Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • torf

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.06.2003
    Innlegg
    175
    Antall liker
    186
    Kjøpte ny Peuguot ion for 4 år siden på tilbud for under 140k med sommer og vinterhjul.
    Den har nå gått 40000km i Oslo helt problemfritt.
    Kun ladet hjemme og på hytta som ligger innenfor bilens begrensede rekkevidde.
    Det er biløkonomisk den smarteste bilinvestetingen jeg noengang har gjort.
    Ion'en er bil nr 3 i familien.

    Og så er det jævlig gøy å hisse opp fete Audier og BMW-er på ringveien 8)
    De tåler rett og sett ikke å bli forbikjørt.. Litt moro skal man ha :)
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Alskens "Eksperter" kommer tilsynelatende aldri til å bli enige om utslipp fra vugge til grav, da det er nok av disse alskens "eksperter" som kommer til motsatt konklusjon.
    Kronikken til elektroingeniør Martinsen mistet også for min del troverdighet når han skriver "Tunge elbiler sliter vel så mye på veiene, og virvler opp vel så mye helseskadelig svevestøv som fossilbiler." Det er kun piggdekk og tungtrafikk som sliter på veiene. Piggdekk ved å rispe opp veidekket og fysisk 'krafse' i veibanen, og tungtrafikk ved å trykke sammen veibanen pga vekten. Biler på dekk uten pigger sliter null og nada. Uten elbil ville den kjøreturen med piggdekk blitt gjennomført med eksosutslipp i tillegg.
    Problemet her i Norge er, slik jeg ser det, at svært mange åpenbart har kjøpt seg elbil som bil nr 2, et innkjøp av en bil nr 2 som ikke ville blitt gjennomført uten fraværet av avgifter og bomkostnader. Behovet for mange av disse elbilene (bil nr 2) er for mange altså ikke helt reelle og har heller ført til en 'subsidiert' økning av bilparken, i stedet for en glidende overgang som følge av kondemnering av et helt utslitt fossilbil med innkjøp av elbil som familiens fortsatt eneste bil fremover.
    Espen Barth Eide har likevel et godt poeng; ved å avstå inntekt til Staten ved kjøp av elbil jf slik den ville hatt ved innkjøp av fossilbil, har Norge bidratt til fabrikkenes villighet til å utvikle stadig bedre elbiler, og i fremtiden vil det også utvikles nye produksjonsmetoder for batterier med innhold med mye mindre klimaavtrykk.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Men nå kommer det elbiler som har lang nok rekkevidde til fornuftige priser. Elbilen er i ferd med å bli nr. 1 bil. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    AOC har helt rett i det med bil nr 2. Og vedrørende bil nr 1 - med en elbil park på 7% har vi allerede problemer med nok ladestasjoner. Ikke for å være surmaget på elbilene vegne, men det gjenstår mye arbeid før den løser annet enn lokale forurensningsproblemer. Og den løsningen er dyr.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Med rekkevidde på 30-40 mil og priser rundt 350.000 så kan det store flertallet kjøpe seg elbil som eneste bil. Og det er det store flertallet som er interessant.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ja, men betyr det at man fullstendig skal overse the lille mindretallet?
    Forøvrig messes det jo om hvor mye billigere det er å kjøre elbil (og det stemmer jo). Lavere drivstoffkostnad, enklere biler, færre verkstedsbesøk, mindre servicekostnader osv... Hvorfor skal de da fritas for alt mulig av avgifter - de burde jo selge seg selv, selv uten gratis parkering og lov til å kjøre i kollektivfelt?

    Det er på tide å kutte subsidieringen av elbiler. Start med å innføre mva på beløp over en grense som AP nå nevner (hvor grensen skal ligge kan man jo diskutere) og la dem betale i bompasseringer. Man kan ha lav sats i bomringer rundt større byer der man ønsker å redusere lokal forurensning og full sats på riksveiene der bompengene jo skal betale for veiutbyggingen som også elbileierne har glede av. For mange viser det seg jo at man kjører mer etter at man har kjøpt en elbil, så elbileierne har jo dermed større glede av veiutbyggingen som bompengefinansieres enn de som kjører bil med fossil-motor.

