Bil, båt og motorsykkel Elbiler

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• erato

Æresmedlem
    Ble medlem
    15.03.2003
    Antall liker
    11.517
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det vet jeg ikke. Motorstyringen ser ut til å være en godt bevart hemmelighet.

Man kan også bruke mobilen med app som nøkkel, så jeg antar det er en eller annen Bluetooth-kommunikasjon mellom nøkkel og bil, men har ikke gravd i hvordan den fungerer.

Det betyr også at tilgang til Tesla-kontoen er den egentlige nøkkelen, siden man kan sette opp en ny telefon derfra, så det virker som en god idé å slå på multifaktorautentisering og og ha et bra passord der.
    Og ingen backdoors for Felon.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    43.023
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    SSH PSK mellom modulene i bilen. Samt hashing på VIN-parallell ID.
    Meget mulig, siden det er Linux-dingser, men stort sett all informasjon jeg har sett handler om de to instansene som driver konsolldisplayet og førerdisplayet. De lagrer og deler mye data, men jeg tror fortsatt ikke jeg har sett noe om hvordan kommunikasjonen derfra til selve motorstyringen fungerer. Ved lansering var den synlig som en tredje instans, men sikkerhetsarkitekturen rundt den ble bygget om allerede i 2013/14 en gang.

Edit: Det er noe sånt på en CAN-buss:

Sist redigert:
    Ble medlem
    16.02.2025
    Antall liker
    7
    Sted
    Larva
    Meget mulig, siden det er Linux-dingser, men stort sett all informasjon jeg har sett handler om de to instansene som driver konsolldisplayet og førerdisplayet. De lagrer og deler mye data, men jeg tror fortsatt ikke jeg har sett noe om hvordan kommunikasjonen derfra til selve motorstyringen fungerer. Ved lansering var den synlig som en tredje instans, men sikkerhetsarkitekturen rundt den ble bygget om allerede i 2013/14 en gang.

Edit: Det er noe sånt på en CAN-buss:
    Usikker på hvor my standarden følges.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^ Ingenting av det som krever all denne kommunikasjon ut/inn på kjøretøyene er noe bileier egentlig har sterkt behov for.

Ble medlem
    16.02.2025
    Antall liker
    7
    Sted
    Larva
    ^ Ingenting av det som krever all denne kommunikasjon ut/inn på kjøretøyene er noe bileier egentlig har sterkt behov for.
    Hva mener du nå? Er det ikke fint å kunne følge med på forbruk litt mer detaljert enn et dustete gjennomsnitt? Jeg kan få ut ganske bra grafer langt forbi Tesla sine, jeg har skrevet mitt eget beat til elasticsearch som sender til en Raspberry Pi med logstash, også kan jeg ta dette ut i buckets med es, gjerne i kombinasjon med temperaturgrafer forskjellige steder på bilen. Men nå tweaker jeg bilene mine kanskje litt mer enn den jamne bileier. https://forum.defcon.org/node/230957

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    19.511
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Hva mener du nå? Er det ikke fint å kunne følge med på forbruk litt mer detaljert enn et dustete gjennomsnitt? Jeg kan få ut ganske bra grafer langt forbi Tesla sine, jeg har skrevet mitt eget beat til elasticsearch som sender til en Raspberry Pi med logstash, også kan jeg ta dette ut i buckets med es, gjerne i kombinasjon med temperaturgrafer forskjellige steder på bilen. Men nå tweaker jeg bilene mine kanskje litt mer enn den jamne bileier. https://forum.defcon.org/node/230957
    Som du selv er inne på. Nice to have - maybe. Need to have - not.

Usikker på hva du bruker dette til (nytteverdi osv) - spes temperaturgrafer?
    Og hva legger du i tweake?

Sist redigert:

haraldo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.06.2012
    Antall liker
    2.743
    Sted
    Endor
    Jeg trodde bil var til å kjøre med ..... 😮

Sist redigert:

Anonym

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.08.2008
    Antall liker
    1.151
    Torget vurderinger
    4
    Har kjørt snart 1000 km med Ioniq 5 og skjerm/førerassistent er bygd for å drive folk til vanvidd. En må langt inn i meny for å få slått av funksjonen med at den piper og drar i rattet for hver gang en bruker bilen. Det krever så mye fokus at bilen bør stille når det gjøres, helt sykt dårlig løsning som drar ned inntrykket på en egentlig veldig bra bil.

AOC

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.04.2019
    Antall liker
    1.507
    Torget vurderinger
    1
    Har kjørt snart 1000 km med Ioniq 5 og skjerm/førerassistent er bygd for å drive folk til vanvidd. En må langt inn i meny for å få slått av funksjonen med at den piper og drar i rattet for hver gang en bruker bilen. Det krever så mye fokus at bilen bør stille når det gjøres, helt sykt dårlig løsning som drar ned inntrykket på en egentlig veldig bra bil.
    Foreslår at du bruker knappen på rattet til å slå av filholder (den med tegning av ratt mellom to streker), i stedet for å gjøre det i skjermmenyen. Hold knappen inne i 3 sek og voila. At en må gjøre det hver gang bilen brukes skyldes direktiver, ikke Hyundai.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    11.256
    Sted
    Trondheim
    Hvordan går utviklingen av elbiler for tiden? Jeg synes Tesla har stått stille veldig lenge, mens andre fyker fram.
    Jeg følger jo litt med på BMW, og signalene om "Neue Klasse" er jo spennende. Lavere vekt, mer effektiv motor, ny batterikonfigurasjon, lenger rekkevidde etc... De sier at den største utgaven av neste års i3 vil ha en rekkevidde på 900 km. 800V system med lading 20-80% på under 10 min. Verden står ikke stille selv om Tesla gjør det.

ernie70

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    18.02.2007
    Antall liker
    39
    Sted
    Sandnes
    Torget vurderinger
    1
    Prøvekjørte en 2024 Volvo EX30 på lørdag.
    Var overrasket over hvor stor den faktisk føltes innvendig i førersetet.
    Synes den var god å kjøre.
    428 hk i en så liten bil er jo helt latterlig. Den spant i 40 km/t på våt asfalt når jeg tråkket pedalen flatt.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn