Elektrostater?

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Noen kommenterer sammenhengen i ML sine hybrider. Underligt, for dette er noe av det der går igjen og igjen i tester at det fungerer perfekt i ML. God bass fra fuldtoner kan være uhyggelig vanskelig å få til i et rom, tro meg, jeg forsøkte i 6 år ! Ikke bare er det mye lettere med dynamisk eller transmisjonlinje bass, og som ML gjør det er det uhyggelig bra. Når det er sagt, så ja, intet er som fuldtoner.
Avrulling i diskanten tyder på du sitter for nær jeg synes de lyder bedre desto lengre avstand du har til de.
Forskjellige elektrostater har forskjellige krav til forsterkeri, der er ikke noen rød tråd bortsett fra at de må være stabile. For noen er 25 watt klasse A, eller en Nad 3020 alt man trenger.
 
R

Rojoh

Gjest
Jeg har et par Kings Audio hybridelektrostater (til overs hvis det skulle være av interesse). Koster 16K hos Maxwell. Kings Audio har også en større full-range elektrostat, men den har jeg ikke hørt. Koster vel 60K for paret. (se annonse i Fidelity nr. 29).

Når det gjelder effektkrav, så kjører Maxwell demo av hybriden på Sugden 25wpc klasse A. Jeg kjørte med 32wpc røreffekt, og var forsåvidt fornøyd med lydtrykk. (Ble litt mer eksplosivt og lekent med Tannoyene dog, men måtte selvsagt ofre litt av det karakteristiske med elektrostatprinsippet).

Kvaliteten virker å være grei nok. Mangler kanskje den aller siste touchen i forhold til ML o.l., men fabrikanten var lett å få tak i da jeg hadde noen spørsmål. Sveinung/Maxwell er slik jeg kjenner han, grei å forholde seg til.

Mvh. Johan
 
K

Khanate

Gjest
Stripper skrev:
Kan dessverre lite om dette prinsippet, men har forstått at kravet til forsterkeri er ganske stort. Er det slik at man må ha 2*500w for å få godlyden?
Når det gjelder Quads ESLer så kan du ikke ikke bruke alle 500 wattene på en gang (ok, klosset formulering). De innebygde sikringskretsløpene setter en stopper for det. I sin tid mente vel Peter Walker hos Quad at 100W 8Ohm var tilstrekkelig for å drive mine Quad ESL63. Mine gamle Tandberg forsterkere (2x100w 8ohm) trives imidlertid ikke helt med lasten.

Roger Sanders har konstruert noen effektforsterkere spesielt til drift av elektrostater. Her et lite sitat fra hans hjemmeside:

Electrostatic loudspeakers (ESLs) are very different from conventional magnetic speakers and place unusual and difficult demands on the way amplifiers deliver power to them. A magnetic speaker presents a mostly resistive load to an amplifier, while an ESL appears mostly as a capacitor.

Resistors dissipate power as heat. So the voice coils of magnetic speakers get hot as they use up the current the amplifier sends to them. A capacitor stores an amplifier's electrical energy instead of dissipating it as heat. Therefore an ESL doesn't actually "use" power like magnetic speakers. ESLs are sometimes called "wattless" speakers because of this. Their behavior is highly reactive, which means that they send the electrical current back to the amplifier when the musical signal reverses polarity. Amplifiers tend to be unstable with reactive loads.

A watt is a measurement of power. It is the product of volts times amps. Volts is a measurement of the pressure or "push" behind the electrons flowing along a conductor. Amps (a short form of "ampere") is a measurement of the flow of electrons along a conductor.

Amplifier power is measured in watts, which is fine when working with magnetic speakers. But an ESL doesn't operate on watts, it operates on voltage. Therefore, an amplifier's wattage rating can be very deceptive when evaluating its ability to drive an ESL.

To take an extreme example, let's look at two amplifiers, both rated at 100 watts. One has a 1 volt power supply that delivers 100 amps of current. The other produces 100 volts at 1 amp. Although both amplifiers generate 100 watts, the one with the higher voltage will drive an ESL to much louder levels than will the low voltage one.

Resistance in AC (alternating current) circuits is called impedance, because it often varies with frequency. A resistor has essentially constant impedance, so the impedance of a magnetic speaker will be nearly constant, although there will some variation due to crossovers and resonances.

In a capacitor, the impedance is inversely proportional to frequency. So an ESL will have a high impedance at low frequencies (perhaps several hundred), and a very low impedance at high frequencies -- typically around 2 ohms.


Resten kan du lese her: http://www.sanderssoundsystems.com/ESL%20Amp%20White%20Paper.htm

Jeg har hørt/lest at klasse-D forsterkere i prinsipp takler reaktive laster bedre enn klasse-B forsterkere, men mine kunnskaper strekker ikke til her. Er det noen her inne som mener noe om dette?

Interessant dette med at impedansen øker ved lave frekvenser. Jeg har sett impedanskurven for mine Quader (fra quads egen servicemanual). Og ganske riktig impedansen er svært høy ved de laveste frekvensene. Quad oppgir også at impedansen avhenger av den påsatte spenningen, dvs den øker ved økt spenning. Dette er kanskje grunnen til at man opplever at ESLene har en tight fin bass, men at de mangler den store kraften ved kraftige basstransienter.

Apropos andre leverandører av elektrostater. Sanders startet i sin tid firmaet InnerSound http://www.innersound.net/. Han står ikke som eier lenger, men firmaet lever i beste velgående. Audiophile (arve) har testet en tidligere modell: http://www.audiophile.no/Publisering.asp?Id=131
 
K

kbwh

Gjest
Jeg har lest rapporter her inne om at B&O ICEpower ikke fungerer særlig godt med med ML, men har ikke lest om noe slikt ifm. Quad.

Rhesus bruker muligens sine egne klasse-D (etter hva jeg husker) -forsterkere på ELS-63.
 

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Innlegg
393
Antall liker
90
Sted
Vestlandet
Stripper skrev:
Som en følge av alle de (positive) skriveriene jeg har lest om elektrostater begynner det nå å klø litt øra etter å oppleve slike høyttalere. Kan dessverre lite om dette prinsippet, men har forstått at kravet til forsterkeri er ganske stort. Er det slik at man må ha 2*500w for å få godlyden?
Heisann.
Har hatt ML CLS I og IIz og har spilt på disse med en del forsterkere.

Elektrocompaniet: CLS I + AW 250 - gikk i selvsving og brant opp printet i den ene høyttaleren...
Elektrocompaniet: CLS I + AW 180 monotrinn - greide ikke å få liv i høyttaleren, hverken mtp. max. volum eller bass. (Gammel Doxa 70 - Malmin spilte vesentlig bedre)
Elektrocompaniet: CLS IIz + EC Integrert 75 watter - spilte faktisk svært bra med disse høyttalerne i et godt lytterom, med masse detaljer, bra bass og behagelig lydbilde.
Doxa: CLS I + Doxa 70 mk. II (Lauland) - Bra kombinasjon, men uten den helt store dynamikken. Meget behagelig lydbilde, men lite bass.
Doxa: CLS I + Doxa 70 mk. IV (Malmin) - Bedre enn oppsettet over, mer trøkk og samtidig mer naturlig lyd. Var lenge en favoritt... (Husk på at dette var i 1991-93)
LC: CLS I + The End mk. II - Bedre trøkk, men mer "HiFi" lyd, ble litt kjedelig i lengden.
LC: CLS IIz + The End Millenium - Enda bedre trøkk, mye mer naturlig lyd, men forsterkerens sikringskretsløp gikk hele tiden i mute i brøkdelen av et sekund under dynamiske utladninger i musikken, jeg ble så fed up at jeg måtte handle:
Adyton: CLS IIz + Adyton Cordis 1.6 - Enorm dynamikk, beste bassen jeg har hørt fra CLS fram til da (1998), fantastisk lydbilde, nydelige detaljer, kjempematch!
Swiss Physics: CLS I + SP pre og effekt sett - Nydelig lyd, fullstendig organisk, absolutt ikke HiFi. Bare så synd at dette settet har en driftssikkerhet som en middels Lada... (Ellers må dette være en av de absolutt vakreste forsterkerne jeg noen gang har hatt.) Vet at Svein Erik Børja skrev i svært rosende vendinger om denne produsenten i Audio tidlige årganger.
Conrad Johnsen: CLS I + CJ 55 - Spilte faktisk skuffende dårlig, tror heller ikke Peter/Audiofreaks fikk dette til å spille. Hadde ikke bass i det hele tatt, ble tynt og pistrete oppover i lydbildet. Igjen - Doxa (Malmin) låt mye bedre. :(
Conrad Johnsen: CLS IIz + CJ Premier 5 - Fantastisk synergi, enormt luftig og naturligt lydbilde, helt grei bass, stemmer som kommer og tar deg, beste matchen til dags dato! Dessverre er denne inne til oppgradering, så vi får vente å se hvordan dette blir på sikt.
Rowland Research: CLS IIz + RR Mod. 8 - Etter en del prøving og feiling av ulike innstillinger bak på forsterkeren og XLR mot RCA - mao. innkjøringsfase, så spiller dette nydelig på alle områder. Bassen står ikke tilbake for dynamiske høyttalere heller... Ganske imponerende til fulltone elektrostater å være.
Siste test gjenstår - RR mot CJ ???

Mitt inntrykk på CLS er at stor strømforsyng er vesentlig, effekten på forsterkeren har ikke så mye betydning.
Vanskelig å si før du har testet det selv på ditt anlegg, i ditt lytterom.
Lykke til :)
 

mls

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.11.2007
Innlegg
412
Antall liker
27
hifiasylet skrev:
Adyton: CLS IIz + Adyton Cordis 1.6 - Enorm dynamikk, beste bassen jeg har hørt fra CLS fram til da (1998), fantastisk lydbilde, nydelige detaljer, kjempematch!
Hvis du synes Adyton Cordis 1.6 matchet bra, så burde du prøve nye Cordis 1.8. Den er i en helt annen klasse enn gamle 1.6.
 

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Innlegg
23.847
Antall liker
38.587
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Jeg har fått noen tilbakemeldinger (i en annen tråd) om at elektronikken min kanskje ikke yter Focalene mine full rettferdighet.

det er det samme hver gang saltydog,har du elektronikk fra kina så er det like greit å kaste det i bosset.
vedkommende har sikkert til gode å høre hvor bra en god del av KINAMIKKET låter.
xindak begynner vel å gå såkalte seriøse merker i næringen,kanskje spes norske produkter.

sorry for å gå litt OT,er litt lei av negativiteten til kina produkter her på HFS.

mvh
 

HoJ

En glad amatør.
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
19.470
Antall liker
35.301
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
2
Hvis det stemmer, at kinaprodukter får negativ kritikk her på sentralen, så er det dumt. Disse produktene leverer ofte veldig mye go' lyd for pengene. Og hvem er det som har produkt, der ikke noe av delene kommer fra Asia?
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Valentino skrev:
Jeg har lest rapporter her inne om at B&O ICEpower ikke fungerer særlig godt med med ML, men har ikke lest om noe slikt ifm. Quad.

Rhesus bruker muligens sine egne klasse-D (etter hva jeg husker) -forsterkere på ELS-63.
Jeg har dårlig med forsterkere som passer effektmessig. Mye småtteri <10W og sånt. Det går fint med 10W klasse A transistor på ESL63, og det spiller bra høyt det og. Mine klasse D forsterkere blir i groveste laget. Jeg kjører derfor midlertidig på en Cyrus II/PSX. Yter 70W eller noe. Det låter i grunnen ikke så verst. ;) og høyt nok for meg.
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
Mine ESL-63 drives av en Conrad-Johnson MF2250 (2*120 W MOS_FET), og det spiller aldeles nydelig sammen. Nå er ikke jeg av de som liker å spille så veldig høyt, men jeg har i hvert fall ingen problemer med å få den comboen til å spille så høyt at fruen forlater rommet.
Styrken til elektrostater (i hvertfall ESL-63) er det fantastiske romperspektive de gir, samt en utrolig oppløsning i mellotonen. De ruller av, både i toppen og i bunnen, men mine ører reagerer ikke på det lenger (har for så vidt aldri gjort det heller). Fantastiske høyttalere til min foretrukne musikk (kammermusikk og sang), men mangler litt "trøkk" i store orkestertutti.
Har veldig lyst på å bytte mine i et sett 2905...
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Har veldig lyst på å bytte mine i et sett 2905...
Hva er vitsen med det når du kan få kona til å forlate rommet med de du har?

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.795
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Mine esl 63 spilte bra med både 50 watter Mark Levinson , 60 watt Quicksilver KT 88 og 60 w kl. a Sugden Symetra.
De spilte alle fletta av mere middelmådige 100 og 200 wattere.
 
K

kbwh

Gjest
Det er fryktelig lenge siden (20 år), men jeg ble imponert av ESL-63 trukket av 'companiets 50-watter den gang. Når man fikk plassert hodet i det søte punkt, som vel var en kube på en kubikkfot omtrent, var det ulikt noe annet jeg hadde hørt.

Merkelig nok får jeg litt samme følelsen av å høre theStigs greier, men det har gått 20 år mellom opplevelsene da.
 

nescafe

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2005
Innlegg
572
Antall liker
5
Torget vurderinger
2
Hvordan er tilgjengeligheten på esl 63 på bruktmarkedet? Og hva kan man regne med å måtte betale for et par i perfekt stand? Når sluttet produksjonen av esl 63? Noen butikker har spesialisert seg på å selge feks velholdte gamle elektrostater?
 
U

utgatt60135

Gjest
Tror dere min Sugden vil kunne drive ML Vantage?

Det sies et det er spenningen som er viktigst med elektostater men er det noen som skjønner hva som er viktig angående forsterker men tanke på dette?
 

supersubb

Hi-Fi interessert
Ble medlem
10.01.2007
Innlegg
73
Antall liker
0
Hei!
Det er nesten noe magisk med elektrostater, har tidligere eid både Quad ELS-63 og Stax sine elektrostat høytalere ELS-F83X, begge fantastiske lydgjenngivere når de har det rette utstyret tilkoblet, begge og især Staxene var meget vanskelige å drive, hadde en Lectron JH-50 rør forsterker som Hi-Fi klubben en gang solgte sammens med Quadene og selv om jeg ikke fikk til å spille noe særlig høyt må jeg si at lydgjenngivelsen bare var helt utrolig, har siden vært en elektrostatfil..!
Rett som enkelte nevner i sine tester at elektrostater må bare oppleves en eller annen gang mens man enno er bitt av denne hi-fi basillen...!
8)
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
Elektrostater er veldig forskjellige. Quad er egentlig greie laster, litt lavt i diskanten, men ikke noe problem for de aller fleste konstruksjoner. Jeg vet at det finnes noen ML som er litt leie.

Når jeg skal ha nye effekter til mine ESL63 er kriteriene:
De skal oppføre seg bra i kortstlutning, siden ESL63 har innebygget beskyttelse som kortslutter utgangen på forsterkeren.
De skal ha bra med kjøling, siden ESL63 er en veldig reaktiv last.
De skal ha lav utgangsimpedans helt opp til minst 10kHz, siden impedansen er lavest der.
De skal yte ca 150W, siden alt over 100W på ESL63 går rett i overspenningsbeskyttelsen, altså bortkastet.

Og så kan de gjerne låte bra også da.... ;)
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.954
Antall liker
1.291
Sted
Nadadouro, Portugal
Lyngen skrev:
Tror dere min Sugden vil kunne drive ML Vantage?

Det sies et det er spenningen som er viktigst med elektostater men er det noen som skjønner hva som er viktig angående forsterker men tanke på dette?
Jeg tror det vil gå veldig bra. Har Tor sine Final stadig kan du jo slepe forsterkeren ned til Lyric og prøve. Hvis du bor i Oslo da.
Bare så det er sagt, jeg lånte med hjem den "nye" Cary integrerte i fjor da jeg skulle ha ny forsterker, det fungerte overhodet ikke. Det er da vist også en sak med switching strømforsyning.
Da Bryston kom foran var det "Ahhh" med én gang.
 

AAaF

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2007
Innlegg
1.034
Antall liker
147
Rhesus skrev:
Valentino skrev:
Hva er maxlydtrykket (peak) på de nye store Quadene?
Jeg har erfart at stort mer enn 100dB i lytteposisjonen blir for mye for meg. Klarer de 100dB pluss litt på to meters avstand uten å klappe i hop?
2805 klarer kryptiske 2N/m2 ::) on axis 2 meter unna. (De føler seg sikkert kule....) Det blir 2 pascal, som er *drumroll* 20LOG(p/p0)=20*LOG(2/2E-5)= 100dB

Så ja, maks lydtrykk fra en 2805 på 2 meter er akkurat 100dB.

2905 har samme spec.

EDIT: ved nærmere ettertanke tror jeg det er spec til ESL63 også.
Hmmm.... Betyr det at maksimalt lydtrykk ikkje er frekvensavhengig for elektrostatar? Har (som du veit ifrå ein tråd på tech-hjørnet) tenkt på elektrostat, men dele vekk den djupaste bassen for å kunne spille ein del høgare. Synast kanskje 100dB er litt i minste laget når humøret forlangar meir ;D

Er det forresten nokon som har erfaring/meiningar med/om Audiostatic?
 

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
20.705
Antall liker
7.947
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikkje fått høyrt dei nye, men Audiostatic var ganske mykje for pengane på 80-talet. Eg likte veldig godt dei små hybridane som var lette i plasseringa og matcha godt til ganske vanlege forsterkarar.
Geir Tømmervik sa at han ikkje fekk til dei nye, så han våga ikkje satse på dei. Eg tippar du bør legge deg på iallfall 200 gode watt pr kanal...
 

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
11
AAaF skrev:
Rhesus skrev:
Valentino skrev:
Hva er maxlydtrykket (peak) på de nye store Quadene?
Jeg har erfart at stort mer enn 100dB i lytteposisjonen blir for mye for meg. Klarer de 100dB pluss litt på to meters avstand uten å klappe i hop?
2805 klarer kryptiske 2N/m2 ::) on axis 2 meter unna. (De føler seg sikkert kule....) Det blir 2 pascal, som er *drumroll* 20LOG(p/p0)=20*LOG(2/2E-5)= 100dB

Så ja, maks lydtrykk fra en 2805 på 2 meter er akkurat 100dB.

2905 har samme spec.

EDIT: ved nærmere ettertanke tror jeg det er spec til ESL63 også.
Hmmm.... Betyr det at maksimalt lydtrykk ikkje er frekvensavhengig for elektrostatar? Har (som du veit ifrå ein tråd på tech-hjørnet) tenkt på elektrostat, men dele vekk den djupaste bassen for å kunne spille ein del høgare. Synast kanskje 100dB er litt i minste laget når humøret forlangar meir ;D

Er det forresten nokon som har erfaring/meiningar med/om Audiostatic?
Det maksimale lydtrykket er frekvensuavhengig, men hvis du supplerer med en subwoofer, vil elektrostatene og subbene dele på oppgaven, og det totale lydtrykket kan bli høyere.

Se det slik, en 1kHz sinus kan gjengis med maks 100dB på 2 meter uavhengig om du deler bort bassen eller ei.

Et musikksignal inneholder vanligvis ganske mye effekt i bassen, slik at man i praksis kan spille høyere, hvis subwooferen klarer å henge med.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.795
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Lyngen skrev:
Tror dere min Sugden vil kunne drive ML Vantage?

Det sies et det er spenningen som er viktigst med elektostater men er det noen som skjønner hva som er viktig angående forsterker men tanke på dette?
Nå kjenner jeg ikke Vantage, men da jeg byttet fra Quad til Martin Logan CLS så hadde jeg to 60 watt monoblokker fra Sugden (Symetra). Disse spilte nydelig på Quad, men den ene bare skurret når jeg prøvde de på ML.
Forsterkeren ble sjekket og funnet i orden, den klarte bare ikke å trekke CSL'ene.

Det var da jeg skiftet til Chord, et merke jeg fremdeles bruker.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.795
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Valentino skrev:
Det er fryktelig lenge siden (20 år), men jeg ble imponert av ESL-63 trukket av 'companiets 50-watter den gang. Når man fikk plassert hodet i det søte punkt, som vel var en kube på en kubikkfot omtrent, var det ulikt noe annet jeg hadde hørt.
Jeg brukte selv companiets 60 watter og senere 100 watter de første årene jeg hadde Quad, men det var når jeg testet andre ting at jeg fant ut hva som bodde i de høyttalerene !
Tror ikke du har hørt det fulle potensialet til Quad :D
 
K

kbwh

Gjest
Det tror ikke jeg heller. Dessuten kan jeg mer om hva som er god lydgjengivelse i dag enn den gang.

Tåler vi et Peter Walker-sitat?
All amplifiers sound the same.
;D

Er et noen her inne som eier eller har eid den originale Quad Electrostatic (oks. ESL-57)?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.795
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Valentino skrev:
Det tror ikke jeg heller. Dessuten kan jeg mer om hva som er god lydgjengivelse i dag enn den gang.

Tåler vi et Peter Walker-sitat?
All amplifiers sound the same.
;D

Er et noen her inne som eier eller har eid den originale Quad Electrostatic (oks. ESL-57)?
Trolig fikk heller ikke Peter Walker hørt det fulle potensialet ;D
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Valentino skrev:
Det tror ikke jeg heller. Dessuten kan jeg mer om hva som er god lydgjengivelse i dag enn den gang.

Tåler vi et Peter Walker-sitat?
All amplifiers sound the same.
;D

Er et noen her inne som eier eller har eid den originale Quad Electrostatic (oks. ESL-57)?
Uten å ha lest hele denne tråden; ja, jeg hadde et sett ESL-57, og bedømmer denne som bedre enn etterfølgeren -63. ( Bedre oppløsning i -57! ) Jeg bruker fortsatt diskant/mellomtonepanelene fra -57 som separat diskant til andre høyttalere.
 

Vedlegg

K

knutinh

Gjest
Hva synes folk om ego-faktoren i eldre Quad - dvs størrelsen på "sweet-spot"?

-k
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
knutinh skrev:
Hva synes folk om ego-faktoren i eldre Quad - dvs størrelsen på "sweet-spot"?

-k
Typiske enmannshøyttalere..de låter godt kun fra en posisjon; flytter du hodet 10 cm klapper lydbildet sammen.
Det samme gjelder diskantene jeg avbildet, svært retningsbestemte.
 
K

kbwh

Gjest
Slik jeg husker det var sweetspoten på ESL-63 en kubikkfot stor ved to meters lytteavstand.
Forskjellen var påtakelig utenfor og innenfor dette området. Jeg har blitt nærfeltsmann siden den gang, så nå synes jeg denslags er helt greit. Jeg har ingen snøring på hvordan et par fornuftig oppsatte ESL-63 eller senere modeller "fyller rommet".

ESL-57 skal være verre enn en senterhøyttaler...
 
K

knutinh

Gjest
.retteP skrev:
knutinh skrev:
Hva synes folk om ego-faktoren i eldre Quad - dvs størrelsen på "sweet-spot"?

-k
Typiske enmannshøyttalere..de låter godt kun fra en posisjon; flytter du hodet 10 cm klapper lydbildet sammen.
Det samme gjelder diskantene jeg avbildet, svært retningsbestemte.
Hva synes du om å ha høyttalere som har den egenskapen?

Jeg synes at voldsom direktivitet er en vesentlig ulempe ved en høyttaler - som må veies opp mot lineariteten, impulsresponsen og fraværet av delefilter (for fullrange) som vel er noen av fordelene med elektrostater.

-k
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
Fordelen ved direktivitet , er at lyden når lytterens øre direkte, nesten helt uten romsrefleksjoner. Lydnivået er således alltid korrekt, og lytteren får perfekt transientinformasjon ettersom nesten hele signalnivået når øret som direkteinformasjon. Sammenlign det med en dome som sprer lyden mye mer, der får man bare en brøkdel av lyden som direkteinformasjon, mens mesteparten av lyden ankommer som refleksjoner, faseforskjøvet og tidsforsinket.
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.532
Antall liker
9.691
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Masse fordeler ved elektrostater. Impulsrespons, fravær av delefilter; og med mine lyttevaner er ikke bassresponsen noe poeng 95% av tiden. Men til tross for at jeg har dedisert lytterom, egen lyttestol og sjelden behov for å sitte i annet enn sweet spot, var direktiviteten hovedgrunnen til at jeg investerte i MS5 da behovet for å oppgradere fra mine Acoustater (som jeg fortsatt har) oppsto i 2005. Det er kjekt å kunne flytte litt på seg tross alt! Og det er gøy med dypbass (av og til). Det var derfor jeg gikk for fulllrange, hadde nok fortsatt valgt stater fremfor 2 veis dynamiske hvis det var valget, særlig siden jeg har plass til stater i lytterommet.

Nå er det jo ulike varianter av stater med noe ulike direktivitetsegenskaper ute og går, er klar over det. Ellers synes jeg vel selv at statenes evne til ikke å være påvirket av sidevegger tross alt er en fordel.
 
K

knutinh

Gjest
.retteP skrev:
Fordelen ved direktivitet , er at lyden når lytterens øre direkte, nesten helt uten romsrefleksjoner. Lydnivået er således alltid korrekt, og lytteren får perfekt transientinformasjon ettersom nesten hele signalnivået når øret som direkteinformasjon. Sammenlign det med en dome som sprer lyden mye mer, der får man bare en brøkdel av lyden som direkteinformasjon, mens mesteparten av lyden ankommer som refleksjoner, faseforskjøvet og tidsforsinket.
Det du beskriver er egenskaper som man også kan få ved hodetelefoner eller romkorreksjon, og da uten å bekymre seg for bakvegg i samme grad.

Jeg er ikke alltid sikker på at det oppfattes som ideelt - i det minste over hele frekvensområdet.

Og "ego-faktoren" kan vi vel være enige om er negativ isolert sett. Uansett hvilket lydideale man har, så ville det være bedre om dette kunne oppnås over et større areal enn over et mindre areal?

-k
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
13.722
Antall liker
9.345
Sted
Trondheim
Min erfaring med ESL63 er de sprer frekvensene svært godt, så man hører f.eks. diskant og mellomtone veldig bra uansett hvor man sitter, men for å få perspektivet på plass har de et sweet-spot som er svært lite. Når man sitter der er det imidlertid ingen ting jeg har hørt som er i nærheten av å gi like presist perspektiv.
 

Petre

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.11.2007
Innlegg
1.720
Antall liker
1.205
Sted
Siggerud
'Statene' er som oftest dipole, med de fordeler ( og noen ulemper ) det impliserer. Sweetspot problemet kan i noen grad reduseres med buede paneler, noe som ikke var noe tema på ESL-57's tid. Man kan også innvende at mange plater allerede er innspilt med pålagt rominformasjon, så man ikke skal ha noe ekstra fra eget lytterom.
 

Dr.Evil

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.10.2007
Innlegg
635
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Det virker som om de fleste som har erfaringer med Quad har hatt det med transistorforsterkeri. Jeg har best erfaring med rør. Brukte trasnistor før, var kun fornøyd med EC 70 watter, og Pathos hybrid.
På rør sluttrinn kan man jo også ofte velge utgangsimpedans (4,8 og 16ohm). Mine Quader synes å fungere best på 8 ohm.

Hilsen
Dr.Evil
 
K

knutinh

Gjest
.retteP skrev:
'Statene' er som oftest dipole, med de fordeler ( og noen ulemper ) det impliserer. Sweetspot problemet kan i noen grad reduseres med buede paneler, noe som ikke var noe tema på ESL-57's tid.
Det er min forståelse at nyere quad-er benytter et faseskift/delay-nettverk som driver forskjellige områder av membranen, og som også øker spredningen?
Man kan også innvende at mange plater allerede er innspilt med pålagt rominformasjon, så man ikke skal ha noe ekstra fra eget lytterom.
Helt klart, men det vil også være argumenter for romkorreksjon eller hodetelefoner. Det vil uansett ikke hjelpe lyttere som sitter utenfor hovedloben.

-k
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
Du verden - hva har jeg satt i gang...? Utrolig respons på et besøk hos en nabo med elektrostater. :) Men det er flott, tydeligvis er det mange med tung stat-erfaring og -kunnskap der ute. Mye av det går langt over mitt enkle hode, men noe har jeg skjønt:
1) Elektrostater er ikke for pyser.
2) Sjansen for tilfeldig match med andre komponenter er nær null.
3) Her har regelen "Lytt til erfarne fjellfolk" full gyldighet.
4) Elektrostater er det suverent beste høyttaler-prinsippet... ;D
 
K

knutinh

Gjest
SaltyDog skrev:
4) Elektrostater er det suverent beste høyttaler-prinsippet... ;D
Jeg tror aldri du vil finne bred enighet om et slikt utsagn om noen som helst teknologi, heller ikke høyttalere :)

-k
 

Salty Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2008
Innlegg
2.975
Antall liker
1.840
Sted
Hokksund
Torget vurderinger
3
knutinh skrev:
SaltyDog skrev:
4) Elektrostater er det suverent beste høyttaler-prinsippet... ;D
Jeg tror aldri du vil finne bred enighet om et slikt utsagn om noen som helst teknologi, heller ikke høyttalere :)

-k
Du så smilefjeset...?
 
Topp Bunn