Enda mer tull fra deg.Jeg tviler ikke på at han har helseproblemer, men det har vært vanskelig å vise at dette har noe med elektromagnetisk stråling å gjøre. I kontrollerte studier blir de som lider av dette like syke når de ser en mobiltelefon enten den er påslått eller ikke. Det er mer sannsynlig at dette skyldes psykiske langtidseffekter av stress.
The proportion of sensitive participants who believed a signal was present during GSM exposure (60%) was similar to the proportion who believed one was present during sham exposure (63%).These symptoms were not trivial. Indeed, for some they were so severe that exposures had to be stopped early or the participants withdrew from the study. The confidence that sensitive participants had in their ability to discriminate active from sham signals also suggests that they experienced reactions similar to those encountered in real life, a finding also reported in previous provocation studies. That apparently realistic symptoms can be induced in provocation experiments, despite no differences being observed between active and sham conditions, suggests that the acute symptoms reported by sensitive people in everyday life may be the result of a nocebo phenomenon.Are some people sensitive to mobile phone signals? Within participants double blind randomised provocation study | The BMJIn terms of their clinical implications, these results do not suggest that attempting to reduce exposure to mobile phone signals will be a useful strategy for patients who report sensitivity to them. Although such interventions might be actively sought by patients and may even produce a short term reduction in symptoms mediated by a placebo effect, in the longer term a danger exists that they will reinforce a patient's view of himself or herself as being sensitive to electromagnetic fields and put him or her at risk of developing symptoms associated with other electrical stimuli.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Electromagnetic_hypersensitivity
For mange av oss er det jo slik at en mobiltelefon som plutselig ringer tyder på at et eller annet er i ferd med å gå ut av kontroll. En forbannet kunde, regnskap som klager på et manglende bilag, en fuckup på fabrikken, HR som etterlyser et skjema, osv. Over tid kan lyden og synet av tingen assosieres med dette tapet av kontroll og stressreaksjonen som følger. For meg fremstår det som en mer sannsynlig virkningsmekanisme enn ukjente biologiske effekter av eksponering for lave doser ikke-ioniserende stråling.
Personlig lar jeg ofte mobilen stå på lydløs, og så tar jeg et oppsamlingsheat med å ringe tilbake til folk på et tidspunkt som passer meg. Det er min måte å opprettholde kontroll og mestre stress på. Da kan jeg heller assosiere mobilen med musikken jeg hører på når både den og jeg er i flight mode med Etymotic'ene godt innplugget i oss begge.
Jeg pleier forresten å si "Congratulations, here is your ball and chain" når jeg deler ut mobil og laptop til nyansatte. Deretter kan vi snakke litt om forventningene til tilgjengelighet og responstid.
Du kan like gjerne trykke i deg en neve nøtter,og således bevise at nøtteallergi ikke eksisterer.
Men de som blir alvorlig sjuke av nøtter vil neppe bli overbevist av retorikken din.
Det er med stråling som med mye annet her i verden
-mennesker med ulike biologiske forutsetninger reagerer ulikt under ellers like forhold.
Men personlig toleranse for stråling kan endre seg på svært kort tid,
og plutselig er en person i en situasjon hvor det står strøm inn på nervesystemet og hjernen.
Døgnet rundt.Uansett hvor du prøver å gjemme deg.
Da kan du snakke frempå om hva det vil si å handtere stress.