Forsterkere En brannfakkel!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    5 stjerner i watt, oki, men vil da tro at de også bedømmer utifra pris ? man får jo inntrykk at den er like god som alt som finnes der ute og det er jo helt på jordet å påstå
    det er imo så teit at det setter spørsmålstegn på om det i det hele tatt er vits å gidde å lese tråder her inne lenger for min egen del
    det er forskjell på en 5 stjerners test på en pa forsterker til 2990.- kr og gode stereoprodukter imo
    watt er vel heller ingen hifi bibel akkurat når det gjelder tester, gremmer meg med tanke på hvor mange receivere bla som de har skryti opp i skyene
    luftslott kalles det imo

    kvslitetsforsterker er vel å dra det litt langt, kvalitet koster .........

    jojo.. Hadde jeg bestemt hadde bladet kun hatt en karakter (0-100) uansett pris.
    Det ville da vert lettere å skille produkter.
    Watt m/flere gir f.eks Hegel 6 bare det står Hegel navnet på det produktet. Og ellers brukes ikke karakterene 1 til 4 og dermed er det umulig å skille ting.
    Og så har du samtester av forsterkere: 1 til 2000,- og 1 til 4000,- og en til 9000,- men hvilken samtest er dette da når et produkt er 3-4 ganger så dyrt?? ..grrrr blir rasende..
    Forresten sier jeg sikkert opp watt hvis det ikke blir bedring, da de nærmer seg lyd og bilde.. fokuset skulle være hifi og sånt..men nå glir det ut i filmer,musikk,duppeditter, mobiler, kamera osv..og ikkje minst de høretelefonene gjør meg gaaaal :p
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    jeg startet vel en vennetråd for emotiva en gang i tiden fordi jeg synes de var veldig bra til prisen, det betyr ikke at jeg roste de opp i skyene og mente de var bedre enn alt annet der ute, det er forskjell på å barbere seg og kutte strupen.........
     

    Bånnulka

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    27.01.2010
    Innlegg
    451
    Antall liker
    114
    Sted
    Halden
    AODA MA200 som var testet i watt.

    Slit med linken..fikk hele bladet, men det er nok ikke populert.
    Se nå om det blir ok.


    Fint og lese om denne Lovemusikk. Skal prøve en Pa forsterker neste år. Skal bli artig og se hvordan den står seg mot Sugden 21a,Musical Fidelity og en s 500. Alle klasse A forsterkere. Kan hende den kan sparke liv i mine Carlsson.

    Roar
     

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Men noen som kan hjelpe meg med bare side 22 her, ellers må jeg slette linken til bladet.
     
    K

    kveita

    Gjest
    5 stjerner i watt, oki, men vil da tro at de også bedømmer utifra pris ? man får jo inntrykk at den er like god som alt som finnes der ute og det er jo helt på jordet å påstå
    det er imo så teit at det setter spørsmålstegn på om det i det hele tatt er vits å gidde å lese tråder her inne lenger for min egen del
    det er forskjell på en 5 stjerners test på en pa forsterker til 2990.- kr og gode stereoprodukter imo
    watt er vel heller ingen hifi bibel akkurat når det gjelder tester, gremmer meg med tanke på hvor mange receivere bla som de har skryti opp i skyene
    luftslott kalles det imo

    kvslitetsforsterker er vel å dra det litt langt, kvalitet koster .........

    dette0 med 5 stjerner i watt ol er en av grunnene til at jeg kaller dette for en middels god avforum tråd, alle gode tråder der startet jo gjerne slik......
    Tror d er mye placebo ute og går, dess høyere pris dess bedre...smarte markedsførere har lurt oss alle til å tro at kvalitet skal koste.

    En billig Toyota er mye mer driftssikker enn en dyr Mercedes eller Audi, mens de sistnevnte selvsagt scorer høyest på komfort og kjøreegenskaper.

    Kjøper du AODA MA 200 til 1690 kr får du en solid forsterker som tåler juling, og topp ytelse. Det eneste minuset i forhold til en 150000kr forsterker er vel kanskje at den dyreste er litt mere detaljert og en anelse mere troverdig i mellomtonen. I bassområdet er det vel ikke rare forskjellen?
     
    Sist redigert:

    lovemusikk

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Innlegg
    9.576
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    AODA MA200 som var testet i watt.

    Slit med linken..fikk hele bladet, men det er nok ikke populert.
    Se nå om det blir ok.


    Fint og lese om denne Lovemusikk. Skal prøve en Pa forsterker neste år. Skal bli artig og se hvordan den står seg mot Sugden 21a,Musical Fidelity og en s 500. Alle klasse A forsterkere. Kan hende den kan sparke liv i mine Carlsson.

    Roar
    Blitt nyskjerrig jeg og på hvordan det spiller :) Så blir nok en test på meg og senere en gang. Men nekter å tro den er like god som Doxa :) hehe
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    står jo rett ut at den mangler en del hifi kvaliteter selv til prisklassen, videre står det at den kan passe hvis man først og fremst er ute etter mye watt for lite penger
    best på gutterommet eller i kjellerstua sammen med ht som har store bassere...... høres dette ut som en veldig god stereo forsterker ? til hifi/lytte bruk ?
    voerspill forsterker ?
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    763
    Torget vurderinger
    8
    står jo rett ut at den mangler en del hifi kvaliteter selv til prisklassen, videre står det at den kan passe hvis man først og fremst er ute etter mye watt for lite penger
    best på gutterommet eller i kjellerstua sammen med ht som har store bassere...... høres dette ut som en veldig god stereo forsterker ? til hifi/lytte bruk ?
    voerspill forsterker ?
    Dette viser vel at også hifilyrikere har øynene sine med i "ligningen" når de lytter. Det er ihvertfall en meget sannsynlig faktor..
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    står jo rett ut at den mangler en del hifi kvaliteter selv til prisklassen, videre står det at den kan passe hvis man først og fremst er ute etter mye watt for lite penger
    best på gutterommet eller i kjellerstua sammen med ht som har store bassere...... høres dette ut som en veldig god stereo forsterker ? til hifi/lytte bruk ?
    voerspill forsterker ?
    Dette viser vel at også hifilyrikere har øynene sine med i "ligningen" når de lytter. Det er ihvertfall en meget sannsynlig faktor..
    så først dras test frem som bevis og når man så leser seg utover de 5 stjernene s¨å er testen subjektiv og dårlig ? sikker på at du ikke selger dette skvipet her ? :) står jo svart på hvitt at den ikke innehar akkurat hifi kvaliteter , selv i den prisklassen, er vel party faktoren som er grunnlaget for 5 her
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    763
    Torget vurderinger
    8
    Ok Jokris, han har sikkert hørt det han har hørt den anmelderen. Men som ett tankeeksperiment, hva tror du hadde skjedd med hifi kredibiliteten hans om han skreiv at dette låter i klasse med utstyr priset opp mot flere titallstusen..? Hvordan hadde annonsørene i bladet forholdt seg (eventuelt) til slike utsagn. Jeg er enig i at det hadde vært ønskelig med en prisuavhengig skala for poenggivning også når det kommer til lyd, men tror ikke "bransjen" ønsker dette..
     
    M

    mfufu

    Gjest
    En trafo er stort sett bare blikk og litt kobbertråd. Det koster lite. Og lages det i Østen så kan kostprisen på en god trafo havne på noen få kroner.
    tåpelig utsagn, tydelig at du ikke skjønner hva en trafo er. har du spørsmål så henviser jeg til Tim de Paravachini... ;)
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Ok Jokris, han har sikkert hørt det han har hørt den anmelderen. Men som ett tankeeksperiment, hva tror du hadde skjedd med hifi kredibiliteten hans om han skreiv at dette låter i klasse med utstyr priset opp mot flere titallstusen..? Hvordan hadde annonsørene i bladet forholdt seg (eventuelt) til slike utsagn. Jeg er enig i at det hadde vært ønskelig med en prisuavhengig skala for poenggivning også når det kommer til lyd, men tror ikke "bransjen" ønsker dette..

    seriøst ? du selger disse her du ? billebro
     
    M

    mfufu

    Gjest
    For min del har jeg ikke ville hadt pa forsterkeren om jeg har fått den slengt etter meg.
    eh både din egen sherbourn og emotiva er utspring fra PA markedet, kamuflert som hifi. hadde blitt overrasket om QSC G er dårligere enn de her.

    2-160:

    UPA-2:
    Så Sherbourn og emotiva er pa forsterkere som er kamuflert som hifi ???
    Ja vel så da kan jeg si at parasound forsterkerne er pa forsterkere som er kamuflert som hifi , eller kansje vi skal ta alle under den lupen ?
    Jeg tror her min gode man (øl i kroppen), at vi har og gjøre med folk som bare gjetter... Igjen en av de mange trådene med fargerike folk og fargerike bidrag, ikke noe og henge seg opp i :D Hadde en Emotiva XPR-2 i stuen og kjørte en "såkalt" A/B test mot AW180, marginale forskjeller, hørbare men marginale... så er sherbourn og emotiva pa så er electrocompaniet det også.... derfor mener jeg at dette ikker er noe og la se påvirke av tce-teams, det blir litt tåpelig av andre og si slike ting.

    Enjoy what you have, or by new equipment... then... shut the fuck up and listen to the music....
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    763
    Torget vurderinger
    8
    Nei som tidligere sagt jeg selger ingenting jeg lytter. Å produsere en effektforsterker som lyder svært godt er ikke rakettforskning.. det handler vel egentlig bare om å forsterke opp ett inngangssignal ca 20 gg og sende det videre uten å trekke fra noe fra signalet.. ubehagelig for selgere av flotte kabinetter med høye "merke"priser om kundene deres får opp øynene for dette... selv om mange selfølgelig vil ha det fortsatt allikevel. Akkurat som mange vil ha kabler til ett uant antall tusen kroner..
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Nei som tidligere sagt jeg selger ingenting jeg lytter. Å produsere en effektforsterker som lyder svært godt er ikke rakettforskning.. det handler vel egentlig bare om å forsterke opp ett inngangssignal ca 20 gg og sende det videre uten å trekke fra noe fra signalet.. ubehagelig for selgere av flotte kabinetter med høye "merke"priser om kundene deres får opp øynene for dette... selv om mange selfølgelig vil ha det fortsatt allikevel. Akkurat som mange vil ha kabler til ett uant antall tusen kroner..
    jeg tror du har fått "flotte kabinetter" opp i halsen, det er fair nok og jeg er enig i at man betaler for finere kabinetter. Har man kone så må man bare gjøre det... eller om man har en viss "stil". Men samtidig, og sett fra en annen side... hører du ikke forkjell på effekt forsterkere? se bortifra ditt første innlegg.... hører du virkelig ikke forskjell? jeg skal gå "litt" stille for jeg er ikke 100% uenig i poenget ditt i første innlegg men virkelig...??

    For og kanskje slenge ut en ny brannfakkel, effektforsterkere er uinteressante i forhold til forforsterkere. Det er forforsterkeren som setter signaturen på lyden, effektforsterkeren kommer i 3dje eller 4de rekke i listen over viktige komponenter for hvilken lyd man liker.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    763
    Torget vurderinger
    8
    Mfufu jeg hører forskjell, i hifianmeldelser er disse forskjellene "alltid" eller oftest da vektet slik at det går i det dyreste produktets favør. Jeg synes at enkelte billigprodukter virkelig glimter til og leverer topplyd på alle parametre. Med andre ord at forskjellene er svært små og at det jeg subjektivt oppfatter av signaturforskjeller ikke gjør billigste produkt dårligere. Fidelity hadde en utgave viet til integrerte forsterkere. Der var de inne på noe av det samme da de i test av integrert (opptil var det 100.000kr da?) pekte på det de anså som ett funn av en pre/power kombo til "bare" ca 34900,- Jeg ser ingen grunn til at tilsvarende "funn" ikke kan gjøres i rimeligere prisklasser også..
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    Mfufu jeg hører forskjell, i hifianmeldelser er disse forskjellene "alltid" eller oftest da vektet slik at det går i det dyreste produktets favør. Jeg synes at enkelte billigprodukter virkelig glimter til og leverer topplyd på alle parametre. Med andre ord at forskjellene er svært små og at det jeg subjektivt oppfatter av signaturforskjeller ikke gjør billigste produkt dårligere. Fidelity hadde en utgave viet til integrerte forsterkere. Der var de inne på noe av det samme da de i test av integrert (opptil var det 100.000kr da?) pekte på det de anså som ett funn av en pre/power kombo til "bare" ca 34900,- Jeg ser ingen grunn til at tilsvarende "funn" ikke kan gjøres i rimeligere prisklasser også..
    joa,men at denne forsterkeren er nirvana setter jeg mine tvil til, god party forsterker eller bass forsterker, javel og det er jo tross alt god valuta for penga det
     
    M

    mfufu

    Gjest
    Hehe godt poeng, skulle vært interessant om alle slike gruppetester var blindtester, da tror jeg vi hadde fått virkelig mye og tenke på. Men uansett tror jeg det er best og lytte selv slik du har gjort :D
    Jeg var litt "spydig" tidligere når jeg ymtet innpå at jo fullere man blei jo "bedre" blei pa utstyr (eller at pa utstyr funket kun for de fulle eller svimle), men seriøst så er vel ikke holdningen min mer bundet enn att... ja, det finnes helt sikkert gullkorn der ute som kan imponere men at det vi hørte på var kun for høye volum og ikke spesiellt rafinert eller oppløst, og videre så er generellt effektforsterkeren relativt uinteressant i den store sammenhengen :)

    Høyttalere, rom og forforsterker er viktigere

    ....

    jeg gjentar ROM (ikke drikkevaren selv om det passer bra med cola).... akustikk... og allt det der ;)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Å diskutere en forsterker, uten å ta med resten av kjeden , blir temmelig døvt.. For min egen del er jeg å heldig at jeg ikke trenger en PA forsterker for å få lyd... Og , som det alltid sies, det er den første watten som teller..

    At budsjett kan ha mye godt for seg er noe jeg tror på, eks NAD 3020. Men at forsterkere ikke har egenlyd og en ikke kan høre forskjell på disse finner jeg merkelig.. Eks, jeg lånte en SET 300B en periode..Ingen problemer med å høre forskjell kontra en liten nusselig chip-amp til nesten ingen penger..Hva som er best ? Det er opptil smaken å avgjøre..

    Hører en ikke forskjell på forsterkere i anlegget sitt kan det være følgende ting:
    a. tekniske feil
    b nedsatt hørsel
    c.anlegget har så lav transparans at alt lyder likt
    d. alle de overfor...

    :)
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    763
    Torget vurderinger
    8
    Vel HCS alt i kjeden kan diskuteres - også hver for seg. Vi snakker om produkter som enkelte betaler svimlende summer for. Lydidealet blant dem som "ruller" rør er vel ikke nødvendigvis nøytral lyd. Jeg er så heldig å ha en PA forsterker til å levere rein uforvrengt kraft til HT på ethvert lydvolum - også de lave ;-) Har eiet og hørt X antall NAD 3020, ikke noe jeg anbefaler akkurat, det må være affeksjonsverdien i tilfelle..
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hva er så nøytralt om jeg tør spørre ? Ren uforvrengt kraft..Ok , la meg nå høre hva du kan om forskjellene på forvrengning innen ulike topologier... Det hadde vært intr... Forøvrig er det du sier ikke noe annet enn synsing..men det er ok..Det er det vi driver med her inne.. :cool:
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    763
    Torget vurderinger
    8
    Er det noe poeng egentlig? Jeg snakker ikke om forvrengningstopologier jeg snakker om godt nok konstruerte forsterkere til å unngå hørbar forvrengning. Mitt ideal i så måte er at effekten leveres helt jevnt fra forsterker til HT, er enig med deg at det som kommer før og etter, altså rommets bidrag f.eks er viktige faktorer samtidig som det er litt off topic akkurat her.. bladde litt videre i den PDF utgaven av Watt som lovemusic viste til. All hifilyrikken som der beskriver en effektforsterker til den nette sum av kr.32.000 passer med mitt inntrykk av en QSC til kr ca 3000,- besnærende! Og tom det med utseende er likt - altså litt kjedelig:) (omtalen var ett "in" produkt fra ATI) omtalt som hi-end :)
     
    N

    nysjerrigper

    Gjest
    Hører en ikke forskjell på forsterkere i anlegget sitt kan det være følgende ting:
    a. tekniske feil
    b nedsatt hørsel
    c.anlegget har så lav transparans at alt lyder likt
    d. alle de overfor...
    jeg har omtrent motsatt syn på det. styret mye med forsterkere, dacer, kabler etc når høyttalerne ikke var på stell. tekniske problemer på den siden gjorde at mange kurante apparatar rett og slett ikke fungerte tilfredstillende. etterhvert som høyttalerene fikk lavere forvrengning,jevnere spredning og flere detaljer var det meste brukbart. switchet mellom ulike diskanter og horn, passiv/aktivt delefilter etc.. utgangstrinnet relevanse bleknet i forhold.
    bastanis var også håpløs å få til i lengden pga åpenbare konstruksjonsfeil.. en litt annen type enn de du har men :)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    At nøytralt ikke er et poeng? Alt forvrenger.. Så enkelt er det.. Tror du noe annet? Så er det bare å finne den forvrengingen en liker best...
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Hører en ikke forskjell på forsterkere i anlegget sitt kan det være følgende ting:
    a. tekniske feil
    b nedsatt hørsel
    c.anlegget har så lav transparans at alt lyder likt
    d. alle de overfor...
    jeg har omtrent motsatt syn på det. styret mye med forsterkere, dacer, kabler etc når høyttalerne ikke var på stell. tekniske problemer på den siden gjorde at mange kurante apparatar rett og slett ikke fungerte tilfredstillende. etterhvert som høyttalerene fikk lavere forvrengning,jevnere spredning og flere detaljer var det meste brukbart. switchet mellom ulike diskanter og horn, passiv/aktivt delefilter etc.. utgangstrinnet relevanse bleknet i forhold.
    bastanis var også håpløs å få til i lengden pga åpenbare konstruksjonsfeil.. en litt annen type enn de du har men :)
    Tror ikke vi er så uenige ;-). Siden du nevner bastanis så er ikke de lette å få til... Optimale, neppe. Gode, ja.. Men krever mye, av alt..
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    763
    Torget vurderinger
    8
    Javel om du HCS kan lese ett produktark så vil du se at PA forsterkere oftest tangerer hiforsterkere hva gjelder forvrengning. Ved høyere pådrag overgår de dem oftest. At det vi så hører ikke alltid korrelerer med målinger er jeg med på, da er vi på komponentkvalitetsnivå. Og her er det altså mulig å finne gode (og dårlige) kjøp. Hørbart er min erfaring at det oftest er lettest å merke det på forsterkere som både har "huslyd" (hegel ene veien elcomp den andre?) og om de ikke leverer hurtig og nok power så blir det flatt, grått og litt kjedelig å høre på rett og slett ;-)
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Igjen avhenger det av resten av kjeden, hvordan ting oppleves. Og som sagt har ulike topologier ulik forvrenging. Flatt og grått har jeg kun opplevd med tidlig klasse d samt svære klasse h... Og forvrenging på sistnevnte skulle være svært så bra. Men musikk spilte det ikke. Dessverre. På tross av god pris.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Brannfakkelen handler forsåvidt mest om pris. Og der har du et poeng. Hva resten angår blir det nok for tynt.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    763
    Torget vurderinger
    8
    Igjen avhenger det av resten av kjeden, hvordan ting oppleves. Og som sagt har ulike topologier ulik forvrenging. Flatt og grått har jeg kun opplevd med tidlig klasse d samt svære klasse h... Og forvrenging på sistnevnte skulle være svært så bra. Men musikk spilte det ikke. Dessverre. På tross av god pris.
    Ja ok, la oss være enig om at det avhenger av resten av kjeden, da kan vi fort være enig om at det er mye bullshit i salg og markedsføring med derpå følgende hifilyrikk - flatt og grått er når du later som surroundreceiveren din kan gjøre en god jobb aleine og for all del ikke vil dra en PA forsterker inn i stua :cool:
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Ja, det kan vi være enige om. Recivere med juksewatt og diverse filtre.
     

    7th-hifi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    09.07.2008
    Innlegg
    995
    Antall liker
    763
    Torget vurderinger
    8
    Brannfakkelen handler forsåvidt mest om pris. Og der har du et poeng. Hva resten angår blir det nok for tynt.
    Beklager men hva du får ut av det jeg skriver kan jeg ikke ta ansvar for. Brannfakkelen er å ta hull på inngrodde myter enkelte tror på og som koster mye penger. Myter det ikke er grunnlag for annet enn nettopp på pris/utseende. Kunne sikkert diskutert topologier i det uendelige også, men hva er poenget, skjønner at du ikke er begeistret for klasse H og klasse D. Objektivt sett handler det vel her som ellers om hvordan dette implementeres.. God natt :)
     
    K

    kveita

    Gjest
    Uansett, såfremt forsterkeren ikke er laget av gull og diamanter, så er det jo begrenset hvor stor materialkostnaden kan bli. Når d er veldig få komponenter (ikke noe galt i det) og ellers, så viser produsenten til store utviklingskostnader. Eide engang en fransk forsterker(22000 kr i feb 2001). Minnesdistortion, dvs. Signalets vei gjennom en transistor med div. Forsinkelser etc Denne "utviklingen" var så spesiell at den var skjult i svarte bokser, kanskje for å skjule hva d egentlig var...Utviklingen tok 12 år så prisen ble deretter for en integrert forsterker med 4 RCA innganger, bitteliten trafo og noen små svarte bokser.Det eneste imponerende var kretskortet, man skulle tro det var laget av rent sølv. Inngangsvelgeren var mekanisk av simpleste sort, kostet sikkert ikke særlig meget da d var standard hyllevare. Lyden var fortreffelig og selvfølgelig var jeg stolt, dette var noe spesielt, tenk denne forsterkeren hadde noe nytt og revolusjonerende MD. Men, som ned alt annet, årene gikk og lyden var ikke lenger så spesiell.



    I dag har jeg en Dayens Ampino Amp til 3950 kr. Den er like god om ikke en god del bedre enn den oppskrytte franskmannen jeg eide i 10 år.

    Uansett hva andre måtte mene så er en forsterker til 1690 kr, basert på velutviklede prinsipper, verdt å prøve. Man har jo returrett. Kanskje blir man så overrasket over lyden at den blir værende permanent.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.177
    Antall liker
    1.160
    Torget vurderinger
    10
    Sansui; tror du er inne på noe her...
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    det finnes vel komponenter som har bla trafo som koster 10x prisen for denne her , så grensen for delekomponenter er langt over kost av denne her
    selv noen få mundorf koster mer.....

    men det er alltid bra å finne produkter som slår nedenifra og oppover, jeg nevnte emotiva som eksempel tidligere i tråden, felles for dem jeg har vært borte i er at de blir noe avslørt når resten av kjeden er god nok til det, men for all del mye lyd for penga
     

    Bjørn ("Orso")

    Bransjeaktør
    Ble medlem
    03.11.2008
    Innlegg
    11.296
    Antall liker
    2.903
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    For det første må man være enig om hva som er en bedre forsterker. Det er åpenbart ikke mange i denne tråden. Skal det være en forsterker med lavest mulig hørbar forvrengning eller skal den ha euforisk forvrengning slik som f.eks John_Harald har talt varmt om?

    For meg er en forsterker med lavest forvrengning objektivt den beste. Skal det være en forvrengning, vil det nemlig ikke finnes noen svar men variere fra oppsett til oppsett og etter hvilke musikk man lytter til. Det blir meningsløst å bero kvalitet på det. Man har da ingen svar, men bare masse forskjellige subjektive meninger.

    Så dersom vil holder oss til lavest mulig forvrengning som "best", så gir for det første målinger oss svaret. Og her vet vi allerede at pris og ytelse ikke nødvendigvis henger sammen. Det finnes mange dyre forsterkere som måler dårlig og det finnes billige forsterkere som måler bra. For det andre er det gjort flere blindtester der billig har både blitt funnet mer transparent enn dyrt eller foretrukket. Her kan jeg nevne en billig klasse D forsterker som ble foretrukket framfor en Burmester. Eller en Behringer DAC/interface fortrukket framfor en kostbar CD spiller.

    Min egen erfaring bekrefter det 7th-hifi har erfart. Har både opplevd PA forsterkere og surround receivere som kvalitat bedre enn dyre stereoforsterkere. Men det varierer selvfølgelig og man kan ikke dra konklusjoner utifra en eller noen opplevelser. QSC har jeg ikke prøvd selv, men kanskje lager de svært transparente forsterkere til lav pris. Generelt så tror jeg at man kan si at man i større grad etterstreber nøytral elektronikk i PA og studio verden, mens i hifi verden er det mer vanlig å lage komponenter bevisst med egenlyd. Ofte passer det bedre til små høyttalere plassert i vanlige stuer.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.654
    Antall liker
    32.467
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    For det første må man være enig om hva som er en bedre forsterker. Det er åpenbart ikke mange i denne tråden. Skal det være en forsterker med lavest mulig hørbar forvrengning eller skal den ha euforisk forvrengning slik som f.eks John_Harald har talt varmt om?

    For meg er en forsterker med lavest forvrengning objektivt den beste. Skal det være en forvrengning, vil det nemlig ikke finnes noen svar men variere fra oppsett til oppsett og etter hvilke musikk man lytter til. Det blir meningsløst å bero kvalitet på det. Man har da ingen svar, men bare masse forskjellige subjektive meninger.

    Så dersom vil holder oss til lavest mulig forvrengning som "best", så gir for det første målinger oss svaret. Og her vet vi allerede at pris og ytelse ikke nødvendigvis henger sammen. Det finnes mange dyre forsterkere som måler dårlig og det finnes billige forsterkere som måler bra. For det andre er det gjort flere blindtester der billig har både blitt funnet mer transparent enn dyrt eller foretrukket. Her kan jeg nevne en billig klasse D forsterker som ble foretrukket framfor en Burmester. Eller en Behringer DAC/interface fortrukket framfor en kostbar CD spiller.

    Min egen erfaring bekrefter det 7th-hifi har erfart. Har både opplevd PA forsterkere og surround receivere som kvalitat bedre enn dyre stereoforsterkere. Men det varierer selvfølgelig og man kan ikke dra konklusjoner utifra en eller noen opplevelser. QSC har jeg ikke prøvd selv, men kanskje lager de svært transparente forsterkere til lav pris. Generelt så tror jeg at man kan si at man i større grad etterstreber nøytral elektronikk i PA og studio verden, mens i hifi verden er det mer vanlig å lage komponenter bevisst med egenlyd. Ofte passer det bedre til små høyttalere plassert i vanlige stuer.

    Helt fair den orso. En kan bare uttale seg ifht de erfaringer PRAKTISK sett en har gjort selv.. Hva andre skriver er totalt uintr ifht gitte sannheter for lyd i egen stue... Som jeg har påpekt forvrenger alt.. Graden og typen varierer helt klart... Så er det , som vreden så godt påpekte, at en får søke sin egen favoritt forvrenging. Forvrengningen er der uansett...
     

    el_mariachi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.11.2002
    Innlegg
    5.636
    Antall liker
    394
    Eide engang en fransk forsterker(22000 kr i feb 2001). Minnesdistortion, dvs. Signalets vei gjennom en transistor med div. Forsinkelser etc Denne "utviklingen" var så spesiell at den var skjult i svarte bokser, kanskje for å skjule hva d egentlig var...Utviklingen tok 12 år så prisen ble deretter for en integrert forsterker med 4 RCA innganger, bitteliten trafo og noen små svarte bokser.Det eneste imponerende var kretskortet, man skulle tro det var laget av rent sølv. Inngangsvelgeren var mekanisk av simpleste sort, kostet sikkert ikke særlig meget da d var standard hyllevare.
    Slike ting er vel ikke så uvanlig, en ikke ukjent norsk produsent klarte/ville ikke finne fram til brukbare volumepot på 30år!
    På den annen side så er det vel ikke mange som ikke bruker hyllevare i apparatene sine.
     

    Asbjørn

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.03.2006
    Innlegg
    37.913
    Antall liker
    38.379
    Sted
    Vingulmǫrk
    Torget vurderinger
    2
    Enig med orso, men det er viktig å være klar over at målinger av forsterkere er litt mer komplisert enn det først ser ut til. Selvsagt, hvis frekvensgangen er flat fra DC til lys, utgangsimpedansen er null ohm og THD+N er 0,000000 % er det greit, men vi er ikke helt der ennå. Tall som THD+N ved 1 kHz gir bare en grov pekepinn. For realistiske forsterkere med 0,001 - 0,01 % THD som varierer med frekvens og effekt, kan man oppleve at to forsterkere "måler likt", men låter nokså forskjellig.

    Det finnes bedre måltall enn THD (se linkene nedenfor), men det enkleste kan være enten å se på forvrengningsspektrumet under forskjellige betingelser, eller å lytte til tingen under noenlunde kontrollerte forhold.

    http://projekter.aau.dk/projekter/files/9852082/07gr1061_Thesis.pdf
    http://hephaestusaudio.com/media/2008/11/distortion_aes_ii.pdf
     

    jokris

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2006
    Innlegg
    6.412
    Antall liker
    2.603
    Torget vurderinger
    7
    For det første må man være enig om hva som er en bedre forsterker. Det er åpenbart ikke mange i denne tråden. Skal det være en forsterker med lavest mulig hørbar forvrengning eller skal den ha euforisk forvrengning slik som f.eks John_Harald har talt varmt om?

    For meg er en forsterker med lavest forvrengning objektivt den beste. Skal det være en forvrengning, vil det nemlig ikke finnes noen svar men variere fra oppsett til oppsett og etter hvilke musikk man lytter til. Det blir meningsløst å bero kvalitet på det. Man har da ingen svar, men bare masse forskjellige subjektive meninger.

    Så dersom vil holder oss til lavest mulig forvrengning som "best", så gir for det første målinger oss svaret. Og her vet vi allerede at pris og ytelse ikke nødvendigvis henger sammen. Det finnes mange dyre forsterkere som måler dårlig og det finnes billige forsterkere som måler bra. For det andre er det gjort flere blindtester der billig har både blitt funnet mer transparent enn dyrt eller foretrukket. Her kan jeg nevne en billig klasse D forsterker som ble foretrukket framfor en Burmester. Eller en Behringer DAC/interface fortrukket framfor en kostbar CD spiller.

    Min egen erfaring bekrefter det 7th-hifi har erfart. Har både opplevd PA forsterkere og surround receivere som kvalitat bedre enn dyre stereoforsterkere. Men det varierer selvfølgelig og man kan ikke dra konklusjoner utifra en eller noen opplevelser. QSC har jeg ikke prøvd selv, men kanskje lager de svært transparente forsterkere til lav pris. Generelt så tror jeg at man kan si at man i større grad etterstreber nøytral elektronikk i PA og studio verden, mens i hifi verden er det mer vanlig å lage komponenter bevisst med egenlyd. Ofte passer det bedre til små høyttalere plassert i vanlige stuer.
    her snakker vi om ett produkt som ifølge testen ihvertfall ikke innehar den grad av oppløsning eller transparens som man går utifra at dens prisklasse skal inneha
    utifra det så hevdes det subjektivt at den innehar det + så¨uendelig mye mer og at alt som koster mer er humbug, for å sette det litt på spissen, og da er man over på enkellte herlige tråder fra avforum når det gjelder standard :)
    at enkellte billige forsterkere kan danke ut dyrere saker i enkellt tilfeller, og det samme med receivere, tolkes så dithen at det er en generell sannhet at det er slik

    når det gjelder det at alle forsterkere skal måles utifra om de er helt nøytrale eller ikke så er vel det også høyst subjektivt, mange forsterkere har jo en egen House sound, lik det eller ikke, men ikke alle leker studio i stua , noen lytter faktisk mer på musikken som fremføres og måler verdi på oppsett utifra noe så vulgært som gåsehudfaktor og feel good faktor istedet for kurver og målinger :) og kvalitet på innmat koster selv om det ikke alltid slår ut på målinger som utføres
    små kostnader for produsenter blir store for forbrukeren dessverre og mange produsenter bruker dette som forklaring på mangelende bruk av topp komponenter innvendig

    imo må det være en rød tråd av kvalitet igjennom hele kjeden man har for å kunne dra nytte av enkellt produktenes separate kvaliteter
    f.eks så vil det ikke være veldig overraskende at man ikke merker stor forskjell på en 3k og en 20 k dac via en gitt receiver
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn