Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.654
    Antall liker
    7.340
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ja, de krever vedlikehold, men er grunnleggende morsomme. Lett og liten med stor motor etter datidens biler. Vært morsomt å hatt en strøken en = utopi.
    X1/9 veier 850kg med fører på 75kg. Med bruk av skohorn og mye vaselin, greier du å tyne inn en Uno Turbo-motor i den. Da går det høvelig unna...

    Johan-Kr
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det virker som om det er en Catherham dere skal ha, gutter!
    Uten at det har så mye med elbiler å gjøre, da.
     
    Sist redigert:

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.654
    Antall liker
    7.340
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Ånei - jeg kjører tung, gammel dieseltraktor. Riktignok ikke fullt så tung og treg som den første bilen jeg hadde (ned fra 2400kg til 2100kg, og opp fra 88Hk til 163Hk), men okke som...

    Caterham er sikkert moro, men sesongen her er hylkort, og jeg bruker heller de pengene på ting jeg har sjansen til å benytte oftere.

    Johan-Kr
     

    Daniel62

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.04.2014
    Innlegg
    2.548
    Antall liker
    788
    Det er deilig befriende å ta seg en biltur, høre på musikk, bruke gear og clutch og bremser............mens kjerringa støvsuger :)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    GTEen har lavest forbruk når den kjører med Adaptiv Cruise Control aktivert. Du klarer ikke kjøre like økonomisk manuelt.
    Det tror jeg simpelten ikke noe på. Derimot gir ACC økt forbruk, spiser bremser og flere ulykker.
    Du kan tro hva du vil. Min Ford Focus bensin kjører absolutt mest økonomisk med ACC påslått, gitt at det er et fornuftig trafikkbilde. Og den bilen har vært på mange langturer. Men om det er et voldsomt komplisert trafikkbilde kjører du stort sett ikke med ACC. ACC og et moderne, effektivt automatgir gir lavere forbruk enn enhver menneskelig sjåfør med manuelt gir. Du klarer rett og slett ikke å kjøre jevnt nok, være lett nok på gassen og gire optimalt nok. Manuelt gir kommer til å forvinne som en konsekvens av stadig strengere utslippskrav.
    Spiser bremser; ligg bak en bil på ACC og bemerk bremselyset som lyser stort sett hele tiden:
    - Teknologien kan utløse uønskede hendelser - Bil

    ACC trekkes frem som økt risiko for krasj
    http://www.vg.no/forbruker/bil-baat...erhetssystemer-men-vi-krasjer-mer/a/10086231/

    Viktigere med navi enn ACC forbruksmessig:
    RITA | ITS | Benefits: Adaptive cruise control can reduce fuel consumption by 2.8 percent on highways.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Ja, de kan skrive hva de vil. Jeg snakker om egne erfaringer.
    Etter 26000 km i min Golf GTE kan jeg knapt kjenne slitasje på bremseskivene. Det kan ha med hybridteknologien å gjøre.
    Trondheim-Oslo uten ACC: 0,46 l/mil
    Trondheim-Oslo med ACC: 0,42 l/mil
    Om det øker risikoen for krasj skal jeg ikke uttale meg om. Jeg har aldri krasjet hverken med eller uten ACC (etter over 40 år på veien).
    NB: ACC betyr ikke at man ikke skal følge med. Jeg kjenner meg igjen i noen av de tingene de beskriver i den første lenken, men da tar man jo bare over selv.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.297
    Antall liker
    897
    Ja skal innrømme mer tro på ACC forbruksmessig og bremseslitasje med hybrider/elbiler og ACC som også bruker GPS/navi til å forutse veien fremover.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Ja skal innrømme mer tro på ACC forbruksmessig og bremseslitasje med hybrider/elbiler og ACC som også bruker GPS/navi til å forutse veien fremover.
    Mye mer enn det. GPS, google maps etc er bare et rammeverk. Tesla samler inn all sensorinfo fra bilen din når du kjører auto, den ser og leser terrenget og putter det inn i modellen, samme med alle justeringer du gjør som fører av bilen. Jo flere biler som kjører den samme strekningen jo bedre blir systemet. Fleet learning. Det er ikke uten grunn at Musk er en av de mest aktive i verden på AI.

    Tesla er litt som Google og Facebook. ALT du gjør og jeg mener ALT blir fanget opp og lagret for mulig senere tilgang.

    Jeg fikk et lite innblikk i dette for et år eller to siden. Det vare en eller annen feil med bremsene, jeg trykket pedalen inn etter et par bremsetester på glatt vei og nedoverbakke og måtte svinge opp en sidevei og stanse. Enste gangen den buggen er opplevd, men jeg ringte Tesla og ble satt over til teknisk. Så hentet de info fra bilen og så alt fra da. Ja du kjørte nedover der, hadde den farten, trykket på bremsen tre ganger etc. etc. til et detaljnivå som forundret.

    Husker ikke alt hva de sa, og har ikke opplevd den feilen senere, men det var et aha øyeblikk for meg.

    Jeg vet jeg er en prøvekanin, men så lenge det er meg til gode så gaper jeg for neste skje med grøt.

    Men tilbake til tema, bilene lærer og kunnskapen blir delt. Vi er snart overflødige bak rattet og må spille bilspill for å få den bilfølelsen som ikke autrokjørende elbiler representerer. Litt trist men fremtiden har sikkert bedre underholdning å by på enn veitrafikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Jeg er for så vidt på facebook, men jeg skriver så godt som aldri noe der. De finner nok ut masse om meg likevel, gjennom likes jeg gir (kanskje 1 pr med) og hvilke venner jeg har (stort sett familie).
    Jeg holder meg borte fra Google.
     

    Griffenfeldt

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Innlegg
    8.020
    Antall liker
    4.160
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    ACC er gull. Jeg bruker det hele tiden. Holder avstanden og optimal fart, hindrer bøter og gir optimal kjøring når man bare skal tilbakelegge distanser og ikke leke bilspill.

    Elbiler bruker forøvrig ikke bremser, og en del av service er å børste støv av bremseskivene.

    Eksosbiler er uansett snart ikke et tema.
    Børste støv av bremsene ja..
    Hvis du tror det holder med å børste støv av bremseskivene så kan det hende at du blir overrasket når du får beskjed at børsting ikke er tilstrekkelig og at skifte av 4 bremseskiver er nødvendig. Rustne bremseskiver er brukerfeil og blir ikke betalt av Tesla.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.230
    Antall liker
    14.782
    Jeg passer på å bruke bremsene på min Tesla en hel del mer enn jeg strengt tatt trenger.
     

    Larson

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.01.2014
    Innlegg
    11.476
    Antall liker
    4.215
    ACC er gull. Jeg bruker det hele tiden. Holder avstanden og optimal fart, hindrer bøter og gir optimal kjøring når man bare skal tilbakelegge distanser og ikke leke bilspill.

    Elbiler bruker forøvrig ikke bremser, og en del av service er å børste støv av bremseskivene.

    Eksosbiler er uansett snart ikke et tema.
    Børste støv av bremsene ja..
    Hvis du tror det holder med å børste støv av bremseskivene så kan det hende at du blir overrasket når du får beskjed at børsting ikke er tilstrekkelig og at skifte av 4 bremseskiver er nødvendig. Rustne bremseskiver er brukerfeil og blir ikke betalt av Tesla.
    Bremseskiver ruster raskt i Bergen. Bremseklosser også.
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.486
    Antall liker
    435
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    Bilkjøring er stort sett som støvsuging. Det må gjøres av og til. Man kan gjøre det selv med eller uten entusiasme, kjøpe en robot, leie inn en hushjelp eller overtale noen andre under samme tak til å gjøre det.

