Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det insources nok i stor skala nå blant europeiske produsenter. Covid, Putin, Taiwan osvv har demonstrert sårbarhetene i lange forsyningskjeder.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg trodde MG også skruddes i England. Uansett, Kinafirma.
    Vanskeleg dette: Kva står på bilen, kvar ligg fabrikken og kven eig merket. Og, ikkje minst, kvar kjem det dei set saman bilen av frå.

    Edit: Irrelevantia deletum est
     
    Sist redigert:

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.286
    Antall liker
    11.088
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    ...
    Så mange produseres i Europa. Škoda produseres kun i Mladá Boleslav. BMW investerer tungt i produksjon av elbiler i Europa.
    ...
    Gledelig, og ikke det jeg fikk fortalt av selgerne hos Bavaria i sommer.
    Produksjon i Kina var en av grunnene til at jeg valgte 3års leasing, i håp om å kunne velge europeisk neste gang.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    BMW produserer X2 og iX2 i Regensburg og serie 5, 6, 7 og 8 i Dingolfing. I Dingolfing skal de produsere "Neue Klasse" fra neste år. Men de produserer helt sikkert også i Kina, men da primært for det asiatiske markedet. At de i en overgangsfase har produsert elbiler for det europeiske markedet i Kina er vel trolig. De må jo først bygge fabrikkene før de kan starte produksjon...
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Og da passer det godt å gjenfortelle hva en av selgerne hos Møller fortalte. I følge ham var det en kar fra Skoda som fortalte det til ham.

    Grunnen til at Skoda er bedre sammenskrudd enn Audi er enkel, Skoda lages i Tsjekkia av tsjekkere som er dritstolte av å ha fått jobb hos
    Skoda Werke som er nasjonens industrielle flaggskip så de legger sin ære i å lage et best mulig produkt. Audi derimot lages i Tyskland av
    tyrkiske fremmedarbeidere som gir jamt fan!

    Det er faktisk fakta at Audi skorer dårligere på byggekvalitet enn Skoda!
    At Skoda bruker gjennomprøvd teknologi hører IKKE hjemme i denne historien! :sneaky:
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor kjøper folk i det heletatt biler laget i KjingKjong, på fabrikk i DingDong, konstruert av Maj Bad, satt sammen av underbetalte Hwo Te Fuc og kvalitetskontrollert av Sum Ting Wong?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    De kjøper dem fordi disse bilene er veldig billige.
     

    Anonym

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    11.403
    Antall liker
    1.137
    Torget vurderinger
    4
    Fordi Kina bilene oppleves som gode biler?
     

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Kvalitetsmessig vil nok Kinabiler etter hvert hevde seg. Japanske puster jo tyske i nakken om de ikke har passert alerede. Men mine forbehold mot Kinabiler
    er mere basert på politikk. Ønsker personlig ikke å støtte det diktaturet økonomisk.

    Jo jeg vet at mitt lille bidrag ved å kjøpe en bil ikke betyr noe til eller fra, men likevel.
     

    brunBar

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Innlegg
    663
    Antall liker
    692
    Sted
    Rogaland
    Da var Tesla Model 3 Highland testet.

    Svært god å kjøre, fikk carrera 4s følelse, sett bort fra mer komfortabelt understell i TM3. God sikt i alle retninger. Lenge siden jeg har opplevd slik kjøreglede.

    Den er godt støyisolert frem til 50 kmt, etter det er det en smule mer dekkstøy enn hva jeg personlig synes er greit. Men jeg godtar det.

    Som en fra playstation generasjonen så var blinklys knappene på rattet lært nærmest med en gang og opplevdes ikke som problematisk i det hele tatt. Ja rundkjøring ble testet. Girspak på skjermen virker helt greit det også, ikke mye annerledes enn de som har girspak som hendel ved rattet. Personlig foretrekker jeg vanlig plass slik som leafen vi har.

    Ellers natt og dag på opplevd teknologisk i forhold til andre biler jeg har testet, inkludert Audi e tron 50.

    Bilen opplevdes godt komfortabel i setene. Interiør ellers opplevdes som høy kvalitet. Ungene på 2 og 5 likte godt glasstak ( som er solskjermet med solfilm) og integrert skjerm og rask akselerasjon.

    Det skal sies at jeg som er i kortere laget, 174cm høy passer fint i bilen, og vi får plass til barnesetene bak oss. Er man 1,90m ville jeg nok vurdert noe annet mtp barneseter.

    Glemte å sjekke felg og dekkdimensjoner på demobilen. 4 hjuls drift, 4,4 sek 0-100.

    Må si jeg er litt solgt hehe, veldig godt inntrykk. Har aldri kjørt Tesla før, bortsett fra taxitur i en Model S i 2015 mener jeg.

    Vurderer bakhjulsdrift versjonen da 513km rekkevidde holder. Eneste forskjell mellom long range og bakhjulsdrift er drift på 4 hjul, rekkevidde og noe mer høyttalere i kupeen. Tror jeg.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.172
    Antall liker
    811
    Du kommer ikke til å angre med Tesla.

    Jeg har også bakhjulsdrevet Tesla; en mindre motor, 2 færre drivaksler, mindre vekt, lengre rekkevidde er bare pluss
     

    ØyvindH

    Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    95
    Antall liker
    135
    I daglig bruk kan det argumenteres for at rekkevidden er relativ lik mellom TM3 RWD og AWD da det er forskjellige batterityper. RWD har anbefalt ladegrense på 100% mens AWD har 80-90%.
    Estimert rekkevidde på 513 km er med 19-tom felger, estimert rekkevidde øker til 554 hvis du velger 18-tom.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Basert på egen erfaring med Model S RWD og AWD: Den firehjulsdrevne er merkbart tyngre foran, føles litt tregere i styrerespons enn den bakhjulsdrevne. Mer rotasjonstreghet pga mer masse x arm fra tyngdepunktet. Går som et kanonskudd, selvsagt, men litt mer upersonlig kjøreopplevelse. Hvis «carrera-følelsen» er viktig ville jeg prøvekjørt begge og fundert på om det er gass- eller rattresponsen som er viktigst for den opplevelsen.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1


    How did China grow from an impoverished country to become the second largest economy in the world in just over four decades? And how did this economic miracle come to an end, as seems the case today? To understand the story of China's rapid rise and equally rapid fall, author Anne Stevenson-Yang takes us back to the beginning, when Deng Xiaoping took over and opened its moribund economy to Western money and know-how. Stevenson-Yang, who lived and worked in China for a quarter of a century, traces each decade of China's tumultuous development, from the roaring 1980s to today's malaise.

    In her first-hand account, Wild Ride, Stevenson-Yang concludes that China is returning to the poverty and isolation of the Mao era. What happened to the promise of the political change that would come with the opening of the economy? And the institutional reforms of the last four decades? The author says all that change was all an illusion. Communist China, being interested only in survival, played along and the West fell for it. With the rise of Xi Jinping, that capitalist experiment is over. 'It took me years to understand that I was an unwitting player in an elaborate dramatic confection.'

    Anne Stevenson-Yang har drevet virksomhet i China i 40 år (siden 1985) og avvikler nå sin bedrift.
     
    Sist redigert:

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    19.532
    Antall liker
    9.692
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Hvem vet? Som russerne demonstrerer, diktaturer skifter ikke så lett ham. Og om de ikke gjør, ender det som regel i fattigdom.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Tesla som organisasjon fornekter seg ikke. Fytti helv*** for noe useriøse greier, men folk bestiller, og folk bestiller, og folk bestiller etc etc. Her om dagen snakket jeg med en særdeles misfornøyd, tidligere Tesla-eier. Han var svært misfornøyd med både bilen (mye feil) og absolutt ikke fornød med teslaverkstedet sin håndtering av tullballet underveis. Nå skulle han kjøpe seg en 3-4 år gammel brukt Tesla etter noen mnd uten bil.
    Det er jo fanken meg som heroin, amfetamin, nikotin, koffein, kokain: hekt.
    En garanti en kan kjøpe for 25k kroner med egenandel på 6,5k kroner og som gjelder inntil 3 år/60k km vitner vel om at Tesla ikke har særlig tro på egne greier, og den dekker lite, selv ikke "Handlinger fra Gud" eller "Handlinger av Gud" vil de dekke. Men sånt vrøvl tilgis selvsagt av folk som er hekta på både Tesla og e-bil.

    – Forlengede garantier har svært begrenset verdi (motor.no)
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.626
    Antall liker
    1.500
    Sted
    Sunndalsøra
    Tesla har hatt feil som ikke skal forkomme. Som til eksempel brudd på hjuloppheng! Man blir sjokkert over noe slikt.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    3.482
    Antall liker
    3.603
    Sted
    Sunnmøre
    Nå skulle han kjøpe seg en 3-4 år gammel brukt Tesla etter noen mnd uten bil.
    Det er jo fanken meg som heroin, amfetamin, nikotin, koffein, kokain: hekt.
    Merkelojalitet, i det ekstreme som "det er berre X som lagar bra Y, eg fekk nok berre ein måndagsmodell", er vel ikkje heilt ukjent, særleg ikkje i bilverda.

    Kanskje det å køyra Tesla gjev ein slags identitet, at ein identifiserer seg sjølv med merket? Sånn "eg er ein sånn type som køyrer Tesla"? Då vert jo eit anna merke eit alltid eit utilfredsstillande substitutt, same kor "bra" den bilen er.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Merkelojalitet, i det ekstreme som "det er berre X som lagar bra Y, eg fekk nok berre ein måndagsmodell", er vel ikkje heilt ukjent, særleg ikkje i bilverda.

    Kanskje det å køyra Tesla gjev ein slags identitet, at ein identifiserer seg sjølv med merket? Sånn "eg er ein sånn type som køyrer Tesla"? Då vert jo eit anna merke eit alltid eit utilfredsstillande substitutt, same kor "bra" den bilen er.
    Det kan godt hende. Flere har spurt meg hvorfor jeg har 2 e-Hyundaier i stedet for én Tesla, og det riktige svaret på dette er at jeg ikke er noen Tesla-mann, altså det motsatte av "jeg er Tesla-person." (En Teslamann vil kanskje med dette konkludere at jeg hater Tesla, men får så være)
    Er det flokkmentalitet, tro? - hvor folk har liten interesse for bil, men Tesla i Norge har nådd vippupunktet for når den selger av seg selv i bøtter og spann uansett?
    Tesla-sau kan jo være et forslag til ny-ord 2024.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Merkelojalitet, i det ekstreme som "det er berre X som lagar bra Y, eg fekk nok berre ein måndagsmodell", er vel ikkje heilt ukjent, særleg ikkje i bilverda.

    Kanskje det å køyra Tesla gjev ein slags identitet, at ein identifiserer seg sjølv med merket? Sånn "eg er ein sånn type som køyrer Tesla"? Då vert jo eit anna merke eit alltid eit utilfredsstillande substitutt, same kor "bra" den bilen er.
    Mulig sånne finnes, men jeg foretrekker å tenke på meg selv som «en sånn type som kjører MX-5». Holder meg yngre lenger da.
    1710763103338.png

    Uansett, jeg skulle kjøre den gamle (2009) Subaru Legacyen til EU-kontroll i dag morges. Det er min sønn som bruker bilen, jeg kjører den ikke så ofte selv. Diesel med Eberspacher varmeapparat. Fyrte opp under den på morgenen for å tine den opp, bråker og ryker som en liten jetmotor. Deretter starte boxerdieselen, trykke den fortsatt kalde girkassen i revers, legge merke til fraværet av ryggekamera og avstandssensorer, få den ut på veien mens det rister og bråker, irritere seg litt over den ulineære gassresponsen med en dip i momentkurven rundt 3000 rpm, ditto over den svarte røykskyen bak meg i akselerasjonsfeltet og alt bråket i motorveihastighet. De første fem minuttene trodde jeg at noe må ha gått i stykker, som jeg tror hver gang jeg kjører den, før jeg husker at det er slik den alltid har vært. Radio - nei, den har FM, ja, og den ettermonterte DAB-mottakeren sluttet å virke for lenge siden, så det får bli juniors svartmetalls-CD som tilfeldigvis står i. Overdøver i det minste det andre levenet.

    Godkjent uten anmerkning. Det er sånn den er og skal være, fossilet. Ikke så rart man foretrekker det elektriske alternativet.
     
    Sist redigert:

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    ^ Du har nå en egen evne til å forsøke å male det relativt svart/hvitt.

    Den Eber'n burde nok hatt en service tenker jeg. Tilleggsvarmere, om det er Webasto eller Eber fungerer normalt lytefritt, men - ja litt lyd lager de, naturlig nok. Problemet med de er at de (normalt) ikke brukes 7-8 mnd i året - og man er godt tjent med å starte de opp en gang i blandt i løpet av den varmere delen av sesongen.

    Ellers leser jeg det dit at Legacy'n hadde vært en vesentlig bedre bil om den hadde hatt ryggekamera, avstandssensorer, vært bedre støydempet (typisk Subaru - har hatt Forester (2,0T) og Outback (2,5) selv) og integrert DAB-radio (hvilket du ikke liker ;) ). Mao - innretninger som ikke er begrenset til el-biler:).

    Årsak til at det "rister" kan jeg ikke svare på, men min erfaring med Subaru Boxer var ikke at jeg var plaget av risting.
     
    Sist redigert:

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.475
    Antall liker
    996
    Man skal da heller ikke gjøre stort mer enn å endre fra "2.0d" til "3.0R Spec B" på hekken før en Legacy går fra snusfornuftig rakleverk til... snusfornuftig morobil med gromlyd og skyv. Så at Asbjørn har kjøpt feil utgave får han ta på egen kappe :sneaky:

     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderte den der, helt seriøst, men så oppdaget jeg tallene for bensinforbruket.
     
    • Haha
    Reaksjoner: ePi

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    36.526
    Antall liker
    35.420
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Årsak til at det "rister" kan jeg ikke svare på, men min erfaring med Subaru Boxer var ikke at jeg var plaget av risting.
    Det er vel ikke så ille på denne heller, i absolutte termer, men kontrasten ved å være vant til en Tesla og så gå tilbake til en omtrent jevngammel fossilbil er ganske brutal.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Outlanderen min opplevdes også som et treskeverk når jeg luftet den en gang i blant, en 2008 diesel sammenlignet med 2017 Ioniq, men det ligger selvsagt i motorenes natur.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Kan jo legge til at den vogna jeg kjøpte (nyere brukt) rett før jul har alle disse "fasilitetene" Legacy'n ikke har - uten at den har alle de (for meg) unødvendige "krykkene". Da det er en hybrid så har den elektrisk motor/kupevarmer som ved bruk spiser litt av batterikapasiteten.

    Muligheten for A/B-sammenlikning av el vs diesel er det jo også - og, ja det er en annerledes momentkurve, mens jeg ikke kan si at jeg plages av verken motorstøy eller andre "unoter" når den går i dieseldrift. Svak motorlyd kan jo høres ved pådrag i lavere hastigheter.

    Forholdsvis grei re-generering når fremdriftsbatteriet er tomt gjør sitt til at den forholdsvis tunge dynga med permanent 4WD og aerodynamikk som en telefonkiosk klarer seg med 0,5ltr/mil på landeveiskjøring, under vinterforhold og/eller ved våt veibane og vinterhjul. Erfaring tilsier at det vil reduseres noe ved høyere temperatur, tørr veibane og sommerdekk.
    Selv med begrenset rekkevidde er det mulig for meg å kjøre tur/retur jobb et par ganger på ren el før den må lades igjen. Kommer nesten frem til hytta på ren el-drift også.

    Så, det optimale tenker jeg, ville vært hybrid med el-rekkevidde opp mot 200 km. Da hadde man under de aller fleste "normale" kjøredistanser klart seg på ren el-drift, men ikke hatt verken "rekkeviddeangst" og/eller behov for å klatt-lade på lengre distanser.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.723
    Antall liker
    9.348
    Sted
    Trondheim
    Det er mange som skriver det for tiden. Plug-in hybrid med 15 mil rekkevidde på strøm ville gjøre at det aller meste av kjøringen blir på strøm samtidig med at man har "uendelig" rekkevidde på langtur.
    Noe mer vedlikehold enn en elbil, men erfaringen sier vel at det er liten forskjell på vedlikeholdskostnadene mot en ren fossilmotorbil. VAG har sine problemer med GTEene som "spiser" mekatronikk (som gjerne må skiftes før bilen har gått 80000 km), men det er vel forventet fra VW - jeg er ikke imponert av VW og vil aldri kjøpe en ID3/4/7 noen gang. Jeg solgte begge mine GTEer før problemet dukket opp.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    At EL biler brummer er vel et EU krav?
    I riktig gamle dager måtte vel biler ha en som gikk foran og viftet med et flagg for å advare almuen?

    1710768568936.png

    "155 years ago, Lord Palmerston's Liberal government passed a law that, according to one writer, "effectively stopped innovation in powered road transport in Britain for over a quarter of a century". The Locomotive Act 1865 became known as the Red Flag Act, thanks to its extraordinary stipulation that any self-propelled road vehicle had to be preceded by a person walking at least 60 yards ahead, carrying a red flag.

    The Act followed intense lobbying from horse-drawn carriage operators and the public railway industry. And in a rather severe response to the dangers posed by road vehicles, the Red Flag Act also brought into force the world's first road speed limit: 4mph in the country, 2mph in towns, and a £10 fine for "speeding"."
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.433
    Antall liker
    17.150
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    13
    Noe mer vedlikehold enn en elbil, men erfaringen sier vel at det er liten forskjell på vedlikeholdskostnadene mot en ren fossilmotorbil.
    Et luftfilter, et oljefilter og en skvett olje (som verkstedene tar seg relativt godt betalt for - jeg kjenner kostprisene på olje) med jevne intervaller - og en skvett gearolje m/tilhørende filter ved vesentlig lenger intervall. Kjølevæske er det også normalt å skifte etter x år, da bl.a korrosjonsinhibitorene avtar i effekt etterhvert.

    Bortsett fra det - ikke så mye mer enn på en el-bil.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Alt etter hvor langt du tenker å kjøre, så bør Mazda MX-30 også være aktuell til de to du nevner. Svært god opplevd kvalitet for pengene, meget god fjæring og komfort og bør være driftssikker som japanske biler generelt. Vurderer sterkt en MX-30 til en bil nummer 2 for å ta den daglige pendlingen, og skal faktisk prøvekjøre en slik i dag for 2. gang før vi tar endelig beslutning. Er kritisert for bakdør og rekkevidde, men er man bare to og ikke har den lange kjøreavstanden, så bør den være innafor. Vi syntes vi den ga et meget bra førsteinntrykk. :)
    Vi har en Mazda hybrid på jobben, tror det er en CX-30.
    Komfortabel, god å kjøre, lite feil og godt inntrykk generelt.
     

    xerxes

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    9.834
    Antall liker
    5.480
    Sted
    Holmestrand
    Det er vel ikke så ille på denne heller, i absolutte termer, men kontrasten ved å være vant til en Tesla og så gå tilbake til en omtrent jevngammel fossilbil er ganske brutal.
    Det er vel ingen tvil om at en el-motor er otto-motoren overlegen på de fleste områder.
    Det som gjør en forskjell for svært mange er jo at elektrisk energi lagret i et batteri er tyngre og tar mere plass enn diesel/bensin, og at fossilbilen derfor får "lengre" rekkekvidde.
    En forskjell som i de tilfeller for folk fleste ikke er relevant, siden gjennomsnitlig kjørelengde per dag er drøyt 30km.
     
    Sist redigert:

    Spiralis

    Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Innlegg
    19.540
    Antall liker
    7.862
    Torget vurderinger
    0
    Gjennomsnittstall for kjørelengde er noe uinteressant den dagen du skal kjøre Norge på langs. Da er det ladetider og ladekøer som er av størst betydning.

    Men tilbake til Subaruen, jeg har aldri kjørt en slik men har jo alltid forstått saken dithen at en boxer er mere vibrasjonsfri en en rekkemotor med samme sylinderantall.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.376
    Antall liker
    1.269
    Torget vurderinger
    1
    Hvor lenge holder disse boxer-Subarumotorene?
    En Tesla har kjørt 1,9 millioner km uten problemer. (Dvs det var ikke noe problem å bytte batteriet 3 ganger og motorer 14 ganger)
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    764
    Antall liker
    454
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Så, det optimale tenker jeg, ville vært hybrid med el-rekkevidde opp mot 200 km. Da hadde man under de aller fleste "normale" kjøredistanser klart seg på ren el-drift, men ikke hatt verken "rekkeviddeangst" og/eller behov for å klatt-lade på lengre distanser.
    Screenshot_20240318_165005_Chrome.jpg
    En Range Rover kanskje?
    Bare 120km på batteri, men mer enn flere andre.
    Må ærlig innrømme jeg ikke skjønner poenget med å skrive 120km rekkevidde, for så på neste linje skrive reell rekkevidde opptil 98km. Reell opptill?
    Prisen er kun 2M+.....
     

    bambadoo

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Innlegg
    22.152
    Antall liker
    10.662
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Apropos som jeg skrev i fjor.
    Naboen er vel på sin 4 eller 5 tesla (2 model s, model x, model 3 som jeg husker). Vært veldig mange problemer og månedsvis på verksted men virker som om de ikke er klar over at det faktisk finnes noe alternativ.) Som om man tenker "hvilken Tesla dekker vårt behov best" når man trenger ny transport.
    (Joda, andre merker har sine tilhengerskare de også). Kan si dette høyt nå som jeg ikke eier en eneste Audi siden 1999 ;)
    Som apple igrunn....
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn