Steigan går i samme fella som de fleste andre - Han regner bare utslipp på produksjonen av elbilen, og glemmer helt av produksjonen av fossilbilen.
Produksjonen av en Ford Mondeo slipper ut 17 tonn CO2-ekvivalenter og en Land Rover Disccovery slipper ut ca 35 tonn CO2-ekvivalenter. Produksjonen av en elektrisk bil (uten batteriet) innebærer også CO2-utslipp. (Tall hentet fra en artikkel i The guardian).
Det som han også har elegant oversett er at forutsetningen er at batteriet kjøres på en fylling når bilen vrakes. Halvparten av utslippene fra batteriproduksjonen er fra å utvinne og foredle materialene. Den andre halvparten kommer fra batterifabrikken. Om materialene i batteriet resirkuleres til et nytt batteri, så blir produksjonen av det nye batteriet halvvert.
Den tredje forutsetningen her går på hvilken energimiks er det en regner når en kalkulerer batteriproduksjonen. Regner en ren kullkraft, eller fornybar og kjernekraft?
Djevelen ligger i detaljene, og en gjør lurt i å finne ut hvem som finansierer disse studiene...
Johan-Kr