    Men av og til kan det være gøy og da er det best med en high-end støvsuger.
    Snakker for deg selv nå! Jeg er avhengig av bil HELE tiden og støvsugeren brukes 1 gang i uka. Jeg bor på landet, derav forskjellen.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    400 i hele Europa? Nå er Europa lite i forhold til Afrika og Asia, men det er like fullt rimelig stort. 400 i hele Europa monner lite. Bedre enn ingen ting, men dog...
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvorfor har man så stort fokus på rekkevidde og hurtiglader?

    Skal man kjøre en hel dag er det som regel greit med en god pause hvor man spiser lunch/middag og da kommer man langt selv med Chademo.

    Mye DC inn på bilen sliter også mer enn saktelading. Selv har jeg en lokal Tesla hurtiglader nær hjemmet men jeg har aldri ladet på den.
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Hele poenget er vel å kunne velge selv når og hvor man skal ta pause og/eller spise lunch/middag.
    Tenk deg situasjonen om diesel- og bensinbiler var utstyrt med maksimalt 20 liters tank som krevde en times bensinstasjonsbesøk for å fylle bortimot full tank.

    Det hadde vært skikkelig kult ass.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Fokus på rekkevidde og hurtiglading er jo fordi det er slik vi har det nå. Med en fossilbil har du hurtiglading og ingen rekkeviddeangst, og full frihet til å reise hvor du vil og endre ruten på et innfall. Det kan godt være at dette ikke er noe stort poeng, men det er slik vi er vant til å ha det. Da forventer vi vel at det skal være slik når vi bytter drivstoff. "Old habits die hard" som det heter.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.414
    Antall liker
    1.953
    120 kw er kjapt nok.
    Dagens batterier takler ikke mer uansett, og mindre enn som så over 50-60 % SOC. Det vi trenger er flere ladere. Slippe å planlegge i det store og hele er tingen.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hele poenget er vel å kunne velge selv når og hvor man skal ta pause og/eller spise lunch/middag.
    Tenk deg situasjonen om diesel- og bensinbiler var utstyrt med maksimalt 20 liters tank som krevde en times bensinstasjonsbesøk for å fylle bortimot full tank.

    Det hadde vært skikkelig kult ass.
    Hvis du tar utgangspunkt at i at du har en dieselpumpe på alle destinasjonene så blir det ikke mange fyllingene langs veien i din tenkte situasjon med 20 liters tank sett at man forutsetter 40 mils rekkevidde.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.195
    Antall liker
    10.756
    ^ Tenk deg også at dieselpumpen leverer 0.3 liter i minuttet....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Hvis man daglig kjører mer enn 50-60 mil så skjønner jeg at det blir litt tungvint.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.413
    Antall liker
    41.051
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    ^ Tenk deg også at dieselpumpen leverer 0.3 liter i minuttet....
    Men da må du også tenke deg at du har en slik i garasjen som dryppfyller tanken hver natt, slik at du alltid starter dagen fulltanket.

    Det er derfor rekkevidde og ladetid har så mye mindre betydning enn folk innbiller seg. Det er først når man skal kjøre distanser på noen hundre km i et strekk at det i det hele tatt har noe å si, og da er det bra match mellom rekkevidde, plassering av superladere, ladetid og biologiske behov. Bilen begynner å mase om å kjøre videre før jeg har fått maten på en fastfood joint ved siden av ladestasjonen.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Man har også destination charger på hoteller, moteller, kroer, feriesentere, familieparker, kjøpesentere you name it. Jeg har brukt min på bilferie 3 uker i strekk 2 sommere på rad nå, med kjærring , unger og alt pikkpakk som følger med. Heeelt uproblematisk.

    Skal jeg trekke frem noe negativt så er det manglende mulighet til å gi gass på vei hjem gjennom tyskland, gjerne på natt, alle i bilen sover og med en autobahn med lite trafikk. Akkurat da kunne man hatt en BMW 750 eller lignende
     

    AndersR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Innlegg
    5.267
    Antall liker
    4.074
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    ^ Tenk deg også at dieselpumpen leverer 0.3 liter i minuttet....
    Men da må du også tenke deg at du har en slik i garasjen som dryppfyller tanken hver natt, slik at du alltid starter dagen fulltanket.
    Forutsatt at man faktisk har en garasje i det hele tatt.
    For min del, og garantert mange andre som er i samme situasjon som meg, er jeg avhengig av å bruke ladestasjoner på samme måte som bensinstasjoner, siden jeg ikke har noen garasje. Slik er det vel for de fleste som bor i tettbygd strøk med blokker og rekkehus, hvor det å ha egen garasje bare er en fjern drøm.

    Det er den primære årsaken til at jeg ikke vurderer å stille meg på venteliste for elbil.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.256
    Antall liker
    11.113
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    ^ Tenk deg også at dieselpumpen leverer 0.3 liter i minuttet....
    Men da må du også tenke deg at du har en slik i garasjen som dryppfyller tanken hver natt, slik at du alltid starter dagen fulltanket.
    Forutsatt at man faktisk har en garasje i det hele tatt.
    For min del, og garantert mange andre som er i samme situasjon som meg, er jeg avhengig av å bruke ladestasjoner på samme måte som bensinstasjoner, siden jeg ikke har noen garasje. Slik er det vel for de fleste som bor i tettbygd strøk med blokker og rekkehus, hvor det å ha egen garasje bare er en fjern drøm.

    Det er den primære årsaken til at jeg ikke vurderer å stille meg på venteliste for elbil.
    Eller den primære årsaken til at man trenger en elbil med lang rekkevidde (hvor utvalget fortsatt er svært begrenset og/eller dyrt) til tross for at man stort sett driver småkjøring eller turer med begrenset rekkevidde. Man må lade opp så det monner når man av og til har anledning til det.
     
    Sist redigert:

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.692
    Antall liker
    11.034
    Sted
    Trondheim
    Det sentrale utsagnet i artikkelen på spørsmålet om hvorfor elbiler ikke har tatt av enda:

    "Bilene er for dyre, de har for kort rekkevidde og infrastrukturen er ikke er god nok. "

    Akkurat det vi som er positive, men enda litt skeptiske, har sagt i denne tråden lenge.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Elbil egner seg ikke nødvendigvis for alle. Lademulighet hjemme er i mine øyne en forutsetning.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.860
    Antall liker
    9.795
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Elbil egner seg ikke nødvendigvis for alle. Lademulighet hjemme er i mine øyne en forutsetning.
    Og det må vi prøve å få til:). Utfordringen vil være for de som parkerer på gateplan. Det er ikke tvil om at borettslag og sameier har en jobb å gjøre med å tilrettelegge for elbillading. I boløsninger som ikke har en fast plass pr. leilighet så er det sannsynligvis likevel mulig å sette opp en eller flere hurtigladere som sameiet eller borettslaget administrerer på en slik måte at det blir billig lading for de som har elbil.
    Mer info finnes f.eks. her; https://www.salto.no/ladelosninger/borettslag
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Leser på et annet forum at det er ca 3 timer i differanse på reisetid mellom Ampera og Tesla gjennom Danmark.

    Det skyldes hastighet og ladetid, forbruket går betydelig opp når man kjører i 130km/t.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Leser på et annet forum at det er ca 3 timer i differanse på reisetid mellom Ampera og Tesla gjennom Danmark.

    Det skyldes hastighet og ladetid, forbruket går betydelig opp når man kjører i 130km/t.

    Tatt i betraktning at det neppe tar mer enn 4 timer å kjøre fra Fredrikshavn til Flensburg (ink et kort ladestopp om nødvendig) er dette en ganske så betydelig differanse.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn