Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Disqutabel

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.09.2016
    Innlegg
    10.675
    Antall liker
    10.244
    GRATTIS :love:

    Jeg prøvekjørte i4 M50, det er noe av det mest skremmende jeg har vært med på, gassen halvveis i bånn og det er som å få en rakett i baken, i5 M60 er vel ennå verre (les: bedre, raskere enn f.ex Ferrari California) :eek:

    601Hk :eek: :censored:o_O:love:
    Samme opplevelse med i4 M50. Kone 2.0 endte med å kjøpe iDrive40. La meg bare si at skyvet i den bilen rekker i lange baner, vi kommer ikke fra bilsportslekt i vår familie.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.013
    Antall liker
    395
    Sted
    Egersund
    Torget vurderinger
    4
    Elektroniske/elektriske fancy duppeditter er flotte så lenge de virker. Har selv en gammel Skoda med keyless og den virker fremdeles - stort sett. Noen ganger åpner ikke dørene men må åpnes med trykk på nøkkel. Og nøkler krever ofte batteribytte nå, når det var relativt nytt holdt batterier lenge.
    Mekaniske løsninger virker hver gang (Joda, disse kan også bli defekt men det skal mye til)
    Så trenger vi egentlig elektroniske dørlåser/softclose/el. bakluker/etc.?
    Dette fordyrer bilen, gjør den tyngre og ikke minst, det er kostbart å fikse når det ikke virker. Har vi blitt så late at vi ikke orker å lukke opp/igjen dører og luker selv nå?
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    En gang satt jeg på Geilo Cirkle K hurtigladestasjon og forundret meg over hvor mange tommeltotter folk har, for det må være fler enn 10 - så forundrer meg ikke at folk har problem med en hendel :rolleyes:
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.124
    Antall liker
    17.124
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    En nabo måtte bytte hjerne på Volvo XC90. 70k kr. Ren mekanisk bil finnes ikke, og har ikke gjort det siden attenpilogbue
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    En nabo måtte bytte hjerne på Volvo XC90. 70k kr. Ren mekanisk bil finnes ikke, og har ikke gjort det siden attenpilogbue
    Det er sant. Men eg hugsar at eg for tjue år var eg imponert over kor godt elektronikken i bilar faktisk fungerte, då samanlikna med tidas datamaskiner. At bilar såg ut til å bryta saman i langt mindre grad enn det datamaskinene gjorde.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.591
    Antall liker
    35.519
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Under min tid i bilbransjen gikk det rykter om et forsøk fra Microsoft på å selge seg inn som «operativsystem for bil» hos de tre store. Et sted ble de visstnok kastet ut med kommentaren «You do not understand. This has to work. Every time.»
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    M60 er absolutt en lekker bil, men ID.7 er jo også fin å hvile øynene på når en først bruker mye tid på å vente på at andre skal lade ferdig samt venter på at sitt eget vidunder skal lade ferdig en helt vanlig fre/lør kveld i november..

    1700479076279.png
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    898
    Torget vurderinger
    1
    M60 er absolutt en lekker bil, men ID.7 er jo også fin å hvile øynene på når en først bruker en bruker mye tid på å vente på at andre skal lade ferdig samt venter på at sitt eget vidunder skal lade ferdig en helt vanlig fre/lør kveld i november..

    Vis vedlegget 971419
    Såg ein slik ein i dag, slapp definitivt å vaska augo med såpe etterpå :)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Ja, ID.7 er fin, men jeg vil ha minst mullig med Møller å gjøre. Min erfaring med BMW-leverandørene (Strandveien Auto og Sulland) i Trondheim har vært minst en divisjon over.

    Jeg må si at når det gjelder bildesign ligger Europa flere hestelengder foran andre steder.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Ja, bedre ryggesensor har de også. :)
     

    Fenalaar

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.05.2002
    Innlegg
    8.520
    Antall liker
    6.937
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    3
    Hvilke alternativer finnes om man skal erstatte en Audi Q7 hybrid med en ren elbil, og ikke miste aplass?

    Audi e-tron kan være aktuelt, men den er vesentlig mindre. BYD Tang er kanskje eneste jeg har funnet så langt, men hvordan er det med navigasjon der nå?

    Den andre, Rolls Royce wannabe kineseren er ikke aktuell tror jeg. Tesla er fullstendig uaktuelt.

    Det er bare snakk om et par år så flytter vel eldstemann ut, og plassbehovet endrer seg. Men Q7’en er utenfor garantiperioden nå, og akkurat det stresser meg litt.
    Jeg har en Tang. Navigasjonen fungerer greit.

    Jeg var en tur i Harstad i sommer og lette etter en butikk, og da tok ten til og med hensyn til (mesteparten av) byggeprosjektene rundt om. Det var en omkjøring den ikke fikk med seg.

    Nå er det ganske greit, i og med at bilen har infotainmentsystem basert på Android, så du kan trøkke inn andre apper enn det den kommer med. Det krever litt mer arbeid enn en app store, men er mulig.

    Johan-Kr
     

    alipax

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.03.2003
    Innlegg
    1.245
    Antall liker
    288
    Sted
    Herja
    Torget vurderinger
    2
    En nabo måtte bytte hjerne på Volvo XC90. 70k kr. Ren mekanisk bil finnes ikke, og har ikke gjort det siden attenpilogbue
    Jeg mener det må være noe manglende kvalitetskontroll med nyere elektronikk. Min eldre Volvo S70 er det aldri noe tull med hverken hjerner eller annen elektronikk. Dermed beholder jeg min fossilbil til krampa tar MEG!!
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.480
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Endor
    Jeg mener det må være noe manglende kvalitetskontroll med nyere elektronikk. Min eldre Volvo S70 er det aldri noe tull med hverken hjerner eller annen elektronikk. Dermed beholder jeg min fossilbil til krampa tar MEG!!
    Har ikke dette med time-to-market å gjøre?, det ser ut som om alle bilprodusentene kappes om å implementere nye fantastiske funksjoner slik som at speilet på en BMW 5 serie kan ta selfie av dere som kjører..... fantastisk, hvordan har jeg greid meg uten det :ROFLMAO:
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.591
    Antall liker
    35.519
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg mener det må være noe manglende kvalitetskontroll med nyere elektronikk. Min eldre Volvo S70 er det aldri noe tull med hverken hjerner eller annen elektronikk. Dermed beholder jeg min fossilbil til krampa tar MEG!!
    Jeg var tilfeldigvis på Volvo på slutten av utviklingsprosessen for S90, den dagen det gikk opp for den forretningsansvalige for plattformen at det var ett år til lanseringsdato og to år gjenstående software-utvikling. Den dagen lærte jeg mange nye svenske ord.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Har ikke dette med time-to-market å gjøre?, det ser ut som om alle bilprodusentene kappes om å implementere nye fantastiske funksjoner slik som at speilet på en BMW 5 serie kan ta selfie av dere som kjører..... fantastisk, hvordan har jeg greid meg uten det :ROFLMAO:
    Hvis det kan styres utenfra og bilen blir stjålet er jo faktisk det ikke så dumt...
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.480
    Antall liker
    2.320
    Sted
    Endor
    Hvis det kan styres utenfra og bilen blir stjålet er jo faktisk det ikke så dumt...
    Det har jeg ikke tenkt på, faktisk veldig bra poeng!
    (Jeg er ikke ute etter BMW, jeg har selv en BMW 7 serie, rimelig stor mulighet for at min neste bil blir BMW ....)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Under min tid i bilbransjen gikk det rykter om et forsøk fra Microsoft på å selge seg inn som «operativsystem for bil» hos de tre store. Et sted ble de visstnok kastet ut med kommentaren «You do not understand. This has to work. Every time.»
    Denne gikk også som en farsott på 90 tallet:

    At a computer expo (COMDEX), Bill Gates reportedly compared the computer industry with the auto industry and stated: “If GM had kept up with the technology like the computer industry has, we would all be driving $25.00 cars that got 1,000 miles to the gallon.

    General Motors issued a caustic press release in response to Bill Gates’ comparison of advances in computing to the automotive industry.

    If GM had developed technology like Microsoft, we would all be driving cars with the following characteristics:

    1. For no reason at all, your car would crash twice a day.
    2. Every time they repainted the lines on the road, you would have to buy a new car.
    3. Occasionally, executing a manoeuver such as a left-turn would cause your car to shut down and refuse to restart, and you would have to reinstall the engine.
    4. When your car died on the freeway for no reason, you would just accept this, restart and drive on.
    5. Only one person at a time could use the car, unless you bought ‘Car95’ or ‘CarNT’, and then added more seats.
    6. Apple would make a car powered by the sun, reliable, five times as fast, and twice as easy to drive, but would run on only five per cent of the roads.
    7. Oil, water temperature and alternator warning lights would be replaced by a single ‘general car default’ warning light.
    8. New seats would force every-one to have the same size butt.
    9. The airbag would say ‘Are you sure?’ before going off.
    10. Occasionally, for no reason, your car would lock you out and refuse to let you in until you simultaneously lifted the door handle, turned the key, and grabbed the radio antenna.
    11. GM would require all car buyers to also purchase a deluxe set of road maps from Rand-McNally (a subsidiary of GM), even though they neither need nor want them. Trying to delete this option would immediately cause the car’s performance to diminish by 50 per cent or more. Moreover, GM would become a target for investigation by the Justice Department.
    12. Every time GM introduced a new model, car buyers would have to learn how to drive all over again because none of the controls would operate in the same manner as the old car.
    13. You would press the ‘start’ button to shut off the engine.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Med BMW-appen på telefonen vet man jo hvor bilen er til enhver tid. Hvis man i tillegg kan ta bilde av den som kjører den (og det kan man sikkert styre fra appen) burde det være rimelig greit både å finne igjen bilen og få bilde av tyven. Men tyven ville sikkert ha knust speilet i utgangspunktet så da er man jo like langt.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Naboen hadde sin første langtur fra Akershus til hytta i Lennartsfors i helgen med det relativt nye elbil-gliset og hjem igjen.
    Det gikk greit det, men det gjelder å være forberedt på nye opplevelser etter et langt liv med bensin og diesel.
    Å komme frem til Lennartsfors i kulda gikk jo fint, men lading på Mer hurtiglading på vei hjem på Töcksfors gikk ikke så bra, ettersom det ikke gikk å laste ned Mer-appen i Sverige pga for gammel tlf, 3 år gammel Samsung. Samme har jeg opplevd i Swe. Heldigvis var det mange teslaladere i nærheten, men de virket ikke på en Kia Niro EV. Heldigvis ringte han dama som heldigvis hadde svenske-Mer-app, og fikk heldigvis henne til å starte hurtigladeren, som heldigvis ga bilen hele 23 kW effekt. Heldigvis er han verdens mest sindige mann, og heldigvis er det samboeren sin elbil, sa han.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.046
    Antall liker
    8.294
    Torget vurderinger
    1
    Ja, ID.7 er fin, men jeg vil ha minst mullig med Møller å gjøre. Min erfaring med BMW-leverandørene (Strandveien Auto og Sulland) i Trondheim har vært minst en divisjon over.

    Jeg må si at når det gjelder bildesign ligger Europa flere hestelengder foran andre steder.

    Sulland selger Audi, Volkswagen og Skoda også. Det var der jeg kjøpte min....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Ja, det er Møller jeg har problemer med, ikke VAG i utgangspunktet, selv om jeg har litt ymse erfaringer med VAGbiler. Audi A4, Golf GTE og Passat GTE. På Golfen gikk det ikke lenge før det ikke var mulig å åpne ladeluka (min datters Skoda Enyiaq fikk det problemet forrige uke - den er vel 1 år gammel). Og både på Golfen og Passaten måtte jeg skifte bremseskiver hvert år. På alle 3 bilene var det knirking i forstillingen før bilene var 2 år gamle.
     

    leifen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.05.2006
    Innlegg
    2.344
    Antall liker
    1.844
    Med BMW-appen på telefonen vet man jo hvor bilen er til enhver tid. Hvis man i tillegg kan ta bilde av den som kjører den (og det kan man sikkert styre fra appen) burde det være rimelig greit både å finne igjen bilen og få bilde av tyven. Men tyven ville sikkert ha knust speilet i utgangspunktet så da er man jo like langt.
    Uansett hva du kommer med der, så er saken henlagt pga bevisets stilling.
     

    Barbaresco

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    2.937
    Antall liker
    596
    Hvis man ikke kan tenke seg å kjøpe bil fra et diktatur eller despoti begrenser utvalget seg noe ...
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Hvis man ikke kan tenke seg å kjøpe bil fra et diktatur eller despoti begrenser utvalget seg noe ...
    Og så er det tolkinga av preposisjonen «fra».

    Er det «merket» (eng marque), eigarskapen, designkontoret, fabrikken eller underleverandørane?

    Eller, spørsmålet om kvifor: Handlar det om kvalitet på produktet, uro for kven som sopar inn profitt eller meir abstrakte ønske om å ta vare på europeisk produksjon og/eller sikkerheit?

    Misforstå meg rett: Eg deler avsmaken for kinesiske bilar, og for den del for den kinesiske staten/industrien (med eit eklatant fråvær av arbeidarrettar, demokrati og bærekraft) men det å skulle gjera godt begrunna etiske val som forbrukar er nærast eit lite forskingsprosjekt, der utbyttet i all hovudsak består av å kunne grunngje/etter-rasjonalisera eigne tradeoffs best mogleg.
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Jeg leste en plakat ved siden av en hyundai-elbil på utstilling i usa.
    Origin:
    South Korea: 95%
    Japan 5%

    Skulle bli 0% Kina det.
     

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    898
    Torget vurderinger
    1
    Og både på Golfen og Passaten måtte jeg skifte bremseskiver hvert år. På alle 3 bilene var det knirking i forstillingen før bilene var 2 år gamle.
    Korleis i all verda gjekk dette til? Har originale bremser på Golfen min etter snart 5 år og 171000 km. Lite køyring og rust reknar eg med?
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.749
    Antall liker
    9.400
    Sted
    Trondheim
    Korleis i all verda gjekk dette til? Har originale bremser på Golfen min etter snart 5 år og 171000 km. Lite køyring og rust reknar eg med?
    Relativt lite kjøring, men med aktiv bruk av bremsene. Kjørte i Drive. Rust ja. Det var et vanlig tema på sosiale medier omkring de bilene.
    Min BMW 330e brukes mindre enn de to, men etter 4 år er det ikke antydning til rust på skivene. Og ikke antydning til knirking noe sted. Bilen fremstår som ny etter 4 år. Den havner nå i Praha hos min sønn. Der nyter den godt av elbilfordeler - ingen motorveiavgift og gratis parkering.
     
    Sist redigert:

    palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.527
    Antall liker
    898
    Torget vurderinger
    1
    Relativt lite kjøring, men med aktiv bruk av bremsene. Kjørte i Drive. Rust ja.
    Min BMW 330e brukes mindre enn de to, men etter 4 år er det ikke antydning til rust på skivene.
    God kvalitet på stålet hjelper, ja :)
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.554
    Antall liker
    9.722
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Relativt lite kjøring, men med aktiv bruk av bremsene. Kjørte i Drive. Rust ja. Det var et vanlig tema på sosiale medier omkring de bilene.
    Min BMW 330e brukes mindre enn de to, men etter 4 år er det ikke antydning til rust på skivene. Og ikke antydning til knirking noe sted. Bilen fremstår som ny etter 4 år. Den havner nå i Praha hos min sønn. Der nyter den godt av elbilfordeler - ingen motorveiavgift og gratis parkering.
    Ikke på min e-klasse etter 6 år og 130.000 km heller til tross for saltingen på Vestlandet. Har skiftet klosser to ganger foran og en gang bak, samt et kuleledd i forstillingen (har en mistanke om at det andre nok bør skiftes i løpet av 2024 også). Det er det eneste av slitedeler som er gått ut over normal og foreskrevet service. En NOx sensor røk i garantitiden. Det er alt. Og ikke en ulyd i bilen, og forbruk som ny.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.628
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Ja det er mye salting på veiene nå. Bilene er så skitne med salt blandet med sand. Alle bremsedelene er veldig utsatt nå. Opp Gråura til Oppdal er ille. Det blir som en suppe. Tar alltid vask/underspyling etter en tur.
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.087
    Antall liker
    2.544
    Burde være soleklart at alle som vil skal få organisere seg. Kritikken mot dette skjemaet derimot skjønner jeg ikke. Det er jo ganske vanlig å bli vurdert av arbeidsgiver i veldig mange bedrifter, syns også disse punktene man blir vurdert på hos Tesla var helt kurante.
     

    gwh

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.04.2006
    Innlegg
    843
    Antall liker
    628
    Sted
    Oslo
    Hvilke av de punktene på skjemaet kan man sette tall på og gi rettferdig måling og tilbakemelding på?
    For meg ser det mest ut som drit og svada spørsmål
     

    morbid

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.08.2018
    Innlegg
    4.087
    Antall liker
    2.544
    Rettferdig er jo aldri livet, men en hvilken som helst leder vil jo ha en klar formening om alle disse punktene, selvsagt subjektiv, men slik vil det jo alltid være.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn