Elektrostater?

K

Khanate

Gjest
I en beskrivelse av Gaya systemet forklarte SnickersIs at han hadde funnet forskning som viste at homogen spredningskarakteristikk var et svært viktig parameter for at høyttalere skulle oppleves som gode. Gayas utforming baserer seg på denne erkjennelsen. Det benyttes horn i de øverste frekvensene, svært bred baffel i mellombassen og di-pole for dypbassen.

Vel, dette er ikke så ulikt det man oppnår f.eks. med Quad ESL63 og nyere. Kanskje noe av hemmeligheten ligger nettop her?
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.076
Antall liker
33.790
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
knutinh skrev:
SaltyDog skrev:
4) Elektrostater er det suverent beste høyttaler-prinsippet... ;D
Jeg tror aldri du vil finne bred enighet om et slikt utsagn om noen som helst teknologi, heller ikke høyttalere :)

-k
Nå ble vel dette en tråd hvor man diskuterer elektrostatenes sterkeste sider, uten å fokusere på evt. svakheter. Den perfekte høyttaler uten kompromisser er nok ikke lagd enda - og jeg spiller nå med dynamiske høyttalere, og er fornøyd med det - selv etter 17 år med elektrostater i stua.
 
K

knutinh

Gjest
soundscape skrev:
knutinh skrev:
SaltyDog skrev:
4) Elektrostater er det suverent beste høyttaler-prinsippet... ;D
Jeg tror aldri du vil finne bred enighet om et slikt utsagn om noen som helst teknologi, heller ikke høyttalere :)

-k
Nå ble vel dette en tråd hvor man diskuterer elektrostatenes sterkeste sider, uten å fokusere på evt. svakheter. Den perfekte høyttaler uten kompromisser er nok ikke lagd enda - og jeg spiller nå med dynamiske høyttalere, og er fornøyd med det - selv etter 17 år med elektrostater i stua.
Jeg så smilyen, og jeg ser at det har vært litt "elektrostatens venner".

Jeg ville bare helle litt kaldt vann i blodet:
Det er ganske store forskjeller på høyttalere/rom. Også de som er "bra". Elektrostater har noen fine egenskaper og noen utfordringer - som det meste annet.

-k
 
V

villov

Gjest
Hadde et sett med ESL-989. Byggekvaliteten var såpass elendig og det samme med terminalene, så jeg solgte dem.
Savner lyden, selv om jeg morer meg med Klipsch i mellomtiden. Blir nok Quad neste gang nå som byggekvaliteten er blit betydelig bedre.
 
K

knutinh

Gjest
villov skrev:
Hadde et sett med ESL-989. Byggekvaliteten var såpass elendig og det samme med terminalene, så jeg solgte dem.
Savner lyden, selv om jeg morer meg med Klipsch i mellomtiden. Blir nok Quad neste gang nå som byggekvaliteten er blit betydelig bedre.
Hvis jeg får sette ting på spissen:
Hva betyr egentlig byggekvalitet annet enn som indikator på god lyd? (gitt at WAF er st nok).

Hvis en høyttaler er solid som en pappeske og aksepterer bare sytråd men i praksis låter bedre enn alt annet så må man vel være fornøyd?

-k
 
V

villov

Gjest
Jo, men når høytaleren gir etter og gynger i forhold til foten hvis man rører på den, og simpel plast hvor man må dra og justere topplokket for at høyttalerstoffet skal sitte nogenlunde rett uten å rugle seg, så var dette også noen av argumentene.
Fantastisk lyd, som nesten sagt.
 
K

knutinh

Gjest
villov skrev:
Jo, men når høytaleren gir etter og gynger i forhold til foten hvis man rører på den, og simpel plast hvor man må dra og justere topplokket for at høyttalerstoffet skal sitte nogenlunde rett uten å rugle seg, så var dette også noen av argumentene.
Hvorfor? =)

-k
 
V

villov

Gjest
Fordi man da kan ha en følelse av at det er så billig konnstruert som mulig, og det tiltaler ikke meg. Hjalp også lite at måtte sende inn en av høyttalerne fordi en av strømledningene innvendig løsnet og sluret.
Ellers noe mer? ;)
 
Topp Bunn