Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Ja, det kommer høykapasitetsladere etter hvert. BMW og Audi samarbeider vel om slike, men hvor bra er det for batteriene å bli hurtigladet slik? Til daglig bruk langsomlader man vel hjemme, men hvis man skal kjøre langt og man ofte må hurtiglader på den måten må det vel slite på batteriene?
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    I 2040 tviler jeg på at det lages plug-in hybrider. Det er en mellomløsning fram til elbilene blir bra nok. Hvis elbilene ikke er bra nok i 2040 blir de aldri bra.
    «Mellomløsning»? Når dagens hybrider skal forbys på lik linje som diesel- og bensinbilen, så må vel dagens hybrider anses som et like stort _problem_ som dem? Hva forbruk hadde din datter sa du, hva brukte 2,5 tonns bensin-hybriden til hytta osv

    Kanskje forslaget konmer, og etter litt politisk ping-pong så blir datoen justert fra 2040 til 2030?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Ja, det kommer høykapasitetsladere etter hvert. BMW og Audi samarbeider vel om slike, men hvor bra er det for batteriene å bli hurtigladet slik? Til daglig bruk langsomlader man vel hjemme, men hvis man skal kjøre langt og man ofte må hurtiglader på den måten må det vel slite på batteriene?
    Jeg vil tro at de færreste kjører > 40 mil daglig.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    I 2040 tviler jeg på at det lages plug-in hybrider. Det er en mellomløsning fram til elbilene blir bra nok. Hvis elbilene ikke er bra nok i 2040 blir de aldri bra.
    «Mellomløsning»? Når dagens hybrider skal forbys på lik linje som diesel- og bensinbilen, så må vel dagens hybrider anses som et like stort _problem_ som dem? Hva forbruk hadde din datter sa du, hva brukte 2,5 tonns bensin-hybriden til hytta osv

    Kanskje forslaget kommer, og etter litt politisk ping-pong så blir datoen justert fra 2040 til 2030?
    Selvfølgelig er det en mellomløsning inntil elbilene er blitt gode nok. En plug-in hybrid forurenser vesentlig mindre enn en bil med fossilmotor (like mye eller litt mindre på langkjøring og mye mindre på lokal kjøring). Uten å ha ulempen med begrenset rekkevidde. Forutsetningen er selvfølgelig at den lades før den brukes og at rekkevidden på strøm er god nok til den daglige småkjøringen.

    Hvis plug-in hybriden ikke lades, men kjøres på bensin hele tiden (noe jeg dessverre tror ofte er tilfelle) har det jo lite effekt. Den vil jo få hjelp av elektromotoren uansett siden batteriet jo lades ved bremsing, men utslippsmessig forsvinner nok den effekten ved at bilen er tyngre.

    Jeg er enig i at avgiftspolitikken for plug-in bilene bør diskuteres, og at man absolutt burde sette en minimumsgrense for hvor langt de kan kjøre på strøm før avgiftslettelsen slår inn. Min har en teoretisk rekkevidde på 50 km. Jeg kjørte 45 km i går på strøm. Personlig synes jeg det er i minste laget, men til mitt bruk holder det akkurat. Kanskje 70 km ville være nok. Eller 90. Med de nye batteriene er dette fullt mulig uten å øke vekten på bilen.

    Mitt forbruk den siste måneden er på 0,14 l/mil. Det betyr at jeg på 1 mnd har brukt ca 4 l bensin. Hadde jeg hatt den vanlige bensin-varianten av bilen ville jeg brukt ca. 20 l. I utslippssammenheng er plug-in varianten et problem, men et mye mindre problem enn bilen med bare bensinmotor. Altså en mellomløsning. Jeg kunne godt hatt en ren elbil hadde det ikke vært for de lange turene jeg tar 4-5 ganger i året. Jeg kunne løst det med å ha en ren elbil og så leie bil for de lange turene, men det ville i praksis ikke hatt noen effekt på det utslippet jeg genererer.

    Jeg sjekket forøvrig min datters bils forbruk. Hun har 20 km til jobb og ingen lademulighet på jobben. Bilen lades hver dag før bruk. Hun kjører t/r jobb på strøm, så hennes forbruk er nok omtrent på samme nivå som mitt, altså rundt 0,14 l/mil i snitt. Altså - daglig kjøring på strøm, og noen lange turer innimellom. Hennes langturer er imidlertid kortere enn mine, så hennes forbruk bør bli lavere i snitt.

    NB: Jeg snakker kun ut fra min erfaring med bruk av en plug-in. For meg med min bruk er den for tiden ideell, men jeg tror kanskje også at jeg er den ideelle brukeren av en slik bil. Jeg kjøpte ikke bilen for å få avgiftsfriheten, men fordi det faktisk er den teknologien som. pr. idag er riktig for meg, og som dekker mine behov uten at jeg behøver å gjøre noen endringer i den måten jeg bruker bil på. Hva jeg kjøper neste gang (hvis det blir noen neste gang) er avhengig av hvordan teknologien utvikler seg og hvordan mine behov endres. Jeg kan fort ende opp med å ha 2 biler - en i Norge og en i Praha. Hvis ladenettverket der nede blir bedre kan det fort være at det er 2 elbiler det er snakk om.
     
    Sist redigert:

    fbh71

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.06.2014
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    1.672
    Sted
    Mo I Rana
    Torget vurderinger
    3
    Polestar 1 må da være innenfor, hybrid med 15 mil rekkevidde på strøm. ;)
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    En Tesla Model S har omtrent samme forbruk som en Nissan Leaf. Det vil si et eller annet sted mellom 1,5 og 3 kWh pr mil.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Strømprisene opp 30-40%? Hvor har du det fjaset fra?? Om så skulle skje så er fortsatt badene mine og kjøkkenet mitt og oppvarmingen er mye større problem enn elbilen. Den har et energiforbruk omtrent som en panelovn.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    I god og ryddig tradisjon forsvant innlegget.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Rudi skrev:

    "Jeg kjører selv i disse dager en E350e (286 hk) og du verden for en bil, men noen sparebøsse er den ikke. På langkjøring må man regne med 0,8 pr mil, men det rare er at den med tomt batteri ikke bruker stort mer på bykjøring."

    Dette er en av de plug-in hybridene jeg snakker om der avgiftsrabatten slår uheldig ut.
    Når det gjelder den siste setningen der han finner det rart at den ikke bruker mer på bykjøring med tomt batteri er det antagelig ikke så rart likevel. Den får hjelp av batteriet selv om det er "tomt". Det lades en del ved bremsing slik at selv om batteriindikatoren sier "tomt", er det likevel såpass mye overskuddstrøm at den avlaster bensinmotoren en del. Og selvfølgelig slår den av bensinmotoren når bilen står stille i kø/veikryss/whatever..

    Min Passat har et elforbruk på ca 2-2,4 kWh pr mil. Det stemmer godt med batteristørrelsen og angitt kjørelengde på strøm.

    Hvis man lader hjemme er det billig å lade en elbil. Selv om prisen skulle stige med 40% er det fremdeles billig. Dagens strømpris er vel på ca 1 kr pr kWh (inklusive nettleie). Min Passat vil det da koste ca 9 kr. å tanke opp fra tom til fullt batteri. Så ca. 2-2,50 kr pr mil. På kommersielle hurtigladere stiller det seg anderledes. Jeg leste for en stund siden (finner ikke referansen nå) at det koster 8-9 kr for å lade bilen for å kjøre 1 mil. Med dagens dieselpriser koster det ca 6 kr/mil å kjøre en dieselbil (en moderne fornuft dieselbil bruker ca 0,5 l/mil). Så på langtur der du ofte må lade på kommersielle hurtigladere er det dyrere å "tanke opp" en elbil enn en dieselbil for samme strekning.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.170
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ja, og snodig nok går samme bil med 200 HK diesel på 0,47 på langkjøring (mine tall, reelle). Og med NOx på samme nivå som moderne bensinbiler.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.170
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Refererer til Rudis hybrid i innlegget over. Og med 3 kr pr minutt og de ladehastigheter som i hvert fall Ampera e opererer med, og som jeg tror også gjelder andre, snakker vi 6 kr/mil - 30 min for å lade 15 mil er oppgitt på Ampera.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Nå var det vel lading hjemme som var omtalt i innlegget som nå er borte.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Her er min kvittering fra en hurtiglading med litt for kaldt batteri med litt for høy restkapasitet.
    GK kvitt.PNG
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.170
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det ser ut som en ladehastighet på 25 kW i timen?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Stemmer bra det og med en kWh pris på 6 kroner.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.170
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvilket betyr 9-12 kr pr mil. Jeg ser at nye Leaf 40 kWh med varmt batteri kan komme ned mot slike ladehastigheter. På 20 sek får jeg diesel nok til 45 kr til å kjøre 7 mil.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    6 kr pr kWh, med 2 kWh pr mil blir jo en pris pr. mil på 12 kr. Langt dyrere enn en moderne dieselbil.
    Men så betyr jo ikke drivstoffutgiftene mye i bilbudsjettet.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med enkelte biler og sunn fornuft får man utnyttet laderen optimalt og da vil tidsbruk og kostnad bli halvert.

    Med mitt bruksmønster bruker jeg 500-800 kroner i året på drivstoff til bilen.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    Offentlig hurtiglading er svært dyrt sammenlignet med å lade hjemme. Forsåvidt greit nok da man typisk ikke har behov for det veldig ofte om man kan lade hjemme. Problemet er imidlertid at den store prisdifferansen mellom sakte og hurtig lading gir relativt lav brukstid på hurtigladere. Man vil jo bruke de så sjelden som mulig - av flere grunner. DC-ladere er dyre å installere og koster ganske mye å ha stående (effektavgift). Det ser ikke ut som noen har funnet en forretningsmodell for de som funker, bortsett fra Tesla da som har løst det på en helt annen måte. Det ville være lite rasjonelt om hver elbilprodusent skulle bygge sitt eget ladenettverk, men at Tesla som "first mover" gjorde det kan man forsåvidt forstå da det var en forutsetning for hele konseptet. Installasjon av AC-ladere (22kW) er visstnok svært rimelig gitt at infrastrukturen er på plass, dvs 400V-nett med tilstrekkelig kapasitet.

    Jeg har en Type-2 kabel i bilen for å kunne lade på 11/22 kW AC-ladere. Den har jeg brukt en gang, i tillegg til at jeg har sjekket at den faktisk virker innimellom. På 3 år har jeg betalt rundt 20 kroner for offentlig lading. Har brukt Teslas SC-nettverk en del på lengre turer selvsagt.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.170
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nei, men ladetiden og tilgangen på ladere betyr noe. Elbilen er i dag et bra tilbud for de som trenger transport i nærmiljøet og en sjelden gang til hytta, og som kan lade hjemme. Og ikke tror jeg man kan gå ut og kjøpe en elbil som hyllevare hvor disse begrensningene er løst de første 3-4 årene. Tesla har gjort mye bra, men uten den norske stats evne til å støtte elbiler hadde det ikke blitt solgt mange.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.170
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var egentlig et svar til Otare, men funket bra som en kommentar til weld77 også.:)
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Hvilket betyr 9-12 kr pr mil. Jeg ser at nye Leaf 40 kWh med varmt batteri kan komme ned mot slike ladehastigheter. På 20 sek får jeg diesel nok til 45 kr til å kjøre 7 mil.
    Det som er interessant er at det er betydelig dyrere enn hva man regner med hydrogen vil koste etterhvert. Man regner med prisen på hydrogen vil halveres i første omgang p.g.a. mer effektiv produksjonsmetode.

    Det betyr at de som ikke kan lade hjemme, så blir hydrogenbilen rimeligere i bruk. Brenselceller + tank er i tillegg billigere enn store batterier på elbiler, noe som gjør at hydrogenbilene blir rimeligere i innkjøp når man starter masseproduksjon. Strøm er dessuten dyrere i mange land enn Norge, slik at forskjellene her blir større.

    Da er det vel no brainer at i storbyer med høy befolkningstetthet hvor det bor mange som ikke har lademuligheter hjemme så vil mange foretrekke en hydrogenbil. Legg også til lang rekkevidde med kort fylletid, så blir det vel ganske opplagt at hydrogenbiler har en lys fremtid også til privatbiler. Prising på hurtiglading må falle drastisk hvis dette skal endre seg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Ja, lading for de som bor i de store byene og ikke har tilgang på lading hjemme (og det er mange - se bare på alle bilene som er parkert i gatene i Oslo) er et problem. De som ikke har denne muligheten må lade på offentlige hurtigladere. Det er dyrt og sliter på batteriet. Hvorfor nevnes ikke dette i debatten?
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Sikkert fordi de kan lade med type 2 (22kW) for 1 krone minuttet på ladestasjoner.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.208
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Hvilket betyr 9-12 kr pr mil. Jeg ser at nye Leaf 40 kWh med varmt batteri kan komme ned mot slike ladehastigheter. På 20 sek får jeg diesel nok til 45 kr til å kjøre 7 mil.
    Det som er interessant er at det er betydelig dyrere enn hva man regner med hydrogen vil koste etterhvert. Man regner med prisen på hydrogen vil halveres i første omgang p.g.a. mer effektiv produksjonsmetode.

    Det betyr at de som ikke kan lade hjemme, så blir hydrogenbilen rimeligere i bruk. Brenselceller + tank er i tillegg billigere enn store batterier på elbiler, noe som gjør at hydrogenbilene blir rimeligere i innkjøp når man starter masseproduksjon. Strøm er dessuten dyrere i mange land enn Norge, slik at forskjellene her blir større.

    Da er det vel no brainer at i storbyer med høy befolkningstetthet hvor det bor mange som ikke har lademuligheter hjemme så vil mange foretrekke en hydrogenbil. Legg også til lang rekkevidde med kort fylletid, så blir det vel ganske opplagt at hydrogenbiler har en lys fremtid også til privatbiler. Prising på hurtiglading må falle drastisk hvis dette skal endre seg.
    Artig hvordan du hele tiden forskutterer teknologisk nyvinninger for hydrogen, mens du tar for gitt at strømprisen på en elbillader skal være 5-10 ganger høyere enn ellers i nettet.

    Tar man et påslag på 1,-/kWh og regner med tilbakebetaling på 7 år, og en effektiv ladetid pr dag på 8 timer.

    Så vil man kunne betale følgende for ladestasjoner

    10kW = 7 x 365 x 8 x 10 = 204 400,-.
    50KW =7 x 365 x 8 x 50 = 1 022 000,-

    Det er vel heller ikke utenkelig at en del spisesteder, shoppingsenter og slikt vil reklamere med billig lading for de som parkerer der for å tiltrekke seg folk.

    Så hvis du skal se hva ladeprisen er om 5 år, så vil jeg anta at et greit utganspunkt er maks ladepris på nettpris + 1 krone.
    Men jeg tror nok at prisen på ladere vil falle veldig, og feks kjøpesenter og slikt med storstilt utbygging av feks 500 ladestasjoner vil kunne tilby mye lavere påslag. Så i sommerhalvåret kan du sikkert lade for 1,-/kWh.

    Mvh
    OMF
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Sikkert fordi de kan lade med type 2 (22kW) for 1 krone minuttet på ladestasjoner.
    Da må jo antall ladestasjoner økes kraftig. Som OMF sier kommer sikkert kjøpesenter og restauranter o.l. installere slike for å tiltrekke seg folk, men man kjører vel ikke til restauranter (man skal vel gjerne ha en øl til maten), og myndighetene vil jo ha bort kjøpesentrene for dit kjører man bil, og det skal man jo ikke...
     

    Distinctive

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.12.2006
    Innlegg
    11.063
    Antall liker
    3.596
    Sted
    Stavanger
    Lading på kjøpesenter fordrer nok induktiv lading.
    Folk kommer til å bli lei av å dra ut en skitten kabel til stadighet.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.208
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Sikkert fordi de kan lade med type 2 (22kW) for 1 krone minuttet på ladestasjoner.
    Da må jo antall ladestasjoner økes kraftig. Som OMF sier kommer sikkert kjøpesenter og restauranter o.l. installere slike for å tiltrekke seg folk, men man kjører vel ikke til restauranter (man skal vel gjerne ha en øl til maten), og myndighetene vil jo ha bort kjøpesentrene for dit kjører man bil, og det skal man jo ikke...
    Jo, men enkelte snur rundt på argumentasjonen hele tiden.

    Snakker vi Norge - så er jo ikke lading noe problem. De aller aller fleste kan lade hjemme, og det kommer til å bli bygd ut massivt med lademuligheter. Om 10 år vil det trolig alle parerkingshus og avgrensede parkeringsplasser ha lademulighet.

    Globalt er jo ting litt anereledes, men det er ingen grunn til ikke å anta at ting blir ganske likt der også.

    Det er storbyene som trekkes frem som problematisk. Det positive med storbyer er at arael er dyrt - det betyr at de fleste parkeringsplassene er i kjellere og i bygninger - noe som gjør det enkelt å bygge ut lademulighet.

    For de som velger å ha bil i storbyer, så har de gjerne mulighet til å parkere enten hjemme eller på jobb - hvor det vil være en lader, og hvis man skal telle de som har bil, men ikke har tilgang til en avgrenset parerkingsplass hjemme eller på jobb - så er det sikkert et marked her for noe annet, men dette er en veldig liten prosentandel - og er i grunn ikke noe problem de første 25 årene ihvertfall - det vikigste er å få de andre 90% over på elbil.

    Mvh
    OMF
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.105
    Antall liker
    14.660
    For de langt fleste land så vil en elektrifisering av bilparken bety en betydelig prosentvis økning i forbruket av elektrisk energi. For Norge er ikke denne forskjellen like dramatisk målt siden vi ikke er så mange og Norge allerede har et enormt forbruk av elektisk energi pr. innbygger. Forbuk pr. innbygger er eksempelvis ca dobbelt så stort i Norge som i Sverige, tre ganger så høyt som i Tyskland og fire ganger så høyt som i Danmark. I Norge vil en elktrifisering av privatbilparken øke forbruket av elektrisk energi med ~6-7%. Tilsvarende tall for andre land er nok mye høyere, og denne energien må produseres og transporteres i stor grad.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Min sønn bor på Majorstuen/Marienlyst. Flust med lademuligheter der folk parkerer bilene sine (not!).
    Bor man utenfor de store sentra med parkering i gården er det selvfølgelig ingen problem. Ikke langt fra der jeg bor i Trondheim planlegges det nå noen nye blokker. Der er kravet om en biloppstillingsplass pr. boenhet fraveket for å få inn maks antall boenheter. Nå er kravet 0,2 biloppstillingsplasser pr. boenhet. Dvs. at bare 1 av 5 beboere vil kunne parkere bilen sin der han bor. Et annet sted i byen (på en svært attraktiv tomt der man kan regne med en pris på minst 10 mill pr. boenhet) har det samme skjedd. Folk som har råd til å kjøpe en leilighet der har typisk 2 biler, men det vil de ikke kunne parkere der. Ikke finnes det noe parkeringshus i nærheten heller.
    Og Trondheim er ingen stor by. I tillegg er det store avstander og svært kuppert.
    Der jeg bor i Praha står bilene omtrent parkert oppå hverandre ute i gaten. Selv har jeg garasje (faktisk 2) så for meg er det ikke noe problem, men hva andre skal gjøre der aner jeg ikke.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.170
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Igjen er jeg enig med weld. Utenom Norge er det lang vei å gå for elbiler annet enn som et lokalt fenomen for å løse rent lokale problemer.
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tyskland må f.eks i dag importere mye strøm.
    Legges hele bilparken om til elektrisk der, så er det åpenbart en utfordring. Vet ikke om solcellepaneler kan løse dette for de, men hydrogen kan de alle fall produsere selv billig og derfor satses det også på det.

    At arbeidsplasser, restauranter, kjøpesentre skal tilby billig eller gratis løsning for tusenvis av mennesker i storbyer og at det skal være løsningen for de som ikke kan lade hjemme fremstår som helt usannsynlig IMO. Bare kostnaden for kraftige ladestasjonene vil være stor, og strømnetter må oppgraderes til enorme kostnader. Med store batterier, kreves det dessuten enten lang ladetid eller ekstreme superladere. Skal en restaurant tilby gratis lading med 450 kWh til mange biler samtidig? Er folk villig til å være på et kjøpesenter mange timer et par ganger i uken for å lade bilen framfor å fylle den på noen minutter? Tror ikke det.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.208
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    For de langt fleste land så vil en elektrifisering av bilparken bety en betydelig prosentvis økning i forbruket av elektrisk energi. For Norge er ikke denne forskjellen like dramatisk målt siden vi ikke er så mange og Norge allerede har et enormt forbruk av elektisk energi pr. innbygger. Forbuk pr. innbygger er eksempelvis ca dobbelt så stort i Norge som i Sverige, tre ganger så høyt som i Tyskland og fire ganger så høyt som i Danmark. I Norge vil en elktrifisering av privatbilparken øke forbruket av elektrisk energi med ~6-7%. Tilsvarende tall for andre land er nok mye høyere, og denne energien må produseres og transporteres i stor grad.
    Ja, men i hvilket overodnet bildet ser du på dette. Dette er jo en klimagreie.

    Settingen er jo at man i løpet av noen tiår - skal ha bort alle fossil bilene, fjerne gass/disel/kull/koks som oppvarming, ersatatte kull/gasskraftverk med fornybare kratkilder, osv...

    I et slikt bilde så er det ikke så er ikke det i grunn ikke så er i grunn spørsmål - er det teknisk mulig.

    Hvis man ser hva man feks holder på med av CO2 rensing i lille Norge - så bruker vi 20 MRD der.

    Hvis vi sier at et ladepunkt hjemme, på jobb eller i et parkeringshus koster 10 000 - så kunne vi istedenfor månedlanding på Mongstad installert 2 millioner ladepunkter i Norge.

    Det er sikkert noen som roper om utbygging av infrastruktur også. Ja, men slik det er i dag så drifter vi jo nettet og strømproduskjon med nettleie og strømpris.
    Og på samme måte som leverandører av andre varer og tjenester er imøtekommende om du skal investere stort, så er det klart at veldig mange steder passer dette godt. Strømtrekket er høyt på dagtid i mange steder pga AC, å få mer last om natten med elbillading er god business.

    Mvh
    OMF
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.208
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tyskland må f.eks i dag importere mye strøm.
    Legges hele bilparken om til elektrisk der, så er det åpenbart en utfordring. Vet ikke om solcellepaneler kan løse dette for de, men hydrogen kan de alle fall produsere selv billig og derfor satses det også på det.
    Hva tenker du skal være energikilden for Tyskland i fremtiden..? Regner med at du er klar over at hydrogen er energibærer og ikke energikilde.

    Mvh
    OMF
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Tyskland må f.eks i dag importere mye strøm.
    Legges hele bilparken om til elektrisk der, så er det åpenbart en utfordring. Vet ikke om solcellepaneler kan løse dette for de, men hydrogen kan de alle fall produsere selv billig og derfor satses det også på det.
    Hva tenker du skal være energikilden for Tyskland i fremtiden..? Regner med at du er klar over at hydrogen er energibærer og ikke energikilde.

    Mvh
    OMF
    Det vet de vel best selv, men på sikt kan det muligens bli hovedsakelig med fotosyntese til produksjon av hydrogen. Men det blir sikkert med ulike løsninger i mange år. Fordelen med fotosyntese til hydrogenproduksjon er at det er en utømmelig kilde, blir rimelig og man lagrer energien som kan brukes senere på en kostnadseffektiv måte.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.283
    Antall liker
    18.668
    Torget vurderinger
    2
    Electric Vehicle bad. Hydrogen Vehicle good.

    Grei ramme for diskusjonen, det. Om man bruker samme teknikk på andre områder kan det bli interessant. Flyreiser er ikke bra for klimaet, men snart kan alle fly selv, med enkle vinger som man monterer på skuldrene og fotosyntese vil levere energien som kreves. Da forsvinner problemet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.599
    Antall liker
    10.873
    Sted
    Trondheim
    Ja, her i Norge er det mulig å få til. Her i Trondheim har kommunen satt opp ladestasjoner på noen parkeringsplasser, der lading er inkludert i parkeringsavgiften (det koster det samme å parkere der som andre steder, så i praksis er det gratis lading - dog ikke hurtiglading). Grei måte å gjøre det på synes jeg, men man må få en politisk enighet om hvordan det skal gjøres og så må det implementeres.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Med lastdeling er det hverken vanskelig eller dyrt å legge til rette for lading av mange biler.

    SÅ er det jo minst like lurt med fri lading som med bleieavtale. Ser man på Lidl så har de gratis hurtiglading for kunder.
     

    OMF

    Æresmedlem
    Ble medlem
    26.02.2002
    Innlegg
    16.208
    Antall liker
    9.389
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    14
    Tyskland må f.eks i dag importere mye strøm.
    Legges hele bilparken om til elektrisk der, så er det åpenbart en utfordring. Vet ikke om solcellepaneler kan løse dette for de, men hydrogen kan de alle fall produsere selv billig og derfor satses det også på det.
    Hva tenker du skal være energikilden for Tyskland i fremtiden..? Regner med at du er klar over at hydrogen er energibærer og ikke energikilde.

    Mvh
    OMF
    Det vet de vel best selv, men på sikt kan det muligens bli hovedsakelig med fotosyntese til produksjon av hydrogen. Men det blir sikkert med ulike løsninger i mange år. Fordelen med fotosyntese til hydrogenproduksjon er at det er en utømmelig kilde, blir rimelig og man lagrer energien som kan brukes senere på en kostnadseffektiv måte.
    Til info så er alle fornybare ressurser utømmelige kilder.


    Jeg spurte deg jo i den andre tråden, hvilket areal det er snakk om her. Du snakker om lokal produksjon og fotosyntese.

    Solceller greier i dag opp i mot 25% virkningsgrad - og trenger 20 kvadratmeter med panel pr bil de skal betjenes. Selv om fotosyntese blir utrolig effektivt, vil det nok kreves i hvertfall 10 kvadratmeter pr bil. Hvordan ser du for deg at dette kan bli en løsning i byer...? Ofte så henger jo kostandseffektivitete og virkningsgrad sammen med størrelse.


    Mvh
    OMF
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn