Tweedjakke
Hi-Fi freak
NK-varianten av Z?Hva synes vi om dette prosjektet fra BMW da?
Pent, trur eg. Det er nokre linjer eg ikkje heilt forstår, men dei er sikkert betre i verkelegheita.
NK-varianten av Z?Hva synes vi om dette prosjektet fra BMW da?
Jeg er faktisk ganske fornøyd med rekkevidden. På langtur i sommer ble rekkevidden 10-15% over det BMW oppgir. Man vil jo gjerne vil ha mer, men med skikkelig utbygd ladenettverk (som man jo har i Norge, i hvert fall sør for Namsos) oppleves det ikke som et problem.Det var da en flott vogn! BMW kan...
Plasserte skrotten inn i en ny el BMW nå rundt jul - utrolig fin og kjapp bil. Men mangler fortsatt "et par" på rekkevidden....
karbon bremser er selvfølgelig overlegent men det koster like mye som en god bruktbil. Neppe overkommelig for vanlige familiebiler.Seriøst også, jeg har alvorlige problemer med å forstå VW, deres ID.4 har trommel.bremser, noe som var legacy teknologi for 25 år siden... så når det er mayday og du trenger å stoppe vanvittig fort, kan du ikke.
Forskjellen kan være "ingen problem" eller å drepe en fotgjenger
Veldig veldig ikke godt nok VW til å drive steinalderteknologi og dårlige bremser på en ny bil .... denne grunn alene betyr at VW NO-GO for meg!
Karbon keramiske skivebremser er tingen
En av hovedutfordringene til Europeiske bilprodusenter det der. Det er vanskelig å få tak i dyktige (nok) personer innenfor dette området - de er mangelvare.Ja er enig med deg, men BMW, Porsche, VW med flere må skjerpe seg ...... de må ansette de beste S/W ingeniørene på planeten
Samtidig handlar det sikkert også om at dei både skal laga eit «unified» bil-OS (Cariad), for eit spenn av typenEn av hovedutfordringene til Europeiske bilprodusenter det der. Det er vanskelig å få tak i dyktige (nok) personer innenfor dette området - de er mangelvare.
… samtidig som alle desse merka faktisk skal levera nye bilmodellar som iallfall er par med konkurrentane. Kontinuerleg.Porsche, Audi, Volkswagen, Volkswagen Commercial Vehicles, SEAT, Škoda, CUPRA, Lamborghini and Bentley.
Her var det jo en lengre rekke med feil.Så elbilene kommer åkkesom; lade hjemme, null støy eller lukt, null utslipp, null service og kjøreegenskaper og -komfort som knuser det meste er vinnerparametre nok
Tysk programvareutvikling, med det scopet og den oppdateringsfrekvensen...Samtidig handlar det sikkert også om at dei både skal laga eit «unified» bil-OS (Cariad), for eit spenn av typen
… samtidig som alle desse merka faktisk skal levera nye bilmodellar som iallfall er par med konkurrentane. Kontinuerleg.
Der ligger vel hovedproblemet til VAG Mange forskjellige modeller (og merker - behovet til en Lamborghini/Porsche og en VW ID3 er rimelig forskjellige) med mange forskjellige konfigurasjoner. Ikke uoverkommelig, men langt mer komplekst.Samtidig handlar det sikkert også om at dei både skal laga eit «unified» bil-OS (Cariad), for eit spenn av typen
… samtidig som alle desse merka faktisk skal levera nye bilmodellar som iallfall er par med konkurrentane. Kontinuerleg.
Det er vel klart at produsenter som har et stort hjemmemarked, får store subsidier fra staten og ikke har en eksisterende ICE produksjonslinje de må følge opp har en stor fordel. Dermed er det ikke gitt at andre produsenter automatisk vil slite. De er i en omstillingsfase mens de kinesiske produsentene er i en startfase. De pøser ut biler og ingen vet hvilke av merkene som vil overleve. Polestar har hatt problemer. BYD har hatt problemer.
VW er i en spesiell posisjon, men det skyldes primært inkompetanse, spesielt på softwaresiden. Og litt juks, selvfølgelig. VW hadde 2 biler inne på Consumer reports mest upålitelige biler i 2024 - ID4 og det siste oppkjøpet deres: Rivan.
Grunnen til trommelbremser bak på alle biler på denne plattformen er for å hindre fastrusta kalippere bak fordi bakbremsene brukes svært lite på en elbil. Ved normal oppbremsing brukes elmotoren som brems. Til nød bremsene foran. På elbiler (og fossil også) bør man bråbremse en gang i blant for å få brukt bremsene bak.Seriøst også, jeg har alvorlige problemer med å forstå VW, deres ID.4 har trommel.bremser, noe som var legacy teknologi for 25 år siden... så når det er mayday og du trenger å stoppe vanvittig fort, kan du ikke.
Nå må vi tenke over det faktum, at når en fossilbileier, som regel diesel, under aller, aller aller beste vilkår (mest gunstig topografi og hastighet) oppnår 120 mil fra sine 60-70 liter med drivstoff, så bruker bilen ALLTID 0,5 - 0,6 liter på mila, og det er alltid 120 mil mellom hver fylling. Kjører de 1 mil hver dag så holder tanken i 4 mnd omtrent.
Det gjøres nok fremskritt, men det er utrolig mange prosjekter som skulle bli den neste store greia og så forsvant sporløst. Det mangler ikke på satsingsvilje heller, spesielt ikke hvis man greier å få sugerøret nedi andres penger:Virker som det gjøres fremskritt på batterier og satses i Europa
det må være noe feil med den bilen der.Nå må vi tenke over det faktum, at når en fossilbileier, som regel diesel, under aller, aller aller beste vilkår (mest gunstig topografi og hastighet) oppnår 120 mil fra sine 60-70 liter med drivstoff, så bruker bilen ALLTID 0,5 - 0,6 liter på mila, og det er alltid 120 mil mellom hver fylling. Kjører de 1 mil hver dag så holder tanken i 4 mnd omtrent.
Selv kunne jeg kjøre t/r hjemmefra - Askim via Trøgstad på 0,5 l/mil med Outlanderen, og vipps: 110 - 120 mil på tanken. Heldigvis er jeg mer naiv enn de populistiske 'elbil-er-ikke-bra-nok'-folka, og undersøker tingenes tilstand litt grundigere og mer reflektert, og observerte også følgende:
Til jobben, 8 km hver vei, 1,6 mil hver dag, kaldstarter, kø og lyskryss + noe annen tilfeldig småkjøring så holdt de 60 literne til 35-40 mil.
Den drakk diesel konstant uansett hastighet, fra tomgang i stille kø/lyskryss til 90 km/t året rundt. Bli'kke 120 mil av sånt vøtt.
606 kwt energi på tanken ga altså 95 % av min kjøring rundt 35 - 40 mil.
Den ene elbilen min har 38 kwt på tanken og går 35 mil fra april til oktober.
"Diesel-er-best!"-folka kan gå og gråte sammen med Sylvi Listhaug.
Jeg har sikkert dårlig fantasi, men har vanskelig for å se hva annet fornuftig man skulle foreta seg mens man venter. Og da ser jeg bortfra tidtrøyte som å gå rundt å glane på ting, eller gå og kjøpe et eller annet ikke planlagt.Det andre som tydeligvis er vanskelig å forestille seg er at man ikke står der og holder i «tappepistolen» mens man «tanker». Man plugger den inn, og så gjør man selv noe annet.
For ordinær lading er det ganske lett ;-) Ved hurtiglading er det alltid noko å lesa eller skriva. Elles har eg høyrt at strikking eller hekling skal vera fint.Jeg har sikkert dårlig fantasi, men har vanskelig for å se hva annet fornuftig man skulle foreta seg mens man venter.
Jeg har ladet 473 ganger i løpet av kjørehistorikken over. 461 av gangene var hjemme, på hytta, eller destinasjonslading over natten, så i de aller fleste tilfellene sover man. Plugger inn bilen når man kommer hjem/frem, forhåndsprogrammert til å lade når strømprisene er lavest på natten, starte oppvarming i passe tid neste morgen, og klar. Man står bare ikke og venter. Ladetid er ikke et problem.Jeg har sikkert dårlig fantasi, men har vanskelig for å se hva annet fornuftig man skulle foreta seg mens man venter. Og da ser jeg bortfra tidtrøyte som å gå rundt å glane på ting, eller gå og kjøpe et eller annet ikke planlagt.
Og er det ikke noe fornuftig, eller formålstjenlig, så er det jo waist of time.
Glemte du bremser og dyre dekk ?Jeg tar årlige servicer på min 20 år gamle Audidiesel. Sammenlignet med Tesla som kun krever nytt kupefilter til 100kr, er elbiler virkelig i kategorien null service.
Hvor har du det fra? Jaguar gikk jo 100% woke og gravde sin egen grav. Håper du har rettIkke glem dritten som er i nye el biler , gigantiske skjermer , lane assist , hastighets begrensninger osv som man må skru av for å nyte turen, en premium elektrisk bmw i dag bruker det samme materialet på dashbordet som jeg har på Nike joggeskoene ikke mye premium kvalitet eller komfort , sammenlignet med tidligere . En glad nyhet er at jaguar har utrviklet en ny v12 som skal settes i produksjon.
Tenkte på service som motorolje, oljefilter, dieselfilter, luftfilter osv. Tenker forøvgig at bremsene og dekkene ikke er noe dyrere på en Tesla enn en 730d eller Jaguar V12.Glemte du bremser og dyre dekk ?
Vel, BMW har jo R-R som oligarkluksus-merke, og du kan få fotmatter i lammeull også i den elektriske Spectre.En glad nyhet er at jaguar har utrviklet en ny v12 som skal settes i produksjon.
Eg tykkjer det nye Type 00-formspråket er litt kult, eg, men tviler vel eigentleg på at bilane i praksis vert så spesielle. Men dei vert sikkert dyre.Hvor har du det fra? Jaguar gikk jo 100% woke og gravde sin egen grav. Håper du har rett
Skal de? Det eneste jeg finner er en TWR «resto-mod» XJS, stygg som juling.En glad nyhet er at jaguar har utrviklet en ny v12 som skal settes i produksjon.
Jeg er klar over den men den gangen det er super-.krise så har man ikke nødvendigvis bremsene man trenger for å stoppe i tide.Grunnen til trommelbremser bak på alle biler på denne plattformen er for å hindre fastrusta kalippere bak fordi bakbremsene brukes svært lite på en elbil. Ved normal oppbremsing brukes elmotoren som brems. Til nød bremsene foran. På elbiler (og fossil også) bør man bråbremse en gang i blant for å få brukt bremsene bak.
Gode s/w ingeniører er svindyre!En av hovedutfordringene til Europeiske bilprodusenter det der. Det er vanskelig å få tak i dyktige (nok) personer innenfor dette området - de er mangelvare.
Andre virksomheter er både villige til- og kan betale mer enn bilprodusentene har mulighet til.
haha, ja, .... det var en spøk. tror et sett med karbon keramiske bremser til F1 koster rundt $200.000, og de varer en helgkarbon bremser er selvfølgelig overlegent men det koster like mye som en god bruktbil. Neppe overkommelig for vanlige familiebiler.
Dette er jævlig superalvorlig ... Volvo er NO-GO for meg nåDet begynner å bli mange hendelser med Volvoer som plutselig akselererer av seg selv. De har tydeligvis et softwareproblem. Jeg ville ikke turt å kjøpe en Volvo i dag.
Du kan jo fiske frem telefonen og skrive ett harmdirrende innlegg på HFS om hvor lang tid det tar å lade. Da flyr tidenJeg har sikkert dårlig fantasi, men har vanskelig for å se hva annet fornuftig man skulle foreta seg mens man venter. Og da ser jeg bortfra tidtrøyte som å gå rundt å glane på ting, eller gå og kjøpe et eller annet ikke planlagt.
Og er det ikke noe fornuftig, eller formålstjenlig, så er det jo waist of time.
No go? Men den går jo? Enten du vil eller ikke.Dette er jævlig superalvorlig ... Volvo er NO-GO for meg nå