Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Nei, Toyota er ingen pingle de heller :)

    I Japan har det vært tradisjon at man har eierinteresser i hverandre eller i de man har samarbeid med, nesten ubetinget.

    Teknologiutviklingen i Japan er helt enorm til abnorm men de tar det som en selvfølge innomhus og det er lite "bragging" om det utad fra men om man følger med i media om dette er bakoversveisen konstant. Men, de tar seg god tid for at kvalitetssikringen skal være den beste og det åpner selvsagt for at de bråkjekke kan komme på banen raskt med kopi-ish produkter.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Det gjorde ikke Amazon heller i 10+ år... Gjør det nokså bra nå.
    Det "klassiske" Amazon tjener fortsatt ikke penger og har meg bekjent aldri gjort det, men overskuddet i AWS (Amazon Web Services - eller skytjenestene deres om du vil) går med tilstrekkelig stort overskudd til å dekke underskuddet i resten av butikken.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.148
    Antall liker
    10.821
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Som om Telsa stopper opp i 6 år med å utvikle sin egen batteri kjemi... Når WV endelig er der Tesla er, så er Tesla 3+ år foran dem igjen..
    Tja, For å drive et stadig mer kostbart utviklingsarbeid må det tjenes penger, noe Tesla ikke gjør.
    Det gjorde ikke Amazon heller i 10+ år... Gjør det nokså bra nå.
    2 veldig ulike businesser - og ulike forretningsmodeller og suksessfaktorer.
     
    C

    cruiser

    Gjest
    Fellesnevneren er vel at investorene hadde/har tro på begge og følgelig pøser på med cash.
     

    Northman

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    16.05.2017
    Innlegg
    378
    Antall liker
    97
    De bruker penger for å tjene penger senere. Med den logikken, så burde de ikke bygge en fabrikk. Men bare spare alt de tjener nå?

    De holder på å bygge verdens største fabrikk og skal åpne en helt lik i Kina og en tredje, snart i Europa. Så klart de brenner penger nå.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    USAs finanstilsyn sikter Musk og vil frata han retten til å lede børsnoterte selskaper etter twitterfadesen om å ta Tesla av børs.

    Høres kanskje ikke så voldsomt ut - det er jobikke FBI eller noe slikt. men man leker IKKE med det amerikanske Finanstilsynet. Bare spør Danske Bank. Siden de surret seg inn i noen hvitvaskingssaker er ørten milliarder av markedsverdien forduftet.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.148
    Antall liker
    10.821
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenk om andre myndighetspersoners misbruk av Twitter ble slått like strengt ned på....
     

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Over Trump og amerkanerene står bare Gud men hen er ikke alltid så lett å få tak i om man behøver hen...

     

    Audiophile-Arve

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    20.965
    Antall liker
    8.383
    Sted
    Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
    Torget vurderinger
    0
    Trur det vert ei utfordring med litiumbatteria. Desse er om lag like store som eit AA-batteri, og det er mange av dei. Nokre av desse vert vanskelege å ha med på laget, og vert då stengde ned. Etter kvart vert batteripakken for svak til å fungere skikkeleg, og dei dårlege litiumbatteria må skiftast. Det er då framlegg om å bruke desse tvilsame, brannfarlege batteria i "huspakkar", der du får backup på smarthuset sine funksjonar, slik at du kan lade om natta når straumen vert billegast.

    Ein ting er problema som skjer medan du køyrer bil. Men ein litiumbrann i huset ditt om natta når du søv, er verre....
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    All den tid selv EATON synes det er greit så er det vel litt overilt å problematisere batteriene til hjemmebruk.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Men fremdeles er elbiler primært et (stor)byfenomen eller nært bomvei. Langpendler i Nord Norge 42mil. Møter sjeldent mer enn en elbil på turen......
     

    LemonDog

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    22.03.2002
    Innlegg
    379
    Antall liker
    49
    Torget vurderinger
    8
    Et sted må man begynne. Etterhvert som teknologien forbedres vil det nok dukke opp alternativer som passer i grisgrendte strøk også.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.789
    Antall liker
    9.705
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men fremdeles er elbiler primært et (stor)byfenomen eller nært bomvei. Langpendler i Nord Norge 42mil. Møter sjeldent mer enn en elbil på turen......
    Enig i det, men det skjer noe. 30-40 mil reell rekkevidde og en pris på +/- 300.000 er gunstig. Og med lave servicekostnader, forbruk på 2-3 kroner mila.... Det mangler bare mulighet for å dra en liten henger av og til så er de fleste fornøyd. De som trenger mer må vente litt til så ordner markedet noe for dem også.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.148
    Antall liker
    10.821
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Problemet er ventelistene og teknologiutviklingen. Liker ikke å bestille ting for leveranse om 2 år.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Et annet problem at når elbiler med allmen nyttverdi er her, har myndighetene innført avgifter på elbiler.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.204
    Antall liker
    18.495
    Torget vurderinger
    2
    Det er vel ikke et problem? Hele poenget med avgiftspolitikken er å få folk vekk fra forbrenningsmotorer og over på modeller med lavere utslipp og helst nullutslipp. At man så legger om avgiftsmodellen en dag ligger vel i kortene, ingen som innbiller seg noe annet.

    At overgangen kommer til å gå hurtigere enn noen trodde er også opplagt. Som sagt regner VW ikke med å selge biler med forbrenningsmotorer i Norge etter 2024.

    Og man skjønner hvorfor:

    Fra å være det klart mest solgte merke her til lands, falt Volkswagen helt ned til sjetteplass på statistikken i september, med et salg på bare 534 biler. Det er hele 1.482 færre solgte biler enn Tesla (!) på førsteplass.
    VWs salg er 75% lavere enn antallet biler de solgte på samme tid i fjor.
     

    KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.527
    Antall liker
    3.478
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Ifølge kommunikasjonssjef Anita Svanes i Møller ligger det ingen dramatikk i disse tallene.

    - Nei. Vi har veldig mange biler som venter i Tyskland. De måtte vente i kø på typegodkjenning der, grunnet omleggingen til WLTP. Vi rakk rett og slett ikke å få dem ut i september, forklarer hun overfor Dinside.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    I tillegg kommer det en haug med e-golf mot slutten av året.....
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.148
    Antall liker
    10.821
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det største problemet er ikke avgiftene, men at jeg ikke aner hva som er våre transportbehov om et par år. Både jeg og kona er i en situasjon der vi har råd til det meste, men ikke aner hvor og hvordan vi vil leve livene våre et par år frem i tid. Jobb og bosituasjon kan endre seg dramatisk ganske fort når begge er midt i 60-årene, og å drive å sette seg på ventelister "for sikkerhets skyld" virker ganske latterlig for en ordinær forbruksvare som en bil er.
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Lykkelig eier på ca 1,5 året av Nissan Leaf Mk1. 0 feil, 0 utgifter, 100% batteritilstand etter 75.000km. (70 kjørt av meg)

    Er latterlig hvor billig dette er å kjøre med, noe jeg gjør MYE, og fullstendig bekymringsfritt.

    Utstyrt med lettmetallfelger i 17" påsatt Michelin Pilot Sport 4 sammen med det lave tungdepunktet gir det svært fine svingegenskaper.

    Blir aldri mer fossilbil på meg. Er også ivrig følger av Formel E !
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.266
    Antall liker
    880
    Lykkelig eier på ca 1,5 året av Nissan Leaf Mk1. 0 feil, 0 utgifter, 100% batteritilstand etter 75.000km. (70 kjørt av meg)

    Er latterlig hvor billig dette er å kjøre med, noe jeg gjør MYE, og fullstendig bekymringsfritt.

    Utstyrt med lettmetallfelger i 17" påsatt Michelin Pilot Sport 4 sammen med det lave tungdepunktet gir det svært fine svingegenskaper.

    Blir aldri mer fossilbil på meg. Er også ivrig følger av Formel E !
    Hva kjørte du i året med fossilbil?
     

    Quisten

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    31.07.2012
    Innlegg
    929
    Antall liker
    419
    Sted
    Stavanger
    Lykkelig eier på ca 1,5 året av Nissan Leaf Mk1. 0 feil, 0 utgifter, 100% batteritilstand etter 75.000km. (70 kjørt av meg)

    Er latterlig hvor billig dette er å kjøre med, noe jeg gjør MYE, og fullstendig bekymringsfritt.

    Utstyrt med lettmetallfelger i 17" påsatt Michelin Pilot Sport 4 sammen med det lave tungdepunktet gir det svært fine svingegenskaper.

    Blir aldri mer fossilbil på meg. Er også ivrig følger av Formel E !
    Hva kjørte du i året med fossilbil?
    Har vært oppi 45k, men 30k på normalen ca. Gammel bilråner vetdu, det skal mekkes og rattes :)
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Viser også at det er mange med mye penger eller mye gjeld.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Et annet problem at når elbiler med allmen nyttverdi er her, har myndighetene innført avgifter på elbiler.
    Folk flest bor ikke i Finnmark så hva folk i Finnmark velger er strengt tatt helt irrelevant.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Vis vedlegget 511514
    https://www.tek.no/artikler/ny-elbi...e-solgte-biler-i-september-var-elbiler/447620

    Ganske vilt at en bil til godt over en normal årslønn er mest solgt i Norge, men ser jo at det for mange med mye bommer og kilometer kan være fornuftig.
    Økonomien i en Tesla er ca som økonomien i å kjøpe en ny Passat eller lignende. Ikke glem at variable kostnader er svært mye lavere med elbil. Dette kan selvsagt endre seg, men om man bor noenlunde sentralt i Norge er ikke totaløkonomien i caset så ille. Jeg bor i Oslo og sparer en 20-30000 i året i variable kostnader. Hadde jeg kjørt til jobben ville tallet vært betydelig større. For min del er bompenger den største besparelse, deretter drivstoff og så årsavgift. Parkering er uvesentlig for min del. På høstferie nå - når jeg i morgen parkerer hjemme i Oslo vil jeg ha kjørt nesten 100 mil. Drivstoff for en 20-kroning sånn ca betalt av meg selv og spart ca 300 i bompenger. Ikke at der har noe å si for min del, men det spiser opp en god del av innkjøpsprisen på bilen.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.312
    Antall liker
    8.758
    Torget vurderinger
    1
    Et annet problem at når elbiler med allmen nyttverdi er her, har myndighetene innført avgifter på elbiler.
    Folk flest bor ikke i Finnmark så hva folk i Finnmark velger er strengt tatt helt irrelevant.
    Aner ikke hva Finnmark har med saken å gjøre. Har ikke vært i Finnmark siden 1995. Men det er trist at Finnmarkingene må betale fulle bilavgifter for biler som passer deres bruksmønster; det fylket hvor man trenger bil mest....
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Vis vedlegget 511514
    https://www.tek.no/artikler/ny-elbi...e-solgte-biler-i-september-var-elbiler/447620

    Ganske vilt at en bil til godt over en normal årslønn er mest solgt i Norge, men ser jo at det for mange med mye bommer og kilometer kan være fornuftig.
    Økonomien i en Tesla er ca som økonomien i å kjøpe en ny Passat eller lignende. Ikke glem at variable kostnader er svært mye lavere med elbil. Dette kan selvsagt endre seg, men om man bor noenlunde sentralt i Norge er ikke totaløkonomien i caset så ille. Jeg bor i Oslo og sparer en 20-30000 i året i variable kostnader. Hadde jeg kjørt til jobben ville tallet vært betydelig større. For min del er bompenger den største besparelse, deretter drivstoff og så årsavgift. Parkering er uvesentlig for min del. På høstferie nå - når jeg i morgen parkerer hjemme i Oslo vil jeg ha kjørt nesten 100 mil. Drivstoff for en 20-kroning sånn ca betalt av meg selv og spart ca 300 i bompenger. Ikke at der har noe å si for min del, men det spiser opp en god del av innkjøpsprisen på bilen.
    Som nevnt, jeg ser at det for noen kan være en ok løsning, men 8 tusen per mnd er jo ganske mye av en lønning for de fleste med vanlig jobb. Jeg bruker max 250 pr mnd i bom, ingenting i parkering så for meg er det ikke all verden å hente på elbil uansett. Jeg venter enda på el-Prius Plus eller el-S-Max til 4-500 tusen med krok.

    Savner dog BMW i3 hver gang en av dem suser forbi.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Et annet problem at når elbiler med allmen nyttverdi er her, har myndighetene innført avgifter på elbiler.
    Folk flest bor ikke i Finnmark så hva folk i Finnmark velger er strengt tatt helt irrelevant.
    Aner ikke hva Finnmark har med saken å gjøre. Har ikke vært i Finnmark siden 1995. Men det er trist at Finnmarkingene må betale fulle bilavgifter for biler som passer deres bruksmønster; det fylket hvor man trenger bil mest....
    Men å langpendle 42 mil (ukenependling, antar jeg) er såpass sært at det uansett ikke er noe å ta hensyn til i utforming av politikk. Jeg kjører over 20 mil på en dag en liten håndfull dager i året - stort sett Oslo - Trysil og på sommerferie i Norge - noe som er langt nærmere normalen. I morgen skal jeg forresten kjøre 40 mil. Det fikser jeg med et ladestopp på ca 10 minutter på Elverum eller Nebbenes. Om sommeren hadde det gått uten ladestopp siden ca 500 høydemeter nedoverbakke. Skal kjøre Røros-Oslo.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.574
    Antall liker
    10.825
    Sted
    Trondheim
    For meg er det heller ikke økonomi i å kjøpe en Tesla. Ingen parkeringsutgifter, nesten ikke bompenger, og kjøringen min er enten lokal (som går på strøm) eller veldig lange turer, der det med min måte å kjøre på ikke er praktisk med en el-bil. Bensinforbruket mitt på et år er max 450 l (7650 kr med 17 kr/l - jeg fyller alltid når prisen er lav og kan ikke huske når jeg sist fyllte med en pris over 15 kr). Årsavgift ca 3700. Parkering + bompenger: Max 1500 kr. Så la oss si en utgift på ca 15000 pr år. Sparte ca 300 000 på å kjøpe en plug-in hybrid (i forhold til en relativt premium elbil med lang rekkevidde), så da må jeg vel kjøre i 20 år før jeg ville tjent inn det med en el-bil. Det er under forutsetning at elbilen fortsetter å ha gratis parkering, ikke betaler bompenger og ikke brukes på lengre turer der man må betale (noen ganger ganske dyrt) for hurtiglading.
    Når jeg kjører langt kjører jeg minimum 70 mil på en dag, ofte lenger. Da er det greit å ikke måtte ta flere ladestopp.
    I og med at all lokal kjøring foregår i elmodus har jeg relativt god miljøsamvittighet også.
     

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    22.074
    Antall liker
    14.639
    Forsåvidt enig utover at forskjell i nypris normalt manifesterer seg i avhendingspris. Er normalt ikke slik at en bil til 800k og en til 500k nypris selges for det samme etter 5-10 år. Kapitalkostnader går dog motsatt vei, men de er uansett svært lave nå om dagen.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn