Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.712
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Terje-A:
    Og når man ikke vil bruke så mye penger på en bil?
    Eks: Jeg har behov for langturer en gang i blant (og da mener jeg langturer), men kjører sjelden mer enn 3 mil i det daglige. Jeg bor innenfor bomringen i Trondheim og har i praksis ikke utgifter til bomring. Jeg går til jobb på 15 min. Jeg har behov for god plass da jeg nettopp er blitt bestefar og vil gjerne kunne ta med familien på tur i bilen innimellom.
    Jeg kan da velge en Tesla med lang rekkevidde til 800 000+ eller en Passat GTE stasjonsvogn med fullt utstyr til ca 530 000.

Teslaen gir meg ingen fordeler, da jeg ikke har behov for parkering og heller ikke passerer noen bomstasjoner, men den har noen ulemper på langkjøring. Ikke noen veldig store ulemper, men litt. Det er svært lite køer i Trondheim unntatt over Heimdalsmyra i rushtrafikken, men der kjører jeg ikke, og i hvertfall ikke i rushtrafikken, så fordelen med å kunne kjøre i kollektivfeltet er uvesentlig.

Passaten har større innvendig plass enn Teslaen. Den har elektrisk rekkevidde på ca 4 mil, så den dekker alt av daglig kjøring på strøm. Den har en total rekkevidde på en tank på langkjøring på ca 1100 km og den koster 250 000 mindre. I tillegg liker jeg utseende på Passaten bedre enn Teslaen.

Hvorfor skal jeg kjøpe Teslaen?
    Vi har ganske like behov ser jeg. Vi har valgt å beholde dieselbilen minst i et par år til. Og når vi bytter så bytter vi til en elektrisk bil med ca.50kw. batteri. Da har vi bil som har en reell rekkevidde på 30 mil. Det duger for oss. Jeg vil ikke legge mer enn ca. 300.000,- i bil.

Trenger du bil nå så kjøper du Passaten. Det er vel en helt grei bil det. Du skal ha verdens beste samvittighet likevel. Du bor sentralt og går til jobben. Helt supert:)

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Neste bil blir ganske sikkert elektrisk. Jeg kommer lett til å tilpasse meg det hvis nødvendig. Tipper det offeret kan dreie seg om å tenke annerledes eller planlegge litt ekstra både 2 og 3 ganger pr år og det er neglisjerbart. Synes at verden er enklere hvis man ikke må stå på stedet hvil ;). Og vedrørende Passat må det i så fall bli vindrufs i håret rundt ekvator et sted.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Vi har ganske like behov ser jeg. Vi har valgt å beholde dieselbilen minst i et par år til. Og når vi bytter så bytter vi til en elektrisk bil med ca.50kw. batteri. Da har vi bil som har en reell rekkevidde på 30 mil. Det duger for oss. Jeg vil ikke legge mer enn ca. 300.000,- i bil.

Trenger du bil nå så kjøper du Passaten. Det er vel en helt grei bil det. Du skal ha verdens beste samvittighet likevel. Du bor sentralt og går til jobben. Helt supert:)
    Vi planla det samme. Vi hadde en gammel BMW diesel som vel holder 4 år til og skulle ha en liten bil for primært lokal kjøring. Elbil som bil2. Men så døde min kone helt uventet og plutselig for 3 mnd siden, og da ble det for dumt å ha 2 biler, så jeg ga BMWen til min sønn som nettopp er blitt far. Da blir en liten elbil for liten for meg og jeg trenger en kombibil som som kan fungere som elbil i det daglige, men som har potensiale for langturer med god plass. Så valget falt på en Passat GTE stasjon.

Dr Dong

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.01.2011
    Antall liker
    14.006
    Sted
    landskapet uten motstand
    Torget vurderinger
    1
    Steigan er, har alltid vært, og kommer alltid til å bli en konspiratorisk kronidiot. At mennesker tar denne mannen alvorlig er alvorlig.

Han er en slags venstresidens Rush Limbaugh her hjemme.
    Hadde han ikke noen synspunkt på muslimer/islam etc. som en gang falt deg i behag?

[\ot]

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.712
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19

Vi planla det samme. Vi hadde en gammel BMW diesel som vel holder 4 år til og skulle ha en liten bil for primært lokal kjøring. Elbil som bil2. Men så døde min kone helt uventet og plutselig for 3 mnd siden, og da ble det for dumt å ha 2 biler, så jeg ga BMWen til min sønn som nettopp er blitt far. Da blir en liten elbil for liten for meg og jeg trenger en kombibil som som kan fungere som elbil i det daglige, men som har potensiale for langturer med god plass. Så valget falt på en Passat GTE stasjon.
    Uff da, kondolerer. Kos deg med musikk, ny bil og barnebarn.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Takk. Vanskelig å kose seg, men jeg gjør så godt jeg kan. Det hjelper å skrive litt og snakke med folk, men det er tungt. Nå gleder jeg meg litt til neste uke når jeg får nybilen slik at jeg kan kjøre til Oslo (kanskje over Venabygdsfjellet) og hilse på barnebarnet på Majorstua.

Terje-A

Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Antall liker
    9.712
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Slubbert viste frem denne for noen innlegg siden. Men den tåler å vises frem på nytt.
    Og det artige er at Honda skal selge den i Europa fra 2019
    honda_urban_ev_concept_-_front_3_4.jpg

Og denne kommer i 2018:)
    honda-ev-cub-2018-production-2.jpg

Honda er på sporet av noe kult her synes jeg.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Tesla til sub 600k er jo omtrent som en fullutstyrt Passat GTE til 530k. Mindre plass i Passaten bortsett fra takhøyde i baksetet.

Kondolerer så mye.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Vi kommer liksom aldri forbi dette rekkeviddepunktet? Passaten har en rekkevidde på 1200 km, Teslaen på ca 350 km. Min kone var fra Praha, og jeg kjører ned dit 2 til 3 ganger i året for å besøke familien. Jeg kommer dit på 2 dager fra Trondheim i en Passat GTE, og der nede er det ingen hurtigladere, så med en Tesla der nede er jeg stort sett landfast. Tesla er for tiden rett og slett ikke noe alternativ for meg.

Så slutt med dette tullet at "Jeg kan greie meg med en Tesla, så da kan du det også". Vi har forskjellige behov.

Sist redigert:

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.764
    Torget vurderinger
    1
    Så slutt med dette tullet at "Jeg kan greie meg med en Tesla, så da kan du det også". Vi har forskjellige behov.
    Sjøl ukependler (eller 14 dagerpendler) jeg 43 mil (èn vei). Kjører som regel non-stop; bare unntaksvis må jeg ha tissepause i veikanten. Jeg vurderer elbil når det blir 50 reelle mil rekkevidde i en normal bil - ikke SUV.
    Nå kjører jeg en A6 diesel og den bruker mellom 0.46 - 0.49 på mila alt ettersom......

G

Gjestemedlem

Gjest
    Steigan er, har alltid vært, og kommer alltid til å bli en konspiratorisk kronidiot. At mennesker tar denne mannen alvorlig er alvorlig.

Han er en slags venstresidens Rush Limbaugh her hjemme.
    Hadde han ikke noen synspunkt på muslimer/islam etc. som en gang falt deg i behag?

[\ot]
    Sannsynligvis riktig.

Men jeg har tre ankepunkter uten å gå spesielt i dybden siden dette ikke er tråden for slikt.

1. Blind høne .. osv
    2. Jeg bruker ikke tid på å gå tilbake til argumenter og synspunkter fra tidligere tider, alt i sin sammenheng.
    3. Baluba har noen greie poeng her: http://www.hifisentralen.no/forumet...81-stortingsvalget-2017-a-37.html#post2583047

Daniel62

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Antall liker
    788
    Vi kommer liksom aldri forbi dette rekkeviddepunktet? Passaten har en rekkevidde på 1200 km, Teslaen på ca 350 km. Min kone var fra Praha, og jeg kjører ned dit 2 til 3 ganger i året for å besøke familien. Jeg kommer dit på 2 dager fra Trondheim i en Passat GTE, og der nede er det ingen hurtigladere, så med en Tesla der nede er jeg stort sett landfast. Tesla er for tiden rett og slett ikke noe alternativ for meg.

Enig med deg som bestefar til 2 og firbent at Passaten er et bedre valg. Vi vil ha stasjonsvogn !!!!
    Men hvordan har du regnet rekkevidden på Passaten? 1200km? Er det realistisk på langkjøring ?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    1200 km er kanskje litt i overkant. Den har en 55 l tank og på forsiktig langkjøring i 80-90 km/t uten alt for store gasspådrag i hybridmodus bruker den ca 0,45 l pr mil (så lenge det ikke er alt for mye motbakke :). ). Det gir en rekkevidde på 1222 km + 40 km på strøm. Da er vi på 1262 km. Så rundet jeg ned :)
    Jeg har en Golf GTE nå og det sies at de to har omtrent det samme forbruket (samme hybridsystem, men de tar ut litt mer av bensinmotoren - oppgis til 218 hk mot Golfens 204hk. Passaten veier vel 150 kg mer, den har også et litt større batteri). Siste jeg kjørte til Oslo hadde Golfen et forbruk på 0,42 l/mil. Sist jeg kjørte til Oppdal (startet med halvfullt batteri) brukte den 0,35 l/mil.
    Veldig avhengig av hastighet da. Hvis man ligger i jevnt 110-120 (som man vel gjør i Sverige) øker forbruket til ca 0,55 eller 0,6 . På motorvei i Tyskland havner du vel fort på 0,7 (eller mer - den har en toppfart på 225 km/t)

Jeg tror det skal være rimelig greit å i hvert fall rekke 1100 km på en tank.

G

Gjestemedlem

Gjest

Nå skal ikke jeg være teslaselger eller noe, men akkurat den bekymringen du har der er av kortvarig natur. Om det gjør noe fra eller til spiller ikke noen rolle for min del. Folk kjører det de måtte ønske.

super.png

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nå må vi bare få på plass et generisk hurtigladenettverk med nok kapasitet, og et bedre utvalg elbiler med hurtigladere og til konkurransedyktige priser, så ordner dette seg. Skal vi si i 2025?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg vet at de bygger en hurtiglader i Praha nå. En by med 1,4 mill - behøver ikke være redd for kø der, da ;) . En hurtigladestasjon med 8 ladere med strøm som er generert fra kullkraftverk. Miljøvennlig så det holder ;)

G

Gjestemedlem

Gjest
    Ja, jeg vet at de bygger en hurtiglader i Praha nå. En by med 1,4 mill - behøver ikke være redd for kø der, da ;) . En hurtigladestasjon med 8 ladere med strøm som er generert fra kullkraftverk. Miljøvennlig så det holder ;)
    Det finnes sikkert et par tusen teslaer i Bergen, men jeg har aldri opplevd kø på hurtigladeren.

Men du får huske å ikke skru på lyset neste gang du er på besøk der nede, eller spise varm mat og se på fjernsyn eller noe annet som brenner kull da. Telt og propanbrenner kanskje og en sveivegramofon for underholdning?

C

cruiser

Gjest
    Hvem kjører egentlig til Praha i 80? Og hvor lenge kjører man i hybridmodus på motorvei? Sikka ett quatte?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man kommer da 3 mil på batteridrift i moderat hastighet med VW hybrid...

Litt rart at man sammenligner Tesla og Passat. Eneste likheten er prisen.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Er ikke Tesla en del dyrere enn Passat da? Det er da fint lite de har til felles.

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.764
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke Tesla en del dyrere enn Passat da? Det er da fint lite de har til felles.
    Det dreier seg nok om kreativ bokføring. Rollsen min koster heller ikke mer enn en Passat så lenge nedbetalingtida er 50år......

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En fullutstyrt Passat er som en ribbet Tesla og da er det ikke mer enn 100 000 kroner som skiller de.

I utlandet hvor det finnes avgifter er de ikke sammenlignbare, der er S-klasse, 7-serie og Panamera naturlige konkurrenter til Tesla.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    En fullutstyrt Passat er som en ribbet Tesla og da er det ikke mer enn 100 000 kroner som skiller de.

I utlandet hvor det finnes avgifter er de ikke sammenlignbare, der er S-klasse, 7-serie og Panamera naturlige konkurrenter til Tesla.
    Du snakker pris og ikke kvaltet antar jeg?

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ytelse, størrelse, premium og pris.

Kvalitet er et åpent spørsmål, for min del så håper jeg at de har lært noe på 5 år.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Leser du artikkelen vil du se at definisjonen på luksussegmentet er pris og ikke kvalitet.

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Det er jo akkurat det jeg skrev, les på nytt.

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Hvis de bildene over viser hvordan luksus ser ut, er jeg glad jeg ikke vurderer noe slikt. Makan til vulgær jalla. De baksetene tok virkelig kaka. Ærlig talt folkens. Det er ingen som ha noe slik?

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Hvis de bildene over viser hvordan luksus ser ut, er jeg glad jeg ikke vurderer noe slikt. Makan til vulgær jalla. De baksetene tok virkelig kaka. Ærlig talt folkens. Det er ingen som ha noe slik?
    Jeg vil. Og dashbord instrumentene.
    For alt annet = BMW.

erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du har det nok utrolig mye bedre i de setene enn i DB 5 setene dine.

Distinctive

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger

Trondmeg

Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Du har det nok utrolig mye bedre i de setene enn i DB 5 setene dine.
    Neppe. Trives ikke på bordell :cool:
    Men du må ha vært der for ikke å trives i slike seter? :p
    Nei, det holder med bildene.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn