Nesten, ID5^Har du Boble?
Han må inderlig hate lavtlønnede mennesker.Undres hvor lenge elonmusken klarer å ri på løgnene og overdrivelsene sine.
Tesla Is Looking to Hire a Team to Remotely Control Its 'Self-Driving' Robotaxis
Elon Musk's "fully autonomous" cars will, like other robotaxi vehicles, rely on remote human pilots.gizmodo.com
Nei, men ingen burde ha slikt i trafikken.Den er vel ikke så mye raskere enn andre? Det er jo ikke uvanlig med 0-100 på godt under 4 sek lenger.
Vil tro det er slik alle funker, uten at jeg har erfaring med veldig mange akkurat - på min Tesla S er det i alle fall slik. Det som er en potensiell kilde til overraskelse er dersom man havner i midlertidig saktegående trafikk mens cruisecontrollen står på ganske høy hastighet, da kan bilen aksellerere uten at man har tenkt på det. Ellers gjelder som alltid store talls lov, etter hvert som flere bruker / får tilgang til ett eller annet / whatever så øker frekvensen av ymse uhell. På mine forrige to bilder, Skoda Octavia og Superb så var cruisekontrollen såpass dårlig at jeg omtrent aldri brukte den, mest fordi den ikke var adaptiv. Nå bruker jeg den betydelig oftere, men i praksis kun på motorvei, steder med strekningsmålig og i typisk hyttetrafikk til fjellet der fartsgrensen er 80 stort sett hele veien men det ikke er særlig vits i å kjøre forbi noen fordi det er 1000 biler foran som skal samme vei.Bilen gjør bare det du har bedt den om. Jeg vet jo ikke hvordan disse fungerer i alle biler. I min bil slås den automatisk av hvis du har trykket på bremsen og du må manuelt slå den på igjen, og slik bør det jo være. Hvis det ikke er slik i en bil vil jo det som skjedde i historien i motor i dag lett kunne skje.
Ute og prøvekjørte el-bil med AAC aktivert. Kjørte av motorveien og bilen slakket pent ned og fulgte farten på bilen foran. Avkjøringen svingte ganske krapt, og da AAC ikke så bilen foran lengre så var det «klampen i bånn».Ja, det ville være naturlig at det var sånn. Min bremser også inn mot rundkjøringer og mot skarpe svinger når AAC står på. Da kan den akselerere en god del ut av rundkjøringen.
Kina og tyskland kan vel ikke sammenlignesJa, tyske biler kommuniserer med Tyskland, kinesiske med Kina, etc., etc. Så får vi velge å tro hva vi vil om innholdet i kommunikasjonen....
Ja, sånn fungerer det. Man skal være oppmerksom og klar til å bremse i slike situasjoner. Med AAC aktivert vil jo bilen akselerere opp til gitt hastighet når den ikke ser noen biler foran seg.Ute og prøvekjørte el-bil med AAC aktivert. Kjørte av motorveien og bilen slakket pent ned og fulgte farten på bilen foran. Avkjøringen svingte ganske krapt, og da AAC ikke så bilen foran lengre så var det «klampen i bånn».
Hadde det vært glatt, så hadde det gått rett til skogs.
GDPR gjør at jeg føler meg ganske komfortabel med to europeiske biler i garasjen.Kina og tyskland kan vel ikke sammenlignes
Merkelig post
Nei, for bevisste, oppegående er det ikke et problem. Men det KAN være et problem for selvkjørende biler med en sovende sjåfør.Kjører ofte med AAC på motorvei, men slår den av når jeg nærmer meg avkjøringen jeg skal svinge av på. Ikke noe problem dette her.
Ved innbremsing, betyr det manuell bremsing, eller at bilen foran har slakket farten?Volvo v50, Citroen c3, Ford transit og Hyundai Kona slår alle av cruisekontroll ved innbremsing. Må aktivt legges inn igjen
Kan være ja, men så er det heller ingen menneskerett å ha førerkort.Nei, for bevisste, oppegående er det ikke et problem. Men det KAN være et problem for selvkjørende biler med en sovende sjåfør.
Hvis det er som på bilen vi har,(DS3, et Stellantisprodukt) så er det nok å touche bremsepedalen, da går cruisekontrollen i pausemodus.Ved innbremsing, betyr det manuell bremsing, eller at bilen foran har slakket farten?
Strengt tatt fungerte det vel? Når det ikke er noen hindringer foran bilen skal den jo opp i innstilt hastighet. Man kan jo si at bilen burde vite ut fra GPS data at innstilt hastighet er for høy, men da må data være korrekt og programvaren fungere 100%. Sånn er det jo ikke. Det fungerer rimelig greit i min bil, men også der er det glipp. Den er stort sett flink, f.eks. gamleveien mellom Trondheim og Orkanger greier den fint. Den justerer farten slik at den ikke har noen problemer i de skarpeste svingene. Egentlig synes jeg den er litt for konservativ - jeg må noen gang gripe inn for å holde farten oppe.Jeg gjorde det bevisst for å se hvordan det fungerte, og det gjorde det ikke.
Kona'n bremser ned av seg selv for så å øke på igjen når bilen foran setter opp farten - den er adaptiv.Ved innbremsing, betyr det manuell bremsing, eller at bilen foran har slakket farten?
Nettopp.Kona'n bremser ned av seg selv for så å øke på igjen når bilen foran setter opp farten - den er adaptiv.
Toucher en bremsepedalen, så kobles den ut, og må manuelt legges inn igjen
Volvo'n, transiten og c3'en som ikke er adaptive må en touche bremsepedalen, da kobles den ut og en må manuelt legge den inn igjen.
Samme på Tesla Model S, også P90DL med evne til å gå 0-100 på 3,0 s. Idiotkjøring må man gjøre selv. Jeg ser heller ikke noe problem med å la bilen stå i Ludicrous-modus permanent. Man behøver jo ikke stemple pedalen i gulvmatten stadig vekk, og hvis man først gjør det i en såpass motorsterk bil må man gå ut fra at føreren mener noe med det.På dei bilane eg har prøvd dette med utan adaptiv (altså, berre dum) fartshaldar, har pådraget vore moderat når bilen skal opp til oppgjeven fart. I underkant av kva eg hadde gjort sjølv.
(Altså, liggja i 30 km/t, reaktivera CC på 70 km/t)
Eg tenkjer det er rett måte. Valdsam akselerasjon har stort sett lite føre seg i normal norsk trafikk.
Tesla akselererer ikke raskt (hverken for ICE eller EV) med adaptiv cruise kontroll aktivert.Ja, det settes jo ikke på maks akselerasjon, men selv moderat akselerasjon kan føles kraftig for folk som er vant til ICE-biler med moderate motorer.
Flott vogn - og en liten kvikkas (2,7 sek til hundre..).Elbil for individualisten.