Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    altså hvis det elektriske anlegget feks er 5år gammelt så er det fritt frem, men hvis det er fra i fjor så er det ulovlig?
    Det har ingenting med alder på anlegget å gjøre. Frem til 1 juli 2022 var det tillatt å montere vanlig stikk med maks 10A kurs sikret over jordfeilbryter type b og bruke denne til lading av el-bil.
    Disse er fortsatt lov å bruke, men nyinstallasjon etter denne dato var ikke tillatt.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Det har ingenting med alder på anlegget å gjøre. Frem til 1 juli 2022 var det tillatt å montere vanlig stikk med maks 10A kurs sikret over jordfeilbryter type b og bruke denne til lading av el-bil.
    Disse er fortsatt lov å bruke, men nyinstallasjon etter denne dato var ikke tillatt.
    ok så juli 2022 eller eldre.
    Men 10amp, så jeg som har 16amp kurser ut i garasjen kan ikke bruke stikk for å lade?
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^Ikke iht regelverket nei. Du må evt montere ladeboks.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Akkurat som man gjør med frosne el-busser... ;)

    Nåh - hva med Webasto? Kanskje smule oppvarmet garasje? Fryse? Næh...!
    Inn/ut av oppvarmet garasje = bil ruster mer.
    Kald garasje og Webasto = ikke så lurt
    Varm med Webasto tar 20 min, bør likevel gå 30 min for ellers = nedsoting og malfunktion + må kjøre like lenge som Webasto sto på ellers går batteriet i minus og en dag stopper hele greia.
    Litt lettere med bensinvarmer som ikke soter sånn, men de knekker batterier de også.
    Har hatt Eberspecher så jeg er ikke helt uerfaren med slikt.
    Forvarming av e-bilene mine har aldri krevd vedlikehold.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    hmm, du må kanskje se den på youtube
    kort fortalt: bilen stopper, røykutvikling, ingenting funker, dører, vinduer etc. Sjåfør må sparke ut ruta for å komme seg ut av bilen før den overtennes
    Dette får meg til å tenke at tesla ikke bruker mekanisk åpning av dører, men at innvendig dørhåndtak inneholder en mikroswitch som forteller dørlåsen at den skal åpne, ergo ingen strøm ingen åpning av dør.
    Det er skremmende og alle som har en slik bil burde som minimum ha en nødhammer lett tilgjengelig
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    hmm, du må kanskje se den på youtube
    kort fortalt: bilen stopper, røykutvikling, ingenting funker, dører, vinduer etc. Sjåfør må sparke ut ruta for å komme seg ut av bilen før den overtennes
    Dette får meg til å tenke at tesla ikke bruker mekanisk åpning av dører, men at innvendig dørhåndtak inneholder en mikroswitch som forteller dørlåsen at den skal åpne, ergo ingen strøm ingen åpning av dør.
    Det er skremmende og alle som har en slik bil burde som minimum ha en nødhammer lett tilgjengelig
    Sjekk ut det med å åpne tesladør en gang til....

    Hint: det er to måter å åpne en tesladør innenfra.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    hmm, du må kanskje se den på youtube
    kort fortalt: bilen stopper, røykutvikling, ingenting funker, dører, vinduer etc. Sjåfør må sparke ut ruta for å komme seg ut av bilen før den overtennes
    Dette får meg til å tenke at tesla ikke bruker mekanisk åpning av dører, men at innvendig dørhåndtak inneholder en mikroswitch som forteller dørlåsen at den skal åpne, ergo ingen strøm ingen åpning av dør.
    Det er skremmende og alle som har en slik bil burde som minimum ha en nødhammer lett tilgjengelig
    Det finnes en nødhendel men med så mye på Tesla har de sine egne løsninger. Har sittet i en m3 og fumlet lenge før jeg kom meg ut ved å trykke på en knapp var det vel, veiledet av eier. Ifm brann vet jeg ikke om jeg hadde funnet nødhendel i tide...men det er vist godkjent..
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har aldri sitti i en tesla en gang..
    Men snodig at sjåfør ender opp med å sparke ut vinduet for å komme seg ut dersom det finnes nødhendel
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    453
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Mulig jeg er litt treg her?
    Men hvorfor trenger en bil nødhendel for åpning av dører innvendig?
    Softclose og åpning via fjernkontroll har eksistert i noen (ti) år allerede sammen med indre håndtak fysisk tilkoblet låskassen!

    I en nødsituasjon vil man instinktivt gripe etter håndtaket man alltid bruker!

    Edit:
    Dørhåndtak "skjult" i design av dørpaneler har strengt tatt eksistert siden 50tallet.
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Er ikke noe gjemt nød dørhender. Den ser ut som en vanlig dørhendel og er plassert der du forventer at en dørhendel er. Den er helt mekanisk. I de daglige skal en heller bruke en knapp som er tydelig merket, den åpner døren elektronisk. Litt av formålet er å senke glasset siden den er rammeløs. Hvis dette høres heftig ut, velger mann en annen bil. Verre er det ikke.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Der bør være en nødutløser innvendig så en kommer seg ut av den jævla bilen ved en nødsituasjon. Fellesgarasjer med el-port har ingen inngangsdør, skal ha en nødløser når strømmen er borte ved brann. Var nyttig ved brann her hjemme for noen år siden. strørmboksen er selvsagt på utsiden.
    De som skal '' type godkjenne'' må se til at alt er sikkert. Tror ikke denne berømmelig HMS'n er så godt ivaretatt:)
     

    Sevald

    Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Innlegg
    7.093
    Antall liker
    16.991
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Der bør være en nødutløser innvendig så en kommer seg ut av den jævla bilen ved en nødsituasjon. Fellesgarasjer med el-port og ingen inngangsdør, skal ha en nødløser når strømmen er borte ved brann. Var nyttig ved brann her hjemme for noen år siden. strørmboksen er selvsagt på utsiden.
    Men hallo, det er jo nødåpner lettplasser…
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Så må man også ha muligheten for å komme seg inn med en nøkkel når det er strømløst i en bil også!
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.523
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Tilsvarende på Model S.
    For å åpne frunken utenfra uten strøm:

    De har til og med gjort håndtakene for nødåpning av bagasjerom innenfra både foran og bak selvlysende. Så om man har greid å komme i den besynderlige situasjon at man selv er innestengt i frunken på en Model S med eller uten strøm ser man etter det selvlysende håndtaket og drar i det.

    Om det er et problem der er det ihverfall ikke at man ikke har tenkt på sikkerhet, kanskje heller hvilken syk fantasi vedkommende som klekket ut scenariene hadde.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Er ikke noe gjemt nød dørhender. Den ser ut som en vanlig dørhendel og er plassert der du forventer at en dørhendel er. Den er helt mekanisk. I de daglige skal en heller bruke en knapp som er tydelig merket, den åpner døren elektronisk. Litt av formålet er å senke glasset siden den er rammeløs. Hvis dette høres heftig ut, velger mann en annen bil. Verre er det ikke.
    Nødåpneren ser ut som et deksel foran knappene - IKKE en normal døråpner ! Hadde aldri funnet den om jeg ikke visste hvor den var...
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg har hatt flere biler med rammeløse vinduer og der fungerte senk av vindu sammen med normalt dørhåndtak. At det er en idiotisk funksjon på vinteren er en annen ting, rammeløse vinduer er svært upraktisk i vinternorge
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Måtte hjelpe naboen med en xpeng nå. Den har 4wd men klarer ikke å drive alle 4 hjulene samtidig. I tillegg virket det som forhjul koblet seg ut når man hadde sving på rattet.
    Usikker men denne bilen har vel 4 motorer og da burde det vel være en knapp for permanent 4hjulstrekk og da effektivt sperre på frem og bak aksling.
    Lurer på hvorfor ikke det er mulig?
     

    budda

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    441
    Antall liker
    173
    Sted
    Mandal
    Torget vurderinger
    8
    Inn/ut av oppvarmet garasje = bil ruster mer.
    Kald garasje og Webasto = ikke så lurt
    Varm med Webasto tar 20 min, bør likevel gå 30 min for ellers = nedsoting og malfunktion + må kjøre like lenge som Webasto sto på ellers går batteriet i minus og en dag stopper hele greia.
    Litt lettere med bensinvarmer som ikke soter sånn, men de knekker batterier de også.
    Har hatt Eberspecher så jeg er ikke helt uerfaren med slikt.
    Forvarming av e-bilene mine har aldri krevd vedlikehold.
    Hvorfor ikke lurt med kald garasje og Webasto ?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Måtte hjelpe naboen med en xpeng nå. Den har 4wd men klarer ikke å drive alle 4 hjulene samtidig. I tillegg virket det som forhjul koblet seg ut når man hadde sving på rattet.
    Usikker men denne bilen har vel 4 motorer og da burde det vel være en knapp for permanent 4hjulstrekk og da effektivt sperre på frem og bak aksling.
    Lurer på hvorfor ikke det er mulig?
    Tviler sterkt på at den har 4 motorer, heller en bak og en foran.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^^^ Sånn?

    IMG_0204.png

    For de som evt sitter bak er det ikke like intuitivt:

    IMG_0203.png

    IMG_0202.png
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Men, noen ganger kan det jo være litt moro med godt skjulte løsninger.
    Den gang jeg hadde en 56 Chevy var det fortsatt igjen noen betjente bensinstasjoner. Da var det jo litt humor i å sveive ned ruta og be om påfyll :cool:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Du har nok rett
    Xpeng P7 4WD High Performance - Performance Specs
    Håpløst opplegg isåfall, 2 motorer og åpen diff både foran og bak da.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.270
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Måtte hjelpe naboen med en xpeng nå. Den har 4wd men klarer ikke å drive alle 4 hjulene samtidig. I tillegg virket det som forhjul koblet seg ut når man hadde sving på rattet.
    Usikker men denne bilen har vel 4 motorer og da burde det vel være en knapp for permanent 4hjulstrekk og da effektivt sperre på frem og bak aksling.
    Lurer på hvorfor ikke det er mulig?
    2 motorer men det er mye jukse 4 hjuls drift ute å går...
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.130
    Antall liker
    9.442
    Men, noen ganger kan det jo være litt moro med godt skjulte løsninger.
    Den gang jeg hadde en 56 Chevy var det fortsatt igjen noen betjente bensinstasjoner. Da var det jo litt humor i å sveive ned ruta og be om påfyll :cool:
    Den hadde bensinlokket på samme sted som Peugeot 403?
     

    HalvorV

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    09.06.2003
    Innlegg
    164
    Antall liker
    81
    Torget vurderinger
    1
    Ting koster det de koster... vil si en Lightning er MYE (kg) bil for pengene, hva koster en F-150 med Diesel eller Bensin?
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.715
    Antall liker
    5.908
    Ting koster det de koster... vil si en Lightning er MYE (kg) bil for pengene, hva koster en F-150 med Diesel eller Bensin?
    Litt langt i fra prisen som var estimert 2021:

    Ford har også et prisestimat klart. Startprisen skal tilsvare den på dagens F-150, det vil si fra rett i underkant av 40.000 dollar, eller rundt 330.000 kroner.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.719
    Antall liker
    1.948
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Ford F-150 Lightning startpris: 1.183.000 kroner
    Skulle gjerne hatt en sånn jeg, men til den prisen? nope.
    Ja det viser jo at folk er seg selv nærmest og at penger betyr mer enn miljø.
    Får man en sånn til 4-500k i Norge vil jeg vurdere den opp i mot en dodge ram srt 10, tror nok uansett at jeg velger srt 10 pga svær v10 motor og forhåpentligvis mindre issues i det lange løp.
    Men nybil garanti frister jo litt det også
    Problemet med denne ford pickup er vel gjerne at den er så tung at man ikke kan bruke klasse b førerkort og den får vel gjerne fartssperre
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn