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.331
    Ja, selv en såpass "simpel" ting som TPMS - dekktrykkmonitorer - må fungere dersom det er montert for at bilen skal passere PKK. Er man heldig er det bare lavt batteri i en sensor (og da er de tre andre sannsynligvis også snart tomme), er man uheldig kan det bli en kostbar affære med feilsøk og reparasjon/deleskift for å få systemet opp å gå og bilen i lovlig stand.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Min 1 år gamle fullutstyrte Enyaq er 22 kr/mnd dyrere enn min 7 år gaml godt utstyrte E-klasse. Samme forsikringsdekning. Synes ikke det reflekterer dramatisk høyere reparasjonskostnad på Skodaen.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.030
    Antall liker
    10.687
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, selv en såpass "simpel" ting som TPMS - dekktrykkmonitorer - må fungere dersom det er montert for at bilen skal passere PKK. Er man heldig er det bare lavt batteri i en sensor (og da er de tre andre sannsynligvis også snart tomme), er man uheldig kan det bli en kostbar affære med feilsøk og reparasjon/deleskift for å få systemet opp å gå og bilen i lovlig stand.
    En ny sensor til Mercedes koster 800 kroner ferdig byttet hos min dekkforhandler (som ikke er BOS). Min første røk etter 6,5 år og 135.000 km. Feilsøk var ikke eksisterende, dvs begrenset til at man sjekket med en eller annen søker at sensoren ikke sendte signal, det tok 1 minutt, siden bilen varsker om problemet.
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.539
    Antall liker
    2.304
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    veldig synd at reglene er slik at "alt må funke" så lenge det er montert, og man ikke kan bestille ribba biler lenger.
    Kanskje derfor eldre biler har økt i populæritet
    Feks dekktrykkssensorer er ikke noe som må fungere spør du meg, samme med radar cruise, automatisk bremsing etc
    derimot ting som belter, bremser (abs) og airbag er ting som må funke, selvfølgelig sammen med lys etc
    Snart er det vel slik at du ikke får eu godkjent bilen dersom varmesetet ikke funker... alt for å please bil industrien
    Biler blir ikke mere sikre nå, bare mer komplisert..
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.209
    Antall liker
    6.749
    Kia EV9, svære droget av en bil kjørte 529km i dagens rekkeviddetest utført av NAF og Motor. Det må jeg si var imponerende. Lengst av alle gikk Renault Scenic med 562,7 km.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.431
    Torget vurderinger
    1
    Kia EV9, svære droget av en bil kjørte 529km i dagens rekkeviddetest utført av NAF og Motor. Det må jeg si var imponerende. Lengst av alle gikk Renault Scenic med 562,7 km.
    Prøvesatt Renaulten igår. Lekker og veldig komfortabel bil. 🙂
     

    eldo472

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.01.2005
    Innlegg
    1.041
    Antall liker
    296
    Sted
    Tranby
    Det finnes mange som en en eller annen merkelig grunn påstår at "det er mer miljøvennlig å bruke opp en eldre fossilbil enn å bytte den ut i en e-bil". Forstå det den som kan. Mangel på interesse og/eller evne til å ville vite sannheten, kanskje? En fossilbil har kraftig co2-utslipp i hele dens brukstid (jo fler mil jo mer utslipp, konsekvent), og selv om en e-bil kjøres på strøm produsert på fossil energi (olje, gass, kull) så er virkningsgraden i en e-bil 3,5 - 5 ggr høyere enn en tilsvarende fossilbil, slik at selv med fossil strøm går den fort i + jf fossilbil.
    Min 2019 Ioniq bruker 1,1 kWh på mila ved blandet 60-70- 80 km/t (5 av 6 mil i 80-sone), ca tilsvarende 0,11 l/mil. Med batteri tilsvarende ca 2,5 liter nå etter 111000 km går den ca 22-23 mil nå om sommeren. Hvilken fossilbil får til det?

    Vis vedlegget 1028140
    Har man en gammel nedskrevet ice-bil, kan man med andre ord kjøre ca 30 000 km før den har brukt like mye som produksjonen av en elbil utgjør. Kaster man bilen etterpå. Har man sluppet ut det samme og man har ikke forbrukt masse materialer som ville gått med på å bygge en ny bil.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.479
    Antall liker
    39.580
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Har man en gammel nedskrevet ice-bil, kan man med andre ord kjøre ca 30 000 km før den har brukt like mye som produksjonen av en elbil utgjør. Kaster man bilen etterpå. Har man sluppet ut det samme og man har ikke forbrukt masse materialer som ville gått med på å bygge en ny bil.
    Hva gjør man etter at man har kastet fossilbilen? Sykler, eller fortsetter man med en annen fossilbil? I siste fall fortsetter man bortover samme kurve, bare i en annen bil. Levetiden for elbiler er jo litt lenger enn 30000 km eller ca to år med normalt kjøremønster.
     

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    30.626
    Antall liker
    25.655
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kvittet meg akkurat med en 12 år gammel Leaf (den går nok til eksport. Best å ikke tenke på det) og kjøpte en 10 år gammel Leaf.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.667
    Antall liker
    3.383
    Lagervare - video of what looks to be thousands of Teslas parked at Neuhardenberg Marxwalde Airport, 33 miles northeast of the Berlin factory. Date is unknown but the video surfaced on Twitter (or X if you're an asshole) on June 11, 2024.

     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    EU innfører straffetoll på kinesiske elbiler - Tek.no

    Innfører straffetoll: Hardt slag for kinesiske biler i Europa (tv2.no)

    EU-kommisjonen vil i løpet av onsdag informere bilprodusentene om at det vil bli tillagt opptil 38,1 prosent «straffetoll» på kinesiske biler. Dette vil skje allerede fra 4. juli. Det skriver Financial Times.
    Årsaken skal være mistanke om at kinesiske myndigheter driver med «overdreven» subsidiering av landets bilproduksjon, noe som oppfattes som sterkt konkurransehemmende.



    For engang skyld følger ikke Norge EU. Rart det der....
     
    Sist redigert:

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.667
    Antall liker
    3.383
    Ja, rart det der. At dem ikke ser at primærmål med kinas elbilsatsing er å sabortere vestlig industri. Ikke hjelpe med symbolpolitikk i Norge.
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.657
    Antall liker
    11.783
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    1 av 5 solgte i Norge var Amerikansk bilprodusent ifjor. Ikke akkurat bombardert av kinesisk bilproduksjon. Hvordan det ser ut i EU aner jeg ikke.
    Første kineser på listen i Norge for 2023 er nr. 17
    Polestar er vel som Volvo i utgangspunkt Svensk? Her er jeg noe usikker.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.650
    Antall liker
    4.820
    Sted
    Sunnmøre
    Definerer vel med hvem som eier dem? @Tweedjakke
    Ja, men i så fall er det ein svare jobb å halda styr på kva som er kva. For å ta dei britiske: Jaguar og Land Rover indisk (tidlegare amerikansk), Rolls og Bentley tyske (men ikkje lenger i slekt), Mini tysk og Lotus og MG kinesiske. Etter den definisjonen. Kva børsnoterte Aston-Martin er, greier eg ikkje heilt finna ut, men det ser ut som om dei er hovudsakleg kanadisk-tysk-saudiarabisk.

    Eg tenkjer at kinesisk kapital er ei sak, medan design og produksjonslinjer er ei anna og “identitet” og “merkehistorikk” ei tredje.

    Volvo er eit børsnotert AB med hovudkvarter i Gøteborg, og, i ei verd der nesten all kapital er internasjonal, iallfall litt svenske. Sjølv om Geely er majoritetseigar.

    Kva Wikipedia har lagt til grunn, veit eg ikkje, men dei skriv slik:
    «Volvo Cars is a Swedish multinational manufacturer of luxury vehicles.»
    «Jaguar Land Rover [is] a British multinational car manufacturer with its headquarters in Whitley»
    «Automobili Lamborghini is an Italian manufacturer of luxury sports cars»
    Berre for å ha sagt det: Eg er også skeptisk til kinesisk, statsstøtta hyperkapitalisme og korleis landet har ein del å gå på (for å seia det mildt) når det gjeld demokrati, menneskerettar og klimaomsyn.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.523
    Antall liker
    1.431
    Torget vurderinger
    1
    EU innfører straffetoll på kinesiske elbiler - Tek.no

    Innfører straffetoll: Hardt slag for kinesiske biler i Europa (tv2.no)

    EU-kommisjonen vil i løpet av onsdag informere bilprodusentene om at det vil bli tillagt opptil 38,1 prosent «straffetoll» på kinesiske biler. Dette vil skje allerede fra 4. juli. Det skriver Financial Times.
    Årsaken skal være mistanke om at kinesiske myndigheter driver med «overdreven» subsidiering av landets bilproduksjon, noe som oppfattes som sterkt konkurransehemmende.




    For engang skyld følger ikke Norge EU. Rart det der....
    Kan det tenkes at det kommer av at Norge ikke lager Troll/Think/Plymouth/Ford/Dodge/Kewet/Packard/Volvo/Chevrolet/Chrysler/Citroën/Desoto-biler lenger? Bare Paxter som kjører rundt med pakker og brev, og ikke har så mye å beskytte mot Kinesise lurerier?
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.297
    Antall liker
    8.727
    Torget vurderinger
    1
    Kan det tenkes at det kommer av at Norge ikke lager Troll/Think/Plymouth/Ford/Dodge/Kewet/Packard/Volvo/Chevrolet/Chrysler/Citroën/Desoto-biler lenger? Bare Paxter som kjører rundt med pakker og brev, og ikke har så mye å beskytte mot Kinesise lurerier?

    Neppe. Har nok mer med laks å gjøre...
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    4-string

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2011
    Innlegg
    6.690
    Antall liker
    12.308
    Sted
    Interiore Simplicitate
    Tesla-eiere på sin side kan trøste seg med at de ikke støtter Kina, men heller har bidratt til Trump-vennlige Musks beskjedne godtgjørelse.

    En lønnspakke han visstnok fortjener skal man tro enkelte småaksjonærer.

     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Denne opsjonavtalen ble jo inngått i 2018, den kunne fort vært verdt ingenting om det hadde gått som Sissener, fela og andre forståsegpåere har spådd i en årrekke, det blir jo noe snodig å løpe fra en opsjonavtale når kursen har gått til himmels.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.650
    Antall liker
    4.820
    Sted
    Sunnmøre
    det blir jo noe snodig å løpe fra en opsjonavtale når kursen har gått til himmels.
    Er ikkje saka at ein domstol var einig i påstanden om at avtalen var ulovleg inngått (fordi fleire styremedlemer var inhabile) og at Musk bedbad generalforsamlinga vedta ein ny, likelydande avtale?


    Edit, ser ut som om 450 mrd nærmar seg:
     
    Sist redigert:

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Er ikkje saka at ein domstol var einig i påstanden om at avtalen var ulovleg inngått (fordi fleire styremedlemer var inhabile) og at Musk bedbad generalforsamlinga vedta ein ny, likelydande avtale?


    Edit, ser ut som om 450 mrd nærmar seg:
    Joda, det var det saken handlet om, men den ble jo stemt igjennom av aksjonærene i 2017 også, men nå ser det jo ut som "hovedkontoret" flytter til Texas så da spiller det jo ingen rolle hva en dommer i Delaware mener.
    Poenget var uansett litt at når denne opsjonavtalen ble inngått så var den verdt veldig mye mindre enn idag, aksjekursen kunne som sagt gått begge veier.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.650
    Antall liker
    4.820
    Sted
    Sunnmøre
    Joda, det var det saken handlet om, men den ble jo stemt igjennom av aksjonærene i 2017 også
    Jau, men problemet som gjorde at domaren underkjente avtalen (slik eg forstår) var at avtalen var framforhandla av eit inhabilt styre, og at generalforsamlinga dimed vart misleidd.

    Det er forsåvidt meg revnande likegyldig om det er Tesla, aksjonærane eller Musk som har desse pengane. Men eg reagerer på at det vart framstilt som å gå tilbake på inngått avtale å stemma nei i går.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.012
    Antall liker
    18.264
    Torget vurderinger
    2
    Aksjonærene har selvsagt rett til å tette hullet i Musks formue som oppstod da han rotet vekk et tilsvarende beløp på twitter/X.

     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.584
    Antall liker
    2.972
    Jau, men problemet som gjorde at domaren underkjente avtalen (slik eg forstår) var at avtalen var framforhandla av eit inhabilt styre, og at generalforsamlinga dimed vart misleidd.

    Det er forsåvidt meg revnande likegyldig om det er Tesla, aksjonærane eller Musk som har desse pengane. Men eg reagerer på at det vart framstilt som å gå tilbake på inngått avtale å stemma nei i går.
    Nå ble det fortsatt ja da selv om saken ble "belyst" på nytt, tipper han ene aksjonæren som anla saken fortsatt ikke er fornøyd, men alle har hvertfall sagt sitt 2 ganger
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn