Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.079
    Antall liker
    5.319
    Sted
    Sunnmøre
    Ikke bare i bilen. Overvåking av pasienter på sykehus har dem nå også oppdaget har bakdører til kinesisk universitet
    I ei normal verd ville/burde kontroll med slikt som dette: personvern, datainnsamling, bakdører (om det er rett ord) osb vore ein føresetnad for at varer skulle vore lovleg å omsetja.

    Internasjonale forordningar, skikkelege ordningar for å godkjenna og verifisera, og heile pakka. Særleg når det gjeld bilar, som uansett er pålagt alle moglege restriksjonar.

    Skulle ønskt dette var fokus i forhandlingane EU/USA/Kina, ikkje alt dette maset om subsidiar.
     

    PeriodeLytter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Innlegg
    3.965
    Antall liker
    3.665
    Mange praktiske løysingar, forstår eg.
    Spesielt bra fungerer disse "rustfrie" panelene på Norske veier med salt. Den som ligger på finn er foliert så vidt jeg kan se. Mulig årsak kan være nettopp overflaterust

     

    Tweedjakke

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Innlegg
    5.079
    Antall liker
    5.319
    Sted
    Sunnmøre
    Spesielt bra fungerer disse "rustfrie" panelene på Norske veier med salt. Den som ligger på finn er foliert så vidt jeg kan se. Mulig årsak kan være nettopp overflaterust
    Ja. Litt artig at rustfritt stål skal signalisera ein slags industriell «utility»-estetikk, men at ein knapt finn eit einaste køyretøy i, tja, militæret, landbruk eller bygg og anlegg i rustfritt stål utan behandling.

    Rein smågutt-fantasi.

    Forresten: Litt meir om korleis i all verda dei fekk norske skilt på monstrumet:

     
    Sist redigert:

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.609
    Antall liker
    41.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. Litt artig at rustfritt stål skal signalisera ein slags industriell «utility»-estetikk, men at ein knapt finn eit einaste køyretøy i, tja, militæret, landbruk eller bygg og anlegg i rustfritt stål utan behandling.

    Rein smågutt-fantasi.
    Den forrige som forsøkte var vel DeLorean. Ingen stor suksess, det heller.

    Man kan også se på materialbruk i båter. Tesla har tydeligvis brukt 301 stål. «Vanlig» A2 rustfritt kalles også 304, type oppvaskbenk. 301 er en «billigvariant» av det med mindre legeringsmaterialer. Typiske rustfrie eksosanlegg er 304, ditto med DeLorean. Utendørs hos meg i Fjällbacka ruster 304 «rustfritt» i stykker helt av seg selv. Marine fittings er 316, A4 rustfritt. Laveste grad som anbefales brukt i kystmiljø er 316L. Saltede vinterveier i Norge er minst like korrosjonsutsatt som kystklima.

    Det beste man kan si om ulakkert karosseri i 301 er at det ruster mindre enn ulakkert karosseriplate i vanlig karbonstål, mild steel.
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    900
    Den forrige som forsøkte var vel DeLorean. Ingen stor suksess, det heller.

    Man kan også se på materialbruk i båter. Tesla har tydeligvis brukt 301 stål. «Vanlig» A2 rustfritt kalles også 304, type oppvaskbenk. 301 er en «billigvariant» av det med mindre legeringsmaterialer. Typiske rustfrie eksosanlegg er 304. Utendørs hos meg i Fjällbacka ruster 304 «rustfritt» i stykker helt av seg selv. Marine fittings er 316, A4 rustfritt. Laveste grad som anbefales brukt i kystmiljø er 316L. Saltede vinterveier i Norge er minst like korrosjonsutsatt som kystklima.

    Det beste man kan si om ulakkert karosseri i 301 er at det ruster mindre enn ulakkert karosseriplate i vanlig karbonstål, mild steel.
    Hvor har du 301 fra? Tesla sier 30X.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.609
    Antall liker
    41.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det er ingen ting som heter 30X. SAE har analysert materialet og fant 301. musk har selv sagt at de bruker samme legering som i SpaceX, altså 301. X = 1.
     
    Sist redigert:

    Valentino

    J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Innlegg
    31.156
    Antall liker
    26.838
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Elektrolytisk korrosjon ja. Det har jeg sett mellom titan og sjøvann. Prøv selv: Tilsett likestrøm.
     

    berxter

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    17.01.2007
    Innlegg
    5.992
    Antall liker
    4.579
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Same vitsen som haren og gulrotkake, jo (min favoritt, variantar er «kald kaffi» og «telt med hol i»).

    Men bortsett frå Musk, og at bilen er alt for stor og ikkje er så bra, så er no bilen litt original i det minste. Mange praktiske løysingar, forstår eg.
    Senopstårta?
    - Usch vad fasigt!
     

    ragwo

    Mud-fi freak
    Ble medlem
    02.05.2007
    Innlegg
    7.704
    Antall liker
    19.267
    Sted
    El-returen
    Torget vurderinger
    44
    Haha. Før nøkla jo pøbelen bilsider.
    Nå holder det at de har med seg en magnet:
    Folie er visstnok heller ikke god kål.
     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    900
    Det er ingen ting som heter 30X. SAE har analysert materialet og fant 301. musk har selv sagt at de bruker samme legering som i SpaceX, altså 301. X = 1.
    Er vel ikke 301 som står; jfr artikkel:

    “Tesla’s strategy with this truck is very interesting,” observed Dr. David Matlock, professor emeritus at the Colorado School of Mines’ Advanced Steel Processing and Products Research Center. Reviewing Musk’s public comments on Cybertruck online, Matlock surmises that the material is “very likely a modified version of the lean-alloyed austenitic 301 alloy.” When this alloy system is deformed or cold-worked, it transforms into a microstructure that includes austenite and martensite, primary constituents for a strong and tough metal.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.609
    Antall liker
    41.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Proprietary version of 301" er fortsatt 301. Jeg ser at musk snakker om å endre materialet til noe som vil være "closer to 304", men vi snakker fortsatt lavlegert austenittisk rustfritt, mindre motstandsdyktig enn 304 oppvaskbenk.

    Måten å vedlikeholde finishen på er nok å gå over hele greia med en sandpapirkloss med jevne mellomrom. Hele, for å unngå overganger mellom gammel oksydert overflate og nytt blankt metall.
     

    haraldo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Innlegg
    2.893
    Antall liker
    2.648
    Sted
    Endor
    Hvis noen tror at det er ok å knatte på mobiltelefonen når bilen står 100% i ro og det er ingen bevegelse, det er feil o_O
     

    1/2 Tam

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Innlegg
    7.336
    Antall liker
    7.007
    "Proprietary version of 301" er fortsatt 301. Jeg ser at musk snakker om å endre materialet til noe som vil være "closer to 304", men vi snakker fortsatt lavlegert austenittisk rustfritt, mindre motstandsdyktig enn 304 oppvaskbenk.

    Måten å vedlikeholde finishen på er nok å gå over hele greia med en sandpapirkloss med jevne mellomrom. Hele, for å unngå overganger mellom gammel oksydert overflate og nytt blankt metall.
    Det beste vil være å gni karosseriet med stålull, en kjent sak for de som eier DeLorian.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    15.290
    Antall liker
    19.391
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    "Proprietary version of 301" er fortsatt 301. Jeg ser at musk snakker om å endre materialet til noe som vil være "closer to 304", men vi snakker fortsatt lavlegert austenittisk rustfritt, mindre motstandsdyktig enn 304 oppvaskbenk.
    304 og 316 går vel også under betegnelsen syrefast stål
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Det er vel ikke et rykte. Veldig rask lading sliter faktisk mye på batteriene. Jo raskere ladingen skjer, jo mer varme genereres. Denne varmen påvirker lithiumet i batteriet.

    The Potential Downsides of Fast Charging
    1. Heat Generation Fast charging generates more heat compared to regular charging. Excessive heat is detrimental to lithium-ion batteries as it accelerates chemical reactions that degrade battery materials. Over time, this can reduce the battery’s overall capacity and lifespan.
    2. Increased Voltage Stress Fast charging often requires higher voltage, which can stress the battery cells. Repeated exposure to high voltage can lead to faster degradation of the battery, affecting its ability to hold a charge over time.
    3. Charge Cycles While fast charging reduces the time needed to recharge your device, it might encourage more frequent charging. Each charge cycle contributes to the battery’s wear and tear, so more cycles could lead to a shorter overall battery life.
     

    ArneM

    Dsp er et must !
    Ble medlem
    17.01.2012
    Innlegg
    2.194
    Antall liker
    2.499
    Sted
    Andebu , Vestfold
    Torget vurderinger
    35
    Det er vel ikke et rykte. Veldig rask lading sliter faktisk mye på batteriene. Jo raskere ladingen skjer, jo mer varme genereres. Denne varmen påvirker lithiumet i batteriet.

    The Potential Downsides of Fast Charging
    1. Heat Generation Fast charging generates more heat compared to regular charging. Excessive heat is detrimental to lithium-ion batteries as it accelerates chemical reactions that degrade battery materials. Over time, this can reduce the battery’s overall capacity and lifespan.
    2. Increased Voltage Stress Fast charging often requires higher voltage, which can stress the battery cells. Repeated exposure to high voltage can lead to faster degradation of the battery, affecting its ability to hold a charge over time.
    3. Charge Cycles While fast charging reduces the time needed to recharge your device, it might encourage more frequent charging. Each charge cycle contributes to the battery’s wear and tear, so more cycles could lead to a shorter overall battery life.
    Nei... Feil...
    Flere undersøkelser i senere tid motbeviser dette... Kommer garantert fra Big Oil og fossilhuene...
    En av mange påstander fra alle de som ikke har peil...
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.609
    Antall liker
    41.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    304 og 316 går vel også under betegnelsen syrefast stål
    316, men ikke 304. Syrefast skal ha minst 2 % molybden. 304 er 18/8 krom/nikkel. Det blir til syrefast 316 ved å tilsette molybden og mangan. Lett å se forskjell på dem, 316 A4 er mye blankere enn 304 A2.
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    14.730
    Antall liker
    11.086
    Sted
    Trondheim
    Det jeg har lest om dette har omhandlet hurtiglading av mobile enheter. Problemet er varmeutvikling og høy spenning under lading. Det skader ikke batteriet som sådan, men det reduserer levetiden på det. Hva man har gjort i lading av batteriet i elbiler for å motvirke dette vet jeg ikke. Det vanlige er jo at man kjører veldig høy spenning i starten for så å redusere spenningen når temperaturen i batteriet stiger - det ser jeg på min bil som lader veldig fort til å begynne med, men så synker hastigheten etter hvert.
    Det kan jo være av rent akademisk interesse hvis levetiden reduseres fra 20 til 18 år.
     

    AOC

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Innlegg
    1.558
    Antall liker
    1.473
    Torget vurderinger
    1
    Fyren sliter visst med å selge... Tesla har vel noen rentekampanjer (som egentlig betales av kunden med tilsvarende påslag på prisen), så det kanskje muligheter for å gjøre et 'kupp'?

     

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    900
    Handler vel mer om at fyren skal ha omtrent hva Tesla selger nye for:

    IMG_0705.jpeg

    IMG_0706.jpeg
     
    Sist redigert:

    Ole_Martin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    2.307
    Antall liker
    900
    316, men ikke 304. Syrefast skal ha minst 2 % molybden. 304 er 18/8 krom/nikkel. Det blir til syrefast 316 ved å tilsette molybden og mangan. Lett å se forskjell på dem, 316 A4 er mye blankere enn 304 A2.
    Syrefast kan man også kjenne igjen på er umagnetisk. Mykt er det også så lett å ødelegge gjenger osv. Cybertruck tåler kuler.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    39.609
    Antall liker
    41.442
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Syrefast kan man også kjenne igjen på er umagnetisk. Mykt er det også så lett å ødelegge gjenger osv. Cybertruck tåler kuler.
    Ja, den er et dystopisk fantasifoster. Greia med «30X» er tydeligvis at det er hardvalset og nokså stivt. Det er også 3 mm tykke karosseriplater. (Deformasjonssone? Hvilken deformasjonssone?) Men korrosjonsbestandighet er altså ikke en del av spec’en. Det er kanskje ikke så viktig på en romrakett eller et lettpansret kjøretøy som på en noenlunde realistisk bil til sivilt bruk på denne planeten.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn