Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • KjellR

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.07.2008
    Innlegg
    3.542
    Antall liker
    3.483
    Sted
    Moss (eller enda bedre - Rygge!)
    Hva synes vi om dette prosjektet fra BMW da?

    Vis vedlegget 1088962

    PS: Ja, jeg har trykt gasspedalen i bånn en gang, men slapp den fort. Bilen går 0-200 på 11,5 sek, og jeg hadde ikke lyst til å miste førerkortet.
    Det var da en flott vogn! BMW kan...

    Plasserte skrotten inn i en ny el BMW nå rundt jul - utrolig fin og kjapp bil. Men mangler fortsatt "et par" på rekkevidden....
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.618
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Trondheim
    Det var da en flott vogn! BMW kan...

    Plasserte skrotten inn i en ny el BMW nå rundt jul - utrolig fin og kjapp bil. Men mangler fortsatt "et par" på rekkevidden....
    Jeg er faktisk ganske fornøyd med rekkevidden. På langtur i sommer ble rekkevidden 10-15% over det BMW oppgir. Man vil jo gjerne vil ha mer, men med skikkelig utbygd ladenettverk (som man jo har i Norge, i hvert fall sør for Namsos) oppleves det ikke som et problem.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.618
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Trondheim
    Det begynner å bli mange hendelser med Volvoer som plutselig akselererer av seg selv. De har tydeligvis et softwareproblem. Jeg ville ikke turt å kjøpe en Volvo i dag.
     

    kasol

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.03.2005
    Innlegg
    4.664
    Antall liker
    4.343
    Torget vurderinger
    4
    Virker som det gjøres fremskritt på batterier og satses i Europa

    Note 1:
    The third-generation lithium-ceramic battery achieves 359Wh/kg and 811Wh/L, providing a benchmark for the fourth-generation’s advancements.
    Note 2:
    The third-generation lithium-ceramic battery fast charges from 5% to 60% in 5 minutes and 5% to 80% in 8.5 minutes.
    About ProLogium: ProLogium Technology was founded in 2006 and is an innovative company specializing in the development and manufacturing of next-generation lithium-ceramic batteries. ProLogium offers advanced solutions for electric vehicles, consumer markets, and industrial applications. Its proprietary technologies are protected by over 900 international patents (both granted and under review). The company has delivered more than 12,000 lithium-ceramic battery samples to global automakers for testing and the development of modules.
    ProLogium’s first gigawatt-hour scale production demonstration line, located in Taoyuan, Taiwan, began production in 2024 to serve the global market. In May 2024, ProLogium announced the opening of its first overseas R&D center, located in Paris-Saclay, dedicated to developing solutions tailored to the European market. At the same time, ProLogium’s first overseas gigafactory project, located in Dunkirk, France, successfully completed the public consultation process to obtain construction and environmental assessment permits. Construction is expected to begin in 2025, with mass production slated for 2027.
     

    Dan Dare

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    19.11.2005
    Innlegg
    1.052
    Antall liker
    458
    Sted
    Kleppe
    Torget vurderinger
    4
    Seriøst også, jeg har alvorlige problemer med å forstå VW, deres ID.4 har trommel.bremser, noe som var legacy teknologi for 25 år siden... så når det er mayday og du trenger å stoppe vanvittig fort, kan du ikke.

    Forskjellen kan være "ingen problem" eller å drepe en fotgjenger :eek:
    Veldig veldig ikke godt nok VW til å drive steinalderteknologi og dårlige bremser på en ny bil .... denne grunn alene betyr at VW NO-GO for meg!

    Karbon keramiske skivebremser er tingen :cool:
    karbon bremser er selvfølgelig overlegent men det koster like mye som en god bruktbil. Neppe overkommelig for vanlige familiebiler.
     

    erato

    Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Innlegg
    20.204
    Antall liker
    10.981
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bakbremsene har liten jobb å gjøre på en elbil og ruster derfor mye og står uansett for en svært liten del av den totale bremseeffekten. Skal ikke mye bremsekraft til for å få bakhjula til.å låse seg. Tanken bak er å slippe å bytte istykkerrustede skiver bak hvert tredje år.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    19.256
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Ja er enig med deg, men BMW, Porsche, VW med flere må skjerpe seg ...... de må ansette de beste S/W ingeniørene på planeten
    En av hovedutfordringene til Europeiske bilprodusenter det der. Det er vanskelig å få tak i dyktige (nok) personer innenfor dette området - de er mangelvare.
    Andre virksomheter er både villige til- og kan betale mer enn bilprodusentene har mulighet til.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.861
    Antall liker
    5.023
    Sted
    Sunnmøre
    En av hovedutfordringene til Europeiske bilprodusenter det der. Det er vanskelig å få tak i dyktige (nok) personer innenfor dette området - de er mangelvare.
    Samtidig handlar det sikkert også om at dei både skal laga eit «unified» bil-OS (Cariad), for eit spenn av typen
    Porsche, Audi, Volkswagen, Volkswagen Commercial Vehicles, SEAT, Škoda, CUPRA, Lamborghini and Bentley.
    … samtidig som alle desse merka faktisk skal levera nye bilmodellar som iallfall er par med konkurrentane. Kontinuerleg.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    19.256
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Så elbilene kommer åkkesom; lade hjemme, null støy eller lukt, null utslipp, null service og kjøreegenskaper og -komfort som knuser det meste er vinnerparametre nok
    Her var det jo en lengre rekke med feil.
    a) Lade hjemme: Ja i mange tilfeller er nok det tilstrekkelig for mange, men ikke alle og ikke i alle brukssituasjoner
    b) Null støy: Feil. Så fort man kommer litt opp i hastighet så er det dekkstøy og luftstøy man hører. Står du i veikanten og en bil passerer i 60+ km så klarer du ikke å høre om det er en el-bil eller fossil som passerer. Likeledes er det inne i kupeen. I min hybrid klarer jeg ikke på landeveiskjøring å høre om den går på el eller diesel.
    c) Null utslipp: Ja, null eksosutslipp, men ikke null forurensing.
    d) Null service: Heeelt feil. Lavere serrvicekostnader, ja - men null service?!?
    e) Kjøreegenskaper og...: Heeelt feil. Totalt avhengig av type bil
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.100
    Antall liker
    40.454
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Samtidig handlar det sikkert også om at dei både skal laga eit «unified» bil-OS (Cariad), for eit spenn av typen

    … samtidig som alle desse merka faktisk skal levera nye bilmodellar som iallfall er par med konkurrentane. Kontinuerleg.
    Tysk programvareutvikling, med det scopet og den oppdateringsfrekvensen...
    1736850312054.png
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.618
    Antall liker
    10.905
    Sted
    Trondheim
    Samtidig handlar det sikkert også om at dei både skal laga eit «unified» bil-OS (Cariad), for eit spenn av typen
    … samtidig som alle desse merka faktisk skal levera nye bilmodellar som iallfall er par med konkurrentane. Kontinuerleg.
    Der ligger vel hovedproblemet til VAG Mange forskjellige modeller (og merker - behovet til en Lamborghini/Porsche og en VW ID3 er rimelig forskjellige) med mange forskjellige konfigurasjoner. Ikke uoverkommelig, men langt mer komplekst.
    Firma som bare må forholde seg til noen få modeller innen det samme kundesegmentet har det mye enklere. Om man har en SUV eller en sedan/stasjonsvogn er ikke behovene spesielt forskjellige.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.532
    Antall liker
    1.442
    Torget vurderinger
    1
    Nå må vi tenke over det faktum, at når en fossilbileier, som regel diesel, under aller, aller aller beste vilkår (mest gunstig topografi og hastighet) oppnår 120 mil fra sine 60-70 liter med drivstoff, så bruker bilen ALLTID 0,5 - 0,6 liter på mila, og det er alltid 120 mil mellom hver fylling. Kjører de 1 mil hver dag så holder tanken i 4 mnd omtrent.
    Selv kunne jeg kjøre t/r hjemmefra - Askim via Trøgstad på 0,5 l/mil med Outlanderen, og vipps: 110 - 120 mil på tanken. Heldigvis er jeg mer naiv enn de populistiske 'elbil-er-ikke-bra-nok'-folka, og undersøker tingenes tilstand litt grundigere og mer reflektert, og observerte også følgende:
    Til jobben, 8 km hver vei, 1,6 mil hver dag, kaldstarter, kø og lyskryss + noe annen tilfeldig småkjøring så holdt de 60 literne til 35-40 mil.
    Den drakk diesel konstant uansett hastighet, fra tomgang i stille kø/lyskryss til 90 km/t året rundt. Bli'kke 120 mil av sånt vøtt.
    606 kwt energi på tanken ga altså 95 % av min kjøring rundt 35 - 40 mil.
    Den ene elbilen min har 38 kwt på tanken og går 35 mil fra april til oktober.
    "Diesel-er-best!"-folka kan gå og gråte sammen med Sylvi Listhaug.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.331
    Antall liker
    8.791
    Torget vurderinger
    1
    Det er vel klart at produsenter som har et stort hjemmemarked, får store subsidier fra staten og ikke har en eksisterende ICE produksjonslinje de må følge opp har en stor fordel. Dermed er det ikke gitt at andre produsenter automatisk vil slite. De er i en omstillingsfase mens de kinesiske produsentene er i en startfase. De pøser ut biler og ingen vet hvilke av merkene som vil overleve. Polestar har hatt problemer. BYD har hatt problemer.
    VW er i en spesiell posisjon, men det skyldes primært inkompetanse, spesielt på softwaresiden. Og litt juks, selvfølgelig. VW hadde 2 biler inne på Consumer reports mest upålitelige biler i 2024 - ID4 og det siste oppkjøpet deres: Rivan.

    Nettopp. Når det gjelder disse kineserne er det få av dem som tjener penger. Nio, f. eks, har tapt 377 000kr på hver bil de solgt i Norge. Men når målet er å utkonkurrere europeisk bilindustri ved hjelp av statlige subsidier så kan man holde på sånn.
    Når det gjelder Volkswagen så går salget mye bedre. ID 7 f.eks er blitt godt mottatt og selger bedre enn Passat i Europa...
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.331
    Antall liker
    8.791
    Torget vurderinger
    1
    Seriøst også, jeg har alvorlige problemer med å forstå VW, deres ID.4 har trommel.bremser, noe som var legacy teknologi for 25 år siden... så når det er mayday og du trenger å stoppe vanvittig fort, kan du ikke.
    Grunnen til trommelbremser bak på alle biler på denne plattformen er for å hindre fastrusta kalippere bak fordi bakbremsene brukes svært lite på en elbil. Ved normal oppbremsing brukes elmotoren som brems. Til nød bremsene foran. På elbiler (og fossil også) bør man bråbremse en gang i blant for å få brukt bremsene bak.
     

    Voff

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.11.2006
    Innlegg
    11.331
    Antall liker
    8.791
    Torget vurderinger
    1
    Nå må vi tenke over det faktum, at når en fossilbileier, som regel diesel, under aller, aller aller beste vilkår (mest gunstig topografi og hastighet) oppnår 120 mil fra sine 60-70 liter med drivstoff, så bruker bilen ALLTID 0,5 - 0,6 liter på mila, og det er alltid 120 mil mellom hver fylling. Kjører de 1 mil hver dag så holder tanken i 4 mnd omtrent.

    Men forestill deg en dieselbil som leveres med 20 liters tank og 40mil rekkevidde på en god dag med pen kjøring. Under 30 mil på en ussel vinterdag. Deretter at det tar 1 time å fylle tanken med diesel. I tillegg sier fabrikanten at du helst ikke bør fylle tanken mer enn 80% full, fordi at dersom du fyller den helt full vil du kunne oppleve at tanken blir mindre, altså krymper over tid - til slutt får du kanskje bare 12liter på den. Ny tank kan koste fra flere hundre tusen til opptil en million. En sikker suksess?
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.100
    Antall liker
    40.454
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Etter å ha startet stort sett hver morgen med full «tank» og varm bil i snart 12 år, uten noensinne å holde i en illeluktende tappepistol, og fortsatt med 95 % av «tankkapasiteten» i behold, så tenker jeg at det har en verdi, ja.

    Det ene som tydeligvis er vanskelig å forestille seg at man veldig sjelden kjører veldig langt på samme dag. Et viktig scenario for meg var hjemmefra til jobb, videre til Gardermoen, parkert der over natten uten ladestikk, og hjem igjen. Det tilsvarer ca 200 km rekkevidde. Uproblematisk, uansett årstid. Et annet er svipptur hjemmefra til hytta og hjem igjen, ca 130 km hver vei. Går helt fint selv med en 10-12 år gammel bil på normale 80 % batteri, også vinterstid. Behøver ikke planlegge om et eller annet var gjenglemt der, bare kjøre og hente det.

    Det andre som tydeligvis er vanskelig å forestille seg er at man ikke står der og holder i «tappepistolen» mens man «tanker». Man plugger den inn, og så gjør man selv noe annet. «Tanken» er full når man kommer tilbake. Det skjer mye oftere at bilen pinger meg og sier «snart klar, skal vi dra?» og jeg svarer med å øke ønsket ladenivå for la den fortsette ladingen litt til, enn at jeg må vente på at den skal få ladet nok til å kjøre videre. «Fylletid» i løpet av en typisk uke kan telles i sekunder.

    Det tredje som tydeligvis også er vanskelig å forestille seg er hvor mye mer energieffektiv en elbil er. Mine har brukt rundt 0,2 kWh/km i snitt, nå sist 0,234 kWh/km på motorvei fra Bohuslän og hjem i ca -10 grader. Det tilsvarer 0,2 og 0,234 liter dinosaurjuice på mila. I en firehjulsdrevet slede på 2,5 tonn som kan gjøre 0-100 på 3,0 sek.

    Statistikk for de siste 10000 km, 322 kjøreturer, snitt 0,214 kWh/km:

    1736869677737.png
    Mye motorvei, ser jeg.
    1736870119881.png
     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.100
    Antall liker
    40.454
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det gjøres nok fremskritt, men det er utrolig mange prosjekter som skulle bli den neste store greia og så forsvant sporløst. Det mangler ikke på satsingsvilje heller, spesielt ikke hvis man greier å få sugerøret nedi andres penger:
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    5.606
    Antall liker
    2.321
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Nå må vi tenke over det faktum, at når en fossilbileier, som regel diesel, under aller, aller aller beste vilkår (mest gunstig topografi og hastighet) oppnår 120 mil fra sine 60-70 liter med drivstoff, så bruker bilen ALLTID 0,5 - 0,6 liter på mila, og det er alltid 120 mil mellom hver fylling. Kjører de 1 mil hver dag så holder tanken i 4 mnd omtrent.
    Selv kunne jeg kjøre t/r hjemmefra - Askim via Trøgstad på 0,5 l/mil med Outlanderen, og vipps: 110 - 120 mil på tanken. Heldigvis er jeg mer naiv enn de populistiske 'elbil-er-ikke-bra-nok'-folka, og undersøker tingenes tilstand litt grundigere og mer reflektert, og observerte også følgende:
    Til jobben, 8 km hver vei, 1,6 mil hver dag, kaldstarter, kø og lyskryss + noe annen tilfeldig småkjøring så holdt de 60 literne til 35-40 mil.
    Den drakk diesel konstant uansett hastighet, fra tomgang i stille kø/lyskryss til 90 km/t året rundt. Bli'kke 120 mil av sånt vøtt.
    606 kwt energi på tanken ga altså 95 % av min kjøring rundt 35 - 40 mil.
    Den ene elbilen min har 38 kwt på tanken og går 35 mil fra april til oktober.
    "Diesel-er-best!"-folka kan gå og gråte sammen med Sylvi Listhaug.
    det må være noe feil med den bilen der.
    Vinterbilen min har en veldig ineffektiv motor (bensin v8 5.2ltr og 220hk) og den ligger reelt på 1,9- 2ltr mila med bare småkjøring og kaldstarter, 4hjulstrekk og automat.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.198
    Antall liker
    19.256
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Det andre som tydeligvis er vanskelig å forestille seg er at man ikke står der og holder i «tappepistolen» mens man «tanker». Man plugger den inn, og så gjør man selv noe annet.
    Jeg har sikkert dårlig fantasi, men har vanskelig for å se hva annet fornuftig man skulle foreta seg mens man venter. Og da ser jeg bortfra tidtrøyte som å gå rundt å glane på ting, eller gå og kjøpe et eller annet ikke planlagt.
    Og er det ikke noe fornuftig, eller formålstjenlig, så er det jo waist of time.
     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    4.861
    Antall liker
    5.023
    Sted
    Sunnmøre
    Jeg har sikkert dårlig fantasi, men har vanskelig for å se hva annet fornuftig man skulle foreta seg mens man venter.
    For ordinær lading er det ganske lett ;-) Ved hurtiglading er det alltid noko å lesa eller skriva. Elles har eg høyrt at strikking eller hekling skal vera fint.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.100
    Antall liker
    40.454
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har sikkert dårlig fantasi, men har vanskelig for å se hva annet fornuftig man skulle foreta seg mens man venter. Og da ser jeg bortfra tidtrøyte som å gå rundt å glane på ting, eller gå og kjøpe et eller annet ikke planlagt.
    Og er det ikke noe fornuftig, eller formålstjenlig, så er det jo waist of time.
    Jeg har ladet 473 ganger i løpet av kjørehistorikken over. 461 av gangene var hjemme, på hytta, eller destinasjonslading over natten, så i de aller fleste tilfellene sover man. Plugger inn bilen når man kommer hjem/frem, forhåndsprogrammert til å lade når strømprisene er lavest på natten, starte oppvarming i passe tid neste morgen, og klar. Man står bare ikke og venter. Ladetid er ikke et problem.

    12 ganger var superlading på langtur. De fleste gangene var det kombinert med nødvendig mat-, kaffe- og/eller toalettpause, noen ganger kombinert med ukens dagligvarehandling, en gang brukte jeg tiden til å prøvesitte en Caterham Seven. :)
     

    duc916

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.09.2005
    Innlegg
    2.772
    Antall liker
    3.027
    Sted
    Vestfold
    Torget vurderinger
    3
    Mitt krav var t/r Tøns-Oslobøgda relativt komfortabelt og uten å måtte tenke på lading. Selv på vinteren. Lenge var det kun Tesla S som klarte det, den syntes jeg var altfor dyr. Da Kona'n kom bestilte jeg den. Den er nå snart 6 år gammel og har nå gått 155'. Årssnittet ligger på 1,44 eller så
    Hurtiglader den en gang i året og det er på den årlige Assen-turen.
    Ble byttet batteri på ca.100' (recall pga brannfare).
    Batteriet har kanskje tapt seg noe, men det er ikkke mye. Skal sjekke litt nærmere når varmen kommer til våren.
    Ta seg til når en hurtiglader (?) toalett og lunsj pleier å være akkurat passe for å lade til 80-90 %.
    My 0.02 osv...
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn