Fenalaar
Hi-Fi freak
Selv om vrakpanten økes til f.eks. 20 000,-, så vil ikke det bidra til at de som kjører en gammel bil verdt 50 000,- investerer i en ny bil til 350 000,-. Og heller ikke til at en bil verdt omtrent 150 000 blir skrotet.Nettopp, AA. Det er jo fint at de som kan kjøre elektrisk gjør det, men så mye innvirkning på miljøet har det faktisk ikke. Hvis alle gamle og forurensende diesel- og bensinbiler ble byttet ut i moderne biler som oppfyller Euro6-standarden tror jeg det ville ha mye av den samme effekten. Man kunne f.eks. bruke dagens elbilsubsidier (i hvert fall deler av dem) til å øke vrakpanten for å få folk til å bytte ut sine gamle, forurensende biler. En 15 år gammel dieselbil med slitt motor forurenser mye, en moderne dieselbil? - not so much.
De fleste må velge biler som er store nok til at de fyller behovet for hovedbruken - dvs en bil som er stor nok til behovet og (i tilfellet elbil) som har rekkevidde nok. En må også ha råd til en ny bil.
En forhøyet vrakpant kan bidra til å få bort de aller gamleste bilene, men det vil gjerne medføre at folk bytter til en ny, gammel bil - ikke at de kjøper en flunke ny en.
Årsaken til at vi har såpass gammel og forurensende bilpark er avgiftstrykket på biler, og så lenge provenynøytraliteten skal ligge til grunn for endringer i avgiftene, så vil ikke utslippene påvirkes veldig mye. Når staten er villig til å gi avkall på avgifter, f.eks. som ved elbiler, så vil vi kunne få en rask endring.
Johan-Kr