Medisin og helse EMF - den skjulte helsefaren?

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Avstanden til kilde og brukstid er selvsagt avgjørende men regner med at 5G hypen som initierte dette er like fake som alt annet hysteriet (så langt jeg har fått med meg) rundt "strålingsfare" fra forna dar (høyspentledninger) er overdrevet eller aldri entydig dokumentert og konkludert.

I løpet av 90 tallet var jeg engasjert sammen med flere andre for å se nærmere på denne problematikken men det ble aldri noen entydig konklusjon hverken her eller internasjonalt på den tiden og det har det vel ikke blitt siden heller. Mikrobølgeovner ala radarer osv er jo ikke hverdagskost for de fleste av oss.

Men jeg har sett blod koagulere under påvirkning av elektromagnetisk felt (mikroskop) og de-koagulere om feltet blir slått av umiddelbart.

Det var en tid mistanke om at personer som bodde nær høyspentlinjer var mer utsatt for leukemi en snittet men dette ble aldri konkludert. Men uten statistisk relevans fikk den 9 årige datteren til en arbeidskollega - som bodde umiddelbart inntil en 50kV trafo og fordelingsstasjon blodkreft og døde. Fryktelig utrivelige greier.
Man kan naturligvis ikke basere vitenskapelig forståelse på anekdoter, men slike enkeltepisoder må likevel forklares. Blodkreft er ikke noe som spontanoppstår i en 9-åring sånn uten videre.

Bokanbefaling til de av dere som fremdeles tror at ingenting er bevist: Andrew Marino: "Going Somewhere"

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.846
Sted
Ytterst i havgapet...
Nå er det vel nokså ettertrykkelig påvist at kreft i stor grad også er genetisk betinget, - familien min har bl.a. vært deltagere i et slikt prosjekt. Hvis EMF stråling skulle være en kreftfremkaller, kan en jo lure på hvorfor ikke svært mange flere barn fikk dette, - likevel tragisk som det er.... Det vi faktisk ikke vet noe om, er kombinasjon av diverse påvirkninger, for her er det forsvinnende lite forskning...

WayAhead

Æresmedlem
Ble medlem
27.12.2017
Antall liker
3.441
Sted
Sky No Limit....
Torget vurderinger
0
# Coolbiz:
Nevner bare for egen del at i den perioden jeg var tyngst involvert i denne problematikken og noe etter det fantes i ikke entydige svar og dermed ble heller ikke noe utelukket. Dette er nå snart 20 år siden og har ikke fulgt spesielt med på den delen av problemstillingen men har formodet at temaet umiddelbart ville dukke opp i media om det var noe nytt. Det har jeg dog ikke registret. Det betyr ikke at det ikke skjer kontinuerlig forskning på feltet og ting kan fort endre seg. Har ikke lest infoen du viser til.

Apropos...
Høyspentlinjer på et visst nivå er ikke direkte "rene" saker strålingsmessig og de elektriske feltene er smått uforutsigbare i sin utbredelse.
https://pdfs.semanticscholar.org/e606/ee5e878a0d9abc14d81921d75765ae41bfd4.pdf

Sist redigert:

coolbiz

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.03.2006
Antall liker
5.114
Sted
Sydvestlandet
Torget vurderinger
2
Nå er det vel nokså ettertrykkelig påvist at kreft i stor grad også er genetisk betinget, - familien min har bl.a. vært deltagere i et slikt prosjekt. Hvis EMF stråling skulle være en kreftfremkaller, kan en jo lure på hvorfor ikke svært mange flere barn fikk dette, - likevel tragisk som det er.... Det vi faktisk ikke vet noe om, er kombinasjon av diverse påvirkninger, for her er det forsvinnende lite forskning...
Som du ganske riktig er inne på, er biologiske systemer høyst ikke-linjære og komplekse, og det er all grunn til å være skeptisk til alle forklaringsmodeller som konsenterer seg om èn eneste faktor.

Men det er ikke korrekt å si at det er ettertrykkelig bevist at kreft i stor grad skyldes arvelige faktorer. Jeg ser "genetisk betinget" som en standardforklaring på alt det man ikke forstår. Litt på samme måte som når arkeologer finner artefakter de ikke forstår funksjonen av, og nærmest på autopilot konkluderer med at artefaktene hadde en religiøs betydning. :)

Dersom du går tilbake til foredraget av Dr. Wallace som jeg la ut tidligere i tråden, vil du se ganske solid argumentasjon for at mindre enn 5% av mitokondrielle lidelser er genetisk betinget. Og kreft er en mitokondriell sykdom.

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
12.846
Sted
Ytterst i havgapet...
Jeg sa ikke at det var absolutt genetisk betinget, men at arvelighet definitivt er påvist som en medvirkende faktor....:cool:

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.427
Torget vurderinger
2
Uffda, bra at routeren ikke dekker soverommet..skal se GHz blir like ille som Asbest om noen år, om ikke xxx selskapene og myndigheter dysser det ned. Herlig framtid
Lancet er vel anerkjent, men hvor i spekteret ligger forfatterne?

Sist redigert:
Topp Bunn