Medisin og helse EMF - den skjulte helsefaren?

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.154
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det er ikke nødvendig å mistenkeliggjøre noen, heller ikke Telenor. De har en business å drive.

Derimot har det nå kommet interessant ny informasjon: Stor studie hevder å ha funnet  sammenheng mellom mobilbruk og kreft - Mobiltelefon - VG

Den er i "hmm, dette må vi finne ut mer om"-kategorien. Jeg er ikke klar for å endre mening og innføre restriksjoner, men dette er den første større studien som påviser en helseeffekt av langtidseksponering. Det er også interessant at de mener å påvise en langtidseffekt med overhyppighet av kreft i dyreforsøk, samtidig som de bestrålte dyrene vitterlig lever lengre enn kontrollgruppen. Vi vet fra før at lave doser av radioaktiv bakgrunnsstråling gir en positiv helseeffekt, mens det blir skadelig ved større doser. Man kan fundere på om dyreforsøket lå et sted i nærheten av en slik grense med individuelle utslag på hver side. Uansett, observasjonen "bestrålte forsøksdyr lever lengre" tilsier ikke de helt store bekymringene for folkehelsen riktig ennå.

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Antall liker
316
Jeg har jobbet i et mobilfirma og min leder hadde også ansvaret for å måle strålinger av mobilantenner hos kunder som var usikre, det var ikke mye stråling antennene ga, men han likte å måle strålingen fra mikrobølgovnene hos de samme kundene og da ble det mange sjokkerte mennesker.

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.249
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Jeg har jobbet i et mobilfirma og min leder hadde også ansvaret for å måle strålinger av mobilantenner hos kunder som var usikre, det var ikke mye stråling antennene ga, men han likte å måle strålingen fra mikrobølgovnene hos de samme kundene og da ble det mange sjokkerte mennesker.
Du kan gå fra en mikrobølgeovnen - mobilen holder du gjerne tett på hjernen.... Skader ikke med litt forsiktighet og litt mindre bruk kanskje :)

Fjernis 2.0

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.02.2015
Antall liker
316
Du kan gå fra en mikrobølgeovnen - mobilen holder du gjerne tett på hjernen.... Skader ikke med litt forsiktighet og litt mindre bruk kanskje :)
Men målingene på strålingenen fra mobilantennene lå på ca 10 ganger så lavt som den lovlige mengden som jeg mener var 200 den gangen, problemet med mikrobølgeovnen er at det er mange som ikke er oppmerksom på hvor skadelige de kan være, spesielt de eldre typene.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.198
Torget vurderinger
1
Noen som vet hvordan gamle knappe-Nokiaer gjør det i sånne strålingstester? Joda, vi er noen få igjen med sånne...

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Vet ikke, men i det minste driver de ikke og kommuniserer på 3G/4G med korte mellomrom.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.154
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Noen som vet hvordan gamle knappe-Nokiaer gjør det i sånne strålingstester? Joda, vi er noen få igjen med sånne...
Gamle Nokiaer (og Ericsson) stråler en god del mer enn moderne telefoner, så vidt jeg vet. De kaller jo opp basestasjoner, de også, men strålingen skjer stort sett når man prater med telefonen klasket inntil øret. Det er da man kjenner halve hodet bli varmt og plombene i jekslene smake metallisk. Jeg brukte headset på min gamle Ericsson.

En mobilantenne ute på gårdsplassen eller en WiFi-router i huset er ingen ting i forhold til den strålingsdosen. Helseeffekten av det er derimot fortsatt en mer usikker historie.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.154
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
^ Det der var eksponering for høyintensitets stråling fra radar, sammenlignbart å stikke hodet inn i en mikrobølgeovn. Ingen er i tvil om at det vil være usunt. Jeg har også hørt maleriske skildringer av hva som ville skjedd med diverse kroppsdeler hvis man stilte seg i veien for belysningsradaren på et Hawk luftvernbatteri. Ikke spesielt bra for utsikten til fremtidig familieforøkelse.

Det vi egentlig diskuterer er effekten av ikke-ioniserende stråling i mye mindre mengder. En wifi-router er ikke det samme som en luftvernradar, og å få en mygg i frontruten er ikke det samme som å frontkollidere med en Boeing 747. Det er ingen som er i tvil om at massiv eksponering for elektromagnetisk stråling vil ha betydelige biologiske effekter. Men de lærde strides fortsatt om helseeffekten (om det i det hele tatt er noen) av ikke-ioniserende stråling i så små doser som vi omgir oss med til daglig, dvs mye mindre enn det som skal til for å gi lokal oppvarming av kroppsvevet.

Du finner oppsummerte resultater fra en lang rekke studier her: https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_radiation_and_health
Effekten, om noen, må nødvendigvis være veldig liten for å gå under radaren i så mange studier som dette. Bruken av mobiltelefoner har økt eksplosivt fra 0 til 100 % av befolkningen på 30 år, men vi ser ingen tilsvarende økning i noen helseproblemer som påstås å være strålingsrelaterte. Hvorfor ikke?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
^ Det der var eksponering for høyintensitets stråling fra radar, sammenlignbart å stikke hodet inn i en mikrobølgeovn. Ingen er i tvil om at det vil være usunt. Jeg har også hørt maleriske skildringer av hva som ville skjedd med diverse kroppsdeler hvis man stilte seg i veien for belysningsradaren på et Hawk luftvernbatteri. Ikke spesielt bra for utsikten til fremtidig familieforøkelse.

Det vi egentlig diskuterer er effekten av ikke-ioniserende stråling i mye mindre mengder. En wifi-router er ikke det samme som en luftvernradar, og å få en mygg i frontruten er ikke det samme som å frontkollidere med en Boeing 747. Det er ingen som er i tvil om at massiv eksponering for elektromagnetisk stråling vil ha betydelige biologiske effekter. Men de lærde strides fortsatt om helseeffekten (om det i det hele tatt er noen) av ikke-ioniserende stråling i så små doser som vi omgir oss med til daglig, dvs mye mindre enn det som skal til for å gi lokal oppvarming av kroppsvevet.

Du finner oppsummerte resultater fra en lang rekke studier her: https://en.wikipedia.org/wiki/Mobile_phone_radiation_and_health
Effekten, om noen, må nødvendigvis være veldig liten for å gå under radaren i så mange studier som dette. Bruken av mobiltelefoner har økt eksplosivt fra 0 til 100 % av befolkningen på 30 år, men vi ser ingen tilsvarende økning i noen helseproblemer som påstås å være strålingsrelaterte. Hvorfor ikke?
Hvilket grunnlag har du for å si at radarstrålingen på marinefartøyet var ioniserende?

Forøvrig, les innlegg #50 en gang til.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.154
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det sa jeg da heller ikke. Dette var tydeligvis ikke-ioniserende radarstråling, ikke gammastråling eller tilsvarende. Derimot beskrives såpass store strålingsdoser at det førte til oppvarming av kroppsvev. De rammede "kjente varme i huden". Det kan selvsagt ha negative helsemessige effekter. Sett hamsteren din i mikrobølgeovnen på max power og se hva som skjer hvis du ikke tror meg. Det er omtrent samme frekvensbånd og strålingsintensitet som å stå foran en luftvernradar. Anbefales ikke.

Jeg bladde gjennom artikkellisten i #50. Mange av artiklene er merket med at de "påviser negative helsemessige effekter av EMF". OK, men det holder å gjøre hamsterforsøket for å påvise det. Det vet vi. Det er ikke nødvendig å late som om noen sier noe annet. Det interessante er om ikke-ioniserende stråling i så lave doser at det ikke gir lokal oppvarming også har negative helsemessige effekter. Det er fortsatt ingen overbevisende dokumentasjon på det.

Det er ingen overhyppighet av sykdom blant jappene som gikk med mobil inntil øret fra sent 1980-tall og frem til nå. Min gamle Ericsson 688 strålte såpass mye at selv jeg syntes det var tryggest å holde den på litt avstand. Som beskrevet litt høyere oppe ga den merkbar oppvarming av halve hodet og metallsmak fra tannplombene etter et kvarters tid hvis man brukte den uten handsfree-sett. Jeg ville ikke blitt veldig overrasket om det var en helseeffekt av å gå med en slik inntil øret i årevis, selv om langtidsstudier fortsatt ikke viser noen slik effekt. Men bakgrunnsstråling fra wifi og mobilmaster? Glem det.

Sist redigert:

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Tipper det går an å bygge en ganske stor industri rundt denne "folkesykdommen".

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.873
Vi holdt en stang med stålull foran den radaren. Stålullen begynte å brenne. Sikkerhetsavstanden var 115 meter, hvis jeg husker rett.

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Antall liker
10.840
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Tipper det går an å bygge en ganske stor industri rundt denne "folkesykdommen".
Hvis folk tror på noe, så er det mulig å bygge en industri rundt det. Ref en mye omtalt pastors innsamlingsvirksomhet, eller ferske oppslag i DN om ledelsen i Smiths venner. Sunn skepsis er en undervurdert egenskap spør du meg.

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Litt mitrokondriell biologi og biofysikk, som underlag til å gå videre (dersom jeg gidder)

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Jeg måtte le litt for meg selv over ironien i det, da det i begynnelsen av tråden var noen som hevdet at EMF-skepsis er like irrasjonelt som vaksineskepsis.

Etterhvert er det nemlig mye som tyder på at det er noen interessante sammenhenger mellom de de to. Bitene i mekanismeforståelsen begynner langsomt å falle på plass, og de epidemologiske dataene blir vanskeligere og vanskeligere å bortforklare.

A Deadly Cocktail: Vaccines and Electromagnetic Radiation

Og dette er sannsynligvis en sterkt medvirkende faktor.

Metal Nanoparticle Contaminated Vaccines: Why Size Matters

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
A Silicon-valley engineer turned technology health advocate, Jeromy Johnson discusses our attachment to technology and the health hazards such an addiction may hold.

Jeromy Johnson is an expert in mitigating the negative impacts of Electromagnetic Field (EMF) exposure. He has a leading website on the topic and consults with individuals, families and organizations around the world to implement solutions that reduce and eliminate EMF pollution. Jeromy has an advanced degree in Civil Engineering and has worked in Silicon Valley for 15 years. After becoming what medical doctors call “Electro-hypersensitive” (EHS) in 2011 after extensive exposure to EMF radiation, he embarked on a journey of regaining his own health and educating others to critically evaluate theirs.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.154
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Interessant, men linken din refererer til Swedish Radiation Protection Foundation, Svenska Strålskyddsstiftelsen. Det er verdt å merke seg at dette ikke er Strålskyddsmyndigheten, men en privat lobbyorganisasjon som har tatt et "offisielt" utseende navn. Tallene kommer ikke fra publisert forskning, men er noe de selv har "tagit fram" uten videre forklaring. Det er ingen diskusjon av mulige feilkilder eller alternative forklaringer på tallene. Strålskyddsstiftelsen har dessuten litt av en historikk: Årets förvillare 2013 - Vetenskap och Folkbildning

Det finnes ingen ting om en slik studie hos Svenska Strålskyddsmyndigheten, danske strålingsmyndigheter, den danske kreftforeningen, eller noen forskningsartikler som jeg kan finne. Snarere tvert imot:
Use of mobile phones and risk of brain tumours: update of Danish cohort study | The BMJ

Strålingskyddstiftelsen egen hjemmeside refererer til data fra danske helsemyndigheter. De oppgir eksakt samme link som referanse for alle analysene, men dette er bare den generiske linken til hvilket som helst tabelloppslag i den databasen. Det er derfor ikke mulig å etterprøve tallene uten videre. Hvis jeg selv går inn på sidene til den danske Sundhetsstyrelsen kan jeg bla meg frem til rapporter som denne: http://esundhed.dk/sundhedsregistre...&rp:A_Indikator=1&rp:C_Alder=-1&rp:C_Koen=-1&

Du greier sikkert å analysere de tallene like godt som meg. Mitt inntrykk er at lobbyistene har gjort et selektivt utvalg av diagnosekoder som viser den ønskede trenden, utelukket de som ikke støtter konklusjonen, og valgt et tilstrekkelig langt tidsintervall til at tallene blir tilstrekkelig dramatiske. For ordens skyld: Den danske befolkningen økte med 4 % 2005-16, og med 12 % fra 1990-2016. Siden 1990 har gjennomsnittlig levealder økt med ca 5 år fra 75 til litt over 80 år. Du finner det meste av økningen bare der.

Vis meg tilstrekkelig solide fakta, og jeg har lovt tidligere å skifte mening. Så langt har jeg ikke sett noe slikt.
de epidemologiske dataene blir vanskeligere og vanskeligere å bortforklare.
Hvilke data?

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.846
Sted
Ytterst i havgapet...
Denne debatten har pågått mer eller mindre kontinuerlig siden 70-tallet, i forskjellige former. Da var det stråling fra høyspentmaster og debatten gikk vilt, bl.a. i England. Ingenting av dette er egentlig bevist, uansett hvordan man snur på flisa.

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.154
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Nei, jeg legger jo merke til at hver gang jeg tar en av de heseblesende linkene på alvor og forsøker å sette meg inn i hva det er de snakker om, så renner hele greia bare bort mellom fingrene på meg. Det er ingen ting der som tåler selv et minimum av etterprøving. Denne "doblingen" det nettopp ble referert til ser ut til å være et bemerkelsesverdig fravær av drama når man graver frem tallene og ser etter selv. Så hva er de "epidemologiske dataene" det refereres til? Noe håndfast, takk.

Edit: Bare for å understreke poenget: Det danske helseregisteret viser, hevet over enhver tvil, at antall nye tilfeller av kreft i analkanalen har økt fra 34 i 1978 til 122 i 2015. Det er 259 % økning!!!! Nå må folk snart slutte å gjøre sånt med mobiltelefonene sine!!!!

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Cancer Expert Declares Cell Phone And Wireless Radiation As Carcinogenic To Humans

JACKSON HOLE, WYOMING – An expert cancer researcher and advisor to the World Health Organization International Agency for Research on Cancer (WHO/IARC) has issued his scientific opinion that radiofrequency (RF) radiation from any source – such as the signals emitted by cell phones, other wireless and cordless and sensor devices, and wireless networks – fully meets criteria to be classified as a “Group 1 carcinogenic to humans” agent, based on scientific evidence associating RF exposure to cancer development and cancer promotion.

“The evidence indicating wireless is carcinogenic has increased and can no longer be ignored,” stated Dr. Anthony B. Miller at a July 31, 2017 lecture in Jackson Hole, Wyoming sponsored by the Environmental Health Trust where international experts presented the best available science on cell phone and wireless radiation. In 2011, WHO/IARC classified RF radiation from any source as a “Group 2B possibly carcinogenic to human” agent. Miller believes the evidence published since 2011 fulfills the requirements to re-classify RF radiation as a “Group 1 carcinogenic to humans” agent.

...

Disqutabel

Æresmedlem
Ble medlem
28.09.2016
Antall liker
11.750
^ Men jeg bemerker uansett at du ikke har gitt Asbjørn noe svar på hans greie analyser av linkene du har vist til hittil. Hvilke nyheter bringes til torgs denne gangen?

Disqutabel

Asbjørn

Rubinmedlem
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
40.154
Sted
Vingulmǫrk
Torget vurderinger
2
Det helt grunnleggende først: Det er ikke slik at en ny studie «bekrefter» en tidligere. I høyden kan en ny studie konkludere med at den tidligere studien ikke kan tilbakevises, noe som fører til at den får noe større troverdighet enn tidligere. Etter hvert, med mange studier og forsøk, ender man opp med et bredt konsensus om at det er kanskje slik det er. Allerede der viser artikkelforfatteren at vedkommende ikke forstår vitenskapelig arbeid og plasserer seg i lobbyist-sonen i stedet.

Det store problemet med IARC-rapporten (basert på en enkelt svensk studie) er at den ikke stemmer med observerte trender for glioma etc ute i feltet. Jeg har tidligere lenket til en studie som uten hell prøvde å finne en slik sammenheng i den danske befolkningen:
Use of mobile phones and risk of brain tumours: update of Danish cohort study
Results 358 403 subscription holders accrued 3.8 million person years. In the follow-up period 1990-2007, there were 10 729 cases of tumours of the central nervous system. The risk of such tumours was close to unity for both men and women. When restricted to individuals with the longest mobile phone use—that is, ≥13 years of subscription—the incidence rate ratio was 1.03 (95% confidence interval 0.83 to 1.27) in men and 0.91 (0.41 to 2.04) in women. Among those with subscriptions of ≥10 years, ratios were 1.04 (0.85 to 1.26) in men and 1.04 (0.56 to 1.95) in women for glioma and 0.90 (0.57 to 1.42) in men and 0.93 (0.46 to 1.87) in women for meningioma. There was no indication of dose-response relation either by years since first subscription for a mobile phone or by anatomical location of the tumour—that is, in regions of the brain closest to where the handset is usually held to the head.

Conclusions In this update of a large nationwide cohort study of mobile phone use, there were no increased risks of tumours of the central nervous system, providing little evidence for a causal association.
Det samme er tilfelle for USA:
Mobile phone use and glioma risk: comparison of epidemiological study results with incidence trends in the United States
Results Age specific incidence rates of glioma remained generally constant in 1992-2008 (−0.02% change per year, 95% confidence interval −0.28% to 0.25%), a period coinciding with a substantial increase in mobile phone use from close to 0% to almost 100% of the US population. If phone use was associated with glioma risk, we expected glioma incidence rates to be higher than those observed, even with a latency period of 10 years and low relative risks (1.5). Based on relative risks of glioma by tumour latency and cumulative hours of phone use in the Swedish study, predicted rates should have been at least 40% higher than observed rates in 2008. However, predicted glioma rates based on the small proportion of highly exposed people in the Interphone study could be consistent with the observed data. Results remained valid if we used either non-regular users or low users of mobile phones as the baseline category, and if we constrained relative risks to be more than 1.

Conclusions Raised risks of glioma with mobile phone use, as reported by one (Swedish) study forming the basis of the IARC’s re-evaluation of mobile phone exposure, are not consistent with observed incidence trends in US population data, although the US data could be consistent with the modest excess risks in the Interphone study.
...og UK:
Mobile phone use and risk of brain neoplasms and other cancers: prospective study
Results During 7 years’ follow-up, 51 680 incident invasive cancers and 1 261 incident intracranial CNS tumours occurred. Risk among ever vs never users of mobile phones was not increased for all intracranial CNS tumours (RR = 1.01, 95% CI = 0.90–1.14, P = 0.82), for specified CNS tumour types nor for cancer at 18 other specified sites. For long-term users compared with never users, there was no appreciable association for glioma (10+ years: RR = 0.78, 95% CI = 0.55–1.10, P = 0.16) or meningioma (10+ years: RR = 1.10, 95% CI = 0.66–1.84, P = 0.71). For acoustic neuroma, there was an increase in risk with long term use vs never use (10+ years: RR = 2.46, 95% CI = 1.07–5.64, P = 0.03), the risk increasing with duration of use (trend among users, P = 0.03).

Conclusions In this large prospective study, mobile phone use was not associated with increased incidence of glioma, meningioma or non-CNS cancers.
En popularisert gjennomgang av metodedebatten bak disse studiene finnes her:
Cellphones Do Not Give You Brain Cancer
In the end, it is simply extremely unlikely that there is any link between cellphones and brain tumors. We can, perhaps, put this debate to rest and focus on the actual danger of cellphones: using them while driving.
Dyreforsøkene i den italienske studien er interessante og vil utvilsomt bli fulgt opp av andre. En ting som stikker ut er at kontrollgruppen deres, rottene som ikke ble utsatt for stråling, har langt lavere forekomst av disse kreftformene enn gjennomsnittet for tilsvarende rotter i andre laboratorier som heller ikke utsettes for slik stråling. Dette er såpass sjeldne kreftformer i utgangspunktet at det er veldig små antall tilfeller selv i en stor gruppe rotter. Hvis kontrollgruppen i dette forsøket tilfeldigvis har vesentlig lavere forekomst enn i andre laboratorier kan det tyde på at forsøket hadde for lite tallmateriale til å kunne trekke spesielt solide konklusjoner. Da kan man lett mistenke at det «signifikante» resultatet i forsøksgruppen også bare er tilfeldige variasjoner.

Og de av oss som selv har gått rundt som forsøksrotter med mobiltelefon opp mot øret siden 1992, med langt høyere stråledoser enn hva disse rottene ble utsatt for, viser fortsatt ingen overhyppighet av disse kreftformene så vidt jeg kan se.

Enda en antiteknologisk ludditt.
Det der er en republikansk kongressrepresentant. I min verden er ikke de spesielt troverdige vitenskapelige kilder.

Jeg er fortsatt på «OK, vis meg data». Husk at «95 % signifikans» bety at 5 av 100 studier vil vise et feilaktig positivt resultat. Hele poenget med signifikanstesting er å kontrollere sannsynligheten for falske positive. Du kommer bare dragende med de 5 % og roper at de «beviser» både det ene og andre. Det gjør de ikke. I høyden indikerer det et behov for mer forskning, men datagrunnlaget fra tidlig 1990-tall og frem til i dag begynner å bli nokså massiv argumentasjon for at en slik sammenheng ikke eksisterer.

Sist redigert:

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
77
LOL. Associative coherence, much, Deph?

Det er mye vi ennå ikke vet med sikkerhet, men at ikke-ioniserende mikrobølgestråling bl.a. forrykker kalsiumhomostase i cellevegger og nerveceller er godt dokumentert. Og dersom man vet et minimum av biologi og biofysikk, skjønner man at dette kan gi negative følgevirkninger. Å hevde at det ikke finnes vitenskapelige studier som understøtter påstandene er tøv og et uttrykk for uvitenhet, desverre. Se nærmere på arbeidene til f.eks. Carl F. Blackman og Robert O. Becker, så kanskje du begynner du å se tegningen. Eller du kan se hva som skjedde med helsen til amerikanerne som jobbet på ambassaden i Moskva etter at russerne hadde bestrålt dem med mikrobølger mesteparten av 60-tallet, selv om dosene de mottok var under grensene satt av den amerikanske Schwan-standarden.
Forhistorien var at russerene hadde vært i møter med amerikanerene allerede tidlig på femti-tallet,
for å utveksle vitenskapelig informasjon om biologiske skadevirkninger av elektromagnetisk stråling,
og drøfte helsemessige sikkerhetsgrenser for slik stråling.
Et område Sovjet hadde forsket på allerede fra 1930-årene.

Amerikanerene presenterte egen forskning som motsa russerenes forskning,
og har konsekvent benektet noen helsefare forbundet med mikrobølgestråling.

På basis av større helseundersøkelser av tusentalls militære og sivile teknikere tilknyttet radaranlegg og telekom,
hvor det ble avdekket helsemessige belastninger og skader,
satte russerene allerede på femtitallet en strålegrense på 10 mikrowatt/cm2-for militære,
og 1uW/cm2 for sivile.

USA og vesten har ligget på 10 000 uW/cm2.
Ti tusen ganger høyere.

Russerenes skepsis til amerikanerene tiltok (muligheten for utvikling av nye våpen basert på denne vitenskapen/teknologien)
og de iverksatte "The Moscow signal"- de startet å bestråle den amerikanske ambassaden.
MEN-strålingen deres lå langt under amerikanerenes EGNE grenser for stråling.

Dette antas å ha pågått i tjue år.

Ambassadørene Charles Bohlen og Llewellyn Thomasson døde av kreft,
deres arvtaker Walter Stoessel utviklet en sjelden blodsykdom beslektet med leukemi,
og led av hodesmerter og blødninger i øynene.

16 kvinner som jobbet ved ambassaden fikk brystkreft.

Amerikansk UD la i 1976 på et 20% risikotillegg for de ansatte ved dette kontoret.

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
77
NRK puls hadde et program om dette for en stund siden. De hadde funnet frem til flere personer som var såkalt overfølsomme på EMF. Blant annet var det ei som påsto hun var overfølsom og som kunne merke at det var en påslått mobil i rommet. Hun hadde fått gjennomført skjerming av sin arbeidsplass i 10-100' kroners klassen...

NRK fikk lyst til å sette opp et panel og se om dette stemte og alle var villige i utgangspunktet, hvorpå alle trakk seg en etter en.....
En slik test vil være helt hensiktsløs med mindre rommet er FULLSTENDIG skjermet mot både høyfrekvent stråling,
som fra wifi,gps,radar,etc..OG lavfrekvent stråling fra elanlegg i bygningen.

Selv det å måle biologiske faktorer som eksempelvis puls har vist seg vanskelig,
fordi testpersoner er fullstendig bombardert av stråling på veien fra sitt hjem og til leger/vitenskapsmenn.

Forøvrig er det helt irrellevant-det reelle problemet ligger i langtidsstrålingen,
som man ikke kan unnslippe,selv helt ytterst på utsiden av samfunnet.

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
77
Ja, hvorfor skal alle bekymre seg over alt.
Ja det kan du si. En tidligere klassekamerat av meg døde på motorsykkel i Bangkok. Han bekymret seg ikke før han la i vei mot alle råd (uten hjelm), og han bekymrer seg definitivt ikke nå.
Jeg ble i voksen alder bøtelagt for å kjøre uten hjelm,og burde kanskje ikke le av ovenstående.
Men det var fryktelig morsomt formulert.En klassiker,nærmest.

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
77
Siden jeg siteres i åpningsinnlegget, litt ute av kontekst, får jeg vel legge til at dette fortsatt ikke er noe som bekymrer meg i nevneverdig grad. Trådtittelen og åpningsinnlegget handler om skadevirkninger av elektromagnetisk stråling i største alminnelighet, både ioniserende og ikke-ioniserende. Da blir det litt snodig å dra frem et innlegg fra meg hvor jeg spesifikt skriver om kreftrisiko ved bruk av wifi og mobiltelefoner og late som om det gjelder noe helt annet.

For å ta dette litt grundig: Ioniserende elektromagnetisk stråling er kreftfremkallende og genmodifiserende. Dette inkluderer røntgenstråler, gammastråler, og kortbølget UV-stråling. Det har vært kjent i snart hundre år at store mengder radioaktiv stråling ikke er i nærheten av å være sunt for mennesker. Det er også velkjent at overdrevet soling og solariebruk kan føre til hudkreft og andre skader.

Ikke-ioniserende stråling medfører ingen kreftrisiko, men kan være skadelig på andre måter som oppvarming av vev. Hvis man setter hamsteren sin inn i en mikrobølgeovn for å tørke den vil det ikke være spesielt sunt for den. Det er heller ikke tilrådelig å stille seg foran belysningsradaren i et Hawk-batteri når den slås på. Øynene og testiklene popper først.

Hvis vi i stedet fokuserer på ikke-ioniserende stråling i så små doser at oppvarmingseffekten er neglisjerbar, f eks wifi og mobilmaster, så står jeg fortsatt ved sitatet i åpningsinnlegget. Det er en påfallende mangel på økt forekomst av hjernekreft, selv ikke blant oss som har vært tunge mobilbrukere siden 1990-tallet. Den største helserisikoen er ikke strålingen, men at folk bruker dingsene i trafikken og ikke er oppmerksomme på omgivelsene. Virkningen på barns evne til konsentrasjon skyldes nok heller ikke noen mystiske effekter av strålingen, men er snarere direkte konsekvenser av at de snapchatter og instagrammer kontinuerlig heller enn å følge med på hva læreren sier.

At det stadig kommer studier som viser en eller annen sammenheng er ikke så rart. Hvis du tar et datasett og ser etter en korrelasjon mellom f eks mobilbruk og 100 forskjellige helseeffekter vil du rent statistisk finne 5 signifikante sammenhenger, uten at noen av dem behøver å være reelle. Det er hva "95% signifikans" betyr. Det er 5% sjanse for falske positive resultater. De resultatene vil derimot med stor sannsynlighet ikke la seg reprodusere i andre forsøk, nettopp fordi de er rene tilfeldigheter. Men det blir bra tabloid-overskrifter av det: "Nye forskningsresultater viser at sjokolade gjør deg slank!"

Et par oppsummeringer av status:
Cell Phones and Cancer Risk - National Cancer Institute
FDA: Do cell phones pose a health hazard?
Følgende setning alene gjør det overflødig å lese videre på første link:
"...Its only consistently observed biological effect in humans is tissue heating. "
Dette er så dumt og uvitende at jeg tviler på den neste linken du la ved er verdt å titte på.
Men jeg skal prøve.

Zenja

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.11.2014
Antall liker
77
Link nummer to var like toskete:
"...exposure to low level RF that does not produce heating effects causes no known adverse health effects."

Tull og vas.

Topp Bunn