Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • palmaris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Innlegg
    1.734
    Antall liker
    1.244
    Torget vurderinger
    1
    Kinesisk Muskmobil :) Ja,ja, eg ruller rundt i ein Hitler-kjelke :)
     

    Harry Stoteles

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2020
    Innlegg
    2.826
    Antall liker
    3.012
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    0
    Venta vel egentlig bare på det. Men fortsatt usikkert hvor stor risikoen er.



    – Så har vi et kamera der. Vi har en radar inni der. Vi har en rekke kameraer i skjermen her, i det området her og under her, forklarer sikkerhetsekspert Tor Indstøy.

    Han peker og forklarer mens han går rundt sin kinesiske familiebil.

    Til daglig jobber han i Telenor. På fritiden har han sammen med syv andre dypdykket inn i familiebilen av merket NIO.

    Men dette gjelder ikke bare NIO, men en rekke kinesiske bilmerker som har kommet på det norske markedet de siste årene.

    – Vi finner forbausende mye datatrafikk mellom bilen og Kina. Det var en overraskelse. Vi hadde ikke forventa det, sier han.

    Prosjektet har funnet ut at bilen kommuniserer med USA, Canada, Kina, men også Russland og Australia.

    – Og så ser vi også hvor mye data som sendes. Det er ganske interessant. Selv om bilen er slått av, så vil bilen kommunisere.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    er ikke bare kineske biler det gjelder tror jeg. Egentlig litt ironisk siden bilen var det som ga menneske en enorm frihet
     

    OlaR

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.03.2005
    Innlegg
    958
    Antall liker
    491
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    25
    Ja, tyske biler kommuniserer med Tyskland, kinesiske med Kina, etc., etc. Så får vi velge å tro hva vi vil om innholdet i kommunikasjonen....
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.542
    Antall liker
    2.307
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    du skal ha en ganske stor bensinmotor for å klare det samme så det er egentlig å gi massen tilgang på enorm kraft til en pris ingen kan si nei til (i norge)
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.540
    Antall liker
    10.763
    Sted
    Trondheim
    Ja, elbiler gir tilgang til alt for mye kraft til mange sjåfører. 2,5 tonn bil som gjør 0-100 på 3,8 sek (min i5) er alt for mye for mange. Hvis den mindre utgaven hadde hatt 4WD hadde jeg kjøpt den (kanskje - med det tilbudet jeg fikk på min ville de kostet nesten det samme).
    Vi hadde et tilfelle. på Heimdal i fjor der en i4 M50 ble totalvraket i en utforkjøring fordi sjåføren tråkket litt for hardt på gassen og ble sjokkert over ytelsen og kjørte bilen rett i grøfta. Heldigvis ble ingen andre truffet.

    Jeg leser også om disse som kjører utfor veien fordi bilen "plutselig ga full gass" uten at man trykket på gassen (senest på motor.no i dag). Vel hvis du har slått på AAC og satt den til f.eks. 70 km/t og du kommer inn på et område der bilen ikke ser noen hindring foran seg vil den akselerere til 70 km/t, gjerne med høy effekt. Uten at du trykker på gassen. Bilen gjør bare det du har bedt den om. Jeg vet jo ikke hvordan disse fungerer i alle biler. I min bil slås den automatisk av hvis du har trykket på bremsen og du må manuelt slå den på igjen, og slik bør det jo være. Hvis det ikke er slik i en bil vil jo det som skjedde i historien i motor i dag lett kunne skje.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    weld77

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.09.2014
    Innlegg
    21.993
    Antall liker
    14.557
    Bilen gjør bare det du har bedt den om. Jeg vet jo ikke hvordan disse fungerer i alle biler. I min bil slås den automatisk av hvis du har trykket på bremsen og du må manuelt slå den på igjen, og slik bør det jo være. Hvis det ikke er slik i en bil vil jo det som skjedde i historien i motor i dag lett kunne skje.
    Vil tro det er slik alle funker, uten at jeg har erfaring med veldig mange akkurat - på min Tesla S er det i alle fall slik. Det som er en potensiell kilde til overraskelse er dersom man havner i midlertidig saktegående trafikk mens cruisecontrollen står på ganske høy hastighet, da kan bilen aksellerere uten at man har tenkt på det. Ellers gjelder som alltid store talls lov, etter hvert som flere bruker / får tilgang til ett eller annet / whatever så øker frekvensen av ymse uhell. På mine forrige to bilder, Skoda Octavia og Superb så var cruisekontrollen såpass dårlig at jeg omtrent aldri brukte den, mest fordi den ikke var adaptiv. Nå bruker jeg den betydelig oftere, men i praksis kun på motorvei, steder med strekningsmålig og i typisk hyttetrafikk til fjellet der fartsgrensen er 80 stort sett hele veien men det ikke er særlig vits i å kjøre forbi noen fordi det er 1000 biler foran som skal samme vei.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.759
    Antall liker
    4.907
    Sted
    Sunnmøre
    Alle dei bilane eg har køyrd med cruisekontroll har fungert slik: eit lett trykk på bremse, kløtsj eller eit ørlite utslag på anti-spinn skrur av.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.540
    Antall liker
    10.763
    Sted
    Trondheim
    Ja, det ville være naturlig at det var sånn. Min bremser også inn mot rundkjøringer og mot skarpe svinger når AAC står på. Da kan den akselerere en god del ut av rundkjøringen.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.881
    Antall liker
    7.574
    Sted
    Holmestrand
    Ja, det ville være naturlig at det var sånn. Min bremser også inn mot rundkjøringer og mot skarpe svinger når AAC står på. Da kan den akselerere en god del ut av rundkjøringen.
    Ute og prøvekjørte el-bil med AAC aktivert. Kjørte av motorveien og bilen slakket pent ned og fulgte farten på bilen foran. Avkjøringen svingte ganske krapt, og da AAC ikke så bilen foran lengre så var det «klampen i bånn».
    Hadde det vært glatt, så hadde det gått rett til skogs.
    Boeing slapp løs fly med MCAS med feil som tvang fly til å styrte, så jeg ser ikke bort i fra at en datamaskin med veldig stor motor kan finne på noe galskap.
    Jeg har jobbet i mange år med roterende maskiner, som var alltid utstyrt med det vi kalte «BRS». (Big Red Switch»).
    BRS kuttet hovedstrøm og stopp maskinen.
    Hadde kanskje vært lurt på el-biler også?

    IMG_9096.jpeg
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.540
    Antall liker
    10.763
    Sted
    Trondheim
    Ute og prøvekjørte el-bil med AAC aktivert. Kjørte av motorveien og bilen slakket pent ned og fulgte farten på bilen foran. Avkjøringen svingte ganske krapt, og da AAC ikke så bilen foran lengre så var det «klampen i bånn».
    Hadde det vært glatt, så hadde det gått rett til skogs.
    Ja, sånn fungerer det. Man skal være oppmerksom og klar til å bremse i slike situasjoner. Med AAC aktivert vil jo bilen akselerere opp til gitt hastighet når den ikke ser noen biler foran seg.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.779
    Antall liker
    9.696
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Kjører ofte med AAC på motorvei, men slår den av når jeg nærmer meg avkjøringen jeg skal svinge av på. Ikke noe problem dette her.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.540
    Antall liker
    10.763
    Sted
    Trondheim
    Nei, ikke noe problem når man vet hvordan det fungerer. Det er det mange som ikke gjør. Jeg har heller ikke noen problemer med det. Jeg bruker AAC ganske mye, ikke bare på motorvei (da ville den bli brukt lite - ikke mye motorvei rundt Trondheim).
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.540
    Antall liker
    10.763
    Sted
    Trondheim
    Som det jo bør være. Da er det vel etablert det er standard, og bra er det.
    Jeg tror nok det er en del som får en aha-opplevelse i situasjonen som @xerxes beskriver i innlegg 14215.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.881
    Antall liker
    7.574
    Sted
    Holmestrand
    Kjører ofte med AAC på motorvei, men slår den av når jeg nærmer meg avkjøringen jeg skal svinge av på. Ikke noe problem dette her.
    Nei, for bevisste, oppegående er det ikke et problem. Men det KAN være et problem for selvkjørende biler med en sovende sjåfør.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.881
    Antall liker
    7.574
    Sted
    Holmestrand
    Som det jo bør være. Da er det vel etablert det er standard, og bra er det.
    Jeg tror nok det er en del som får en aha-opplevelse i situasjonen som @xerxes beskriver i innlegg 14215.
    Jeg gjorde det bevisst for å se hvordan det fungerte, og det gjorde det ikke.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.779
    Antall liker
    9.696
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Nei, for bevisste, oppegående er det ikke et problem. Men det KAN være et problem for selvkjørende biler med en sovende sjåfør.
    Kan være ja, men så er det heller ingen menneskerett å ha førerkort.
     

    Terje-A

    Æresmedlem
    Ble medlem
    16.05.2013
    Innlegg
    13.779
    Antall liker
    9.696
    Sted
    Østfold
    Torget vurderinger
    19
    Ved innbremsing, betyr det manuell bremsing, eller at bilen foran har slakket farten?
    Hvis det er som på bilen vi har,(DS3, et Stellantisprodukt) så er det nok å touche bremsepedalen, da går cruisekontrollen i pausemodus.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.540
    Antall liker
    10.763
    Sted
    Trondheim
    Jeg gjorde det bevisst for å se hvordan det fungerte, og det gjorde det ikke.
    Strengt tatt fungerte det vel? Når det ikke er noen hindringer foran bilen skal den jo opp i innstilt hastighet. Man kan jo si at bilen burde vite ut fra GPS data at innstilt hastighet er for høy, men da må data være korrekt og programvaren fungere 100%. Sånn er det jo ikke. Det fungerer rimelig greit i min bil, men også der er det glipp. Den er stort sett flink, f.eks. gamleveien mellom Trondheim og Orkanger greier den fint. Den justerer farten slik at den ikke har noen problemer i de skarpeste svingene. Egentlig synes jeg den er litt for konservativ - jeg må noen gang gripe inn for å holde farten oppe.

    Men dette er vel ikke spesifikt for elbiler. AAC fungerer vel likedan i ICE biler også, men der er jo ikke akselerasjonen like ekstrem.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.832
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sunndalsøra
    Det er ikke akkurat noe frihet å kjøpe ny bil i dag, men heller en bekjymring. Man vet knapt hva man har kjøpt og hva konsekvensen ved et uhell innebærer. Glad jeg fortsatt har gammelt og enkelt og kan selv ha kontroll.
     
    • Liker
    Reaksjoner: SAL

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.540
    Antall liker
    10.763
    Sted
    Trondheim
    Det er vel ikke noe verre nå enn tidligere? Man må bare sette seg inn i hvordan bilen fungerer, akkurat som man måtte tidligere.
    Det jeg er mer bekymret for er yngre sjåfører. I en omtale av BMW i5 i Motor skriver de at iDrive hjulet og midtkonsollen gjør behovet for å trykke på skjermen under kjøring svært liten, men de kritiserer bilen for at skjermen er litt langt unna og man må strekke seg for å nå den fordi "dagens ungdom er vant til å trykke på skjermer", så de kommer ikke til å bruke det som er mest praktisk og trafikksikkert og heller se på skjermen og strekke seg etter den noe som tar oppmerksomheten bort fra trafikkbildet.
    Det burde nok designerne ha tenkt på, men å venne seg til å bruke iDrive og midtkonsollen tar ikke mye tid.
     

    Motorhome

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Innlegg
    1.832
    Antall liker
    1.837
    Sted
    Sunndalsøra
    Jeg synes at den vanligste betjening bør være på rattet, slik at man slipper å strekk seg etter. Stort sett så har radio/stereo som er orginalt, som har hatt denne muligheten. Ellers så blir en fort sløv, hvis det er bilen som skal tenke ;)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    2.985
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Ved innbremsing, betyr det manuell bremsing, eller at bilen foran har slakket farten?
    Kona'n bremser ned av seg selv for så å øke på igjen når bilen foran setter opp farten - den er adaptiv.
    Toucher en bremsepedalen, så kobles den ut, og må manuelt legges inn igjen
    Volvo'n, transiten og c3'en som ikke er adaptive må en touche bremsepedalen, da kobles den ut og en må manuelt legge den inn igjen.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.759
    Antall liker
    4.907
    Sted
    Sunnmøre
    På dei bilane eg har prøvd dette med utan adaptiv (altså, berre dum) fartshaldar, har pådraget vore moderat når bilen skal opp til oppgjeven fart. I underkant av kva eg hadde gjort sjølv.

    (Altså, liggja i 30 km/t, reaktivera CC på 70 km/t)

    Eg tenkjer det er rett måte. Valdsam akselerasjon har stort sett lite føre seg i normal norsk trafikk.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.540
    Antall liker
    10.763
    Sted
    Trondheim
    Ja, det settes jo ikke på maks akselerasjon, men selv moderat akselerasjon kan føles kraftig for folk som er vant til ICE-biler med moderate motorer.
     

    xerxes

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Innlegg
    11.881
    Antall liker
    7.574
    Sted
    Holmestrand
    Kona'n bremser ned av seg selv for så å øke på igjen når bilen foran setter opp farten - den er adaptiv.
    Toucher en bremsepedalen, så kobles den ut, og må manuelt legges inn igjen
    Volvo'n, transiten og c3'en som ikke er adaptive må en touche bremsepedalen, da kobles den ut og en må manuelt legge den inn igjen.
    Nettopp.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    38.753
    Antall liker
    39.897
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    På dei bilane eg har prøvd dette med utan adaptiv (altså, berre dum) fartshaldar, har pådraget vore moderat når bilen skal opp til oppgjeven fart. I underkant av kva eg hadde gjort sjølv.

    (Altså, liggja i 30 km/t, reaktivera CC på 70 km/t)

    Eg tenkjer det er rett måte. Valdsam akselerasjon har stort sett lite føre seg i normal norsk trafikk.
    Samme på Tesla Model S, også P90DL med evne til å gå 0-100 på 3,0 s. Idiotkjøring må man gjøre selv. Jeg ser heller ikke noe problem med å la bilen stå i Ludicrous-modus permanent. Man behøver jo ikke stemple pedalen i gulvmatten stadig vekk, og hvis man først gjør det i en såpass motorsterk bil må man gå ut fra at føreren mener noe med det.

    Den opplagte forklaringen på en del kenguruhopp er brukerfeil ved at man tror man trykker på bremsen, men treffer gasspedalen i stedet. Når bilen akselererer uventet reagerer føreren med å trykke hardere på «bremsen». Da eskalerer ting mye fortere enn man rekker å dedusere at «aha, jeg tok feil, det var feil pedal». Folk behøver mer enn brøkdelen av et sekund på å korrigere en feilaktig situasjonsforståelse.

    Mantra ved parkeringsmanøver: Husk at denne tingen er ladd…
     
    Sist redigert:

    HC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2002
    Innlegg
    4.300
    Antall liker
    2.929
    Torget vurderinger
    16
    Ja, det settes jo ikke på maks akselerasjon, men selv moderat akselerasjon kan føles kraftig for folk som er vant til ICE-biler med moderate motorer.
    Tesla akselererer ikke raskt (hverken for ICE eller EV) med adaptiv cruise kontroll aktivert.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn