ptb
Æresmedlem
Ja, selvfølgelig > det med at putene vil kunne forme seg (noe) til hodet og således slutte bedre rundt ørene. Må legge til at putene på, ihvertfall SR-007MkI, er forholdsvis myke.Det er (vel) i så fall aktiv bruk .....
Ja, selvfølgelig > det med at putene vil kunne forme seg (noe) til hodet og således slutte bedre rundt ørene. Må legge til at putene på, ihvertfall SR-007MkI, er forholdsvis myke.Det er (vel) i så fall aktiv bruk .....
Misforstå meg rett. Denne puteendringen som både er en generell "inngåing" og en tilpasning til brukeren/eieren, er, i hvert fall for en del hodetelefoner, høyst reell. Hodetelefonputer kan f.eks. være noe stive rett ut av esken. Det kan dog bedre seg ganske raskt, f.eks. i løpet av første kveld. Dette kan ha betydning både for komfort og forsegling mot hodet. Forsegling og også en evt. øket putesammentrykning p.g.a. økt mykhet kan ha betydning for lydopplevelsen.Ja, selvfølgelig > det med at putene vil kunne forme seg (noe) til hodet og således slutte bedre rundt ørene. Må legge til at putene på, ihvertfall SR-007MkI, er forholdsvis myke.Det er (vel) i så fall aktiv bruk .....
Mine Sigmaer har en veldig innelukket klang med svært lite diskant. Virker ikke som om det er mye lyd over 3-4 kHz. Noen nevnte tidligere at hvis de hadde ligget ubrukt lenge (som disse har) kunne membranene henge seg opp og ville løsne etter hvert hvis de ble brukt. Jeg har prøvd å ha mine på i flere dager, men det har ikke hjulpet. Min SMR-006t har både professional og standard utgang (ba spesielt om en som hadde begge utgangene) da jeg hadde tenkt å bruke Sigmaene igjen, men har måttet gi opp. Det er litt synd fordi jeg husker Sigmaene som en hodetelefon med ekstremt god oppløsning, og et fantastisk perspektiv (sikkert fordi membranene står foran ørene og ikke spiller rett inn mot trommehinnene).)Spør importøren. Det lønner seg å ringe fremfor å skrive e-post jfr. min erfaring og signaler fra importøren.
Forresten: Hva er galt?
På SR-007MkI er det i utgangspunktet inngen klokkebeveglighet - verken horisontalt eller vertikalt. Den vertikale "vinkel" endres proposjonalt med utspenn av hodebøylen. Vinklen endres mao avhengig av hodebredden. Sideveis vridning er kun gjennom flex i hodebøylen.Verre er det, som jeg tidligere har skrevet, med "klokke"opphengets mangelfulle bevegelighet rundt den ene aksen (den vertikale hvis jeg ikke husker helt galt). På dette området er både STAX SR-009 og lambdamodellene langt bedre.
post #21 of 33 11/6/12 at 3:17am
I heard the LL/009 at this meet, and Alex lent me the LL for a week before the H3 meet. Although it should be noted that I am only a slight fan of the 009 to begin with (I owned it, appreciated it, sold it, and have no regrets), I felt the LL/009 combo was a spectacular combination with the PWD2 running 2.10 (brighter sounding firmware). The LL is a very polished and refined sounding amp (Cavalli certainly has a house sound) with very good control. And coupled with a polite sounding DAC (the EMM) may not have yielded the best results. Of course a lot of this comes down to personal preferences. The 009 is extremely picky, not only to amplification, but also to source.
- purrin
- Always plotting
- 3,697 Posts. Joined 8/2008
- Location: Orange County, CA
Regarding the comparison with the BHSE. I finally heard the BHSE+009 from an Oppo, and I felt the combination rather excessively bright. BHSE was "just made" for the 007mk1. Although the BHSE/009 works well with warmer for treble forgiving sources such as those NOS or PCM1704 or similar R2R ladder DACs. But again this may come down to personal preferences.
Edited by purrin - 11/6/12 at 5:19am
Jeg ser at Tyll bruker en Sennheiser HD800 med WA3 som referanse i denne video:Det er minst en til som deler min mening om SRM-727II: "I don't own the SR-007s on hand to comment much. But with the SR-009s, its a very good pairing indeed." - ref Mini-Review: Stax SR-009
Se gjerne (deler av) Wikipedias artikkel "XLR connector".Kan noen kort redegjøre for pros & cons i forholdet balansert vs RCA?
Noen har skrevet om positive effekter ved XLR-mating av STAX. Se dog oven- og nedenfor.Balansert kabling har for med aldri vært noe tema, da mine forsterkere ikke har hatt dette.
Men CD-spilleren har balanserte utganger og SRM-727tII balanserte innganger, så da må/bør det prøves.
Begynn gjerne med noen laget for de profesjonelle. De er typisk solide, driftssikre og mye annet positivt. Asbjørn har skrevet at det er langt mindre (små eller ingen?) forskjeller på XLR-kabler i motsetning til RCA-kabler.Noen anbefaling til balanserte kabler (fabrikat/spesifikasjon/DIY)?
Baksiden av en del STAX-forsterkere med XLR-inngang. Nede til venstre finner man et symbol som viser hvordan XLR-pinnene er koblet.4SOUND Hagstrøm i Bergen og andre musikkbutikker som selger instrumenter, PA-utstyr, studioutstyr m.m. har ofte eget verksted. Disse kan også lage kabler etter behov. Ofte reterminerer de ene enden av en ferdig kjøpekabel.
Eksempel:
Tidligere i år trengte jeg kryssede XLR-kabler (pinne 2 og 3 er krysset). Verkstedmannen hos 4SOUND Hagstrøm tok en ferdig 3 m XLR-kabel, kappet den i to og terminerte de to nye endene med pinne 2 og 3 krysset. Det hele tok kun noen ganske få minutter inkl. verifisering med elektronisk kabeltester. Jeg betalte (vel) kun for XLR-kabel + 2 (ekstra) XLR-kontakter.
Hvis man har nødvendig kompetanse og utstyr, kan man selvsagt også lage slike kabler selv basert på en passende signalkabel. Ofte brukes profesjonell mikrofonsignalkabel.
..Kate Bush "Wuthering Heights" fra "The whole story" -> foobar2000 -> USB -> Lynx Hilo -> XLR -> STAX SRM-727II -> STAX SR-009 (inne i en plastpose på bordet ca. en meter unna). Man tramper takten og mere til, og det er nesten tendenser til gåsehud. Ikke verst, forholdene tatt i betraktning.
Årsaken til det noe underlige scenariet er at STAX SRM-727II er gjenstand for innspilling siden i går ettermiddag.
Da har/observerer vi kanskje forskjellig takt?^ Synes i utgangspunktet at det er vanskjelig å trampe takten til den jeg. Er så lenge mellom hvert tramp
Prøv denne, den kanskje faller i smak? Gleder meg til å prøve i mitt anlegg hjemme, er akkurat nå på flyende fot med HP-P1 og LCD2. Men gjetter at den gjør seg med SR-009 også. Gratulerer med nytt oppsett . Spennende å høre mer om inntrykk...Kate Bush "Wuthering Heights" fra "The whole story" -> foobar2000 -> USB -> Lynx Hilo -> XLR -> STAX SRM-727II -> STAX SR-009 (inne i en plastpose på bordet ca. en meter unna). Man tramper takten og mere til, og det er nesten tendenser til gåsehud. Ikke verst, forholdene tatt i betraktning.
Årsaken til det noe underlige scenariet er at STAX SRM-727II er gjenstand for innspilling siden i går ettermiddag.
Det kan altså se ut til at STAX utfører denne jobben i løpet av produksjonsprosessen (enten den er nødvendig eller ei).3. Is all Stax equipment manufactured in house?
[Mr. Sasaki (later)] Drivers are run in with pink noise over one week prior to shipment to the assembly facility. When the assembled headphone comes back, it goes through another one week phase of run in with music and performance checks. In any case the assembled product QC is done at Stax and shipment done by the Stax office. During the run in of the drivers, there are sometimes early failures so this is how we ensure the shipped product will perform in a stable manner.
13. Is there a plan for a flagship amp to go along with the 009?
[Mr. Sasaki] Yes, we have a plan for this. But it will take some more time, as design is done one product at a time.
14. Can we expect a product reminiscent of the SRM-T2? If a product like the SRM-T2 if out of question, what are the typical barriers to produce again (weight, size, end price)?
[Mr. Meguro] The SRM-T2 was originally released as a partner amp for the SR-Omega. Both products had the same retail price of 180kJPY at the time (18 years ago). We're looking now at the SR-009 which retails for almost double the Omega. Also, if we are to bring a new flagship amp to the market, it would have to exceed the performance of the T2, no less. So, we are taking all these factors into consideration and are currently in the design phase.
The design has effectively started and we are at the stage of deciding on an enclosure size and such. The fundamental design is complete actually but there is a lot more left such as the casing because it certainly won't fit in the current enclosures.
STAX har altså i mange år benyttet en (endog gammel) rørforsterker i sin hodetelefonproduktutvikling.11. What amplifier does Stax uses to design your earspeakers? For instance do you use high power amps like the T2 or production amps for the design and / or final voicing?
[Mr. Meguro] Until recently, we used the SRM-T1 as the base. It is a product with a long history. It started as the T1, then the T1S and the 006t. Currently, we are using 2 production models as references, the SRM-727A solid-state and SRM-007tA tube amps.
Hvis man har fulgt med litt her og der, har man bl.a. plukket opp følgende:Jeg skjønte ikke "But it will take some more time, as design is done one product at a time.". Dvs. hvis de ikke jobber med amp til SR-009; hva jobber de med å design da? Rykter = ?
Informasjonen og betraktningene om STAX SR-Sigma er interessante.6. How have new technologies helped to improved the Stax earspeaker sound?
[Mr. Meguro] We get offers from material suppliers whenever some advances are made or we search for new materials by ourselves when necessary. In terms of target, in any case, the objective is improvement of the fidelity of the transducer. We strive for increasing the resolution of our transducers. The single most benefit of our electrostatic transducers over competing headphone products is the resolution and this is the one area where we aim to keep our competitive edge. In order to achieve this increase in resolution, we rely on different technological advances. The thinness of the diaphragm is one of the aspects that clearly has a strong influence so it is one key ingredient. However, the diaphragm becomes weaker as it gets thin so every design aspect may have pluses and minuses to balance out. Basically, we do this all year long! While technology is used to improve the sound of the products, there are typically not radical changes between versions and the design approach is overall very consistent.
7. What has been the response of the market to your SR-009 flagship headphone?
[Mr. Meguro] As discussed above, our main target has always been to increase the resolution of our transducers. The SR-009 is our highest achievement to date in that regard. The SR-009 was introduced at audio showrooms and the feedback from the audio enthusiasts was that we had indeed raised the bar for headphone resolution. In that sense, the feedback was just as hoped. Within the 60 year history of Stax earspeakers, we feel this is the highest achievement in terms of resolution.Of course, no matter what we produce, it is inevitable that there will be customers who appreciate it and others who don't. But for us, our goal remains to attain the most transparent, high resolution sound achievable.
[Mr. Sasaki] The main point is high resolution. We feel this is our largest achievement to date and the feedback we received from the field is that the SR-009 is perceived as such. The main goal for the SR009 is to reproduce the sound of the source with the least amount of alteration.
8. Still today, some people consider the SR-Sigma as one of their favorite Stax earspeakers, in particular for their imaging capabilities. Is there a plan to reintroduce such a type of headphone? Similarly, do you still have an interest in products aimed at improving headphone imaging, such as the Smyth Research Realiser? This particular DSP based product converts stereo or multichannel soundtrack into binaural signal using personalized data and is sold with Stax gear because of its speed and resolution.
[Mr. Meguro] Indeed, besides voicing and resolution of the transducer, we have always been concerned about imaging. The Sigma was a result of such consideration. One way to increase the perceived distance to the source is to increase the distance from the driver to the ears, which is more or less manageable. It is then difficult to combine a target of increased transparency and an increase in spaciousness, since the latter actually alters the source sound somewhat. This is what we aimed for, increasing the distance to the ears to improve the imaging, with the SR-Sigma, but it was actually not well received by the market.
[Mr. Sasaki] In other words, it did not sell so well as a product. It turned out that people who liked it were absolute fans but a large portion of our user base actually did not care so much for the Sigma.
[Mr. Meguro] As far as improving or modifying the soundstaging, it is far easier to achieve at the signal level, by using a DSP for example, but, Stax's policy is to leave the source signal untouched and act purely as the role of transducer.At some point in time we did touch this a little but we came back to our roots: transparent transducers, that is, the output equals the input. Our focus on sound characteristics is exclusively the ability to reproduce the source signal accurately.
Jeg tror importøren er vel overarbeidet, og at det antagelig går utover prislisteføring o.l.Den norske krona styrkes bare mer og mer mot JPY, USD og EUR - så jeg finner det særdeles overraskende at den norske / svenske importøren har de prisene de har. Min anbefaling er at man bypasser og kjøper via f. eks. Danmark.
Ja. Det kan lønne seg å gjøre lekser på forhånd.SR-009 koster DK 29.995,- hos HiFi-freaks i Danmark. Prisen hos Lyric er nok forhandlingsbar.
..otare observerer:
Jeg fikk kjøpt et sett Woo Audio WA2 brukt her på sentralen i går. Førsteinntrykk med HD800 - smoooth. Utrolig uanstrengt og oppløst lydbilde. Fantastisk mellomtone og veldefinert bass. Jeg spiller stort sett bare akustisk musikk på moderate volum, og til dette er det her en fantastisk combo.Har kost meg med WA2 og HD800 en stund nå, og det lyder flott. Nå har jeg tilbragt litt tid med mitt andre oppsett - Stax SR-404/SR-006t. Det lyder rundere/fyldigere. Ikke like gjennomsiktig og detaljert, men mer organisk (er det det det heter?) og levende. HD800 gir større rom og mer perspektiv, men virker litt kjølig og distansert. Stax er mer direkte og dynamisk. Det er egentlig litt motsatt av hva jeg ville forvente. Tror jeg liker Stax-lyden bedre.
To veldig forskjellige oppsett som fungerer til forskjellig bruk. Jeg kommer til å beholde begge.
Neste prosjekt blir SR-007 eller SR-009 (helst den siste, men den er veldig dyr...)Jeg hadde en runde med mine HD800/WA2 i går, og ble imponert over hvor utrolig godt det låt, spesielt når jeg skrudde opp litt (men fremdeles ikke veldig høyt). Gjennomsiktig og presist. Flott mellomtone. Bra smell i bassen, men det manglet kanskje litt i den aller dypeste oktaven (men det kan jo ha vært inspillingene - jeg hørte Vivaldis Orlando furioso og Janis Ians Breaking silence). Jeg kan skjønne at noen kanskje synes de lyder litt lyst, men hos meg var diskanten myk og behagelig, noe som kanskje kan komme av rørforsterkeren jeg bruker.
Det skal bli spennende å sammenligne dem med STAX SR-009 (jeg bestilte et sett i går - levering i april).
I dag hørte jeg på Der Vogelhändler - CD1 på HD800/WA2 og CD2 på STAX SR-404/SRM-006t. Veldig forskjellig lydsignatur. HD800 er lysere og langt mer analytisk, mens 404 har en mye mer intim klang. Selv om HD800 har mye bedre soundstage, gir 404 en mer "live"-følelse. Det lyder mer som jeg vil forvente i en konsertsal. HD800 gir en "studio-følelse" mens 404 er mer "konsertsal på 5te rad". Flotte til hver sin bruk. Foretrekker STAX hvis jeg skal nyte musikken og HD800 hvis jeg skal lytte etter detaljer.
Hvis alle antagelsene stemmer, så bør man rette opp prislista (tar vel 15 min) for å ikke tape potensielle salg.Jeg tror importøren er vel overarbeidet, og at det antagelig går utover prislisteføring o.l.
Ja, det er neppe gunstig for forretningsdriften. ardilla, ptb m.fl. vet formodentlig mer enn meg om driften.Hvis alle antagelsene stemmer, så bør man rette opp prislista (tar vel 15 min) for å ikke tape potensielle salg.Jeg tror importøren er vel overarbeidet, og at det antagelig går utover prislisteføring o.l.
Det er dine ord "...tror .. vel overarbeidet...". Det er selvsagt helt OK å anta (tro) noe - og når man da i tillegg tror importøren ikke bare er overabrbeidet - men vel overarbeidet, så er det vel noe i det?Ja, det er neppe gunstig for forretningsdriften. ardilla, ptb m.fl. vet formodentlig mer enn meg om driften.Hvis alle antagelsene stemmer, så bør man rette opp prislista (tar vel 15 min) for å ikke tape potensielle salg.Jeg tror importøren er vel overarbeidet, og at det antagelig går utover prislisteføring o.l.
PS: Din bruk av fete typer i sitatet indikerer en sammenblandende misforståelse. Ordene "tror" og "antagelig" signaliserer at jeg ikke vet dette med 100 % sikkerhet. Ordet "vel" er derimot i denne sammenheng et mengdeord.
Ja, det er mine ord, og de tror jeg på.Det er dine ord "...tror .. vel overarbeidet...". Det er selvsagt helt OK å anta (tro) noe - og når man da i tillegg tror importøren ikke bare er overabrbeidet - men vel overarbeidet, så er det vel noe i det?Ja, det er neppe gunstig for forretningsdriften. ardilla, ptb m.fl. vet formodentlig mer enn meg om driften.Hvis alle antagelsene stemmer, så bør man rette opp prislista (tar vel 15 min) for å ikke tape potensielle salg.Jeg tror importøren er vel overarbeidet, og at det antagelig går utover prislisteføring o.l.
PS: Din bruk av fete typer i sitatet indikerer en sammenblandende misforståelse. Ordene "tror" og "antagelig" signaliserer at jeg ikke vet dette med 100 % sikkerhet. Ordet "vel" er derimot i denne sammenheng et mengdeord.
ardillas innlegg krympet betydelig idet jeg trykte liker, men den forsvunnede delen dukket opp igjen som et nytt innlegg da jeg trykket "Legg inn Svar". M.a.o. et meget dynamisk innlegg/innhold.Jeg garanterer at den norske Stax-importøren er overarbeidet, ref. CDW.
Som CDW anbefaler jeg telefonisk kontakt for å be om et tilbud.
Det er to prisskoler i den norske (og trolig den internasjonale) hifibransjen:
1) De som setter listeprisen litt høyt slik at de har rom for å gi kunden rabatt når han ber om det
2) De som setter en pris og ferdig med det.
Problemet med strategi 1 er potensiell lekkasje til utlandet hvis folk ikke spør om rabatt.
Problemet med strategi 2 er at endel kunder nekter å kjøpe uten å få rabatt - de lar seg av konkurrenter som gir dem "spesialrabbatt" på sine priser av type 1.
Tidligere nevnte norske importør er av den gamle skolen og holder seg nok til strategi 1. Audio Norge, med sin stort sett edruelige prissetting ser ut til å holde seg primært på strategi 2.
Sjekk hva ting koster i opprinnelseslandet, legg til frakt, moms og verdien av ekstra reklamasjonstid (5 år i Norge), så kan man gjøre seg opp en formening om de norske prisene er ok.