    Den norske elbil-satsingen har satt fokus på elbiler og fått bilprodusentene til å se at det faktisk finnes et marked for dem og dermed ført til utvikling av nye modeller. Det er positivt. Imidlertid koster det enormt med penger og en videre utbygging a ladenettverk vil bli føre til enda større kostnader, uten at dette har noe særlig innvirkning på det mange er opptatt av - klimasaken og global oppvarming. Det hjelper på lokal forurensning i større byer og egentlig lite annet.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Hva et lite mindretall gjør betyr minimalt, de kan gjerne kjøre fossilbil. Hver mann sin lyst for å si det sånn.
    Og det er ikke bare Norge som elektrifiseres, Kina er langt fremme, Eu kommer for fullt. Og det kommer mange spin-off effekter av dette. Skulle ikke forundre meg det minste om etterspørselen etter olje i løpet av få år begynner å falle. (Dette er OPEC seriøst bekymret for.)



    Her er årsaken til propagandaen om hvor dumt det er å satse på elektrifisering og hvor fantastisk ren en ny diesel er;

    https://energiogklima.no/kommentar/...lindustrien-der-elektrifisering-skaper-krise/

    Mandag denne uken var symboltung for Tysklands bilindustri, landets viktigste bransje. I Volkswagen-fabrikken i Zwickau, bivånet av forbundskansler Angela Merkel, rullet de første serieproduserte eksemplarene av ID.3 av samlebåndet, VWs første «ekte» elbil-modell. Verdens største bilprodusent har satset milliarder på at ID.3 og flere kommende nye elektriske modeller skal sikre konsernets posisjon også i et lavutslippssamfunn. Volkswagen vil produsere 100000 ID.3-er i Zwickau i 2020.

    Leverandørindustri skjelver
    Mens VW søker etter nye medarbeidere innen elektrifisering og digitalisering, er det tusener av andre arbeidstakere i bilindustrien som går en utrygg jobb-fremtid i møte. De siste ukene har det strømmet på med varsler fra selskaper i leverandørindustrien om nedbemanning og flytting av produksjon. Fremfor alt rammer det selskaper som lager deler til forbrenningsmotorer. Noen eksempler:

    Continental: Skal kutte inntil 7000 arbeidsplasser i Tyskland de kommende årene.
    Bosch: Fjerner mer enn 2000 arbeidsplasser i Tyskland innen 2022.
    Brose: Kutter 2000 arbeidsplasser de neste tre årene.
    ZF Friedrichshafen: Ansatte frykter utflytting av tusener arbeidsplasser. Særlig utsatt: De som jobber med girkasser for forbrenningsmotorer.
    Eksperter opererer med ulike prognoser for det samlede antallet jobber som er i fare. Av de 800-900000 arbeidsplassene i den tyske bilindustrien kan i 2030 rundt 234000 være borte, ifølge Center Automotive Research (CAR) ved universitetet i Essen Duisburg. Det gjelder ansatte som arbeider med produksjon og utvikling av teknikk til forbrenningsmotorer. En annen analyse utført for miljøorganisasjonen BUND kommer til at 360000 jobber kan forsvinne.

    Samtidig skapes det nye arbeidsplasser i produksjonen av elbiler, men her trengs færre medarbeidere enn i produksjonen og den tilknyttede verdikjeden for biler med forbrenningsmotor. CAR venter 109000 nye arbeidsplasser i produksjon og utvikling av deler til elmotorer.

    Klimapolitikken biter
    En ting er felles for analysene som presenteres: Elektrifiseringen av biltransport har hoved-«skylden» for omstillingen. Klimapolitikken i EU spiller en vesentlig rolle. Skjerpingen av kravene til utslipp fra nye biler betyr at bilprodusenter med bensin- og dieselbiler i sin flåte må kompensere ved å øke sin andel av elbiler, ellers blir de straffet økonomisk.

    Videre er Tyskland nødt til å redusere utslippene fra trafikk for å klare klimamålene i 2030, og nå haster dette alvorlig. Elektrifisering er et av hovedvirkemidlene.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg er ikke uenig i det, men jeg synes ikke at de som faktisk har behov for å bruke noe annet enn en elbil skal straffes for det. Som du sier betyr det som et lite mindretall gjør minimalt. Det er problematisk å ha elbil langt nord i Norge, og man kan ikke forvente at infrastrukturen forbedres vesentlig i disse områdene med det første. Så hvorfor skal de straffes med å måtte betale høye avgifter på de bilene de trenger for å delvis finansiere innkjøp og forbruk til de som kjører elbil? Elbilene er jo i tillegg billigere i drift så jeg ser ikke helt hvorfor de skal slippe unna alt av avgifter.
    Jeg er heller ikke uenig i at i mange land betyr utslipp fra biltrafikken mye - Tyskland, England, USA og mange fler, og kraftproduksjon mange steder er svært forurensende (f.eks. i Kina), men nå er det vel først og fremst Norge vi snakker om?

    I Norge dreier elbil seg først og fremst om lokale utslipp, og det er stort sett bare i de større byene dette er noe problem. Når nye veier bygges med bompengefinansiering bør de som har glede av veien betale, også elbilbrukerne. For lokal kjøring i større byer synes jeg godt det kan være forskjell i hva man betaler om man kjører elbil eller en bil med fossilmotor, men jeg synes ikke det er greit at elbiler har gratis bompasseringer og gratis parkering. Det man ønsker er jo å få folk over på kollektivløsninger, og gratis bompasseringer og gratis parkering for elbiler motvirker jo det.
     
    • Liker
    Reaksjoner: AOC

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ja, jeg er ikke uenig i det, men jeg synes ikke at de som faktisk har behov for å bruke noe annet enn en elbil skal straffes for det. Som du sier betyr det som et lite mindretall gjør minimalt. Det er problematisk å ha elbil langt nord i Norge, og man kan ikke forvente at infrastrukturen forbedres vesentlig i disse områdene med det første. Så hvorfor skal de straffes med å måtte betale høye avgifter på de bilene de trenger for å delvis finansiere innkjøp og forbruk til de som kjører elbil? Elbilene er jo i tillegg billigere i drift så jeg ser ikke helt hvorfor de skal slippe unna alt av avgifter.
    Jeg er heller ikke uenig i at i mange land betyr utslipp fra biltrafikken mye - Tyskland, England, USA og mange fler, og kraftproduksjon mange steder er svært forurensende (f.eks. i Kina), men nå er det vel først og fremst Norge vi snakker om?

    I Norge dreier elbil seg først og fremst om lokale utslipp, og det er stort sett bare i de større byene dette er noe problem. Når nye veier bygges med bompengefinansiering bør de som har glede av veien betale, også elbilbrukerne. For lokal kjøring i større byer synes jeg godt det kan være forskjell i hva man betaler om man kjører elbil eller en bil med fossilmotor, men jeg synes ikke det er greit at elbiler har gratis bompasseringer og gratis parkering. Det man ønsker er jo å få folk over på kollektivløsninger, og gratis bompasseringer og gratis parkering for elbiler motvirker jo det.
    Elbilene kommer til å få en årsavgift som dekker inn det staten taper i avgifter på salg av drivstoff. Ca. 10.000 i årsavgift gjør susen. Og momsfritaket ryker snart, nettopp fordi elbilene nærmer seg prisen av fossilbilen. Elbilen fikk fødselshjelp i Norge, og i mange andre land nettopp for å dra det hele i gang. Hvis noen tror at det å kjøre elbil vil så og si være gratis i all tid tar skammelig feil, men jeg håper at jeg sparer noen kroner på serviceutgifter, og bilen er jo svært moderne med en masse praktiske hjelpemidler. Og ikke minst; Lufta her i Moss blir jo bedre når stadig flere kjører elektrisk.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Når folk ikke forstår elementære ting som SOC, temperatur og størrelse på ombordlader bør de helst holde seg hjemme.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    https://www.msn.com/nb-no/motor/nyh...lbil-enn-dieselbil/ar-BBWGyWl?ocid=spartanntp

    Nå har nå engang Staten sørget for at folket får billige el-biler. Da må de også sørge for at Fortum får nok økonomisk støtte til å drive lønnsomt samtidig som folket får billig lading. Helst gratis,
    Ja, har staten generøst sørget for billige elbiler grunnet fravær av avgifter så får den jammen grave enda dypere i lommeboka og subsidiere utbygging av ladestasjoner også. Siden slikt også medfører at fler kan bruke elbilen på langtur og km baller på seg så bør staten betale nye dekk hvert 5. år også, slik at ikke staten er ansvarlig for de som ellers vil kjøre på nedslitte dekk på elbiler. Spylervæske forventer vi også, for vi ville ikke kjørt i snøsørpa med dårlig sikt gjennom vinduet på elbilen siden vi ikke ville kjøpt elbilen uten fravær av avgifter. :-D
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    1.436
    Torget vurderinger
    1
    Ja, jeg er ikke uenig i det, men jeg synes ikke at de som faktisk har behov for å bruke noe annet enn en elbil skal straffes for det. Som du sier betyr det som et lite mindretall gjør minimalt. Det er problematisk å ha elbil langt nord i Norge, og man kan ikke forvente at infrastrukturen forbedres vesentlig i disse områdene med det første. Så hvorfor skal de straffes med å måtte betale høye avgifter på de bilene de trenger for å delvis finansiere innkjøp og forbruk til de som kjører elbil? Elbilene er jo i tillegg billigere i drift så jeg ser ikke helt hvorfor de skal slippe unna alt av avgifter.
    Jeg er heller ikke uenig i at i mange land betyr utslipp fra biltrafikken mye - Tyskland, England, USA og mange fler, og kraftproduksjon mange steder er svært forurensende (f.eks. i Kina), men nå er det vel først og fremst Norge vi snakker om?

    I Norge dreier elbil seg først og fremst om lokale utslipp, og det er stort sett bare i de større byene dette er noe problem. Når nye veier bygges med bompengefinansiering bør de som har glede av veien betale, også elbilbrukerne. For lokal kjøring i større byer synes jeg godt det kan være forskjell i hva man betaler om man kjører elbil eller en bil med fossilmotor, men jeg synes ikke det er greit at elbiler har gratis bompasseringer og gratis parkering. Det man ønsker er jo å få folk over på kollektivløsninger, og gratis bompasseringer og gratis parkering for elbiler motvirker jo det.
    Godt resonnert. :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.143
    Antall liker
    10.813
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Helt enig. Med den skisserte ladehastigheten og det største batteriet er det endelig en elbil som kan passe som bil nr 1 for meg. Nå må bare Europa få på plass infrastrukturen for hurtigladere.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.028
    Antall liker
    10.552
    Fin bil, men gitterverket i fronten er litt jalla. Ladehastigheten som er oppgitt setter en stopper for hjemmelading.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.788
    Antall liker
    9.703
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Fin bil, men gitterverket i fronten er litt jalla. Ladehastigheten som er oppgitt setter en stopper for hjemmelading.
    Det forstår jeg ikke, det finnes da ikke en motsetning i å ha en bil som kan lade hurtig langs veien og lade sakte hjemme?
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.631
    Antall liker
    7.248
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hjemmelading trengs da ikke å gjøres på full pupp - der vil de fleste kunne nøye seg med en 16-30A lader, siden bilen for de aller fleste står i ro i minimum 8 timer i døgnet.

    Johan-Kr
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Lader stort sett med 6A hjemme så slipper jeg å starte med kaldt batteri.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.571
    Antall liker
    10.818
    Sted
    Trondheim
    Fin bil, men gitterverket i fronten er litt jalla. Ladehastigheten som er oppgitt setter en stopper for hjemmelading.
    Det forstår jeg ikke, det finnes da ikke en motsetning i å ha en bil som kan lade hurtig langs veien og lade sakte hjemme?
    Jeg har en ladeboks på en 30A kurs hjemme, nettopp fordi jeg så for meg at jeg skal ha en elbil på et tidspunkt. Nå brukes den til å lade GTEen på 13A (lader til 80% når jeg plugger inn og lader de siste 20% rett før jeg skal reise). Hurtiglading hjemme er unødvendig, det er når man er ute på tur det er viktig.
     
    Sist redigert:
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    Har også 32A enfas, og om jeg kjører full pupp på den så tar det 12-13 timer å lade 400 km rekkevidde. Tror det rekker for de fleste til hjemmebruk. Det er som mange er inne på når man er på tur at hurtigladig er viktig slik at man slipper å måtte vente i timevis på fullt batteri. Når man er hjemme, står jo bilen i ro uansett og samme hvor tom den er så er den full neste morgen om den står natten over. Om man så bare har en 16A kurs som man kjører forsiktig med si 10A så får man ca 120km på same tid, det også rikelig for de fleste til daglig bruk.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.196
    Antall liker
    4.783
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Litt interessant lesning (på tysk, dessverre) om en Tesla i Østerrike som begynte å brenne etter en kollisjon.
    De måtte legge vraket i en spesialcontainer med vann i 3 dager for å forhindre gjenoppblussing.

    Dette skjedde en liten stund siden- frem til i dag har de enda ikke funnet ut hva de skal gjøre med vraket. Ingen som vil ta hånd om denne typen farlig avfall...

    https://tirol.orf.at/stories/3021270/
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.424
    Antall liker
    1.148
    Torget vurderinger
    4
    Man har da norske branner hvor bilen bare har brent ut, ser ikke helt problemet.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.311
    Antall liker
    8.753
    Torget vurderinger
    1
    Ny e-tron. Fra 521 000kr. Fin interiørfarge...
    561 000 med største batteripakke. 477km rekkevidde. Det betyr at du får en godt utstyrt bil for 750 000kr......
     

    Vedlegg

    WayAhead

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.12.2017
    Innlegg
    14.625
    Antall liker
    3.441
    Sted
    Sky No Limit....
    Torget vurderinger
    0
    Litt interessant lesning (på tysk, dessverre) om en Tesla i Østerrike som begynte å brenne etter en kollisjon.
    De måtte legge vraket i en spesialcontainer med vann i 3 dager for å forhindre gjenoppblussing.

    Dette skjedde en liten stund siden- frem til i dag har de enda ikke funnet ut hva de skal gjøre med vraket. Ingen som vil ta hånd om denne typen farlig avfall...

    https://tirol.orf.at/stories/3021270/
    Det vanlige er å spyle med brannslanger for å kjøle ned dritten tilstrekkelig. Bedre enn å legge den i container hvor vannet vil gasse og koke og miste kjøleeffekt.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    24.189
    Antall liker
    18.487
    Torget vurderinger
    2
    Det kan ta litt tid med de Marsplanene. Og gitt hva en vanlig Tesla veier og hva denne skal ha av evne til å trekke en tilhenger, er det nok tid til å gjøre noen kalkyler etter modell av Tsiolkovskys rakettligning om man tror at denne skal til Mars.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Tsiolkovsky_rocket_equation


    Det er en grunn til at Armstrong svarte "More fuel" da han ble spurt hva han skulle ønske han kunne ta med seg til månen.

    Med en ettstegsrakett må 88,4% av den totale startmassen være drivstoff. Resterende 11.6% er for rakettsystemet, tanken, skrog og det lille som er igjen til last.
     
    Sist redigert:
    C

    cruiser

    Gjest
    Ny Tesla Truck...
    Bygget i samme rustfrie stål han bygger de svære nye rakettene sine i.

    Ser for meg at han ba designerne om å lage noe som var lett å lagre ombord i en rakett og bruke på Mars.
    Trenger ikke å være så aerodynamisk der :)


    Vis vedlegget 561048
    Den der er jo så stygg at den nesten er litt kul. Han har hvertfall baller som setter pengene sine på det der.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.028
    Antall liker
    10.552
    Kikket litt på direktesending fra lanseringen i natt. Snakk om keiserens nye klær og gudedyrkelse. Musk kunn e ha presentert hva som helst og fansen hadde vært i ekstase. Fjols.
     
    C

    Cyber

    Gjest
    Kikket litt på direktesending fra lanseringen i natt. Snakk om keiserens nye klær og gudedyrkelse. Musk kunn e ha presentert hva som helst og fansen hadde vært i ekstase. Fjols.
    Lurer på hvem som kjøper slikt? Og det er vel kun i USA og noen få diktatorstater at det er et trekkplaster med skuddsikker bil.
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    20.028
    Antall liker
    10.552
    Kikket litt på direktesending fra lanseringen i natt. Snakk om keiserens nye klær og gudedyrkelse. Musk kunn e ha presentert hva som helst og fansen hadde vært i ekstase. Fjols.
    Lurer på hvem som kjøper slikt? Og det er vel kun i USA og noen få diktatorstater at det er et trekkplaster med skuddsikker bil.
    Skuddsikker og skuddsikker, fru Blom. Den tålte jo ikke at Musk kastet en stålkule på vinduet. "Kastet litt for hardt" Mulig det er skudd fra en ertepistol som er malen for "skuddsikker"
    Det blir også påstått at rustfritt stål ikke lar seg ripe eller bulke. Særlig.
     

    slartibartfast

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.196
    Antall liker
    4.783
    Sted
    Aukra
    Torget vurderinger
    7
    Litt interessant lesning (på tysk, dessverre) om en Tesla i Østerrike som begynte å brenne etter en kollisjon.
    De måtte legge vraket i en spesialcontainer med vann i 3 dager for å forhindre gjenoppblussing.

    Dette skjedde en liten stund siden- frem til i dag har de enda ikke funnet ut hva de skal gjøre med vraket. Ingen som vil ta hånd om denne typen farlig avfall...

    https://tirol.orf.at/stories/3021270/
    Det vanlige er å spyle med brannslanger for å kjøle ned dritten tilstrekkelig. Bedre enn å legge den i container hvor vannet vil gasse og koke og miste kjøleeffekt.
    Det mest interessante er vel at ingen ser seg i stand til og aller vegrer seg til å håndtere vraket sim det ekstrem farlige avfallet som blir igjen etter en sånn brann...
    Ikke engang Tesla hadde en plan om hvordan de skulle håndtere 600kg med ødelagte lithium-ion batterier. Heller ingen av deres samarbeidspartnere hadde godkjenning til slik.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.405
    Antall liker
    1.249
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Kikket litt på direktesending fra lanseringen i natt. Snakk om keiserens nye klær og gudedyrkelse. Musk kunn e ha presentert hva som helst og fansen hadde vært i ekstase. Fjols.
    Det der nesten så jeg tror det har klikka for fyren... Men er vel hevet over tvil at dette er en religion - bare å bevege seg inn på Tesla avdelingen på elbilforum så merker man det - trolig greier å banne i kjerka ;)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn