Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Dei har veldig små fingrar, så dei eignar seg godt til å knyta sånne teppe også.
    Men så var det jo dette med at små barn ikke akkurat er kjent for å forstå viktigheten av kvalitet da.
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.128
    Jeg har i 2-3 år vært overbevist at min neste og siste bil blir en el-bil, men jeg er frafallen. Kjøper heller en dyr brukt diesel , høy SUV, igjen.
    For mye data, apps, skjerm, teknikk og elektronikk for old man. Ingen interesse for denslags her.
    Da må det etter hvert bli temmelig gamle purker på deg..
     
    • Liker
    Reaksjoner: ePi

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.860
    Antall liker
    16.145
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    De som ikke vil ha seg el-bil burde kjøpt seg en nyere Landcruiser. De er bygget for de eksteme utfordringene som HFS pensjonistene utsetter bilene sine for. De fungerer fint både på Nordpolen og i Sahara. Og ikke minst så burde de holde lenger enn eierene ;)
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Folk er kreative. Gratis lading fra sola (dersom Vedum ikke innfører grunnskatt på solenergi som naturressurs, eller Skatteetaten krever fordelsbeskatning fra solcellepaneler slik de har planer om for privatboliger, kreativiteten er stor her også) og 3 mil på 5 timer under optimale forhold.
    Spørs om ikke øket luftmotstand spiser opp vinninga, og de færreste gidder vel å montere/demontere rakleverket hver gang de skal kjøre fortere enn 60 km/t.

    Solcellepanel på taket skal gi elbilene bedre rekkevidde (tv2.no)
     

    Todani

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.05.2009
    Innlegg
    1.162
    Antall liker
    2.128
    Folk er kreative. Gratis lading fra sola (dersom Vedum ikke innfører grunnskatt på solenergi som naturressurs, eller Skatteetaten krever fordelsbeskatning fra solcellepaneler slik de har planer om for privatboliger, kreativiteten er stor her også) og 3 mil på 5 timer under optimale forhold.
    Spørs om ikke øket luftmotstand spiser opp vinninga, og ide færreste gidder vel å montere/demontere rakleverket hver gang de skal kjøre fortere enn 60 km/t.

    Solcellepanel på taket skal gi elbilene bedre rekkevidde (tv2.no)
    Da blir det vel ekstra stor luftmotstand - for når kjerringa får høre at det har blitt montert solseng på taket, insisterer hun på å ligge på den!
    Hilsen en som er fornøyd eier av EL-bil og bensindrevet bil, men som mest går og sykler.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    668
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    Var en tur på Bryne i dag for å handle materiell til oppussingen. Jaggu sto det ikke en Ford Mondeo med trøbbel ved kjøpesenteret, far og voksen datter som klør seg i huet. Like etter i køen til McDonalds drive through er det en bergunderrød Toyota som putrer, fiser, slurer og rister. Kjenner et guffs av uhyggelige minner fra den gang jeg hadde ICE bil. Stadig noe drit og pengesluk
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    En real glad-sak om Tesla under her. Vel verd å lese, hele saken. Glad-delen er at Tesla ikke stevner kunden for retten, men som sedvanlig ikke ønsker å kommentere saken.



    Var en tur på Bryne i dag for å handle materiell til oppussingen. Jaggu sto det ikke en Ford Mondeo med trøbbel ved kjøpesenteret, far og voksen datter som klør seg i huet. Like etter i køen til McDonalds drive through er det en bergunderrød Toyota som putrer, fiser, slurer og rister. Kjenner et guffs av uhyggelige minner fra den gang jeg hadde ICE bil. Stadig noe drit og pengesluk
    De høres ikke helt nye ut de bilene der, og Mondeo er vel fort 20+ år gammel? Hvordan tror du e-bilen din ter seg som 20+-åring, og hvordan tror du den har oppført seg underveis? Gratis, svært dyre reparasjoner etter garantiutløp?
    (Aaaaaaaaa... -du skal vel heller ikke ha den i 20+ år du heller(?) I tilfelle smart å kvitte seg med en e-bil mens den fortsatt virker som den skal.)
     
    Sist redigert:

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.483
    En real glad-sak om Tesla under her. Vel verd å lese, hele saken. Glad-delen er at Tesla ikke stevner kunden for retten, men som sedvanlig ikke ønsker å kommentere saken.

    Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner den artikkelen. Den begynner med defekt batteri i nøkkelen og ender opp med defekt hovedbatteri?
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Jeg må innrømme at jeg ikke helt skjønner den artikkelen. Den begynner med defekt batteri i nøkkelen og ender opp med defekt hovedbatteri?
    Ja, jeg trodde også først at det var nøkkelen som var hinsides kostbar.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Ja, jeg trodde også først at det var nøkkelen som var hinsides kostbar.
    Underleg presentasjon i saka, definitivt.

    Men det er jo interessant om årsaka til batterisvikt er såpass mekanisk som det vert framstilt her.

    Minner meg om ein Opel Vectra eg hadde der dreneringa av regnvatn tetta seg til og forårsaka ein katalog av interessante følgjefeil.
     

    Ingeniøren

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Innlegg
    4.277
    Antall liker
    1.175
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Greia er vel at han fikk et bytte batteri på garanti. Det er er brukt batteri som er reparert Det kan være mye eldre enn det du byttet inn, billigere en nytt men.... Det er vel bare Tesla som setter i brukte batterier. Det brukte har begrenset garanti.
    Nå er det vel og slik at det er en årsak til at en godt brukt Tesla er mange hundre tusener billigere enn en ny.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.594
    Antall liker
    35.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Minner meg om ein Opel Vectra eg hadde der dreneringa av regnvatn tetta seg til og forårsaka ein katalog av interessante følgjefeil.
    Mazda MX-5 har dette som notorisk feilmodus. Dreneringskanalene fra kalesjebrønnen tetner nedenfra av skitt som slenges opp fra veien og evt biologi som trives i det. Om bilen står utendørs i regnvær vil det etterhvert bli akvarium i den. Først vil man høre skvulpelyder under setet når man kjører, deretter se våte gulvmatter og overvann i kupeen. Det blir ikke bedre av at rustbeskyttelsen innvendig på bakskjermene av uforklarlige grunner stopper et stykke over det punktet. Det er ikke uvanlig å se MX-5‘er med rustbobler fra karosseriskjøten under døren og bakover mot hjulbuen. Typefeil.

    Jeg har en antennepisk, formodentlig fra en gammel Citroën, liggende i garasjen som jeg bruker til å stake opp de kanalene med innimellom. Passe lang, tynn og bøyelig, med en passe stor dupp i enden.
     
    Sist redigert:

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    668
    Antall liker
    694
    Sted
    Rogaland
    De høres ikke helt nye ut de bilene der, og Mondeo er vel fort 20+ år gammel? Hvordan tror du e-bilen din ter seg som 20+-åring, og hvordan tror du den har oppført seg underveis? Gratis, svært dyre reparasjoner etter garantiutløp?
    (Aaaaaaaaa... -du skal vel heller ikke ha den i 20+ år du heller(?) I tilfelle smart å kvitte seg med en e-bil mens den fortsatt virker som den skal.)
    Langt fra 20 år gamle de jeg så. Min elbil blir snart 10, lite som har skjedd, går helt fint. Har brukt 13 tusen på den i reperasjoner, hvis hukommelsen ikke svikter meg
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Langt fra 20 år gamle de jeg så. Min elbil blir snart 10, lite som har skjedd, går helt fint. Har brukt 13 tusen på den i reperasjoner, hvis hukommelsen ikke svikter meg
    Fossilbiler er like 'døde' skapninger som e-biler og kan selvsagt få problemer, men gjentatte høyvoltbatteribytte slipper de i alle fall.
    Hva tenker du om dette da, fra artikkelen:

    "TV 2 hjelper deg sjekker 32 Finn-annonser for Tesla Model S 2013-årgang. I 15 av annonsene er det skrevet at batteriet er byttet. Flere av dem har byttet batteri ved rundt 100.000 kilometer."

    Tesla er ikke alene om dette, og etter 5/8 år står man helt alene mot potensielle rep-kostnader opp mot/over bilens verdi.
    Jeg har planer om å selge den ene e-bilen min av et annet merke, og følger med på prisutviklingen på finn. Jeg tekstet litt med en drosjeeier som hadde en e-bil av samme type som den ene min, og den var knapt to år gammel. Den hadde nettopp fått nytt HV-batteri og motor etter 106k km. Den var med få unntak kun sakteladet over natta.
    Fossilbiler kan i det minste vedlikeholdes slik at en minsker sannsynligheten for havari, i motsetning til e-biler som ikke kan vedlikeholdes for å motvirke jæv...g dyrt havari.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.535
    Antall liker
    3.655
    Sted
    Sunnmøre
    Først vil man høre skvulpelyder under setet når man kjører, deretter se våte gulvmatter og overvann i kupeen.
    Høyrest underleg kjent ut. Hjå meg hamna dette vatnet inn i innsug for kupeluft, så eg oppdaga ikkje korleis ting hang saman før kupevifta rauk.

    Mest stolt over at eg hadde guts til å skru alt frå einannan, smørja opp vifta og få det til å funka att. Eg må ha hatt overdriven sjølvtillit den gongen, godt hjelpt av at Vectra-en var underleg amerikansk i designet.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Ikke kjøper de nye e-biler "i Europa", og bruktprisene kollapser også, "i Europa" jf artikkel under. (Er ikke Norge en del av Europa?)
    Blir jo spennende å se hvordan dette påvirker e-bilprisene i Norge utover dagens situasjon, der forhandlere kappes om å gi prisavslag på nye e-biler.
    Å være nyfrelst e-biltilhenger er som å være midlertidig halv-døv og veldig svaksynt, og i påvente av å få tilbake sansene har man har kjøpt seg en Luxman KL. A-forsterker og er rimelig fornøyd og tenker at dette er The End Point, inntil man får tilbake hørselen og synet, og oppdager at det bare er en Accuphase....
    DET er surt!

    Bruktimport: Prisene på brukte elbiler har kollapset i Europa (tv2.no)
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Dette kan også tenkes pristilpasninger fra produsentene; alle ønsker å tyne markedet for mest mulig penger. Nå som det er flere om beinet, oppstår konkurranse.

    Lenge siden jeg ihvertfall så noe mer jammer om at moms ville føre til dyrere elbiler, når momsen hele tiden har gått rett i lomma på produsentene og derav skyhøye marginer.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Dette kan også tenkes pristilpasninger fra produsentene; alle ønsker å tyne markedet for mest mulig penger. Nå som det er flere om beinet, oppstår konkurranse.

    Lenge siden jeg ihvertfall så noe mer jammer om at moms ville føre til dyrere elbiler, når momsen hele tiden har gått rett i lomma på produsentene og derav skyhøye marginer.
    Ja, selv komiske Mitsubishi Imiev kostet 249k i 2015. I dag koster Honda e:NY1 fra 280k - 300k, 9 år senere. Riktignok dumpingpris, men de taper vel neppe på den. Det forteller jo først og fremst at MotorForum lo jæ****g godt til banken hver eneste dag, og folk sa "Den betaler seg selv ved fravær av bompenger, bensin og årsavgift."

    Her har vi en faktura på batteribytte på en 1,5 år gammel e-bil i aug -22. E-bilens batteri holdt faktisk i 1,5 år før det måtte byttes, og koster omtrent det samme som en ny bil av typen som det satt på. Tesla løser slike garanti-reparasjoner ved å gi kunden et eldre, brukt batteri som er satt sammen av brukte celler "within Tesla-spec" fra vrakede batterier fra her-og-der. Jammen bra det skjedde før batterigarantien gikk ut, selv om det like gjerne kan skje noen få uker etter garantiutløp.

    Men igjen: e-biler er veldig, veldig bra, så lenge de virker. :)

    1709216096494.png
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Man kan vel finne ekstremcaser man kan raljere over. Siste film du linket til var en Tesla som gikk 60’ km i året deromkring på utleie med stort sett superladning. Eieren i filmen spekulerte stort sett i filmen. Jeg mener det stort sett er på gamle Tesla S man kan oppleve brukt batteri byttes mot brukt da de nye Teslaene (Y og 3) brukes batteripakker med cellemodulene er støpt i «betong», og derav ikke «servicable» i samme grad som eldre S.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Noen som vet om man kan få en gammel Tesla S til automatisk låse opp når mobilen er i nærheten? Nå må jeg innom appen for å låse opp samt sette den i D.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Vis vedlegget 995832
    Interessant sak og kommentarfelt her:

     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Melding til Tramteateret:
    -det enkleste er ikke lenger pistol!
    Det enkleste er en god, gjennomprøvd, forutsigbar, pålitelig og trygg fossilbil uten slikt hazzl.
    Så kan prøvekaninene fortsette med e-bilene sine mens ekspertisen krangler om hva som er trygg og ikke-trygg lading.
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.445
    Antall liker
    12.570
    Sted
    Sørlandet
    Har følgende bilpark, alle biler levert ny fra forhandler:

    Elbil 1: 58k problemfrie kilometer - servicekost 0
    Elbil 2: 44k problemfrie kilometer - servicekost 0
    Fossilbil: 50k kilometer. Servicekost 32000 inkl bytte av bremseskiver og skjold bak. Mercedes - kjent problem. Ikke noe dem dekker på garanti
     
    Sist redigert:

    Thumper

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.09.2007
    Innlegg
    1.290
    Antall liker
    1.275
    Sted
    Langt til skogs i Innlandet(Hedmarken)
    Kan følge opp BeetleBug sitt innspill.

    Har følgende bilpark, begge biler levert ny fra forhandler:

    Elbil 1: 189k problemfrie kilometer - servicekost ca. 10.000,- Byttet klosser fremme en gang + bytte skiver og klosser fremme og bak en gang.
    Elbil 2: 62k problemfrie kilometer - servicekost 0

    Har ladeboks i garasjen, og stiller da alltid med "full tank" når jeg skal ut og kjøre. Behagelig, trygt og rimelig.

    Ikke nye fra forhandler:
    Hobbybil/kjøretøy fossilt: 35k km. Kostander helt hinnsides, med div problemer utfordringer.
    Hobbykjøretøy nr2, fossilt. ca 4000timer. Kostnader ca 20000,- i litt oljer, deler, utstyr etc. de siste to årene.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.594
    Antall liker
    35.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Melding til Tramteateret:
    -det enkleste er ikke lenger pistol!
    Det enkleste er en god, gjennomprøvd, forutsigbar, pålitelig og trygg fossilbil uten slikt hazzl.
    Så kan prøvekaninene fortsette med e-bilene sine mens ekspertisen krangler om hva som er trygg og ikke-trygg lading.
    Diskusjonen det ble referert til her var de finere detaljer i hvordan jordfeil i et norsk IT-nett eventuelt skiller seg fra jordfeil i andre lands TN-nett. Min Tesla var også litt forvirret om det høsten 2013, men det ble løst i romjula og fikset med en over-the-air oppdatering i januar 2014.

    De neste ti årene har det ikke vært så mye prøvekaninisme, men jeg savner definitivt ikke å stå der med bensin- og dieselpumper som spyr damp av organiske løsemidler og spytter illeluktende og brennbar væske på klærne mine hvis jeg er uoppmerksom i innspurten.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Jada jada jada, ikke måte på hvor lite kostnader det er på nyere elbiler innenfor garantitiden, og når garantitiden er ute så er nok påkost og deler gratis da også. Si det til de som eier... - eide den nå 9 år gamle elbilen med defekt batteri, def ombordlader, def etc etc etc, som havnet på dynga. Sånn er det åpenbart ikke for dagens fossilbiler, og forsvant sikkert med min Outlander som heller ikke hadde noen reparasjonskostnader ila 129k km, og det var til og med en turbo-bil. Elbiler angripes åpenbart heller ikke av rust, ettersom man i det minste ikke spanderer på den et årlig ettersyn og rustkontroll.
    Komisk hvordan kostnader på nyere elbiler settes opp mot kostnader for eldre fossilbiler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.594
    Antall liker
    35.520
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Elbiler angripes åpenbart heller ikke av rust, ettersom man i det minste ikke spanderer på den et årlig ettersyn og rustkontroll.
    Komisk hvordan kostnader på nyere elbiler settes opp mot kostnader for eldre fossilbiler.
    Det siste er vel drevet av at noen stadig skryter av hvor mye enklere og billigere alt er med en gammel fossilbil. ;)

    Nei, tectylbehandling og rustkontroll virker ikke veldig nødvendig på en bil med aluminiumkarosseri som mine har. Elbiler med stålkarosseri kan så definitivt ruste, og det er vel allerede en del tegn på at Tesla Model 3 og Y ikke har den beste rustbeskyttelsen på markedet. Derfor beholdt jeg 2013-modellen med aluminiumskarosseri og gratis superlading i bilens levetid, selv om den strengt tatt er litt i største laget. Funderer fortsatt på om jeg skal koste på den et sett nye gulvmatter nå som den snart nærmer seg konfirmasjonsalder.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Ser Tesla lar deg overføre gratis superlading dersom man kjøper ny bil.

    Forøvrig ser jeg på Tesla S som en prototype og tilpasser mine forventninger deretter.
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Som den "lykkelige" eier av en aluminium fossilbil vil jeg bare få anføre at den eneste grunnen til at alubiler ikke ruster er at det ikke kalles rust, men korrosjon!
    Og det gjør den til gangs!
     

    Pink_Panther

    Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Innlegg
    19.157
    Antall liker
    9.483
    Som den "lykkelige" eier av en aluminium fossilbil vil jeg bare få anføre at den eneste grunnen til at alubiler ikke ruster er at det ikke kalles rust, men korrosjon!
    Og det gjør den til gangs!
    Spesielt artige reaksjoner der aluminium og stål er i kontakt med hverandre og tilsatt en skvett salt.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.175
    Antall liker
    812
    Som den "lykkelige" eier av en aluminium fossilbil vil jeg bare få anføre at den eneste grunnen til at alubiler ikke ruster er at det ikke kalles rust, men korrosjon!
    Og det gjør den til gangs!
    Ja, men marginalt ift en stålbil. Jeg har en 20 år gammel alubil.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    La det være sagt, at det er helt på det rene og sogar klinkende klart, at det er hevet over enhver rimelig tvil, at e-biler suger balle, og at skikkelig mannfolk vasker henda med velduftende bensin eller diesel. ☺
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.546
    Antall liker
    7.869
    Torget vurderinger
    0
    Spesielt artige reaksjoner der aluminium og stål er i kontakt med hverandre og tilsatt en skvett salt.
    Som du vet er jo biler produsert på øen der borte i vest noe for seg selv. Som en hustru du har delt seng og bord med i mange år.
    Full av feil og mangler men du elsker henne like vel! Jeg er overbevist om at når det regner på senvinteren/våren mens det fortsatt
    finnes saltrester på bilen vil det være mulig å lade naboens el-bil bare på de galvansike spenningene som freser rundt i det karosseriet.
    Bilen er forøvrig en Range Rover. Herlig kjøretøy for øvrig! :love: :love:
     
    Sist redigert:

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.384
    Antall liker
    1.285
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kan ikke unngå å legge merke til at Motor er like langt ut på landet som meg, og fullstendig på bærtur etter test av den nye Volvo e-bil.
    De er jo fullstendig på kræsj med den nyfrelste e-bilbilistekspertisen og Elbilforeningen som predikerer "Hva kan gå galt med en bil uten turbo og eksosanlegg?"
    Nei, det er ikke barnesykdommer Motor viser til ved påstanden om fler feil på e-biler. Barnesykdommer kommer i tillegg som på alle nye modeller uansett drivlinje.

    Men, det skal sies at e-biler er kjempebra så lenge de virker, og dersom alvorlige feil skjer innenfor garantitiden og ikke etter.

    Screenshot_20240306_084543_Chrome.jpg
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn