Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OK, så bare noe så er det dyrt nok så er det premium? Greit å vite at noen synes det.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Men igjen - det kommer. Ikke - det finnes og leveres nå. Det er vel ingen som ikke tror at elbilene vil ta over, men vi snakker om nå. Spørsmålet er om når de tar over - i 2020, i 2025, i 2030? Det spiller liten rolle hvis du skal ha en bil nå.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    OK, så bare noe så er det dyrt nok så er det premium? Greit å vite at noen synes det.
    Sånn er det jo med vesker, sko, klokker og så videre.
    Men ingen tror vel at en Golf er premium fordi om man dobler prisen. Jaja, ikke viktig.

    Til otares post, jeg tipper at i ca 2025 er bredden i elbiltilbudet, leveringsevnen og prisene - uten den type avgiftsfritak som vi stort sett bare her i Norge har råd til - slik at den som vil ha en elbil opplever de som et reelt alternativ for en allroundbil som ikke bare skal brukes som en nr 2 bil i bynær trafikk. Jeg er i liten tvil at om jeg skal kjøpe ny bil på det tidspunktet så blir det en elbil (men det skal jeg trolig ikke). Men en elbil til by- og hytte kjøring blir det, jeg er såpass langt fremme i Amperakøen at jeg håper på en bil i løpet av vinteren (men det er mye trøbbel mellom PSA og GM).

    Hvis ikke får vi se oss litt om etter alternativer som kan leveres i løpet av 2018, men jeg finner pt ikke så mange alternativer som passer oss. Og blir det først i 2020 klarer vi oss kanskje med den fossilbilen vi har. Og det er jo litt av problemet med elbiltilbudet, alternativene er ganske begrenset.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Selv uten elbil med lang rekkevidde fungerer det utmerket bare man blir vant til det.

    Naboen min har en flott Volvo (XC60 D5) og allikevel bruker de Kia Soul til lengre dagsturer (inntil 26 mil).
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nye 40 kWh Leaf er vel fremst i køen om det blir aktuelt å bytte men må vente et par måneder mens leveransesituasjonen på Ampera avklares (og vi har nå stått i kø i 11 mnd uten å få konkret leveranseinformasjon). Så det kan fort bli enda nærmere et år før elbil er i hus. Og da nærmer det seg tidspunktet for at vi kanskje klarer oss uten en bil nr 2. Da blir det å kjøre forbrenningsmotor i 15 år......
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Selv uten elbil med lang rekkevidde fungerer det utmerket bare man blir vant til det.

    Naboen min har en flott Volvo (XC60 D5) og allikevel bruker de Kia Soul til lengre dagsturer (inntil 26 mil).
    26mil på èn lading? Tviler jeg veldig på. En kollega av meg har denne bilen og den faller i rekkevidde for hver dag som går.
    Mulig den nyeste utgaven har lengre rekkevidde, men aldri om den holder 26mil den heller. Den annonseres med 25mil (NEDC) så i praksis er det vel snakk om maks 20 mil, avhengig av vær og kjøremønster.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Hadde man fått en godt utstyrt elbil med trygg kjørelengde på 400+ km med godt utbygd ladenett og god plass til en fornuftig pris (maks 450 000) hadde jeg antagelig kjøpt en sånn, men slike finnes ikke nå. Det kommer til å endre seg, kanskje ganske raskt også, men vi er ikke der enda.
    Noe slikt f.eks.:



    BMW sier de vil kunne produsere elbiler som er billigere enn tilsvarende bensinbiler i 2020. Så en BMW 3-serie stasjon på strøm til 450 000 med rekkevidde på 50 mil kunne jeg leve med.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Selv uten elbil med lang rekkevidde fungerer det utmerket bare man blir vant til det.

    Naboen min har en flott Volvo (XC60 D5) og allikevel bruker de Kia Soul til lengre dagsturer (inntil 26 mil).
    26mil på èn lading? Tviler jeg veldig på. En kollega av meg har denne bilen og den faller i rekkevidde for hver dag som går.
    Mulig den nyeste utgaven har lengre rekkevidde, men aldri om den holder 26mil den heller. Den annonseres med 25mil (NEDC) så i praksis er det vel snakk om maks 20 mil, avhengig av vær og kjøremønster.
    Nei, de lader selvsagt men synes tydeligvis ikke det er noe problem.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hadde man fått en godt utstyrt elbil med trygg kjørelengde på 400+ km med godt utbygd ladenett og god plass til en fornuftig pris (maks 450 000) hadde jeg antagelig kjøpt en sånn, men slike finnes ikke nå. Det kommer til å endre seg, kanskje ganske raskt også, men vi er ikke der enda.
    Noe slikt f.eks.:



    BMW sier de vil kunne produsere elbiler som er billigere enn tilsvarende bensinbiler i 2020. Så en BMW 3-serie stasjon på strøm til 450 000 med rekkevidde på 50 mil kunne jeg leve med.
    Og trolig med leveranser i noe volum i 2021/22. Det er 4-5 år til.

    redigert: de kan produsere den (teoretisk sett) i 2020, lanserer modeller i 2021, får de første eksemplarene ut til forhandlere i 2022 og kan levere i volum i 2023/2024 tipper jeg. Det er fortsatt bare en leverandør som har levert biler med lang kjørelengde i volum, og de har levert i praksis 2 modeller i et samlet volum over hele sin levetid = 2,5% av GMs årsproduksjon. Og til en pris som kun er konkurransedyktig pga avgiftspolitikken i Norge, vi så hvordan salget i Danmark stupte da insitamentene forsvant. Jeg er veldig positiv til elbiler, men det skader ikke å være litt realistisk. Ingen ting ville glede meg mer enn om jeg tok feil.....
     
    Sist redigert:

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.320
    Antall liker
    8.764
    Torget vurderinger
    1
    Hadde man fått en godt utstyrt elbil med trygg kjørelengde på 400+ km med godt utbygd ladenett og god plass til en fornuftig pris (maks 450 000) hadde jeg antagelig kjøpt en sånn, men slike finnes ikke nå. Det kommer til å endre seg, kanskje ganske raskt også, men vi er ikke der enda.
    Noe slikt f.eks.:



    BMW sier de vil kunne produsere elbiler som er billigere enn tilsvarende bensinbiler i 2020. Så en BMW 3-serie stasjon på strøm til 450 000 med rekkevidde på 50 mil kunne jeg leve med.
    Og trolig med leveranser i noe volum i 2021/22. Det er 4-5 år til.

    Men Audien over kommer neste år.....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    En ting er når modellen blir introdusert, en annen ting når de kan levere. For at dette skal ta av må man ha et stort marked, det holder ikke med bare Norge og Nederland, og når land som Tyskland, England, Frankrike, Italia og Spania også skal ha biler kan man raskt se for seg relativt lang leveringstid til et marginalt marked som Norge.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Med en bil som bestemor Duck kunne ha kjørt.
    Som tidligere sagt, det gir jeg f... i. Det er ikke sikkert jeg liker stereoanlegget ditt heller, og det bør du også gi f... i. Jeg liker bilen og den passer våre behov langt bedre enn såpestykket Tesla, og har faktisk kjørt den også.

    Jeg kan leve godt med at du ikke liker den, smaken er som baken. Men om du med kondolansen mener å implisere at din smak er bedre enn min, i motsetning til forskjellig, kam du bare krype inn i hullet ditt igjen og gruble litt over hva som er bra folkeskikk. Jeg har ikke tenkt å kondolere deg over at du garantert drikker dårligere viner enn jeg gjør. Hver sin smak heter det og det bør du lære deg å respektere.
     
    Sist redigert:

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Synes det er fantastisk at man kritiserer kvaliteten på en bil mens man samtidig har bestilt en GM/Opel.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.587
    Antall liker
    10.852
    Sted
    Trondheim
    Har du noen spesiell grunn til å tro at Opel ikke lager gode biler i dag? "Evig eies kun et dårlig rykte" het en sang en gang, men det er lenge siden 60-årene nå.
    Kjøper man en bil til 900 000 kan man jo forvente kvalitet, men når bilen koster 300 000 aksepterer man vel litt lavere standard? Man bør sammenligne ting som er sammenlignbart. Erato har jo bestilt en Mercedes E-klasse for langkjøring og en Ampera-e for småkjøring siden en Tesla ikke forsvarer kvaliteten for en bil til ca 1 mill, og er alt for stor, tung og dyr for å bruke til småkjøring i byen.
     
    Sist redigert:

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Hadde man fått en godt utstyrt elbil med trygg kjørelengde på 400+ km med godt utbygd ladenett og god plass til en fornuftig pris (maks 450 000) hadde jeg antagelig kjøpt en sånn, men slike finnes ikke nå. Det kommer til å endre seg, kanskje ganske raskt også, men vi er ikke der enda.
    Noe slikt f.eks.:



    BMW sier de vil kunne produsere elbiler som er billigere enn tilsvarende bensinbiler i 2020. Så en BMW 3-serie stasjon på strøm til 450 000 med rekkevidde på 50 mil kunne jeg leve med.
    Og trolig med leveranser i noe volum i 2021/22. Det er 4-5 år til.

    Men Audien over kommer neste år.....
    Helt uaktuelt :cool:
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Skulle jeg valgt en av de kommende 2018 premium elbilene ville jeg lett ha valgt Jaguar foran Audi.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Det virker som en del produsenter produserer opp noen prototyper som lokkemat for lettlurte kunder.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Synes det er fantastisk at man kritiserer kvaliteten på en bil mens man samtidig har bestilt en GM/Opel.
    Du vet ingen ting om kvaliteten på denne. Og jeg har ikke kritisert kvaliteten på Tesla, bare fastslått at den, i likhet med majoriteten av biler som selges i Norge, ikke fremstår på linje med det jeg oppfatter som premiumbiler som A8, S-klasse og andre biler som i land med lik avgiftspolitikk fremstår som like kostbare. Det har den trolig heller ikke hatt ambisjoner om og det er helt greit. I Tesla (S) betaler man for lang rekkevidde og banebrytende teknologi, og det ligger betydelige beløp i batteripakker og teknologiutvikling. Det er stor forskjell på ikke å være premium, og å være en dårlig bil, du må lese hva folk skriver.

    Det eneste du vet om Amperaen er at du ikke liker utseendet og det er fair enough. Det er noe som heter QPR, denne leverer Tesladistanse til halve prisen i en pakke som lar seg parkere i en by, og uten at mennesker på 1,85 må krype sammen i baksetet. For meg er det viktigere enn hva du måtte synes om utseende og kvalitet. Og den tilbyr en rekkevidde og plass som ikke lar seg matche av en i3 (eller andre elbiler på markedet), som jeg personlig synes er særdeles lite pen, uten at jeg dermed ville kondolere noen som hadde kjøpt en. Smak og behov er en personlig sak, og det går an å oppføre seg selv om man er på nettet.

    Amperaen ser i mine øyne ganske bra ut innenfor de rammene som et slikt design må ha, liten, svært romslig bybil med plass til 60 kWh batterier. Men det er min personlige oppfatning. Men som jeg har sagt utallige ganger i denne tråden, utvalget av elbiler er ikke imponerende og det må kompromisses. Generelt er jeg skeptisk til kvaliteten på amerikanske biler, men det er ikke det viktigste her. Det viktige er at denne er unik i et foreløpig svært skrint elbilmarked, og det er derfor jeg har bestilt en. Hadde eGolf kommet med 30 mils rekkevidde hadde det kanskje vært førstevalg, men såpass mye batterier lar seg nok ikke presse inn et eksisterende design. Man kan sikker si mye rart om Golf, men at det er bra kvalitet for penga (QPR igjen) er det liten tvil om .
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.638
    Antall liker
    7.286
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Betegnende nok, så er Tesla kurant premium-kvalitet etter standarden på amerikanske biler.

    Johan-Kr
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Kvalitet eller kvalitetsfølelse? Forklar gjerne hva du mener?
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.156
    Antall liker
    10.844
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, vi tror vi kjøper oss identitet når vi kjøper bil. Det er billigere å skaffe seg en før bilkjøpet.
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.194
    Antall liker
    8.424
    Torget vurderinger
    12
    Du vet det å ikke være forfengelig er også forfengelighet?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Kvalitet eller kvalitetsfølelse? Forklar gjerne hva du mener?
    Når det første du lurer på når du setter deg inn i en bil med med 510 hester, er når knappene på rattet eller girjoysticken i midtkonsollen vil falle av, har noe gått veldig galt. Spesielt når dette er knapper du trykker på mest, og når min 10 år gamle folkevogn etterlater et bedre inntrykk på nøyaktig de samme tingene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn