Joda, den strømmen vi bruker i Norge er nesten 100% ren, men bør vi ikke se dette i et globalt, eller i hvert fall europeisk perspektiv? Fordelen som fremholdes for elbiler er:
1: Ikke noe CO2-utslipp
2: Ikke noe partikkelutslipp
3: Ingen NOx
Pkt. 1: Dette er selvfølgelig en fordel, men må ses på i europeisk perspektiv. Det er det totale utslippet som betyr noe, og om strømmen vi bruker ikke kommer fra Tyskland (eller et annet sted) blir den jo brukt der, og er akkurat like "skitten".
Pkt. 2: Moderne bensin/dieselbiler har svært lite partikkelutslipp, men det er en klar fordel for el-biler. Problemet ar vel først og fremst at mesteparten av partiklene er vei- og dekkslitasje, og den er lik uansett hva slags drivlinje man har. Kanskje faktisk en ulempe med elbiler fordi de er tyngre og har høyere dreiemoment, noe som betyr større dekkslitasje. Det er imidlertid kun et problem i store byer.
Pkt. 3: NOx-utslipp har, i følge et program jeg så på NRK, ingen effekt på astmatikere og folk som sliter med lungesykdommer, så her er det egentlig lite å hente i forhold til forurensning.
Det er klart at elbiler har en miljøfordel, spesielt i store byer, men jeg lurer på om fordelen ikke er noe overdrevet. Det er vel ingen tvil om at fremtiden for bensin/dieselbiler er svært mørk, og at fremtiden er elektrisk, men det skal mye utvikling av infrastruktur til før det er realistisk i stor skala.