KjellR
Hi-Fi freak
Volvo PV er safe....
I ei normal verd ville/burde kontroll med slikt som dette: personvern, datainnsamling, bakdører (om det er rett ord) osb vore ein føresetnad for at varer skulle vore lovleg å omsetja.Ikke bare i bilen. Overvåking av pasienter på sykehus har dem nå også oppdaget har bakdører til kinesisk universitet
Same vitsen som haren og gulrotkake, jo (min favoritt, variantar er «kald kaffi» og «telt med hol i»).
Spesielt bra fungerer disse "rustfrie" panelene på Norske veier med salt. Den som ligger på finn er foliert så vidt jeg kan se. Mulig årsak kan være nettopp overflaterustMange praktiske løysingar, forstår eg.
Ja. Litt artig at rustfritt stål skal signalisera ein slags industriell «utility»-estetikk, men at ein knapt finn eit einaste køyretøy i, tja, militæret, landbruk eller bygg og anlegg i rustfritt stål utan behandling.Spesielt bra fungerer disse "rustfrie" panelene på Norske veier med salt. Den som ligger på finn er foliert så vidt jeg kan se. Mulig årsak kan være nettopp overflaterust
Den forrige som forsøkte var vel DeLorean. Ingen stor suksess, det heller.Ja. Litt artig at rustfritt stål skal signalisera ein slags industriell «utility»-estetikk, men at ein knapt finn eit einaste køyretøy i, tja, militæret, landbruk eller bygg og anlegg i rustfritt stål utan behandling.
Rein smågutt-fantasi.
Hvor har du 301 fra? Tesla sier 30X.Den forrige som forsøkte var vel DeLorean. Ingen stor suksess, det heller.
Man kan også se på materialbruk i båter. Tesla har tydeligvis brukt 301 stål. «Vanlig» A2 rustfritt kalles også 304, type oppvaskbenk. 301 er en «billigvariant» av det med mindre legeringsmaterialer. Typiske rustfrie eksosanlegg er 304. Utendørs hos meg i Fjällbacka ruster 304 «rustfritt» i stykker helt av seg selv. Marine fittings er 316, A4 rustfritt. Laveste grad som anbefales brukt i kystmiljø er 316L. Saltede vinterveier i Norge er minst like korrosjonsutsatt som kystklima.
Det beste man kan si om ulakkert karosseri i 301 er at det ruster mindre enn ulakkert karosseriplate i vanlig karbonstål, mild steel.
Senopstårta?Same vitsen som haren og gulrotkake, jo (min favoritt, variantar er «kald kaffi» og «telt med hol i»).
Men bortsett frå Musk, og at bilen er alt for stor og ikkje er så bra, så er no bilen litt original i det minste. Mange praktiske løysingar, forstår eg.
Folie er visstnok heller ikke god kål.Haha. Før nøkla jo pøbelen bilsider.
Nå holder det at de har med seg en magnet:
Warning! Do Not Expose Cybertrucks to Common Magnets
Cybertruck owners are complaining that sticking cosmetic stickers onto the body of their vehicle is damaging the stainless steel.futurism.com
Er vel ikke 301 som står; jfr artikkel:Det er ingen ting som heter 30X. SAE har analysert materialet og fant 301. musk har selv sagt at de bruker samme legering som i SpaceX, altså 301. X = 1.
Why Tesla Cybertruck uses 301 stainless steel
Tesla Cybertruck is hot. Three keywords are also hot: "crazy" appearance, "ultra-hard" stainless steel, and "armor" glass.www.linkedin.comStainless doesn't mean stain-proof; just ask Tesla Cybertruck owners
Spoiler alert: be careful running it through the car wash.shoppress.dormanproducts.com
Det beste vil være å gni karosseriet med stålull, en kjent sak for de som eier DeLorian."Proprietary version of 301" er fortsatt 301. Jeg ser at musk snakker om å endre materialet til noe som vil være "closer to 304", men vi snakker fortsatt lavlegert austenittisk rustfritt, mindre motstandsdyktig enn 304 oppvaskbenk.
Måten å vedlikeholde finishen på er nok å gå over hele greia med en sandpapirkloss med jevne mellomrom. Hele, for å unngå overganger mellom gammel oksydert overflate og nytt blankt metall.
304 og 316 går vel også under betegnelsen syrefast stål"Proprietary version of 301" er fortsatt 301. Jeg ser at musk snakker om å endre materialet til noe som vil være "closer to 304", men vi snakker fortsatt lavlegert austenittisk rustfritt, mindre motstandsdyktig enn 304 oppvaskbenk.
Går mye rare rykter hos fossilhuene....Man skal vel være forsiktig med å lade for fort? Det sliter veldig på batteriet.
Nei... Feil...Det er vel ikke et rykte. Veldig rask lading sliter faktisk mye på batteriene. Jo raskere ladingen skjer, jo mer varme genereres. Denne varmen påvirker lithiumet i batteriet.
The Potential Downsides of Fast Charging
- Heat Generation Fast charging generates more heat compared to regular charging. Excessive heat is detrimental to lithium-ion batteries as it accelerates chemical reactions that degrade battery materials. Over time, this can reduce the battery’s overall capacity and lifespan.
- Increased Voltage Stress Fast charging often requires higher voltage, which can stress the battery cells. Repeated exposure to high voltage can lead to faster degradation of the battery, affecting its ability to hold a charge over time.
- Charge Cycles While fast charging reduces the time needed to recharge your device, it might encourage more frequent charging. Each charge cycle contributes to the battery’s wear and tear, so more cycles could lead to a shorter overall battery life.
316, men ikke 304. Syrefast skal ha minst 2 % molybden. 304 er 18/8 krom/nikkel. Det blir til syrefast 316 ved å tilsette molybden og mangan. Lett å se forskjell på dem, 316 A4 er mye blankere enn 304 A2.304 og 316 går vel også under betegnelsen syrefast stål
Syrefast kan man også kjenne igjen på er umagnetisk. Mykt er det også så lett å ødelegge gjenger osv. Cybertruck tåler kuler.316, men ikke 304. Syrefast skal ha minst 2 % molybden. 304 er 18/8 krom/nikkel. Det blir til syrefast 316 ved å tilsette molybden og mangan. Lett å se forskjell på dem, 316 A4 er mye blankere enn 304 A2.
syrefast stål – Store norske leksikon
Syrefast stål er en type rustfritt stål som i tillegg til krom og nikkel inneholder molybden som øker stålets motstandsdyktighet mot korrosjon i enkelte aggressive løsninger som saltvann (som inneholder klor-ioner) og reduserende syrer (for eksempel svovelsyre).snl.no
Ja, den er et dystopisk fantasifoster. Greia med «30X» er tydeligvis at det er hardvalset og nokså stivt. Det er også 3 mm tykke karosseriplater. (Deformasjonssone? Hvilken deformasjonssone?) Men korrosjonsbestandighet er altså ikke en del av spec’en. Det er kanskje ikke så viktig på en romrakett eller et lettpansret kjøretøy som på en noenlunde realistisk bil til sivilt bruk på denne planeten.Syrefast kan man også kjenne igjen på er umagnetisk. Mykt er det også så lett å ødelegge gjenger osv. Cybertruck tåler kuler.