Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.284
    Antall liker
    13.796
    Jeg går litt i samme tanker. Min Tesla S er 2019, men jeg synes det begynner å bli en mental belastning å ha en bil som har hatt noe med Musk å gjøre... Men jeg har blitt litt bortskjemt med plass, infrastruktur, etc. Tenker i retning av BMW i4. Tar gjerne tips fra noen som har erfaring med et slikt bytte.
    Med de rekkeviddene elbiler nå har så blir hurtiglading en svært sjelden hendelse så jeg er ikke veldig bekymret for infrastrukturen, i praksis blir det omtrent kun når jeg kjører til opphavet på vestlandet. Hyttekjøringen på Østlandet går fint uten å hurtiglade med en bil med rundt 500km WLTP-rekkevidde så da faller behovet dramatisk for min del.

    Bagasjerommene er det som stopper det for meg, ellers ville f.eks Skoda Enquiaq eller hva den nå heter være et fint alternativ her - svigers har en slik og den er fin den men bagasjeplassen er ganske stusselig. Jeg har sagt til meg selv at jeg aldri skal bruke så mye penger på bil som jeg gjorde på TMS i sin tid men det skorter litt på de opplagte alternativene. Den gang var det ingen.
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.545
    Antall liker
    2.756
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    ID buz GTX (?)
    Bør ha nok plass, 4-hjulstrekk, men muligens litt kort rekkevidde (?)
    Og den blir / er sikkert ganske dyr...
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    932
    Antall liker
    473
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    For meg er infrastrukturen viktig for jeg kjører til Italia en gang eller to i året. Resten av ladingen skjer nesten utelukkende hjemme.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.472
    Antall liker
    3.858
    Torget vurderinger
    4
    Jeg vurderer Ford for første gang med den nye explorer
     

    Fivus

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.01.2020
    Innlegg
    862
    Antall liker
    616
    Torget vurderinger
    2
    Jeg vurderer Ford for første gang med den nye explorer
    Jeg ser på brukte elbiler, og synes ikke prisdifferansen er så stor i forhold til å bestille nytt, f.eks den du linker til her, eller ID7 stasjonsvogn. Er bruktmarkedet overpriset? Hvordan gjør man gode elbilkjøp?
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.676
    Antall liker
    13.362
    Sted
    Sørlandet
    Jeg vurderer Ford for første gang med den nye explorer
    Halvt år ventetid er negativt. Sympatisk prising er en fordel. Grei rekkevidde men ikke mer en den bør være i disse dager.
     

    ePi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.04.2003
    Innlegg
    1.567
    Antall liker
    1.199
    Nei, det er strøm som dimensjonerer kabelen, ikke spenning. For å overføre en gitt energi på en viss tid behøver man en viss effekt. Effekten er produktet av spenningen og strømmen. Kabelen, kontaktene etc må dimensjoneres for å tåle den strømmen uten å gå varm, smelte, og sette fyr på hele greia. Om man parallellkobler øker man bare strømmen, og behøver en desto mer uhåndterlig stokk av en kabel.

    Tre meter to-leder 400 mm2 isolert kobberkabel vil fort veie 25 kg eller så.
    Noe sånt, ca? 🤔

    Skjermbilde 2024-08-18 kl. 22.35.26.png
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.982
    Antall liker
    6.324
    Hvis det stemmer så er det enda en grunn til ikke å kjøpe Tesla,
    Elon Musk svarer: Er du så tilbakestående at du tror jeg donerte en Cybertruck til en russisk general?
    Det er hva Musk har svart til påstandene på X.
     
    Sist redigert:

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    10.858
    Antall liker
    6.555
    Sted
    Holmestrand
    Med nye batterier fra Catl så skal Zeekr 001 og 007 kunne lade 10 til 80 % på 11,5 minutter. Ingen ladestasjoner klarer å levere den hastigheten i dag, men det kommer.
    Vis vedlegget 1047907
    Skal de klare å lade 70% av 100kWh på 11-12 minutter
    så betyr det at de må lade med drøyt 400kW konstant i denne perioden.
    Med 800V så betyr det en strøm på drøyt 500A og det er alvorlige saker.

    Så hvis dette blir vanlig så vil det stille enorme krav til nettet.
     

    Odd J

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.07.2007
    Innlegg
    3.911
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    1
    For den som trenger god plass og tenker på hvor bilen er laget: hva med noe fra Stellantis-konsernet? Det er flere plattformer og helt ulike biler å velge mellom. Fra en litt trang start lages det nå moderne elbiler med gode batterier. Selv synes jeg Opel Grandland electric virker spennende. Kommer nå i høst.
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.283
    Antall liker
    17.225
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    42
    For den som trenger god plass og tenker på hvor bilen er laget: hva med noe fra Stellantis-konsernet? Det er flere plattformer og helt ulike biler å velge mellom. Fra en litt trang start lages det nå moderne elbiler med gode batterier. Selv synes jeg Opel Grandland electric virker spennende. Kommer nå i høst.
    Peugeot e5008 er også en interessant modell .
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Tesla har slettet blogginnlegget der ambisjonene om selvkjørende biler ble beskrevet. Usikker på hvor dramatisk dette egentlig er, men nå fins det lite info om FSD på nettsidene. Det eneste jeg klarer å finne er noen korte videosnutter som viser at den klarer ukompliserte (amerikanske) trafikksituasjoner.





    But perhaps the most interesting missing article is the one mentioned above, “All Tesla Cars Being Produced Now Have Full Self-Driving Hardware.”

    Tesla originally made this bold statement back in 2016, leading purchasers to think that autonomy was just around the corner, and that hardware upgrades wouldn’t be required to get us there. That statement remained on the website until yesterday, giving Tesla’s tacit approval to the concept that current Tesla vehicles still fall under the same promise – that if you buy a Tesla right now, it will eventually be able to drive itself.

    Tesla has been talking about autonomous driving for years now, selling various levels of driver aids branded as “Autopilot” or “Full Self-Driving.” Cars have been through various iterations of capability, with different software and hardware updates on the path towards higher levels of autonomy.

    So far, none of these systems are truly autonomous and able to drive themselves unsupervised by a human driver. Tesla is now calling its system “FSD (Supervised)” to drive home the point that the cars are not yet driving themselves.
     

    Hardingfele

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.10.2014
    Innlegg
    23.512
    Antall liker
    17.385
    Torget vurderinger
    2
    Tesla har slettet blogginnlegget der ambisjonene om selvkjørende biler ble beskrevet. Usikker på hvor dramatisk dette egentlig er, men nå fins det lite info om FSD på nettsidene. Det eneste jeg klarer å finne er noen korte videosnutter som viser at den klarer ukompliserte (amerikanske) trafikksituasjoner.





    But perhaps the most interesting missing article is the one mentioned above, “All Tesla Cars Being Produced Now Have Full Self-Driving Hardware.”

    Tesla originally made this bold statement back in 2016, leading purchasers to think that autonomy was just around the corner, and that hardware upgrades wouldn’t be required to get us there. That statement remained on the website until yesterday, giving Tesla’s tacit approval to the concept that current Tesla vehicles still fall under the same promise – that if you buy a Tesla right now, it will eventually be able to drive itself.

    Tesla has been talking about autonomous driving for years now, selling various levels of driver aids branded as “Autopilot” or “Full Self-Driving.” Cars have been through various iterations of capability, with different software and hardware updates on the path towards higher levels of autonomy.

    So far, none of these systems are truly autonomous and able to drive themselves unsupervised by a human driver. Tesla is now calling its system “FSD (Supervised)” to drive home the point that the cars are not yet driving themselves.
    Selskapet står overfor en horv søksmål fra kunder og forbrukerorganisasjoner, samt trafikkmyndigheter -- Tesla innfridde ikke dette kravet fra USAs veitransportmyndighet (NHTSA) og nå skjønner vel selskapet hvor det bærer med mulighet for en annen regjering enn den Musk har satset på.

     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    6.982
    Antall liker
    6.324
    Eneste erfaringen han hadde var å bytte tennplugger, så laget han sin egen superbil...
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.149
    Antall liker
    10.083
    Sted
    Trondheim
    1724738210849.png

    Her står det vel egentlig at skiltet gjelder høyre felt, men ikke for elbiler, så da er det bare å bruke kollektivfeltet? Jeg skjønner godt de som klager på en evt bot de får. Man burde vel kunne sette opp et skilt som er forståelig?

    Det er jo vanlig å bruke underskilt for å spesifisere, f.eks.
    1724738493488.png
    Her står det jo helt greit at skiltet ikke gjelder for anleggstrafikk, så helt analogt med dette bør jo det øverste skiltet dermed ikke gjelde for elbiler, altså at de har lov å kjøre i kollektivfeltet.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.149
    Antall liker
    10.083
    Sted
    Trondheim
    Vel, språkrådet har jo sagt at skiltet bryter med språklovens §9, så det er ikke bare meg .
    Poenget er at skiltet er tvetydig. Det kan tolkes på 2 måter. Den etablerte måten å tolke slike skilt på er at underteksten betyr at skiltet ikke gjelder for det som nevnes under. Altså at skiltet ikke gjelder for elmotorvogn, og dermed har de lov å kjøre der. Et annet eksempel er der det er et underskilt på et fartsgrenseskilt der det står at fartsgrensen starter om (f.eks.) 300 meter (det står bl.a. slike i Strindheimtunnellen i Trondheim). Altså - skiltet gjelder ikke enda, det er et varsel om hva som kommer "rundt svingen".
    Den mente tolkningen av det øverste skiltet bryter med etablert standard for hvordan slike underskilt skal tolkes.
    Jeg synes også at det er litt underlig at politiet argumenterer med at "hadde man fulgt med i debatten rundt dette ville man skjønt hvordan skiltet skulle tolkes". Så politiet krever at man leser Adresseavisen for å skjønne et trafikkskilt. Ganske utrolig!

    Nå er det ikke noe problem for meg siden jeg aldri bruker kollektivfeltet.
     
    Sist redigert:

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.746
    Antall liker
    2.887
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Jeg kjører relativt sjelden bil, men tekst og logikk er en del av jobben min. Når det står

    (På- / for-) Bud
    Vilkår
    Vilkår


    så tar jeg det for gitt at vilkårene modifiserer budet.

    Jeg vet jo at «om 300 meter»-versjonen fins, men jeg forventer ikke å se den i byen. Konteksten er for kompleks til det. Skilt i by bør gi umiddelbar informasjon. Synes nå jeg.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.149
    Antall liker
    10.083
    Sted
    Trondheim
    Jeg kjører relativt sjelden bil, men tekst og logikk er en del av jobben min. Når det står

    (På- / for-) Bud
    Vilkår
    Vilkår


    så tar jeg det for gitt at vilkårene modifiserer budet.

    Jeg vet jo at «om 300 meter»-versjonen fins, men jeg forventer ikke å se den i byen. Konteksten er for kompleks til det. Skilt i by bør gi umiddelbar informasjon. Synes nå jeg.
    Nå er jo ikke Taxiskiltet et Påbuds- eller Forbudsskilt, men et opplysningsskilt.
    Fra beskrivelsen:
    "Opplysningsskilt er en stor skiltkategori. Trafikkskiltene angir at særskilte regler (også en del forbud og påbud), gjelder eller slutter å gjelde for en strekning eller et sted.
    Opplysningsskilt kan ha underskilt med tanke på å klargjøre skiltes betydning, gi utfyllende regulering eller unntak."

    Jeg kan faktisk ikke lese det skiltet på annen måte om at skiltet ikke gjelder for elkjøretøy, altså at det er unntak for elmotorvogn. Dermed kan elbiler kjøre i feltet. Nå har jo en del av de som har fått forelegg nektet å betale, så det blir en sak for domstolene. Det skal bli spennende å se hva de kommer fram til, men innen da er skiltene sikkert byttet ut.
     

    MartinSandvik

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.03.2008
    Innlegg
    793
    Antall liker
    490
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    8
    Ikke den beste skiltingen.
    Men nå har vel elbiler på generell basis tilgang til kollektivfelt i Norge?
    Dermed blir det korrekt å merke hvor dette ikke gjelder for elbiler (da tilgang er normalen).

    Blitt tatt i kontroll Otare?
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn