mega1 skrev:
Imperial skrev:
Brukes recieveren som forforsterker?
For om det gåes for dac, så kunne jo denne ha f.eks en volumkontroll funksjon, da med fordel, eventuellt.
Er litt å hente på dette og, lydmessig.
mvh
ja jeg må bruke dsp z11 som forforsterker og, ettersom jeg har dette som en kombinert hjemmekino. jeg har prøvd denne imot feks ec4.9 og lydforskjellen her var svært liten i mine ører. jeg likte z11 best ettersom det er lett og tune lyden slik en liker den. en annen ting er at disse montana høytalerene har aktive basser og da kan disse høytalerene bare kobles til en enhet om gangen. tror ikke det blir så bra med et y-ledd her som splitter lyden til en dedikert preamp og z11. da disse høytalerene også har en egen eq, så blir det vansklig og få de til og spille optimalt på både cd og kino.
OK. Vet du hva Mega1 det att man ser på EQ som ett verktøy, det gjør jobben så mye lettere tilslutt.
Dritbra!
Så det går med en dac uten volum da? For da kan man nerme seg Dac til 40 lapper lettere og alikevell ha utrolig bra utvalg. Og om du kobler ubalansert inn i Yamaha'en så blir dette enda billigere også og om du da kunne tenke deg å bruke dette fremmover og med da evt neste dac? Balanseret Dac... joda, brukbart det, men det koster mer, som regel.
Ok... jeg skal lufte tanker litt...
Kall det inspirert skriving, ikke ett forslag....
---
Jeg ville snust på følgende komponenter.. (40 i budsjett, hvordan ville jeg fordelt dette? Jo: slik)
(Glem de to første linjene om pc kilde ikke er aktuellt... enda, evt..)
1 x Wywyres usb kabel (Litespd) , 1.5m For å koble pc til usb/spdif converteren...
1 x Stello U3 usb/Spdif converter. Bruke nordost Silver shadow (xlr) aes/Ebu inn i dac fra denne f.eks... (1.5m helst!!)
1 x Klee Acoustics "Digital Waveguide Spdif kabel 1,5m (IKKE bruke for kort digital kabel... det er viktig!!! ) Mellom cd spiller og dac..
1 x Audiomat Tempo 2.6 Dac (ubalansert ut only/Dac med INSANE strømforsyning...) Har 3 inputs: Spdif, xlr og optisk.
Man kan sikkert bruke de eksisterende signal kablene fra dac til Yamaha. Alternativ finnes nok. Nok om det..
Dette bør komme inn på rundt 40 lapper...
Hvorfor en digital kabel xlr til (5500kr) ifra usb/spdif converteren og til dac? Mjæ...
Når man bruker pc kilde blir det litt flatt, iforhold til en cd spiller, Nordost Silver shadow "gjør noe" som gjør att pc kilden så å si matcher cd drevet... Så er tanken.
---
Som sagt, ikke kjøpsråd i det hele tatt, bare lufter litt ideer... og prinsipper.
mvh