Ja skal innrømme mer tro på ACC forbruksmessig og bremseslitasje med hybrider/elbiler og ACC som også bruker GPS/navi til å forutse veien fremover.
Mye mer enn det. GPS, google maps etc er bare et rammeverk. Tesla samler inn all sensorinfo fra bilen din når du kjører auto, den ser og leser terrenget og putter det inn i modellen, samme med alle justeringer du gjør som fører av bilen. Jo flere biler som kjører den samme strekningen jo bedre blir systemet. Fleet learning. Det er ikke uten grunn at Musk er en av de mest aktive i verden på AI.
Tesla er litt som Google og Facebook. ALT du gjør og jeg mener ALT blir fanget opp og lagret for mulig senere tilgang.
Jeg fikk et lite innblikk i dette for et år eller to siden. Det vare en eller annen feil med bremsene, jeg trykket pedalen inn etter et par bremsetester på glatt vei og nedoverbakke og måtte svinge opp en sidevei og stanse. Enste gangen den buggen er opplevd, men jeg ringte Tesla og ble satt over til teknisk. Så hentet de info fra bilen og så alt fra da. Ja du kjørte nedover der, hadde den farten, trykket på bremsen tre ganger etc. etc. til et detaljnivå som forundret.
Husker ikke alt hva de sa, og har ikke opplevd den feilen senere, men det var et aha øyeblikk for meg.
Jeg vet jeg er en prøvekanin, men så lenge det er meg til gode så gaper jeg for neste skje med grøt.
Men tilbake til tema, bilene lærer og kunnskapen blir delt. Vi er snart overflødige bak rattet og må spille bilspill for å få den bilfølelsen som ikke autrokjørende elbiler representerer. Litt trist men fremtiden har sikkert bedre underholdning å by på enn veitrafikk.