Hva et lite mindretall gjør betyr minimalt, de kan gjerne kjøre fossilbil. Hver mann sin lyst for å si det sånn.
Og det er ikke bare Norge som elektrifiseres, Kina er langt fremme, Eu kommer for fullt. Og det kommer mange spin-off effekter av dette. Skulle ikke forundre meg det minste om etterspørselen etter olje i løpet av få år begynner å falle. (Dette er OPEC seriøst bekymret for.)
Her er årsaken til propagandaen om hvor dumt det er å satse på elektrifisering og hvor fantastisk ren en ny diesel er;
https://energiogklima.no/kommentar/...lindustrien-der-elektrifisering-skaper-krise/
Mandag denne uken var symboltung for Tysklands bilindustri, landets viktigste bransje. I Volkswagen-fabrikken i Zwickau, bivånet av forbundskansler Angela Merkel, rullet de første serieproduserte eksemplarene av ID.3 av samlebåndet, VWs første «ekte» elbil-modell. Verdens største bilprodusent har satset milliarder på at ID.3 og flere kommende nye elektriske modeller skal sikre konsernets posisjon også i et lavutslippssamfunn. Volkswagen vil produsere 100000 ID.3-er i Zwickau i 2020.
Leverandørindustri skjelver
Mens VW søker etter nye medarbeidere innen elektrifisering og digitalisering, er det tusener av andre arbeidstakere i bilindustrien som går en utrygg jobb-fremtid i møte. De siste ukene har det strømmet på med varsler fra selskaper i leverandørindustrien om nedbemanning og flytting av produksjon. Fremfor alt rammer det selskaper som lager deler til forbrenningsmotorer. Noen eksempler:
Continental: Skal kutte inntil 7000 arbeidsplasser i Tyskland de kommende årene.
Bosch: Fjerner mer enn 2000 arbeidsplasser i Tyskland innen 2022.
Brose: Kutter 2000 arbeidsplasser de neste tre årene.
ZF Friedrichshafen: Ansatte frykter utflytting av tusener arbeidsplasser. Særlig utsatt: De som jobber med girkasser for forbrenningsmotorer.
Eksperter opererer med ulike prognoser for det samlede antallet jobber som er i fare. Av de 800-900000 arbeidsplassene i den tyske bilindustrien kan i 2030 rundt 234000 være borte, ifølge Center Automotive Research (CAR) ved universitetet i Essen Duisburg. Det gjelder ansatte som arbeider med produksjon og utvikling av teknikk til forbrenningsmotorer. En annen analyse utført for miljøorganisasjonen BUND kommer til at 360000 jobber kan forsvinne.
Samtidig skapes det nye arbeidsplasser i produksjonen av elbiler, men her trengs færre medarbeidere enn i produksjonen og den tilknyttede verdikjeden for biler med forbrenningsmotor. CAR venter 109000 nye arbeidsplasser i produksjon og utvikling av deler til elmotorer.
Klimapolitikken biter
En ting er felles for analysene som presenteres: Elektrifiseringen av biltransport har hoved-«skylden» for omstillingen. Klimapolitikken i EU spiller en vesentlig rolle. Skjerpingen av kravene til utslipp fra nye biler betyr at bilprodusenter med bensin- og dieselbiler i sin flåte må kompensere ved å øke sin andel av elbiler, ellers blir de straffet økonomisk.
Videre er Tyskland nødt til å redusere utslippene fra trafikk for å klare klimamålene i 2030, og nå haster dette alvorlig. Elektrifisering er et av hovedvirkemidlene.