En helt spesiell forsterker

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.683
    Sted
    Østfold
    Hvis de tallene stemmer burde du ligge på 134dB summert mellom høyre og venstre...

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg kom frem til 95dB effektfølsomhet ja. 89dB pr driver.
    Med bruksområde 600-3500 så er en langt unna Fs, men har litt stgende impedans. Desto større grunn til current drive kanskje..?

Gain fikses vel i AL?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    For å tangere en 110dB/1w kompdriver må de mellomtonene ha 32w blir det ikke? Om en sier 10w er nok til kompdriver så må en ha 320w til mellomtonene....

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.864
    Sted
    Langesund
    Hvis de tallene stemmer burde du ligge på 134dB summert mellom høyre og venstre...
    Er nok ikke så langt unna sannheten det, kanskje litt mindre på 3 meter. Har en ganske hissig plate med transienter godt opp i mellomtonen. Den bunnet transientmålingen på min umic-1 (124,7 db) med 5-6 db stepp til å gå på før rødlampene kom.

Sist redigert:

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.683
    Sted
    Østfold
    Du burde hatt en mixed drive-versjon av en brokoblet Ncore-forsterker med de kravene der.

Armand

Bransjeaktør
    Ble medlem
    13.08.2005
    Antall liker
    7.613
    Sted
    Kongsberg
    Jeg får jo lyst til å bruke current drive på mine line source mellomtoner (2 x 12stk. SEAS W15CY001). Disse har allerede kraftige kobberringer så det blir spennende å se hvor mye current drive har å si på forvrengningen der nå vi får i gang en prototype.
    Med 50W på hvert element gir de 101dB. 12s stk. vil øke kapasiteten 21dB og jeg kan få ca. 122dB per side. Eller totalt 128dB.
    Med 20W på hvert element gir de 97dB. Jeg kan da få inntil 118dB per side eller 124dB totalt.

Dvs. at 20W holder for meg på mellomtonene. Det er 15V peak spenning og 2,3A peak strøm per element.
    Disse sitter i 18 liters kabinett og jeg får denne impedanskurven kalkulert med Unibox.
    Screen Shot 12-01-18 at 05.59 PM.jpg

Jeg skal dele de av ved rundt 100Hz og vil havne på rundt 8-9 ohm der.
    Oppover i frekvens ser det slik ut fra databladet:
    Screen Shot 12-01-18 at 06.02 PM.jpg

Jeg skal dele de av et sted fra 800 til 2000 et sted og vil havne på et sted fra 6 til 8 ohm der. Med maksimum på 9 ohm og minimum på 5,5 ohm burde dette gå meget fint.

Bånddiskantene (RD-75) har følsomhet på 88dB/1W og klarer 400W peak. Deler jeg litt høyt kan disse klare 114dB hver eller ca 120db totalt. Her er ikke current drive noe tema siden dette er helt andre drivere. Ikke sant Snickers?

Bassdriverne jeg har nå klarer kun 115dB ned til 30Hz på grunn av for liten slaglengde. På sikt får jeg se om jeg oppgraderer. Det hadde vært gøy å klare 120dB fra 20Hz til 20kHz

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Er det trafo på diskanten Armand?

Snicker du er en dårlig selger, Shy trenger fire amper til mellomtonene :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.683
    Sted
    Østfold
    Shy, du trenger nye mellomtoner, og diskanter, og forsterkere...

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.683
    Sted
    Østfold
    På den ene siden var det ment som en spøk som oppfølger til OKS sitt innlegg.

Om du skulle hatt nye mellomtoner måtte det antakelig vært noen 5,25 med karbonmembran eller liknende, og ekstremt lett spole. Litt som de du har, bare med tynnere membran, langt mindre spole, og dermed veldig mye lavere bevegelig masse med dertil betydelig økning i følsomhet. Selvsagt med et tildels ekstremt magnetsystem og ultralett oppheng for kort slaglengde.

Så måtte man jo på en eller annen måte fulgt opp med noe tilsvarende i diskanten. MTP kapasitet og følsomhet ville nok AMT-ene du tar ut være en vel så god løsning som domen du tar inn. Eventuelt kunne du jo kikket på en løsning med et egnet horn, men noe sier meg at du er litt motstander av horn...

The Shy

Æresmedlem
    Ble medlem
    10.04.2017
    Antall liker
    16.864
    Sted
    Langesund
    Så var det spørsmålet om hvor en får tak i slike mellomtoner uten å blakke seg selv. Med bevegelig masse ned mot 6-7 gram og mindre diameter på en understøttende spolen, så ryker vi jo inn i andre kompromisser? eller er det mulig å lage dette stivt og oppbrytningsfritt nok? Liker lyden i de jeg har nå og kapasiteten er grei nok bare de får nok effekt. Sikkert ganske høy forvrengning når det står på som verst.

Den nye diskanten er tips fra Rune Skramstad som har en kompis med lydstudio over der. En som bruker akkurat samme(også antall) mellomtoner som meg og den Satori saken med meget godt resultat. Mellomtonene ga seg visst før diskanten i det oppsette, og jeg er vel ikke den som liker for mye nivå i toppen heller, så håper den holder kapasitetsmessig. RS synes lyden her hjemme holdt topp referansenivå fra bunn og opp til et par k. Det over synes han spilte rart, noe han tilegnet måten en amt er bygd opp på.

Har til nå ikke hørt horn klare å skape et slikt lydbilde jeg vil ha. Det blir litt ensartet. Det får liksom et tildelt område å boltre seg på i dybden. Hvor det område ligger, er litt avhengig av det tonale. Vi får se hva som blir resultatet i det nye rommet til emokid, kanskje det blir omvendelse av en gammel stabeis.

Over til forsterkere.

Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.11.2009
    Antall liker
    2.934
    Torget vurderinger
    8
    Snickers-is

Høres spennende ut.

Liker god tankegangen med styring av alt fra fremsiden.
    Denne utingen vi har med power og andre ting på baksiden er tungvint og toskje. :)
    Ta f.eks annlegget her hjemme.. en må på baksiden for å slå på/av DAC og effekt. Godt jeg er lang i armene. :)

AAaF

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    12.01.2007
    Antall liker
    153
    Den idiotsikre måten å lage denne forsterkeren, er som del av en aktiv høyttaler.
    Vel, nå er det jo snakk om å lage en forsterker til aktive høyttalere.
    Dersom dykk ikkje lager denne som aktiv høgtalar, så vil eg på sett og vis sei dykk snubler på målstreken. Det går i alle fall frå å være ein komersielt svært spennande konsept, til å bli noko for litt viderekomne nerdar.

tofter

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.02.2006
    Antall liker
    496
    Torget vurderinger
    5
    Viderekomne nerder er i alle fall dét som gjør dette forumet interessant :)

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.381
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    Bånddiskantene (RD-75) har følsomhet på 88dB/1W og klarer 400W peak. Deler jeg litt høyt kan disse klare 114dB hver eller ca 120db totalt. Her er ikke current drive noe tema siden dette er helt andre drivere. Ikke sant Snickers?
    Jeg innrømmer glatt at denne diskusjonen går langt over hodet på meg, og jeg har ikke fulgt 100% med. Men betyr det at rent resistive drivere ikke har utbytte current drive?

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Hakke peiling på bånd.
    Men om en ser på en vanlig driver som oppfører seg i et område som en resistiv last, så er vel formålet med Current Drive å hindre økning av intermodulasjon i motorsystemet.

Armand nevner over at han har noen Seas elementer som har store korslutningsringer av kobber.
    Han er her usikker på hvor mye Current Drive vil si, da vel kortslutningsringer i driver også er med å hjelpe på intermodulasjon.

Om jeg som litt fersk klarte å tolke riktig... :)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Sorry for being completely novice.....
    Men er kanskje litt aktuelt da en gjerne vil måle impedans i forbindelse med Current Drive.

Er denne funksjonerende god nok som målesveip duppedings?

Vis vedlegget 519547

https://evenstadmusikk.no/focusrite...solo-mk-ii-usb-lydkort-m-pro-tools-2-inn-2-ut
    https://customer.focusrite.com/site.../downloads/31524/scarlettsolo2ndgenugenv1.pdf

Ser den funker både på mac og win.
    Bare for ordens skyld :)
    Fikk til å måle impedans med dette lydkortet, men det er knotete.
    En bør ha lydkort med "Line In" for å få dette enklere.

Min egen feil da burde gjort litt mer research før kjøp :)

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.683
    Sted
    Østfold
    Du kunne også gjort litt research etter kjøp. Da ville du sett at input 2 kan settes til "line" og "instrument" med en liten bryter ;)

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Prøvde den på Line først, fungerte ikke.
    Fikk da bare enten eller, ikke begge signal.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.683
    Sted
    Østfold
    Hæ??????

Sett Direct Monitor off og den andre til Line. Så forer du signal inn på input 2 og bruker hodetelefonutgangen som output. Da kan du måle impedans med eller uten effektforsterker.

oks81

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.10.2012
    Antall liker
    11.417
    Sted
    Hjemme
    Torget vurderinger
    3
    Jeg prøvde det først akkurat som du sier, med benytte hodetelefonutgang, men fikk da ikke signal inn på begge.
    Fikk bare enten "In" eller "Ref In" alt etter om jeg valgte høyre eller venstre på mic i rew.
    Mer veit jeg ikke :)

Tok dette opp på rew forumet og fikk tilbake at solo kortet var vanskelig å få til, måtte evt bruke begge innganger og justere gain.
    Det var knotete, benyttet en 10ohm motstand for å justere de to inngangene, men fikk tatt et par målinger.

Snickers-is

Bransjeaktør
    Ble medlem
    05.02.2004
    Antall liker
    16.683
    Sted
    Østfold
    Jeg skjønner ikke hva du mener med "enten eller". Du skal vel ikke ha flere signaler inn samtidig?

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn