Politikk, religion og samfunn Elon Musk

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• brunBar

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.08.2021
    Antall liker
    893
    Sted
    Rogaland
    Nå fikk musk nei i å kjøpe open AI.

Nei takk, men vi kan kjøpe Twitter for 9,74 milliarder dollar om du vil, skriver OpenAI-sjef Sam Altman på X.

Summen som Altman nevner er en tidel av det Musk tilbyr for OpenAI.

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.703
    Ja, det er ikke lenger noe å lure på. Litt synd egentlig. Når de etterhvert nå til og med har fått til god kundeservice. Helt beyond god egentlig etter min erfaring.
    Det er vel en grei sak for aksjonærene og styret å fjerne Musk som CEO om dem mener han gjør større skade enn nytte?

Sånn umiddelbart skulle jo faktum at Musk jobber tett på presidenten og med hans innenrikse og utenrikspolitiske makt gi masse fordeler for selskapet. At Musk nå helt åpent fremstår som fascist er vel da kun å regne som en ulempe om styret skulle mene å tro at Musk feiler å utføre statskupp hjemme og siden i Europa.

Da blir spørsmålet om å kjøpe en ny Tesla i dag ikke bare et spørsmål om man skal overse at firmaets CEO er helt skrullet. Men at hele selskapets ledelse og eiere gir sin støtte til mannen fordi han bygger deres luftslott også i en dyster fremtid.

Tweedjakke

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.01.2008
    Antall liker
    5.385
    Sted
    Sunnmøre
    Nå fikk musk nei i å kjøpe open AI.
    Det er noko rart med desse show-off oppkjøpsgreiene til Musk.

På eine sida kan eg skjøna at han vil ha ein bit av kaka no som maskinlæring/KI tok av i ei retning han neppe førestilte seg. På hi sida har det form av aggressiv posering; som ei blære som er misfornøgd med servicen i ein butikk, og vrælar at «no skal eg kjøpa heile butikken og seia deg opp på dagen!».

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.091
    Samme dag som Elon Musk løftet armen i en nazilignende hilsen, fikk Halvdan Sivertsen utlevert sin nye Tesla. Den har han nå solgt igjen med stort tap.

– Jeg har i protest byttet fra Tesla til en elbil bygd i Europa. Fikk tilfeldigvis nybilen samme dag som Musk gjorde nazihilsen, så det gjorde godt, forteller Sivertsen.

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.472
    Sted
    Holmestrand
    Samme dag som Elon Musk løftet armen i en nazilignende hilsen, fikk Halvdan Sivertsen utlevert sin nye Tesla. Den har han nå solgt igjen med stort tap.

– Jeg har i protest byttet fra Tesla til en elbil bygd i Europa. Fikk tilfeldigvis nybilen samme dag som Musk gjorde nazihilsen, så det gjorde godt, forteller Sivertsen.

Førr en mann!
    💝🇳🇴

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.703
    Nå holder jeg akkurat på å lage en gruppe hvor tanken er alle Teslaeiere setter fyr på bilene sine i protest. Jeg tor dette vil sende er kraftig signal til Elon Musk.
    Selvsagt har vi lært at en sak har flere sider så vi skal også nevne at alle oss andre som ikke selv har Tesla nå får bedre plass til åpne bildører rundt om på divere parkeringshus. Altså vinn vinn!

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.466
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Nå holder jeg akkurat på å lage en gruppe hvor tanken er alle Teslaeiere setter fyr på bilene sine i protest. Jeg tor dette vil sende er kraftig signal til Elon Musk.
    Selvsagt har vi lært at en sak har flere sider så vi skal også nevne at alle oss andre som ikke selv har Tesla nå får bedre plass til åpne bildører rundt om på divere parkeringshus. Altså vinn vinn!
    Eller endda bedre..... kamouflere det, så det ser ut, som de selv tar fyr/sikkerhetsproblem 😂 😂

Sevald

Avviker.
    Ble medlem
    27.02.2005
    Antall liker
    22.846
    Sted
    Aksdal, Rogaland
    Torget vurderinger
    1
    Hvorfor skal vi sette fyr på Tesla vår? Er jo et drømmescenario for Musk. Han har fått betalt og slipper fremtidig garanti ansvar. Halve USA er koko. Skal vi sette fyr på alt som kommer der fra?

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.02.2013
    Antall liker
    3.703
    At Elon Musk sparket flere av personene som etterforsket ham går ikke helt upåarktet.
    Morsomt at Casar også er innom hvor mye av statskasse Musk karer til seg.

Sist redigert:

xerxes

Æresmedlem
    Ble medlem
    08.01.2005
    Antall liker
    8.472
    Sted
    Holmestrand
    At Elon Musk sparket flere av som personene som etterforsket ham går ikke helt upåarktet.
    Morsomt at Casar også er innom hvor mye av statskasse Musk karer til seg.

Det utrolige er den gjengen som uten å blunke juger så det renner av dem.
    Og mest sannsynlig er de også typen som sier «God bless» og «in our prayers»…

Hedde

Førr evig!
    Ble medlem
    20.04.2009
    Antall liker
    4.091
    Du har selvsagt et poeng, @Sevald.
    Alle kan selvsagt ikke dumpe teslaen, og selv om de kunne så vil det neppe gjøre noe større inntrykk på Muslon.
    Men jeg tar uansett hatten av for Halvdan.
    🤗
    Jeg tar også hatten av for Haldan. Et ansikt på Teslaskammen. En forbannet Halvdan.

Burde ikke kjøpt Tesla i første omgang, men det var feil at at nettopp hadde kjøpt ny. Den var noen år gammel.
    Signaleffekten av at vår visesanger holder seg til Musk sin bil er helt grei å slippe å se i Bodøgatene.
    Men er han mann til å bestemme seg - så er han mann til å ombestemme seg også.
    Han mener at andre godt kan benytte anti-Musk klistremerke på godt synlig sted.

Roberten

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.10.2008
    Antall liker
    1.525
    Brukt er annerledes enn nytt, i mine øyne. Tar jeg helt feil?
    Ja. En reklameplakat for fascisme er en reklameplakat for fascisme er en reklameplakat for fascisme.

Samtidig er det veldig lett å heie på en boikott som ikke berører en. Jeg har aldri vært i markedet for en Tesla, og kan godt tenke at @Asbjørn og @weld77 som jeg oppfatter som skikkelige folk med ryddig økonomi bør kvitte seg med sine, men det er passe forrykt å skulle mene noe om folk i Norge basert på bilen de kjøpte for flere år siden.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    96
    Det er ustyrtelig komisk å se hylekoret freser i vei på taster og skjermer som er produsert i et diktatur. Ja, jeg også😏.

Bare nevner, jeg har NULL interesse eller stor begeistring for Musk og skal aldri, håper jeg, ha elbil.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.662
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Ja. En reklameplakat for fascisme er en reklameplakat for fascisme er en reklameplakat for fascisme.

Samtidig er det veldig lett å heie på en boikott som ikke berører en. Jeg har aldri vært i markedet for en Tesla, og kan godt tenke at @Asbjørn og @weld77 som jeg oppfatter som skikkelige folk med ryddig økonomi bør kvitte seg med sine, men det er passe forrykt å skulle mene noe om folk i Norge basert på bilen de kjøpte for flere år siden.
    Jeg ser ikke helt poenget å med å kvitte meg med mine. Jeg er nokså sikker på at musk aldri har tjent en krone på de to bilene, annet enn ved markedsføringseffekten av å la andre se dem på veien og dermed få solgt fler senere. Tesla har brukt hundretusenvis av kroner på hver av dem for diverse garantireparasjoner og oppgraderinger på deres egen bekostning. Dessuten har de fortsatt gratis superlading i bilens levetid, i det minste så lenge jeg eier dem. Jeg ser ikke helt at jeg leverer noen pengestrøm i musks lomme ved å eie bilene videre, heller ikke at noe vesentlig skjer om jeg selger dem videre til noen annen som fortsetter å kjøre den, men det vil naturlig nok ikke være aktuelt å kjøpe ny Tesla når de en gang er modne for utskiftning. Å sette fyr på dem i protest foran Tesla-forhandleren er litt for dyr aksjonsform for min smak.

Derimot er et par sånne klistremerker i posten på vei til meg nå:

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.662
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Idioti. For det første, hærverk på andres eiendom er så jævlig sjofelt. For det andre, jeg har ikke sett et fnugg av bevis for at Musk er nazist.
    Kanskje ikke nazist, mer en klassisk fascist. Han tillater helt klart åpne nazister å bruke txitter-plattformen sin som megafon og videreformidler budskapet deres, så å kalle ham nazi-sympatisør finnes det nok dekning for.

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    902
    Kanskje ikke nazist, mer en klassisk fascist. Han tillater helt klart åpne nazister å bruke txitter-plattformen sin som megafon og videreformidler budskapet deres, så å kalle ham nazi-sympatisør finnes det nok dekning for.
    Da går Mark Zuckerberg og TikTok også under nazi-sympatisører ifølge logikken din? Sikkert noen innlegg her inne også som kan være litt på skråplanet så vi frekventerer et naziforum?

The effort to spread propaganda on TikTok is being coordinated on and off the platform by a network of self-identified Nazis. While the campaign includes efforts to “wake people up” on other platforms, such as X and Facebook, TikTok is commonly a focal point for discourse.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.662
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Da går Mark Zuckerberg og TikTok også under nazi-sympatisører ifølge logikken din? Sikkert noen innlegg her inne også som kan være litt på skråplanet så vi frekventerer et naziforum?
    Nei, blant annet fordi hverken zuck eller Høvdingen personlig reposter og promoterer slikt innhold.

Henry Ford måtte nok også regnes som nazi-sympatisør i sin tid. Å bygge to separate byer for hhv svarte og hvite ansatte og så kalle dem Inkster og Dearborn var ikke spesielt renslig. Ferdinand Porsche var nazi, medlem av NSDAP og hadde grad som Oberführer i SS. Jeg vet ikke helt hva det er med bilindustrien som tiltrekker seg sånne figurer.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    96
    Nei, blant annet fordi hverken zuck eller Høvdingen personlig reposter og promoterer slikt innhold.

Henry Ford måtte nok også regnes som nazi-sympatisør i sin tid. Å bygge to separate byer for hhv svarte og hvite ansatte og så kalle dem Inkster og Dearborn var ikke spesielt renslig. Ferdinand Porsche var nazi, medlem av NSDAP og hadde grad som Oberführer i SS. Jeg vet ikke helt hva det er med bilindustrien som tiltrekker seg sånne figurer.
    Det siste avsnittet der har ikke noe med Musk å gjøre, eller noe som helst i nærheten av hans handlinger.
    Musk kastet ut den tilbakestående rapperen grunnet nazi propaganda.
    Jeg ser absolutt ingenting som kvalifiserer Musk til hverken fascist eller nazist.

Sist redigert:

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.662
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Det siste avsnittet der har absolutt ingenting med Musk å gjøre, eller noe som helst i nærheten av hans handlinger.
    Sant nok, men det underforståtte retoriske spørsmålet er om det er riktig å boikotte Ford og VW, og i så fall hvor lenge.

Sammenligningen med Henry Fords status og sympatier er likevel ikke helt på jordet. Han var velfortjent folkehelt for å ha brutt ned patentregimet rundt automobiler i USA og for å ha utviklet T-modellen som folk flest hadde råd til å kjøpe. Det endret USA og verden - «Hei Henry Ford, hva har du gjort?»

Deretter gikk han hen og ble stadig mer åpenlys nazi-sympatisør i et USA på vei mot andre verdenskrig. Det var en dissonans ikke ulik den som omgir musk nå. Medlem av America First Committee var han også, men til slutt ble anti-semittismen hans så tydelig at han ble kastet ut selv derfra.

1739548868451.jpeg

Jeg er ikke komfortabel med å sende mer penger i retning av musks lommer, gitt det vi ser at han bruker pengene på, men det er også et spørsmål om hva som får mest effekt. Ser ikke at det påvirker noe som helst om jeg bytter bil nå.

Sist redigert:

Ole_Martin

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Antall liker
    902
    Nei, men de lar nazister og facister bruke forumet som plattform uten å nødvendigvis gjøre så mye med det. Det var slik jeg leste logikken i innlegget ditt.

Har du noen eksempler på Musks soleklare støtte til facisme og nazisme på X siden du finner dekning for å omtale han som nazi-sympatisør?

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.662
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    "Free speech absolutist" ovenfor høyreekstremister, går på "banning spree" om noen våger å kritisere ham selv.

Dessuten, i den senere tids hendelser som ikke ubetinget har gjort fyren mer akseptabel:

Som formildende omstendighet, han bannet til slutt Kanye West etter at han begynte å selge t-skjorter med actual f..ing hakekors på.

Sist redigert:

Dr_BASS

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Antall liker
    2.367
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    dobbeltmoral så det holder... er vel noen personlighetsforstyrrelser inne i bildet her tror jeg, kanskje noe høy på seg selv også.

Polka

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.07.2003
    Antall liker
    4.328
    Torget vurderinger
    96
    Han har blitt mye mer ekstrem og jeg har på ingen måte noe sympati med fyren, men jeg synes man i hvertfall kan vente med de mest ekstreme karakteristikkene som går på nazisme og fascisme.

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.662
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Han har blitt mye mer ekstrem og jeg har på ingen måte noe sympati med fyren, men jeg synes man i hvertfall kan vente med de mest ekstreme karakteristikkene som går på nazisme og fascisme.
    Noen ganger tenker jeg det er riktig å kalle ting ved sitt rette navn. Om ikke det som foregår i USA nå er en fascistisk maktovertagelse er det ingen ting som kan kalles det.

Trg

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    15.08.2021
    Antall liker
    2.403
    Sted
    Gilja
    Mannen er jo egentlig et geni! Hva hadde elbiler hvert uten han? Allerede i 2012 satte han rekorder med sitt batteri angående rekkevidde i sin roadster. Siden har verdens bilmerker på en måte "diltet" etter å forsøkt å få til like bra resultater. Vil påstå at hadde det ikke vært for Tesla , som viste at det faktisk går å få det til angående rekkevidde å daglig bruk, så hadde ikke resten satset noe særlig på elbil.....Min tanke... Derfor er det egentlig veldig synd å se at deg har klikket totalt for mannen! Har han noen som helst irkelighetsyn igjen??? Tror det har gått til hodet på han å blitt totalt " blåst i toppetasjen "! Tenk å sysle bort så mye på så kort tid??!!!! Idiot!!!!

Asbjørn

Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Antall liker
    41.662
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Vi minner om at Tesla Motors ble grunnlagt av Marc Tarpenning og Martin Eberhard. Roadsteren var deres konsept, mest Eberhards. musk kom inn som investor i en tidlig kapitalutvidelse og skjøv etterhvert grunnleggerne ut av firmaet. Han hadde ikke så mye med den grunnleggende teknologien å gjøre, men definitivt for den aggressive ekspansjonsstrategien, risikoviljen, evnen til å reise nødvendig kapital, osv. Uten musk hadde det nok blitt med den ene modellen, en kuriositet for spesielt interesserte.

In 2003 Eberhard and Tarpenning teamed up again to launch Tesla Motors, a company dedicated to developing an electric sports car. Funding for the company was obtained from a variety of sources, most notably PayPal cofounder Elon Musk, who contributed more than $30 million to the new venture and served as chairman of the company.
    In 2003, Tarpenning and Martin Eberhard collaborated again and founded Tesla Motors (now Tesla Inc.). The two co-founders funded the company until early 2004, when Elon Musk led the company's $6.5 million Series A financing round in February 2004 and became the chairman of the board.[10] Tarpenning continued to serve as the chief financial officer (CFO) and the Vice President of Electrical Engineering in Tesla until 2008.[5][11]
    Eberhard's interest in sports cars, concern about the dependence on oil imports, and global warming led him to think about EV cars as part of the solution. Their development of the second generation of NuvoMedia's ebook reader also had an impact due to their experience in sourcing lithium ion cell technology.[9] Eberhard found out about and attempted to purchase a prototype EV sports car called the AC Propulsion tzero. He provided some financial and technical support in the conversion of the tzero to lithium-ion batteries. Eberhard then tried to convince AC Propulsion founder Alan Cocconi to turn the tzero into a production car.[10][11] When Cocconi declined, Eberhard co-founded (with Marc Tarpenning), and became the first CEO of Tesla Motors, an electric car company in Menlo Park, California in 2003.

Eberhard and Tarpenning had observed a common sight in the driveways of the wealthy suburb of Palo Alto, California: a conspicuously efficient Prius parked next to a high-end sportscar or luxury car such as a Porsche, a BMW or a Lexus.[12] They saw that affluent buyers of high-end cars were displaying their green virtue (now called conspicuous conservation) with a Prius, but still wanting the driving experience and prestige of a high-end car. Eberhard and Tarpenning realized that these affluent, environmentally motivated buyers were a perfect market for a performance oriented electric car, and that such a car would change the market perception of what an electric car could be.

Eberhard’s guiding principles were:[13]
    1) An electric car should not be a compromise. With the right technology choices, it is possible to build electric cars that are actually better cars than their competition.
    2) Battery technology is key to a successful electric car. Lithium ion batteries are not only suitable of automotive use; they are game-changing, making decent driving range a reality.
    3) If designed right, electric cars can appeal to even the most serious car enthusiast, as electric drive is capable of seriously outperforming internal combustion engines.
    Eberhard drives the second of Tesla Motors Founder's Series Roadsters cars, which is the first series of the Tesla Roadster (2008).[14] The Tesla Roadster is a battery electric sportscar with 244 miles (393 km) (EPA) range.

Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Antall liker
    25.466
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    men jeg synes man i hvertfall kan vente med de mest ekstreme karakteristikkene som går på nazisme og fascisme.
    Helt sikkert...... Bruke den norske nasjonalsporten i stedet "Følge nøye med", eller............
    kalle en spade for en spade, når man ser en ???

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn