Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.432
    Til info selger Cybertruck som hakka møkk overthere:

Despite a lavish price tag starting at about $100,000, the Tesla pickup outsold every EV in the U.S. in the third quarter except for the Model Y and Model 3
    Hvor mange el-biler selges det i USA og hvor mange er ikke-amerikanske?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.432
    Kanskje bedre enn å kjøpe bil fra et firma bygget opp i nazi Tyskland perioden?
    Skal vi se...kan vel nevne i fleng Mercedes. VW ble bygget opp av britene etter WW2, BMW brakk ryggen under krigen, AUDI er etablert på slutten av 60-tallet og Opel er snart historie.

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    846
    Sted
    Rogaland
    Har man økonomisk kapasitet og at bilen passer bruksbehovet så kan man prøve å velge riktig.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.245
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    Har noen prøvd å logge på en elbil via obd2 porten? Mulig det kan endres default funksjoner via 3parts universal programmerer?

Ser Porsche i nye 911 har lagt opp en fysisk knapp på dashbordet for å komme til fellesside for alle kjøreassistentsystemer.

At en bil vil kjøre midt i veien når det ikke er midtstripe er rart. Normalt sett har slike systemer krevd heldtrukken hvitstripe for å virke. Alltid like artig når biler med "selvstyring" følger hvitstripa inn i busslommer.
    Jeg har trådløs OBD2 plugg ja, som jeg kan lese av f.eks cellene i batteriet, 12V systemet, ladespenninger mm i min Jaguar I-Pace, vha opp til flere apper på mobilen som er mer eller mindre gratis. Selv bruker jeg Car Scanner pro. Du kan lese av veldig mye, men du får ikke gjort noe - da må du ha tilgang til programvare fra produsenten. Det kan du få tak i dette om du register et verksted, men da skal du vite hva du gjør og ikke noe for hvermansen..

Selv har jeg en slik og det er mer enn en feilkode leser - lester alt bilfabrikken har gitt tilgang til:

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    7.301
    Sted
    Holmestrand
    Jeg har trådløs OBD2 plugg ja, som jeg kan lese av f.eks cellene i batteriet, 12V systemet, ladespenninger mm i min Jaguar I-Pace, vha opp til flere apper på mobilen som er mer eller mindre gratis. Selv bruker jeg Car Scanner pro. Du kan lese av veldig mye, men du får ikke gjort noe - da må du ha tilgang til programvare fra produsenten. Det kan du få tak i dette om du register et verksted, men da skal du vite hva du gjør og ikke noe for hvermansen..

Selv har jeg en slik og det er mer enn en feilkode leser - lester alt bilfabrikken har gitt tilgang til:

I følge Roger W er det «Bae Dritt».🤣
    Hva er din erfaring?

Ingeniøren

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.11.2007
    Antall liker
    1.245
    Sted
    Tranby
    Torget vurderinger
    7
    I følge Roger W er det «Bae Dritt».🤣
    Hva er din erfaring?
    Opplevd null problemer med min. Som regel plugger jeg den når jeg skal sjekke noe, da noen sa den kunne tappe 12V batteriet. Jeg har dog latt den stå i over ca 6 mnd uten å ha merket noe problemer med f.eks 12V.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.373
    Obs, — ikke faktasjekket. Men siden Elon Musk selv ikke bryr seg så mye med slikt er det vel innafor.

1732090612347.jpeg

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Sikkert mange av dem fordi folk har stolt på Musks snakk om selvkjørende biler og dermed overlater bilen til å kjøre selv.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    856
    Er det bil eller billistene som krasjer?
    “Most of these vehicles received excellent safety ratings, performing well in crash tests at the IIHS and NHTSA, so it’s not a vehicle design issue,” Brauer added. “The models on this list likely reflect a combination of driver behavior and driving conditions, leading to increased crashes and fatalities.”

Voff

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Antall liker
    8.723
    Torget vurderinger
    1
    “Most of these vehicles received excellent safety ratings, performing well in crash tests at the IIHS and NHTSA, so it’s not a vehicle design issue,” Brauer added. “The models on this list likely reflect a combination of driver behavior and driving conditions, leading to increased crashes and fatalities.”

Mangel på interiør en kanskje en forklaring? Den første model 3 jeg så var på tur inn i fronten min da personen bak rattet var opptatt med en diger skjerm midt på dashbordet istedet for å kjøre bil...

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.373
    Mangel på interiør en kanskje en forklaring? Den første model 3 jeg så var på tur inn i fronten min da personen bak rattet var opptatt med en diger skjerm midt på dashbordet istedet for å kjøre bil...
    Et godt poeng. Motargumentet bruker være "Man blir fort vant til å betjene fra skjermen".
    Men burde da slik trening foregå på offenlige veier?

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Du kan ikke betjene en stor skjerm uten å se på skjermen. Jo flere operasjoner du må utføre på den, jo mer uoppmerksom er du.
    I BMW sin løsning med iDrive-hjulet trenger du ikke se så mye på skjermen og trykke med fingeren, men BMW har jo sagt at de skal fjerne iDrive hjulet i "Neue Klasse". Det tror jeg ikke er lurt.

OlaR

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Antall liker
    488
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    De fleste moderne biler har vel i større eller mindre grad betjening via touchscreen eller iDrive-liknende løsninger. For mitt vedkommende er det helt håpløst og det er hovedgrunnen til at jeg kjapt kom til at BMW i4 ikke er tema. I Teslaen min kan det meste gjøres via stemmestyring. (Men grunnen til at jeg vurderte i4 har nettopp med Musk å gjøre.)

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Jeg bruker ikke skjermen under kjøring. Jeg ser ikke helt hva den skal brukes til? Jeg har alt på rattet og i midtkonsollen. Det er selvfølgelig ting du kan stille inn på skjermen før du starter, men det er jo minimalt du trenger den mens du kjører Og stemmestyring er jo også tilgjengelig, men dessverre ikke på norsk.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.793
    Torget vurderinger
    1
    Betjening via skjerm og/eller trykkfølsomme knapper er en håpløs utvikling i hverdagselektronikk. Dette er først og fremst drevet av produsentens ønske om billigere og mer fleksibel produksjon - ikke brukervennlighet. Jeg har skjerm i min bil, men det meste er tilgjengelig via vanlige knapper og HUD. Byttet akkurat ut min koketopp hjemme og betalte godt for å få en med et styrehjul i stedet for disse evinnelige touchpanelene. Samme med fjernkontroller. Det må være fysiske knapper for enkel betjening.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.627
    Sted
    Trondheim
    Den er vel ikke så mye raskere enn andre? Det er jo ikke uvanlig med 0-100 på godt under 4 sek lenger.

brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    846
    Sted
    Rogaland
    Blanding av brukerfeil og fører? Stemme aktivert kommando gjør alt som en behøver.

I_L

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.03.2003
    Antall liker
    6.376
    Betjening via skjerm og/eller trykkfølsomme knapper er en håpløs utvikling i hverdagselektronikk. Dette er først og fremst drevet av produsentens ønske om billigere og mer fleksibel produksjon - ikke brukervennlighet. Jeg har skjerm i min bil, men det meste er tilgjengelig via vanlige knapper og HUD. Byttet akkurat ut min koketopp hjemme og betalte godt for å få en med et styrehjul i stedet for disse evinnelige touchpanelene. Samme med fjernkontroller. Det må være fysiske knapper for enkel betjening.
    Touchpanel på platetopper er djevelens verk. Men ulempen med mekaniske brytere er at de er en vesentlig kilde til feil pga mekanisk slitasje og "wear and tear". Alt som kan integreres bidrar til økt driftssikkerhet og levetid.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.373
    Touchpanel i bil var vel først et statusymbol som man siden lærte at man kan redusere kostnader ved å fjerne fysiske hendler og knapper. Men om man på død og liv skal spare disse hundrelappene noen brytere koster kan trolig slike skjermer forbedres med to enkle tiltak.

Hva om man rund skjermen lages det en ramme med "blindeskrift" eller pregende symboler. Da kan fører føle seg fra til riktig posisjon slik vi gjør med fysiske brytere.
    På skjermen har alle knapper nå statiske posisjoner plassert ved disse symbolene. Knapper som aldri dekkes til av menyer, pop-opp vinduer er endres med programvarerevisjoner. Og som derfor alltid er tilgjengelig uansett hva bilen ellers ønsker å informere om.

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Ønsker tips til ladekabel med voldsom vinkel
    Har endelig fått montert ladeboks i garasjen, men modellen som er valgt av borettslaget er "charge amps dawn" som har kabelen stikkende rett ut på midten foran. Dette er sikkert flott for de som trenger å koble av og på kabel hele tiden, men for meg som har min egen faste garasjeplass og planlegger å ha en kabel permanent koblet til og strekke den langs garasjeveggen for å være lettest mulig tilgjengelig for av og påkobling til bilen, så er det ikke så veldig ønskelig med en diger tut av en kabel som stikker rett frem på den ene veggen dersom det kan unngås.
    Det jeg håper på er å finne noen som tilbyr lange kabler der ladeboks-enden av kabelen har så mye vinkel som mulig for å unngå at kabelen stikker ut i rommet, men peker mest mulig rett ned for å deretter kunne rutes langs veggen.

Jeg har hittil ikke funnet noen slike, utenom et par varianter som ikke støtter særlig strømstyrke.
    Er det noen av dere her inne som vet om noen som selger slike kabler?
    Type2, 8-10 meter. boksen kan levere opp til 22kw med 3fas.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    4.801
    Sted
    Sunnmøre
    Touchpanel i bil var vel først et statusymbol som man siden lærte at man kan redusere kostnader ved å fjerne fysiske hendler og knapper.
    Trur du har rett. Då touch-knappar dukka opp (ca 1980-talet, td på fjonge B&O-anlegg) var det verkeleg science fiction-magi og luksus: berre borti med fingertuppane, så vipps.

Etter kvart har touch-skjermane teke mange steg for å tilby det fysiske knappar gjer: haptic feedback, trykksensitivitet og slik. Min lett tilårskomne bil har gamaldags “touchskjerm”, og det er iallfall regelrett livsfarleg/ubrukeleg.

Ulempa er uansett modaliteten, slik @otare terpar på. Du må i dialog med UI-et for å vita korleis du skal trykka, og det i seg sjølv er eit problem.

MML

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.02.2010
    Antall liker
    1.793
    Torget vurderinger
    1
    Touchpanel på platetopper er djevelens verk. Men ulempen med mekaniske brytere er at de er en vesentlig kilde til feil pga mekanisk slitasje og "wear and tear". Alt som kan integreres bidrar til økt driftssikkerhet og levetid.
    Enig. Min bryter er egentlig en fjernkontroll (som kan skiftes ut) og holdes på plass av en magnet slik at det oppleves som en vanlig bryter. Det er fantastisk og vil aldri ha trykkfølsomme knapper igjen.

• Liker
    Reaksjoner: ePi

AndersR

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.05.2011
    Antall liker
    4.025
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    1
    Beklager, jeg har nok ordlagt meg litt dårlig. Boksen min skal ikke ha fastmontert kabel, den skal bare plugges i på vanlig måte som man vanligvis gjør når man skal lade her og der. men i mitt tilfelle kommer jeg ikke til å dra pluggen ut igjen.
    Så jeg trenger altså en vanlig kabel med type2 plugger i begge ender. bare at jeg håper å finne en som har en kraftig vinkel på den enden som skal plugges i ladeboksen på veggen.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn