Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.686
    Sted
    Endor
    Men Maserati Norge sin webside må være arhundrets dårligste design, umulig for meg å finne ut noe info om bilen ... ennet enn masse fancy sider med animasjoner .... IDIOTER :mad:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.686
    Sted
    Endor
    Umulig for meg å finne ut av Maserati Norge sine sider ... fyttikatta, måtte gpå til ChatGPT

hva er prisen på maserati gt folgore i Norge

ChatGPT said:
    Per februar 2025 er de estimerte prisene for Maseratis elektriske Folgore-modeller i Norge som følger:
    - Maserati Grecale Folgore: Startpris på rundt 1,3 millioner kroner. FINANSAVISEN
    - Maserati GranTurismo Folgore: Estimert pris over 3 millioner kroner. FINANSAVISEN

Vær oppmerksom på at disse prisene kan variere basert på tilvalg og spesifikasjoner. For oppdatert informasjon og tilgjengelighet, anbefales det å kontakte en autorisert Maserati-forhandler i Norge.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.485
    Sted
    Sunnmøre
    Umulig for meg å finne ut av Maserati Norge sine sider ... fyttikatta, måtte gpå til ChatGPT

hva er prisen på maserati gt folgore i Norge

ChatGPT said:
    Per februar 2025 er de estimerte prisene for Maseratis elektriske Folgore-modeller i Norge som følger:
    - Maserati Grecale Folgore: Startpris på rundt 1,3 millioner kroner. FINANSAVISEN
    - Maserati GranTurismo Folgore: Estimert pris over 3 millioner kroner. FINANSAVISEN

Vær oppmerksom på at disse prisene kan variere basert på tilvalg og spesifikasjoner. For oppdatert informasjon og tilgjengelighet, anbefales det å kontakte en autorisert Maserati-forhandler i Norge.
    Om du toler ein nokon har prompa i før deg:

… så ligg det ein på Finn til 2’590’000.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.380
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    blir vel fort 3mill pga norske dasspapir (kroner) og når staten skal ha sine 25%
    Litt skeptisk til interiøret: the Folgore provides an inviting cabin fitted with sustainable materials that underscore its petroleum-free powertrain’s green cred

Italienske biler skal ha deilig skinn overalt, det er jo halve grunnen til å kjøpe de.

edit: se der ja, den på finn hadde jo kjipt interiør, mere toyota yaris enn italiensk luksus

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.686
    Sted
    Endor
    Om du toler ein nokon har prompa i før deg:
    Ja den er grei ... men at man må å gå til finn.no for å finne pris på en bil, hvor man ikke kan finne info på forhandleren sine nettsider.....

Fullstendig fallit Maserati Norge

Sist redigert av en moderator:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.686
    Sted
    Endor
    Hadde nok heller gått for denne BMW M440i xDrive Coupé da, omtrent 2 millioner billigere, men ikke EV .... men ikke sikker på om dette er en dårligere bil :love: Screenshot 2025-02-18 at 21.03.15.png

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Det begynner å bli en del historier om løpsk Volvo xc40 nå, og det er fascinerende hvordan mennesker, gjerne godt voksne som har håndtert bil i flere ti-år, som har en tendens til å trykke gassen i bånn og holde den der helt til bilen havner i skævven, i garasjeveggen, gjennom garasjeporten og nede i skråningen mot naboen jf artikler, også tenderer til å gjøre dette med nettopp Volvo cx40'n sin, i følge gjentatte årsaksforklaringer til Volvo her i Norge.

BeetleBug

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Antall liker
    14.670
    Sted
    Sørlandet
    Det begynner å bli en del historier om løpsk Volvo xc40 nå, og det er fascinerende hvordan mennesker, gjerne godt voksne som har håndtert bil i flere ti-år, som har en tendens til å trykke gassen i bånn og holde den der helt til bilen havner i skævven, i garasjeveggen, gjennom garasjeporten og nede i skråningen mot naboen jf artikler, også tenderer til å gjøre dette med nettopp Volvo cx40'n sin, i følge gjentatte årsaksforklaringer til Volvo her i Norge.
    Pussig det der. At det er pensjonister som opplever at bilen "tar av som et fly" Og kjøre bil med Moonboots er heller ikke en enkel oppgave.

Selvsagt sitter Volvo på data fra bilen(e) omtrent i det øyeblikket noe skjer. Akkurat som Tesla og flere av de andre. Jeg venter på den første bilen som tar av uten en pensjonist i førerstolen.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.994
    Sted
    Sunndalsøra
    Det har vært innkalt flere volvo etter elektriske problemer som skulle ha vært løst nå. Men de lever sitt eget ukontrollert liv, til fare for omgivelsene. Det er ikke bare sjåførerne som er problemet. Det er mange dårlige Kina deler i disse bilene også.
    Jeg misunner ikke de som skal godkjenne disse på en EU-kontroll.

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.686
    Sted
    Endor

Det er jo drive by wire her? hvilket betyr vel at computer ved en bug teoretisk kan registrere 100% gasspådrag uten at gasspedalen er trykket inn.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    42.147
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2

Nøkkelordene der er «alt jeg kunne gjøre var å holde meg fast». Hvis man tar spenntak i dørken for å klamre seg til rattet, og gasspedalen tilfeldigvis er mellom foten og dørken, skjer det andre ting i en elbil enn i en Volvo 244. Dessuten skjer det så mye så fort at det kan være vanskelig å feilsøke i sanntid.

Teoretisk sett kan det selvsagt være et signal som har hengt seg opp, men den enkleste forklaringen er fortsatt noe annet, og et slikt heng ville formodentlig fortsatt indikere 100 % input lenge etter at bilen har stoppet igjen.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.147
    Sted
    Trondheim
    Man skal rygge ut av garasjen. Ved en feil setter man bilen i drive. Når du trykker på gasspedalen kjører bilen rett fram, du blir redd og "klamrer deg fast", noe som også gjerne medfører at du trykker foten godt ned i gulvet, med de konsekvenser det har.

Det er imidlertid litt rart at det bare skjer med Volvo XC40.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.485
    Sted
    Sunnmøre
    Man skal rygge ut av garasjen. Ved en feil setter man bilen i drive. Når du trykker på gasspedalen kjører bilen rett fram, du blir redd og "klamrer deg fast", noe som også gjerne medfører at du trykker foten godt ned i gulvet, med de konsekvenser det har.

Det er imidlertid litt rart at det bare skjer med Volvo XC40.
    Det er verkeleg rart.

Alle har sikkert opplevd liknande. Min manuelle dieselbil er slik at dersom eg er for upresis, kan bilen hamna i førstegir når planen er revers. Dei gongane det har skjedd, er refleksen å trampa ned brems og kløtsj samtidig. Eg skulle tru desse pensjonistane har liknande refleksar, dei har jo nesten garantert køyrd manuelt-gira bilar tidlegare.

Samtidig har eg jo sett at mange, gjerne dei litt oppi åra, har for vane å utføra ein del rutinemoment (td. ryggja ut av garasje/p-plass) veldig raskt, gjerne slik at eg er glad det ikkje er kattar eller småungar der akkurat då. Med det momentet elbilar gjev frå start, der det kanskje ikkje så rart.

Det er jo interessant dersom forklaringa er XC40 har ein eller annan spesifikk designsvakheit som gjer at dette skjer oftare der. Eg har forstått det slik at den ekstra plundringa manuelle bilar har for å setja i revers, er ein feature fordi eit slikt feilskift kan gje temmeleg katastrofale konsekvensar.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Det merkelige i mitt hode, er at en skulle jo tro at andre elbiler med sine sjåfører også skulle være utsatt for de samme hendelsene dersom det -kun- skyldes sjåføren, slik Volvo sjablongmessig uttaler seg. Det er vel lite sannsynlig at de få menneskene som tilfeldigvis tråkker gassen i bånn når de egentlig skal krabbe-kjøre, kjører nettopp Volvo xc40?
    Jeg opplever stadig vekk folk i Tesla, nyere BMW og Audier som gjør dette: tråkker gassen i bånn og foretar risikofylt manøvrering av elbilen sin for å komme mellom meg og lastebilen foran, eller slik at de 10-20-30 sekunder etterpå kan stå å vente foran meg i lyskrysset, og kan skyte fart videre på grønt, men da er de i det minste i fart eller ute i trafikken, og ikke på et parkeringsområde.

1/2 Tam

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.10.2015
    Antall liker
    7.040
    I mai 2022 ble 5388 biler av typen Volvo XC40 Recharge tilbakekalt i Norge, etter at det ble oppdaget en feil på ledningsnettet hos bilene som ble produsert mellom september 2020 og august 2021.

Bakgrunnen var en fare for rust på en sensor til gasspedalen. Dette kunne i verste fall gjøre at bilen akselererer av seg selv, uten at sjåføren tråkker på pedalen.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.751
    Feil på ledninger? En kan bare undre hvor mange andre viktige sensorer som ikke blir overvåket. Spesielt intressant at når sensor feiler er det full gass og ikke helt av med ditto feilkode som benyttes som default. En skulle tro at man alltid kodet slik at fult utslag på variable sensorer blir ansett som ugyldig data.

Som en anedokte så er jo ikke akkurat drive by wire noe nytt. Under militærtjenesten på slutten av 80 tallet delte jeg rom med en kar som jobbet ved et verft på Stord. En av oppgavene han brukte fritiden til var å forsøke få til en mer pålitelig hastighetsjustering for hurtigbåtene. Som rett som det smalt i kaianlegg grunnet feil på hastighetskontrollen. Hvor et stort utvalg potensiometre ble bestilt inn, testet og målt.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.686
    Sted
    Endor
    I mai 2022 ble 5388 biler av typen Volvo XC40 Recharge tilbakekalt i Norge, etter at det ble oppdaget en feil på ledningsnettet hos bilene som ble produsert mellom september 2020 og august 2021.

Bakgrunnen var en fare for rust på en sensor til gasspedalen. Dette kunne i verste fall gjøre at bilen akselererer av seg selv, uten at sjåføren tråkker på pedalen.

Dette er vel ekstremt dårlig engineering fra Volvo 😬

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Prøvekjørte Hyundai Inster idag.
    Skikkelig kul bil.
    Rart å tenke på at i 2015 kunne en kjøpe Mitsubishi Imiev med lommelyktbatteri (14,4 kwt/12-13 mil) og som er et kjøretøy som får en Lada fra 1983 til å fremstå som high-tech, og idag etter 10 år med inflasjon og dagens ræva-valuta så får en i dag 42 kwt-batteri, kameraer og veldig god App og sensorer og avanserte lys og kjøreassistanse og god plass og ok komfort og og og og for samme sum.

Motorhome

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.06.2018
    Antall liker
    1.994
    Sted
    Sunndalsøra
    Dette kan skje med hvilken som helst bil. Hvis pedalene står tett og en bruker klompete vernesko :) Er ikke noe å bruke det som kjøresko.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Ser verkeleg ut som ein bil eg kunne lika, bortsett at han er litt stygg og ikkje har 4WD.

Fysiske knappar på instrumentpanelet også, ser det ut som?
    Ja, fysiske knapper. Men rart at rattvarme-knappen sitter på VS av rattet, mens det er to ledige knappe-plasser ved siden av setevarmeknappene i midtkonsollen.
    Styggheten kan kamufleres litt ved fargevalg, akkurat som Kona'n.

ernie70

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Dumt spørsmål, men hvor lang rekkevidde trenger jeg?
    Kjører 12000 i året og 99,5% av tiden er det bare meg.
    Lengste jeg kjører er Sandnes - Flekkefjord som er ca 110 km.
    Har lyst på den nye Alfaen, men den har bare oppgitt 335 km.
    Og det er jo på sommertid. Kan lade hjemme.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.686
    Sted
    Endor
    Prøvekjørte Hyundai Inster idag.
    Skikkelig kul bil.
    Rart å tenke på at i 2015 kunne en kjøpe Mitsubishi Imiev med lommelyktbatteri (14,4 kwt/12-13 mil) og som er et kjøretøy som får en Lada fra 1983 til å fremstå som high-tech, og idag etter 10 år med inflasjon og dagens ræva-valuta så får en i dag 42 kwt-batteri, kameraer og veldig god App og sensorer og avanserte lys og kjøreassistanse og god plass og ok komfort og og og og for samme sum.
    Enig, superkul og ser ut som god verdi 😎

• Liker
    Reaksjoner: AOC

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    903
    Dumt spørsmål, men hvor lang rekkevidde trenger jeg?
    Kjører 12000 i året og 99,5% av tiden er det bare meg.
    Lengste jeg kjører er Sandnes - Flekkefjord som er ca 110 km.
    Har lyst på den nye Alfaen, men den har bare oppgitt 335 km.
    Og det er jo på sommertid. Kan lade hjemme.
    Hadde unngått italiensk frustrasjon og dinotech. Max 100kW ladehastighet og 335km på et 75kWh batteri? Til sammenligning klarer billigste Tesla 3 med sitt 56kWh batteri 554km. Da kjører du t/r Flekkefjord og lader når du er tilbake. Tesla koster ca 100’ mindre også.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.147
    Sted
    Trondheim
    Finnes det noen elbiler i dag som ikke greier Sandnes-Flekkefjord t/r uten å måtte lade underveis? Det er jo stort sett flatt og bra temperaturer der - sjelden mye under 0? Hvis man bor slik at man kan ha hjemmelader kan man vel omtrent kjøpe hva som helst?
    Unntak: En venninne av meg har nettopp kjøpt seg en Volvo XC40. I -10° klarer den ikke Trondheim-Oppdal t/r. Det er 25 mil, men det er jo ca 550 m stigning opp til Oppdal.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Sikkert en bra bil, men jeg er litt vaksinert mot VAG biler etter flere opplevelser med Møller Trondheim. Aldri mer VW eller Audi, men kanskje Škoda hvis jeg slipper å forholde meg til Møller Trondheim.
    Appropos Møller Trondheim...

Figge

Generalkonsul OVK i Svealand
    Ble medlem
    20.11.2004
    Antall liker
    5.498
    Sted
    Stockholm/Västerås
    Torget vurderinger
    2
    Praktiskt med vit klädsel i en familjebil.😉😂
    Tek.no
    Föresten vem köper em kinabil? Lika politiskt korrekt som en Tesla. IMG_8893.jpeg

Sist redigert:

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.147
    Sted
    Trondheim
    Appropos Møller Trondheim...

Ja, det forbauser meg ikke. Jeg måtte kontakte advokat for å få utført en reparasjon på garanti. Jeg skjønner ikke hvorfor Møller nektet på det. Audi hadde jo godkjent at det var en garantisak, så Møller ville jo fått pengene sine uansett, bare ikke fra meg.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.490
    Torget vurderinger
    1
    Ja, det forbauser meg ikke. Jeg måtte kontakte advokat for å få utført en reparasjon på garanti. Jeg skjønner ikke hvorfor Møller nektet på det. Audi hadde jo godkjent at det var en garantisak, så Møller ville jo fått pengene sine uansett, bare ikke fra meg.
    Jeg hadde en episode med Møller selv, på Etterstad-avd. De solgte meg en lite brukt Seat Mii, og holdt kjeft om skader under ved jekke-punktene. Når jeg så det ved dekkomlegging påsto de var jeg som hadde laget skadene selv, fordi jeg hadde sprøytet Fluid Film under. "Bilen har glidd av jekken", sa de. Selger ga faen.
    Men, ei jeg kjenner som har jobbet med VW-biler sa at det er forretningene som er problemet, ikke resten av Møller. Jeg sendte brev til Møller sentralt, og de brukte maks 20 min på å beordre forretningen til å fikse skadene.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.147
    Sted
    Trondheim
    Ja, jeg har hørt om andre Mølleravdelinger som får skryt av kundene, så det er nok det lokale verkstedet som er problemet.

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.686
    Sted
    Endor
    Aldri mere VW på deg :ROFLMAO:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.686
    Sted
    Endor
    Ja, jeg har hørt om andre Mølleravdelinger som får skryt av kundene, så det er nok det lokale verkstedet som er problemet.
    Jeg prøvekjørte ID.4 og bare holdningen til selgeren var nok til at det er done-deal, NO-GO
    Hvis ikke engang selgeren kan forholde seg normalt til en potensiell kunde ..... WELL :censored:

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn