Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Og det har veldig høy energitetthet, det var derfor de brukte det i Saturn V da de skulle til månen.
    Hydrogen har 3 ganger større energitetthet enn bensin som er mange ganger mer vekteffektivt enn dagens batterier, selv om motorenes virkningsgrad tas med. Når 50kg flytende drivstoff holder til 6-7-8-900 km så kan man jo se hvor langt man kommer med 50 kg batterier. Og 50 kg hydrogen inneholder altså 3 ganger så mye energi. Hydrogens utfordring er sikker lagring og transport samt mangelfull infrastruktur. En fin ting med strømmens infrastruktur er forresten at den ikke trenger kjøres til forbruksstedet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.152
    Antall liker
    10.834
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Poenget er vel at man må strekke seg et stykke for å klage på rekkevidde om dagen, det må vel sees på som en liten seier for elbilen
    Tja. Det er definitivt et problem at det bare er en produsent med et meget begrenset modellutvalg som evt kan tilby det. Ikke mye til frihet spør du meg.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Neste år kommer Jaguar, tror det blir litt av en bil. Mer avansert drivlinje enn Tesla så vi kan håpe på økt effektivitet.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.152
    Antall liker
    10.834
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Neste år kommer Jaguar, tror det blir litt av en bil. Mer avansert drivlinje enn Tesla så vi kan håpe på økt effektivitet.
    Det kommer mye. Men akkurat det blir heller ingen bil for massene. En romslig familiebil med tilfredsstillende rekkevidde til en anstendig pris og som kan leveres er fortsatt noe som må på plass før elbiler kan overta for de litt latterlige hybridene.
     

    Aggromagnet

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.08.2012
    Innlegg
    286
    Antall liker
    70
    Kan se ut som om japans første elbil med morofaktor "Aspark Owl" begynner å nærme seg produksjon.
    Godt under 1000Kg, 0-100 på 2 sekunder flatt, en tomme lavere enn gamle Ford GT40... men rekkevidde på kun 15 mil.
    Om den i motsetning til Tesla klarer mer enn en mil med pedalen i bånn før batteriene protesterer, vil den sette banerekorder i bøtter og spann.
    Bildet er fra Frankfurt Motor Show.


    owl.jpg
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Neste år kommer Jaguar, tror det blir litt av en bil. Mer avansert drivlinje enn Tesla så vi kan håpe på økt effektivitet.
    Det kommer mye. Men akkurat det blir heller ingen bil for massene. En romslig familiebil med tilfredsstillende rekkevidde til en anstendig pris og som kan leveres er fortsatt noe som må på plass før elbiler kan overta for de litt latterlige hybridene.
    Det er jo ikke noe dyrere med en anstendig elbil enn en hybrid.

    Folk betaler jo en halv million for kjipe biler som Outlander PHEV og Passat GTE.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.152
    Antall liker
    10.834
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Neste år kommer Jaguar, tror det blir litt av en bil. Mer avansert drivlinje enn Tesla så vi kan håpe på økt effektivitet.
    Det kommer mye. Men akkurat det blir heller ingen bil for massene. En romslig familiebil med tilfredsstillende rekkevidde til en anstendig pris og som kan leveres er fortsatt noe som må på plass før elbiler kan overta for de litt latterlige hybridene.
    Det er jo ikke noe dyrere med en anstendig elbil enn en hybrid.

    Folk betaler jo en halv million for kjipe biler som Outlander PHEV og Passat GTE.
    Vennligst fortell meg om en elbil med 40 mils rekkevidde og samme innvendige plass og samme pris som en Passat bensin stasjonsvogn (til tross for avgiftsfordelene). Det er der lista ligger for at elbil skal bli noe mer enn en nr2 bil for svært mange.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er rundt hundre tusen kroner som skiller en Passat og Tesla.

    Har man billån blir differansen i praksis mindre da Tesla tilbyr 0.25 prosent nominell rente.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.577
    Antall liker
    10.833
    Sted
    Trondheim
    Et spørsmål om service. Min kamerat som har en Tesla hadde sin inne på 25000 km service. Det betalte han 7000 kr for. Jeg hadde nettopp min Golf GTE inne på tilsvarende service og det kostet 4300. Hvorfor er Teslaservicen så mye dyrere enn VW-servicen? Mekanisk sett er jo Teslaen en langt enklere bil.

    Et annet spørsmål: Hvis Tesla er en så glimrende bil, hvorfor må de tilby lån med tap for å få folk til å kjøpe dem? Kunne de ikke like godt satt ned prisen?
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Et annet spørsmål: Hvis Tesla er en så glimrende bil, hvorfor må de tilby lån med tap for å få folk til å kjøpe dem? Kunne de ikke like godt satt ned prisen?
    Om man har råd til en dyr bil eller ikke, handler for de som ikke har overflod av penger om månedlige utgifter. Hva må man ut med hver måned for å ha bilen og å bruke den. Har man lave låneutgifter, lave drivstoffutgifter, lave utgifter til å kjøre på veiene uten å bli ranet, etc. så er det mange tusen mindre hver måned enn med en annen bil som kanskje hadde kostet et par hundre tusen mindre i innkjøp.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Neste år kommer Jaguar, tror det blir litt av en bil. Mer avansert drivlinje enn Tesla så vi kan håpe på økt effektivitet.
    Det kommer mye. Men akkurat det blir heller ingen bil for massene. En romslig familiebil med tilfredsstillende rekkevidde til en anstendig pris og som kan leveres er fortsatt noe som må på plass før elbiler kan overta for de litt latterlige hybridene.
    Det er jo ikke noe dyrere med en anstendig elbil enn en hybrid.

    Folk betaler jo en halv million for kjipe biler som Outlander PHEV og Passat GTE.
    Vennligst fortell meg om en elbil med 40 mils rekkevidde og samme innvendige plass og samme pris som en Passat bensin stasjonsvogn (til tross for avgiftsfordelene). Det er der lista ligger for at elbil skal bli noe mer enn en nr2 bil for svært mange.
    Det er jo litt hva man er vant med/krever.

    Vi hadde aldri stasjonsvogn da jeg var liten. Mange familier klarer seg fint med Polo/Golf.

    Men jeg er enig i tanken din. Hadde Toyota fått fingeren ut og tilbydt f.eks. en 7 seter ala Prius7 med eldrift og god rekkevidde hadde jeg kjøpt tvert.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Et spørsmål om service. Min kamerat som har en Tesla hadde sin inne på 25000 km service. Det betalte han 7000 kr for. Jeg hadde nettopp min Golf GTE inne på tilsvarende service og det kostet 4300. Hvorfor er Teslaservicen så mye dyrere enn VW-servicen? Mekanisk sett er jo Teslaen en langt enklere bil.

    Et annet spørsmål: Hvis Tesla er en så glimrende bil, hvorfor må de tilby lån med tap for å få folk til å kjøpe dem? Kunne de ikke like godt satt ned prisen?
    He He.

    Betaler drøyt 5000 for 5 års service /60000 km på min i3. I tillegg kommer evnt slitedeler, men ser ikke for meg at det blir noe slikt på første service etter 2 år neste fredag i alle fall ;)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.152
    Antall liker
    10.834
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er rundt hundre tusen kroner som skiller en Passat og Tesla.

    Har man billån blir differansen i praksis mindre da Tesla tilbyr 0.25 prosent nominell rente.
    Og får du to barnevogner inn? Les hele kriteriet mitt, det er det folk må forholde seg til. Og det samme med ingeniørens i3 med lave serviceutgifter, rekkevidde/plass er problemet. Det er ikke noe problem å tilfredsstille noen av kriteriene, men realiteten er at for særdeles mange familier er dagens elbiltilbud kun et alternativ som bil nr 2.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.152
    Antall liker
    10.834
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er rundt hundre tusen kroner som skiller en Passat og Tesla.

    Har man billån blir differansen i praksis mindre da Tesla tilbyr 0.25 prosent nominell rente.
    Ja, og det til tross for at Teslaen vel har over 200.000 i avgiftsfordeler. Ikke noe problem i oljerike Norge hvor vi kan bruke elbilpolitikken som avlat for vår oljeproduksjon og overhyppighet av flyreiser, men her snakker vi om hva som skal til for at elbilene kan overta som basis i veitransport verden over. Dessverre er det langt frem, uansett hvor bekymret jeg er over klimaforandringene.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser at mange legger vekt på å kjøre Oslo-Trondheim, Europa rundt osv. Den tiden vil bli borte, på lange strekk kjører vi tog. Og på enda lengre turer, (interkontinentale) flyr med jetfly og betaler en høy avgift pr. billett for at det skal svi. I det daglige kjører vi elektrisk, enten det er bil, sykkel, moped, taxi med eller uten fører. Dagens overforbruk er utopi i fremtiden. Politikere snakker seriøst om at dagens forbruk skal dobles mot 2050. Hallo ! Jorden kaller.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er rundt hundre tusen kroner som skiller en Passat og Tesla.

    Har man billån blir differansen i praksis mindre da Tesla tilbyr 0.25 prosent nominell rente.
    Og får du to barnevogner inn? Les hele kriteriet mitt, det er det folk må forholde seg til. Og det samme med ingeniørens i3 med lave serviceutgifter, rekkevidde/plass er problemet. Det er ikke noe problem å tilfredsstille noen av kriteriene, men realiteten er at for særdeles mange familier er dagens elbiltilbud kun et alternativ som bil nr 2.
    Større lasterom enn Passat GTE i alle fall. 2 barnevogner får man med seg i begge litt avhengig av hvilke vogner man kjøper.

    Over tid tror jeg hverken Passaten GTE eller Tesla kommer til å være problemfrie.

    Jeg har barn på 1 og 4 år. Tidligere hadde jeg SAAB 9-5 stasjonsvogn og min model S har større plass i baksetet (bortsett fra høyde som ikke er relevant for barn) og større bagasjeplass.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.640
    Antall liker
    4.252
    Torget vurderinger
    4
    Bare tull eller ?
    https://steigan.no/2017/07/31/svensk-rapport-elbilenes-batterier-er-klimaverstinger/

    Enligt deras sammanställning släpps det i genomsnitt ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimme batteri för lätta elbilar (t ex personbilar). För en elbil med ett batteri på 30 kWh innebär det mellan 4,5 och 6 ton koldioxidutsläpp vid enbart tillverkningen av batteriet. För en elbil med ett batteri på 100 kWh betyder det att mellan 15 och 20 ton koldioxid släpps ut under tillverkningsprocessen. Beräkningarna är baserade på mellan 50 och 70 procent fossil andel i elmixen som används vid produktionen. …

    Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.

    En Mercedes E 200 (bensin) släpper ut 140 gram per kilometer. Det betyder att den kan köras mellan 10 714 och 14 286 mil för att nå upp till 15-20 ton koldioxid.

    Till och med värstingen i E-klassfamiljen, Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ (bensinbil med 612 hk), kan köras många tusen mil innan den når upp till koldioxidnivåerna som krävs för att tillverka ett 100 kWh-batteri. Med 199 gram per kilometer blir det mellan 7 538 och 10 050 mil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.152
    Antall liker
    10.834
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer
    ADAC har denne som en 4 stjerners bil på miljø, langt foran de fleste bensinhybrider som norske politikere er overivrige på å subsidiere.
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.635
    Antall liker
    7.254
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Steigan går i samme fella som de fleste andre - Han regner bare utslipp på produksjonen av elbilen, og glemmer helt av produksjonen av fossilbilen.
    Produksjonen av en Ford Mondeo slipper ut 17 tonn CO2-ekvivalenter og en Land Rover Disccovery slipper ut ca 35 tonn CO2-ekvivalenter. Produksjonen av en elektrisk bil (uten batteriet) innebærer også CO2-utslipp. (Tall hentet fra en artikkel i The guardian).

    Det som han også har elegant oversett er at forutsetningen er at batteriet kjøres på en fylling når bilen vrakes. Halvparten av utslippene fra batteriproduksjonen er fra å utvinne og foredle materialene. Den andre halvparten kommer fra batterifabrikken. Om materialene i batteriet resirkuleres til et nytt batteri, så blir produksjonen av det nye batteriet halvvert.

    Den tredje forutsetningen her går på hvilken energimiks er det en regner når en kalkulerer batteriproduksjonen. Regner en ren kullkraft, eller fornybar og kjernekraft?

    Djevelen ligger i detaljene, og en gjør lurt i å finne ut hvem som finansierer disse studiene...

    Johan-Kr
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Bare tull eller ?
    https://steigan.no/2017/07/31/svensk-rapport-elbilenes-batterier-er-klimaverstinger/

    Enligt deras sammanställning släpps det i genomsnitt ut 150 till 200 kilo koldioxidekvivalenter per tillverkad kilowattimme batteri för lätta elbilar (t ex personbilar). För en elbil med ett batteri på 30 kWh innebär det mellan 4,5 och 6 ton koldioxidutsläpp vid enbart tillverkningen av batteriet. För en elbil med ett batteri på 100 kWh betyder det att mellan 15 och 20 ton koldioxid släpps ut under tillverkningsprocessen. Beräkningarna är baserade på mellan 50 och 70 procent fossil andel i elmixen som används vid produktionen. …

    Att tillverka ett batteri på 100 kWh, i dag är det endast Tesla som erbjuder den kapaciteten, resulterar alltså i att 15-20 ton koldioxid släpps ut i atmosfären. En Mercedes E 220 d (diesel) släpper ut 102 gram koldioxid per kilometer vilket innebär att den vid blandad körning kan färdas mellan 14 706 och 19 608 mil för att nå upp till de 15-20 ton som elbilens batteri kräver vid tillverkningsprocessen.

    En Mercedes E 200 (bensin) släpper ut 140 gram per kilometer. Det betyder att den kan köras mellan 10 714 och 14 286 mil för att nå upp till 15-20 ton koldioxid.

    Till och med värstingen i E-klassfamiljen, Mercedes-AMG E 63 S 4Matic+ (bensinbil med 612 hk), kan köras många tusen mil innan den når upp till koldioxidnivåerna som krävs för att tillverka ett 100 kWh-batteri. Med 199 gram per kilometer blir det mellan 7 538 och 10 050 mil.
    Steigan er, har alltid vært, og kommer alltid til å bli en konspiratorisk kronidiot. At mennesker tar denne mannen alvorlig er alvorlig.

    Han er en slags venstresidens Rush Limbaugh her hjemme.
     
    Sist redigert av en moderator:

    BT

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.10.2005
    Innlegg
    21.456
    Antall liker
    6.873
    Finnes det en egnet el-bil for storfamilien? For oss som har fler enn de obligatoriske 2 barna, og som bruker barneseter og må ha med barnevogn, i tillegg til annen bagasje?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla Model X er den største pr dags dato. Holder det med 6 seter får dere med mye bagasje.
    Om den faller i smak er en annen sak.
     
    • Liker
    Reaksjoner: BT
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Finnes det en egnet el-bil for storfamilien? For oss som har fler enn de obligatoriske 2 barna, og som bruker barneseter og må ha med barnevogn, i tillegg til annen bagasje?
    Tja, tror Nissan e-NV200 kommer som 7-seter.
     
    • Liker
    Reaksjoner: BT

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.635
    Antall liker
    7.254
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Steigan er, har alltid vært, og kommer alltid til å bli en konspiratorisk kronidiot. At mennesker tar denne mannen alvorlig er alvorlig.
    Han har en og annen bra sak, men man må alltid filtrere og kontrollere det han sier. Det er mye konspirasjonsteorier...

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.577
    Antall liker
    10.833
    Sted
    Trondheim
    Ser at mange legger vekt på å kjøre Oslo-Trondheim, Europa rundt osv. Den tiden vil bli borte, på lange strekk kjører vi tog. Og på enda lengre turer, (interkontinentale) flyr med jetfly og betaler en høy avgift pr. billett for at det skal svi. I det daglige kjører vi elektrisk, enten det er bil, sykkel, moped, taxi med eller uten fører. Dagens overforbruk er utopi i fremtiden. Politikere snakker seriøst om at dagens forbruk skal dobles mot 2050. Hallo ! Jorden kaller.
    Du snakker om hva som vil skje "Den tiden vil bli borte...", mens vi snakker om hva som er mulig/tilgjengelig nå. Jeg er helt enig med deg i det du sier, men du snakker framtid, ikke nåtid. Hvor langt inn i framtiden det er snakk om kan man selvsagt diskutere, jeg tror ikke det er så veldig lenge til, men det skal bygges ut mye infrastruktur og komme mange nye elbilmodeller før det skjer.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ser at mange legger vekt på å kjøre Oslo-Trondheim, Europa rundt osv. Den tiden vil bli borte, på lange strekk kjører vi tog. Og på enda lengre turer, (interkontinentale) flyr med jetfly og betaler en høy avgift pr. billett for at det skal svi. I det daglige kjører vi elektrisk, enten det er bil, sykkel, moped, taxi med eller uten fører. Dagens overforbruk er utopi i fremtiden. Politikere snakker seriøst om at dagens forbruk skal dobles mot 2050. Hallo ! Jorden kaller.
    Du snakker om hva som vil skje "Den tiden vil bli borte...", mens vi snakker om hva som er mulig/tilgjengelig nå. Jeg er helt enig med deg i det du sier, men du snakker framtid, ikke nåtid. Hvor langt inn i framtiden det er snakk om kan man selvsagt diskutere, jeg tror ikke det er så veldig lenge til, men det skal bygges ut mye infrastruktur og komme mange nye elbilmodeller før det skjer.
    Hvis behovet er 50-60 mils turer uten rekkeviddeangst så finnes det bare en bil på markedet i dag. Men om 2-3 år er utvalget betydelig større. Så det er vel bare å sitte stille i båten en stund til. :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.635
    Antall liker
    7.254
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Som det har vært fremme i nyhetsmediene relativt nylig - Tog er pr i dag veldig lite effektivt ift til tidsforbruk. Det er de færreste som har anledning å bruke to dager for å avvikle et 2-timers møte i Oslo, eller å bruke 2 uker av ferien på å reise fram og tilbake til reisemålet. (mhp den siste, så tilsier IMO miljøhensyn at en bør tenke kortreist ferie istedenfor 4-5 sydenturer i året.)

    Johan-Kr
     
    S

    Slubbert

    Gjest
    Ser at mange legger vekt på å kjøre Oslo-Trondheim, Europa rundt osv. Den tiden vil bli borte, på lange strekk kjører vi tog. Og på enda lengre turer, (interkontinentale) flyr med jetfly og betaler en høy avgift pr. billett for at det skal svi. I det daglige kjører vi elektrisk, enten det er bil, sykkel, moped, taxi med eller uten fører. Dagens overforbruk er utopi i fremtiden. Politikere snakker seriøst om at dagens forbruk skal dobles mot 2050. Hallo ! Jorden kaller.
    Liker ikke "angrepene" på flyreiser. At vi har mulighet til å reise og se andre deler av verden og oppleve andre kulturer tror jeg er ganske vitalt for menneskehetens fremtid. Og flyreiser er bare en liten andel av menneskeskapte utslipp. Jeg slutter mye heller å spise kjøtt enn å fly for å si det sånn. Men, det jobbes med den saken også.

    The future of aircraft propulsion is electric. - NASA
    Electric aircraft roadmap - Toward silent, CO2-free flight. - Airbus
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fly i seg selv er vel ikke problemet.. problemet er vel at det er så billig at man flyr altfor mye. Det holder gjerne ikke med en ferietur eller to i året, man har jo dresser som trenger justeringer, forballkamper å se, teaterstykker som lokker osvosv
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.152
    Antall liker
    10.834
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Fly i seg selv er vel ikke problemet.. problemet er vel at det er så billig at man flyr altfor mye. Det holder gjerne ikke med en ferietur eller to i året, man har jo dresser som trenger justeringer, forballkamper å se, teaterstykker som lokker osvosv
    Ja, det er det som er essensen. Det ordner seg nok den dagen all transport, og ikke bare biltrafikken (jeg sier ikke at den gjør det i dag, men det er bare biltrafikken som diskuteres), må betale for sine reelle miljøbelastninger. Da kan man også velge å trade et års biffspising for en USAtur (det er jo slik ting funker i dag også, man prioriterer innenfor de rammene man har tilgjengelig - problemet er bare prissettingen).
     
    • Liker
    Reaksjoner: MML

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.794
    Antall liker
    9.707
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Som det har vært fremme i nyhetsmediene relativt nylig - Tog er pr i dag veldig lite effektivt ift til tidsforbruk. Det er de færreste som har anledning å bruke to dager for å avvikle et 2-timers møte i Oslo, eller å bruke 2 uker av ferien på å reise fram og tilbake til reisemålet. (mhp den siste, så tilsier IMO miljøhensyn at en bør tenke kortreist ferie istedenfor 4-5 sydenturer i året.)

    Johan-Kr
    Dagens norske togtilbud er latterlig dårlig, men det kommer seg. Nå bruker f.eks. toget fra Moss til Oslo drøye 40 minutter. I 2022 skal det bruke 25. Og det skal gå 4 tog i timen. 2 lokaltog og 2 regionstog. Da hjelper det. Og når vi får ned reisetidene mellom Oslo og Bergen og Oslo til Trondheim så vil tog bli et fornuftig alternativ for de som reiser med fly. Spesielt Trondheim må være fristende. Sentrum til sentrum istedenfor Gardermoen til Værnes.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Steigan går i samme fella som de fleste andre - Han regner bare utslipp på produksjonen av elbilen, og glemmer helt av produksjonen av fossilbilen.
    Produksjonen av en Ford Mondeo slipper ut 17 tonn CO2-ekvivalenter og en Land Rover Disccovery slipper ut ca 35 tonn CO2-ekvivalenter. Produksjonen av en elektrisk bil (uten batteriet) innebærer også CO2-utslipp. (Tall hentet fra en artikkel i The guardian).

    Det som han også har elegant oversett er at forutsetningen er at batteriet kjøres på en fylling når bilen vrakes. Halvparten av utslippene fra batteriproduksjonen er fra å utvinne og foredle materialene. Den andre halvparten kommer fra batterifabrikken. Om materialene i batteriet resirkuleres til et nytt batteri, så blir produksjonen av det nye batteriet halvvert.

    Den tredje forutsetningen her går på hvilken energimiks er det en regner når en kalkulerer batteriproduksjonen. Regner en ren kullkraft, eller fornybar og kjernekraft?

    Djevelen ligger i detaljene, og en gjør lurt i å finne ut hvem som finansierer disse studiene...

    Johan-Kr
    Og hva med utslipp ved produksjon og distribusjon av fossilt drivstoff? El er greit i så måte
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.577
    Antall liker
    10.833
    Sted
    Trondheim
    Terje-A:
    Og når man ikke vil bruke så mye penger på en bil?
    Eks: Jeg har behov for langturer en gang i blant (og da mener jeg langturer), men kjører sjelden mer enn 3 mil i det daglige. Jeg bor innenfor bomringen i Trondheim og har i praksis ikke utgifter til bomring. Jeg går til jobb på 15 min. Jeg har behov for god plass da jeg nettopp er blitt bestefar og vil gjerne kunne ta med familien på tur i bilen innimellom.
    Jeg kan da velge en Tesla med lang rekkevidde til 800 000+ eller en Passat GTE stasjonsvogn med fullt utstyr til ca 530 000.

    Teslaen gir meg ingen fordeler, da jeg ikke har behov for parkering og heller ikke passerer noen bomstasjoner, men den har noen ulemper på langkjøring. Ikke noen veldig store ulemper, men litt. Det er svært lite køer i Trondheim unntatt over Heimdalsmyra i rushtrafikken, men der kjører jeg ikke, og i hvertfall ikke i rushtrafikken, så fordelen med å kunne kjøre i kollektivfeltet er uvesentlig.

    Passaten har større innvendig plass enn Teslaen. Den har elektrisk rekkevidde på ca 4 mil, så den dekker alt av daglig kjøring på strøm. Den har en total rekkevidde på en tank på langkjøring på ca 1100 km og den koster 250 000 mindre. I tillegg liker jeg utseende på Passaten bedre enn Teslaen.

    Hvorfor skal jeg kjøpe Teslaen?
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.577
    Antall liker
    10.833
    Sted
    Trondheim
    Dagens norske togtilbud er latterlig dårlig, men det kommer seg. Nå bruker f.eks. toget fra Moss til Oslo drøye 40 minutter. I 2022 skal det bruke 25. Og det skal gå 4 tog i timen. 2 lokaltog og 2 regionstog. Da hjelper det. Og når vi får ned reisetidene mellom Oslo og Bergen og Oslo til Trondheim så vil tog bli et fornuftig alternativ for de som reiser med fly. Spesielt Trondheim må være fristende. Sentrum til sentrum istedenfor Gardermoen til Værnes.
    Jeg er en av dem som gjerne tar toget. Nå er reisetiden Trondheim-Oslo akkurat litt for lang (ca 6,5 t), men hvis de kunne barbere 1,5 eller 2 timer av den kjøretiden blir toget veldig konkurransedyktig.
    Fly: Buss til Trondheim sentrum. Deretter flybuss og stress på flyplass. Så fly Værnes-Gardermoen og så tog inn til Oslo. Total reisetid blir i hvertfall 4 t. Og masse stress
    Tog: Buss til Trondheim sentrum. Tog Trondheim - Oslo S. Total reisetid i dag 7 t, men kan de redusere togtiden med 1,5 t så tar jeg heller toget.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Otare: du fremstår som nesten tilpasningsdyktig til verden rundt deg ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn