Elektrostatiske hodetelefoner

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    InnerFidelitys kommende testomtale av forsterkere

InnerFidelity planlegger en testomtale av begge STAX' toppforsterkere og deres konkurrenter:
    • STAX SRM-007tII
    • STAX SRM-727II
    • Cavalli Audio Liquid Lightning
    • HeadAmp Audio Electronics Blue Hawaii SE
    • Ray Samuels Audio A-10 Thunderbolt (II)
    • Woo Audio WES
    Utdrag fra "InnerFidelity December 2012 Update":
    AND!!! I'm sure you've noticed the picture at the top of the article. I thought it would be a fun Christmas present to InnerFidelity readers this year to do a review of the tippy-top in electrostatic amplification. The HeadAmp Blue Hawaii SE and Cavali Audio Liquid Lightening are in the house, Woo Audio's WES and Ray Samuels' Thunderbolt are in transit, and I've got the Stax SRM-007tII and SRM-727II to round out the field. The main headphone to be used will be the Stax SR-009, but I've got a Stax SR-007Mk2 and Sennheiser HE90 to spice things up as well. I've borrowed an Ayre Acoustics QB-9 as the source for the testing...boy, does it sound nice!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    ^Det kan bli interessant lesing.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Det er litt tidlig å si noe så jeg kommer evt tilbake når jeg er blitt bedre kjent med Quad.

... jeg har nettopp skiftet fra Adyton Imagic 1.6TC til Quad 2805. Off-topic her, men allikevel. Mvh.
    Sitter du nærme nok blir det jo nesten øre-høyttalere, som Stax liker å kalle sine elektrostater!

Grattis, da. Noen kjappe ord om lyden på elektrostatene i forhold til Adyton-rekka?
    Dette ser jeg også frem til. Selv har jeg både Stax SRM-007tII og SRM-727II. Spesielt den siste passer svært godt til SR-009. Stax SRM-007tII fikk jeg med som en del av et annet kjøp og har ikke "forsket" ferdig ennå. I tillegg var jeg heldig og fikk kjøpt SR-007Mk1 til en god pris. I utgangspunktet synes jeg SR-007Mk1 fungerer bra sammen med Stax' forsterkere, men har ikke hørt så mye på den ennå.

InnerFidelity planlegger en testomtale av begge STAX' toppforsterkere og deres konkurrenter:
    • STAX SRM-007tII
    • STAX SRM-727II
    • Cavalli Audio Liquid Lightning
    • HeadAmp Audio Electronics Blue Hawaii SE
    • Ray Samuels Audio A-10 Thunderbolt (II)
    • Woo Audio WES
    Utdrag fra "InnerFidelity December 2012 Update":
    AND!!! I'm sure you've noticed the picture at the top of the article. I thought it would be a fun Christmas present to InnerFidelity readers this year to do a review of the tippy-top in electrostatic amplification. The HeadAmp Blue Hawaii SE and Cavali Audio Liquid Lightening are in the house, Woo Audio's WES and Ray Samuels' Thunderbolt are in transit, and I've got the Stax SRM-007tII and SRM-727II to round out the field. The main headphone to be used will be the Stax SR-009, but I've got a Stax SR-007Mk2 and Sennheiser HE90 to spice things up as well. I've borrowed an Ayre Acoustics QB-9 as the source for the testing...boy, does it sound nice!

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Dette var selsom lesning - nærmest en Stax forsterker-nidvise. Her sementeres myten om at Stax ikke kan designe forsterkere og at en brukbar forsterker til SR-009 bør koste $10-15k. Når jeg sitter og hører på SR-009 sammen med SRM-727II lyder det tydeligvis helt annerledes enn hva denne figuren hører. Jeg kjenner til dels igjen hva som skrives om SR-009 sammen med SRM-007tII og kan derved avlede at figuren er forutinntatt vedrørende SRM-727II. Hvorfor ingen målinger tro?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.093
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Vel - han sier vel at 007tII er flott unntatt ved høyere volum. Jeg kjenner ikke igjen hans beskrivelse - på mine SR-007mki

Problemet er vel at disse andre forsterkerene rett og slett er bedre, og at deres eksistens gjør det vanskelig å akseptere de "iddelmådige" forsterkerene fra Stax - som tross alt koster under halvparten, men gjør det meste av jobben likevel.

Stax er fremdeles kongen på haugen, selv om Stax på BHSE er enda bedre enn Stax på Stax.

Dette var selsom lesning - nærmest en Stax forsterker-nidvise. Her sementeres myten om at Stax ikke kan designe forsterkere og at en brukbar forsterker til SR-009 bør koste $10-15k. Når jeg sitter og hører på SR-009 sammen med SRM-727II lyder det tydeligvis helt annerledes enn hva denne figuren hører. Jeg kjenner til dels igjen hva som skrives om SR-009 sammen med SRM-007tII og kan derved avlede at figuren er forutinntatt vedrørende SRM-727II. Hvorfor ingen målinger tro?

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.093
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    ....Hvorfor ingen målinger tro?
    [/QUOTE]

Tyll måler (merkelig nok) bare hodetelefoner. Det gjør han grundig.

Det er litt rart. Vi har folk som Tyll og Purrin som måler hodetelefoner - men egentlig ingen som måler forsterkere??

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Vel - han sier vel at 007tII er flott unntatt ved høyere volum. Jeg kjenner ikke igjen hans beskrivelse - på mine SR-007mki
    Mener å har registrert at du har oppgradert til SRM-007tII ?
    Hvordan synes du den matcher SR-007MkI i forhold til SRM-006t ?

Vedr. Innerfidelity´s test, så lå det vel litt i kortene at Stax egne ville, om ikke falle igjennom, så ihvertfall havne sist på lista. Min duger mer enn nok for meg, anyway:)

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.093
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    007 og 006 er overraskende like. Jeg dumpet over en 007tII og tanken på at den kanskje er bittelitt bedre enn 006 ble umulig å stå i mot ,) Litt bedre kontroll i toppen er vel det som utpeker seg mest, kanskje. Lydsignaturen er ellers dønn lik - altså svært "nøytral"... Nå har jeg da heller ikke brukt mye tid på å sammenligne.

Mener å har registrert at du har oppgradert til SRM-007tII ?
    Hvordan synes du den matcher SR-007MkI i forhold til SRM-006t ?

Vedr. Innerfidelity´s test, så lå det vel litt i kortene at Stax egne ville, om ikke falle igjennom, så ihvertfall havne sist på lista. Min duger mer enn nok for meg, anyway:)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    InnerFidelity er i ferd med å utvikle hodetelefonforsterkermålinger

....Hvorfor ingen målinger tro?
    Tyll måler (merkelig nok) bare hodetelefoner. Det gjør han grundig.

Det er litt rart. Vi har folk som Tyll og Purrin som måler hodetelefoner - men egentlig ingen som måler forsterkere??
    InnerFidelity er i ferd med å utvikle hodetelefonforsterkermålinger. Prosessen, utfordringene og status har fortløpende vært beskrevet i de månedlige oversiktsartiklene som publiseres i starten av (nesten) hver måned. Det har vel også vært en eller flere artikler spesifikt om temaet(?)

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    InnerFidelitys omtale av STAX SRM-007tII og SRM-727II

Jeg har foreløbig kun grovlest artikkelen, men vel med et ekstra blikk for STAX-forsterkerne og Cavalli Audio Liquid Lightning, og jeg la dessuten straks merke til at Tyll Hertsen har slurvet med korrekturlesingen.

Jeg oppfattet beskrivelsen av STAX SRM-007tII som klart positiv, antagelig bedre, for de som lytter på høyst moderate lydstyrkenivåer. M.a.o. god trøst for meg. Jeg vet dessuten av egen erfaring og tidligere skrevet at STAX SR-009 + STAX SRM-007t har en betydelig gåsehudfaktor.

Beskrivelsen av STAX SRM-727II var derimot negativ. Dette står i klar kontrast til det achri-d tidligere har skrevet. Jeg har selv ikke hørt den, og kan derfor foreløbig heller ikke uttale meg.

Problemet er vel at disse andre forsterkerene rett og slett er bedre, og at deres eksistens gjør det vanskelig å akseptere de "iddelmådige" forsterkerene fra Stax - som tross alt koster under halvparten, men gjør det meste av jobben likevel.

Stax er fremdeles kongen på haugen, selv om Stax på BHSE er enda bedre enn Stax på Stax.
    Det store spørsmålet er dog hvor stor avstanden (evt.) er mellom STAX-forsterkerne og de langt dyrere tredjepartsforsterkerne hvis pris formodentlig er ekstra høy p.g.a. enda mye lavere produksjonskvanta enn nisjeprodusenten STAX. Er det f.eks. snakk om 1 meget dyr prosent, eller endog enda mindre?

Jeg synes dog som flere andre, også på Head-Fi.org og InnerFidelity, at det er synd at man ofte gis inntrykk av at det eneste som duger er HeadAmp Blue Hawaii SE, KGSS (Gilmore Electrostatic Headphone Amplifier) og dess like. Mange ser tvert i mot ut til å nyte sin STAX med STAX-forsterkere inkl. de ovennevnte.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    1. Jeg har foreløbig kun grovlest artikkelen, men vel med et ekstra blikk for STAX-forsterkerne og Cavalli Audio Liquid Lightning, og jeg la dessuten straks merke til at Tyll Hertsen har slurvet med korrekturlesingen.
    2. Jeg oppfattet beskrivelsen av STAX SRM-007tII som klart positiv, antagelig bedre, for de som lytter på høyst moderate lydstyrkenivåer. M.a.o. god trøst for meg. Jeg vet dessuten av egen erfaring og tidligere skrevet at STAX SR-009 + STAX SRM-007t har en betydelig gåsehudfaktor.
    3. Beskrivelsen av STAX SRM-727II var derimot negativ. Dette står i klar kontrast til det achri-d tidligere har skrevet. Jeg har selv ikke hørt den, og kan derfor foreløbig heller ikke uttale meg.
    Jeg nummerer iht ovenstående:

1. Jeg mener dette er et venstrehåndsarbeide og la også merke til manglende korrekturlesning. Han har altså testet seks forsterkere i toppklassen i løpet av en snau måned.
    2. Det han skriver om 007t kjenner jeg som nevnt til dels igjen fra min egen erfaring med 007t, og ...
    3. det er det som gjør at jeg stusser over hva som skrives om 727II. Jeg har begge forsterkere i mitt eie (samt 323s) og kan ikke skjønne at han lytter til samme forsterker som jeg lytter til. Jeg oppfatter at 727II strammer opp bassområdet litt sammenlignet med 007t samt at den er åpnere - eller evt oppfattes som litt mer åpen i formidlingen.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Tyll Hertsens testtid og STAX SRM-727II

Jeg nummerer iht ovenstående:

1. Jeg mener dette er et venstrehåndsarbeide og la også merke til manglende korrekturlesning. Han har altså testet seks forsterkere i toppklassen i løpet av en snau måned.
    2. Det han skriver om 007t kjenner jeg som nevnt til dels igjen fra min egen erfaring med 007t, og ...
    3. det er det som gjør at jeg stusser over hva som skrives om 727II. Jeg har begge forsterkere i mitt eie (samt 323s) og kan ikke skjønne at han lytter til samme forsterker som jeg lytter til. Jeg oppfatter at 727II strammer opp bassområdet litt sammenlignet med 007t samt at den er åpnere - eller evt oppfattes som litt mer åpen i formidlingen.
    1. Jeg fikk inntrykk av at han kun benyttet ca. 1 uke:

Listening to the Stax SR-009 and Great Headphone Amplifiers | InnerFidelity

[...]
    For the first day of listening tests [...]
    [...]
    After a week of listening tests, I did come to some conclusions about the amps. Let's take them one at a time.
    [...]
    3. Jeg ser frem til å høre STAX SRM-727II basert på det du har skrevet.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Tylls meninger er ofte noe jeg stoler på. Ser man imidlertid på den sist omtalte artikkelen, så ser man lett (hvis man har fulgt med på HC og HF) at enkelte deler av Tylls inntrykk på visse områder dupliserer Spritzer. Imidlerid, så spriker disse to brukerne på to områder - og spesielt ett; SR-009. Sptitzer har eid og solgt SR-009, fordi han mener Stax sin dyreste hodetelefon er en designfeil - der man har failet i etterstreben etter en lett membran. Tyll og Spritzer er fundfamentalt uenige i SR-009s egenkarakterisitikka. Jeg vet ikke hvem jeg skal tro på.

Videre, så ser man også at Tyll gjengir (bokstavlig talt) Spritzer når det gjelder vurderingene knyttet til SRM-727IIs design og NFB. Tylls beskrivelser, og kommenteringer under artikkelen viser relativt (tydelig) at han har vekslet noen ord med Spritzer under komposisjonen av omtalen.

Når det er sagt, så har Tyll vel aldri lagt skjul på at omtalen IKKE skal tas som en langtest av disse forsterkeren. Tyll er relativt klar på dette i artikkelen.

Videre bør den almenne leser på dette forum være klar over at achri-d sine meninger om SRM-323 og 727 kun har fått motbør av ca. to brukere på HF.

Selv, så er jeg i tvil om jeg burde gå for SR-007 eller SR-009. Når jeg ser på de som har SR-009 på norske fora - så er mitt inntrykk at ingen av disse bevisst valgte SR-009, men dumpet borti SR-009 på grunn av "andre forhold". Det teller til SR-009s bakdel i mine ører.

Er i dialog med Justin om å deponere på en BHSE med sølvfront...og da primært for en SR-007mkII.

Sist redigert:

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det er ett eller annet med SR-009 som skriker "...hold deg unna..." - og jeg klarer ikke helt sette fingeren på hva, men jeg stoler ofte på den magefølelsen. ;)

PS: Sølv er kult. BHSE er gull - får man håpe.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.093
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Det er lommeboka som skriker.....

Det er ett eller annet med SR-009 som skriker "...hold deg unna..." - og jeg klarer ikke helt sette fingeren på hva, men jeg stoler ofte på den magefølelsen. ;)

PS: Sølv er kult. BHSE er gull - får man håpe.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Tylls meninger er ofte noe jeg stoler på. Ser man imidlertid på den sist omtalte artikkelen, så ser man lett (hvis man har fulgt med på HC og HF) at enkelte deler av Tylls inntrykk på visse områder dupliserer Spritzer. Imidlerid, så spriker disse to brukerne på to områder - og spesielt ett; SR-009. Sptitzer har eid og solgt SR-009, fordi han mener Stax sin dyreste hodetelefon er en designfeil - der man har failet i etterstreben etter en lett membran. Tyll og Spritzer er fundfamentalt uenige i SR-009s egenkarakterisitikka. Jeg vet ikke hvem jeg skal tro på.
    Spritzer har også lagt inn noen kommentarer til artikkelen. Spritzer mener vel at SR-007MkI er Stax´mest vellykkede/vellydende modell.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    Videre, så ser man også at Tyll gjengir (bokstavlig talt) Spritzer når det gjelder vurderingene knyttet til SRM-727IIs design og NFB. Tylls beskrivelser, og kommenteringer under artikkelen viser relativt (tydelig) at han har vekslet noen ord med Spritzer under komposisjonen av omtalen.
    Jeg har sett på denne modifikasjonen. Å strekke "negative feed-back" sløyfen ut til utgangstrinnene er helt i tråd med et design jeg foretrekker i teorien - dvs jeg er i ferd med å bestille 8 stk 150k/0,25W/350V motstander og står klar med loddebolten. Hvorfor 8 stk? Jeg vil ha mulighet til å reversere den. (Synes dog det er merkelig at Stax ikke leverer en switch mellom de to moduser - siden den blir så mye bedre iht spritzer. He, he antar nok at Stax ikke er av samme mening.)

Når det er sagt, så har Tyll vel aldri lagt skjul på at omtalen IKKE skal tas som en langtest av disse forsterkeren. Tyll er relativt klar på dette i artikkelen.
    OK, men så bastante meninger på så kort tid er vanskelig å fordøye for meg. Jeg er også litt usikker på om musikken han bruker er komplett nok. Her hjemme har jeg flere av dem - i.e. Theessink, The Persuasions & Será Una Noche. Samt selvsagt "pink-noise" som jeg også bruker til å sjekke ut "peaks".

Videre bør den almenne leser på dette forum være klar over at achri-d sine meninger om SRM-323 og 727 kun har fått motbør av ca. to brukere på HF.
    Ja, jeg har brukt mye tid på sammenligning mellom SRM-323s, SRM-727II & SRM-007tII. At SRM-323s skal være den beste av Stax' forsterkere som nå er i produksjon er jeg ikke enig i. A-B testing mellom SRM-323s & SRM-727II er avslørende - både med SR-007mk1 og SR-009. Dog fungerer SR-009 bra sammen med SRM-323s, men en kombinasjon som virkelig skinner er SR-507 + SRM-323s.

Selv, så er jeg i tvil om jeg burde gå for SR-007 eller SR-009. Når jeg ser på de som har SR-009 på norske fora - så er mitt inntrykk at ingen av disse bevisst valgte SR-009, men dumpet borti SR-009 på grunn av "andre forhold". Det teller til SR-009s bakdel i mine ører.
    Jeg gjorde et bevisst valg av SR-009 og fikk SR-007mk1 som en del av en heldig handel. For meg er SR-009 bedre, men jeg vil neppe kvitte meg med SR-007mk1 og forstår de som mener den er bedre.

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Selv, så er jeg i tvil om jeg burde gå for SR-007 eller SR-009.
    Fæle valg man må utsettes for:)

Jeg synes det er veldig stor forskjell mellom SR-009 og SR-007 (uansett MkI eller MkII), både i karakteristikk og tonalt. Etter min siste lytte-økt med SR-009 så satt jeg igjen med et lite inntrykk av: Har den (for meg) litt mye topp?
    Denne lytteøkten var ikke langvarig, og mitt inntrykk har klart også med egne preferanser å gjøre, fremfor de lydkvalitetsmessige forskjellene mellom de 2.

Her har @achir-d langt bedre forutsetninger for å gå mer i dybden på hva som skiller de, all den tid han besitter begge.

@Loevhagen - ser at du ved flere tilfeller viser interesse for SR-007MkII fremfor MkI. Spesielle årsaker til det? Jeg har det for meg at MkI kanskje ville passe din preferanse bedre.

achri-d

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.10.2005
    Antall liker
    83
    Sted
    Kolsås
    Torget vurderinger
    3
    SRM-727II + SR-009

Det er minst en til som deler min mening om SRM-727II: "I don't own the SR-007s on hand to comment much. But with the SR-009s, its a very good pairing indeed." - ref Mini-Review: Stax SR-009

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    MacedonianHero om STAX SR-009, SRM-727II, SR-007 MKI og II og andre hodetelefoner

achri-d's likesinnede er den vel ansette kanadieren MacedonianHero som bl.a. har skrevet "Expert Tests InnerFidelity's Headphone Measurement Repeatability and Reproducibility".

Litt kontekst:

post #26 of 64 11/15/12 at 2:09am
    • MacedonianHero
    • 9,257 Posts. Joined 2/2009
    I personally preferred both the LCD-2 and LCD-3 to the SR-007 MKII. The MKI was closer and I did prefer it to the LCD-2, but I'd still take the LCD-3s over them. Now that said, the SR-009s have made me a very happy member of the mafia (never thought I'd come to this conclusion). I didn't think I'd hear an e-stat that is simply this magical, technically proficient and portray layer upon layer of so much sonic goodness. Just sharing my experiences and two cents.

[HR][/HR]
    Headphones/IEMs: Stax SR-009 / Audez'e LCD-3 / Senn HD800 / Fostex TH-900 / Westone 4
    AMPs/DACs/Sources: Stax SRM-727II / HeadAmp GS-X / Wyred 4 Sound DAC-2 / Cambridge Audio 650C CD Player

Old Feedback: MacedonianHero
    post #30 of 64 11/16/12 at 5:11pm
    Quote: Originally Posted by Sahara

I've seen the classification you do on the headphones and I think that the positions for you are

1 SR-009
    2 Audeze LCD 3
    3 Stax SR 007 MKI
    4 Audeze 2 LCD
    5 Stax SR 007 MKI

Which position you place the HD800 in that classification?
    Here is my personal ranking:

1.) SR-009
    2.) LCD-3
    3.) HD-800
    4.) LCD-2 r.2
    4.1) SR-007 MKI
    5.) W3000ANV
    5.1) TH-900
    6.) SR-007 MKII
    7.) LCD-2 Rev. 1
    8.) T1

Edited by MacedonianHero - 11/16/12 at 8:43pm
    post #61 of 64 1/10/13 at 4:59am
    Quote: Originally Posted by achri-d

You use(d) the Stax SRM-727II for the Stax SR-007&009, right?
    I don't own the SR-007s on hand to comment much. But with the SR-009s, its a very good pairing indeed.

InExile

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Antall liker
    2
    Jeg oppfattet beskrivelsen av STAX SRM-007tII som klart positiv, antagelig bedre, for de som lytter på høyst moderate lydstyrkenivåer. M.a.o. god trøst for meg. Jeg vet dessuten av egen erfaring og tidligere skrevet at STAX SR-009 + STAX SRM-007t har en betydelig gåsehudfaktor.
    Personlig tykker jeg at det er litt av poenget med den her kombinasjonen, du trenger ikke høy lydstyrke, alt er kristallklart på lav volum. Jeg må skru opp lydstyrken ganske merkbart for å høre det samme med for eksempel WA5 og LCD2. Det er bl.a. den egenskapen som fikk meg inn på Stax i utgangspunkt. Du må dessuten skru opp volum til en nivå som gjør det umulig å lytte noen lengre stund for høre noe av problemene som han beskriver. For meg er den delen av testen ikke relevant, jeg kommer aldri opp på det nivået. Her må nok noen heavy metall fan som spiller Headbangers ball på full volum uttale seg.

Tyll er trolig godt trent til å lytte til forskjeller i den her klassen, en annen hadde trengt mye mer tid for å klare differensiere. Helst med tanke på at han selv ikke eier et par SR-009. Nå gleder jeg meg til å høre en kombinasjon som er enda bedre, er det mulig??? Men jeg kan ikke si at jeg sitter med fingret på avtrykkeren, jeg er godt fornøyd som det er og kommer nok å være det en god stund fremover. I mitt anlegg så er det kilde og DAC som får prioritet en stund fremover. Regner med at det gjør mye større utslag å forske på den fronten.

Sist redigert:

KML

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Var forsåvidt interessant lesning den artikkelen der, men som med alt annet tar jeg andre personers inntrykk av produkter med en spiseskje salt. Grunnen er enkel; egne erfaringer rundt flere "populære" og særdeles anbefalte produkter spriker stort med mange andres. Eksempelvis har både Sennheiser HD800 og Audeze LCD-2 Rev. 2 blitt hyllet av samme person og andre brukere på ulike fora. Egne erfaringer har gjerne vært rake motsatt og direkte negative.

Jeg liker å lese Tyll's og andre brukere's inntrykk om ulike produkter, samt se hvordan hodetelefoner yter rent teknisk (ref. målinger), men jeg klarer ikke ta denne eller andre artikler så veldig høytidelig generelt sett. Det er tross alt snakk om subjektive inntrykk av produktet, og da kommer uansett subjektive aspekter inn i bildet. Det er lite i en test som sier at det respektive, eller øvrige produkter, passer for en selv.

Jeg fant det også litt morsomt at man i denne artikkelen sammenlikner Stax' egne drivere med nisjeprodukter til 2 eller 3 ganger prisen (ja, jeg vet mange brukere har vært nysgjerrige på dette leeeenge, men hva i alle dager forventer de.....). Det hadde blitt mer reelt om man hadde sammenliknet opp mot eksempelvis Woo Audio GES eller andre elektrostatiske drivere i tilsvarende prisklasse. Når prisen og ventetiden på et produkt er så høy som ved flere av de dyrere driverne, så SKAL produktet yte i aller, aller ypperste klasse. Det er en prisklasse som ikke er sann, og til de prisene de opererer med skulle produktene kunne gjort mer enn å bare fungere som driver og preamp. Jeg sier ikke at de dyrere driverne ikke er bedre, men at det skulle bare mangle, samt at sammenlikningsgrunnlaget blir litt tynt når prisen blir tatt i betraktning. Det blir nett som å sammenlikne en fullspekket Bentley med en relativt velutstyrt E-klasse. Klart det er forskjell, men det er også sannsynlighet for at det blir trist å gå tilbake til E-klasse.

Når det er sagt hadde det ikke bydd meg i mot å kjøpe f.eks. enn Woo Audio WES om jeg hadde hatt flust med penger, men om man har alminnelig økonomi og mye fartstid innenfor hobbyen, blir det for meg vanskelig å forsvare en slik heftig investering for noe som erfaringsmessig har vist seg å være lave prosentendringer til en dyr pris.

Vedrørende SR-009 og SRM-727ii, så er jeg veldig fornøyd. Har eid Lambda og rørdriveren SRM-006ts, og både driver og 'fon var en flott oppgradering i forhold til den noe rimeligere driveren. Synes forøvrig Stax' rørdrivere var for mumlete/slørete og sløv. Egne inntrykk indikerer at 727ii framstår som mer åpen og dynamisk. Hva en hver synes om komboene må de nesten finne ut av selv. :)

Sist redigert:
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

KnutD

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Antall liker
    135
    Torget vurderinger
    5
    Har i to dager lyttet til Stax Sr-009 med SRM-007II driver. Har oppgradert fra SR-007MKII både med SRM-006 og SRM-007II. Det var en voldsom forbedring. For et første er SR-009 mye mer engasjerende å høre musikk på. Dynamikken er flere klasser bedre, likeså oppløsningen. De oppleves i mine ører relatvt nøytrale, klangmessig. De gjengir alle instrumenter naturtro. De oppleves å skape et større rom og bedre plass mellom musikerene. De virker å passe til alle typer musikk. Hvertfall de musikktyper jeg har prøvd dem på: klassisk, akustisk og elektrisk jazz, pop og rock.
    Jeg regner med at de vil forbedre seg noe etter hvert som de blir innspillte.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Skal det være nødvendig med innspilling av elektrostatiske hodetelefoner da? Det er jo ingen mekaniske koblinger som trengs å "mykes" opp?

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Det er vel et membran (om enn særdeles tynt i SR-009) her også. Men, om innspilling - eller tilvenning - er det man søker, er ukjent.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Innspilling

Mitt inntrykk basert på tidligere, men langtfra omfattende lesning, er at (langt) færre mener at innspilling har noen effekt/er nødvendig for elektrostatiske hodetelefoner enn dynamiske. Ortodynamiske vet jeg mindre om.

Den norske STAX-importøren hevder(/t) derimot at innspilling er nødvendig.

Loevhagen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vil - om enn en tanke frimodig - våge å påstå at jo dyrere hodetelefonene blir, jo mer ser man av at ting må spilles inn. "Spilles inn" tolkes ofte som "jeg er ikke helt fornøyd, ennå".

Sist redigert:

InExile

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    23.05.2012
    Antall liker
    2
    Jeg vil - om enn en tanke frimodig - våge å påsta at jo dyrere hodetelefonene blir, jo mindre ser man av at ting må spilles inn. "Spilles inn" tolkes ofte som "jeg er ikke helt fornøyd, ennå".
    Jeg kan ikke påstå at jeg opplevde noen forbedring etter "innspilling", men det tok meg en stund til å bli vant med signaturen. Disse hodetelefonene er mye "klarere" enn noe jeg hadde hørt tidigere. Jeg gikk igjennom hele musikksamlingen på ganske kort tid. Deretter har jeg bare forelsket meg mer og mer med den her kombinasjonen. Det tror jeg er en vanlig effekt, hode må "spilles inn". Helst med tanke på prisen :).

Guit

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.09.2009
    Antall liker
    164
    Sted
    Sunndalsøra
    Skal det være nødvendig med innspilling av elektrostatiske hodetelefoner da? Det er jo ingen mekaniske koblinger som trengs å "mykes" opp?
    Ja det lurer også jeg på:( Elektrostatene har jo ikke noe kant oppheng. Tror heller at ''energizer'' trenger litt tilspilling. Jeg har heller ikke tenkt på noe slikt ved bruk av elektrostater. Får prøve og konsentrere meg neste gang jeg prøver noe nytt. mvh. Guit

KML

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    22.10.2005
    Antall liker
    84
    Sted
    Fana i Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har ikke opplevd nevneverdig forskjell på SR-009 mht innspilling. Dog merkes det driveren/systemet bør ha spilt seg "varmt" før det yter sitt beste.

ardilla

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2009
    Antall liker
    1.093
    Sted
    OSLO
    Torget vurderinger
    3
    Jeg synes elektrostater høres bedre ut når det er lav luftfuktighet. Med orthodynamiske er det omvendt. Forstå det den som vil...

DAChild

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.01.2004
    Antall liker
    118
    Torget vurderinger
    2
    Tipper du får en elektrostatisk opplevelse....
    nothing more....

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Det er vel et membran (om enn særdeles tynt i SR-009) her også. Men, om innspilling - eller tilvenning - er det man søker, er ukjent.
    Jo, men denne membranen er jo ikke fysisk koblet til noe annet - den svever i "løse luften", bare holdt på plass av det elektriske feltet mellom elektrodene. Så en innspilling må i så fall ha en funksjon på noe annet enn noe mekanisk. En innspilling av en dynamisk driver kan jeg forstå, da det fysiske opphenget vil påvirkes av bruk, men i et elektrostatisk system må det i så fall ha en effekt på noe annet enn opphenget. Hva skulle det være?

BTW: Jeg er jo elektrostattilhenger da jeg bruker Stax 404 Signature/SRM-006t hodetelefoner og Quad 2905 høyttalere. Har planer om 009 etter hvert, men synes de er for dyre. Kanskje jeg skal gå veien via 007?

Sist redigert:

ptb

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Antall liker
    18.753
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Man skal ikke se helt bort fra at "innspillingseffekt" også kan ha noe med at putene går seg til noe.

otare

Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Antall liker
    10.665
    Sted
    Trondheim
    Godt spørsmål. Jeg følger på med:

Er det mulighet for service på mine gamle Stax Sigma i Norge?

Sigmaen er jo sær, med membranene foran øret:

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Bruk vs. (separat) innspilling

Man skal ikke se helt bort fra at "innspillingseffekt" også kan ha noe med at putene går seg til noe.
    Det er (vel) i så fall aktiv bruk som kan være noe annet enn innspilling, hvis den foregår ved at hodetelefonen ligger for seg selv og mates med et passende lydgivende signal i x timer.

Jeg pleier å skille innspilling og bruk. Ofte har hodetelefoner m.m. gått rett til innspilling før de overhode har blitt brukt. Jeg testlytter da ikke underveis. Innspillingen foregår typisk 24 x 7 inntil et passende antall timer er nådd/passert og jeg så har anledning og lyst til å lytte.

CDWMcInSpots

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    STAX: Service/reparasjon

Spør importøren. Det lønner seg å ringe fremfor å skrive e-post jfr. min erfaring og signaler fra importøren.

Forresten: Hva er galt?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn