En kort anleggstråd fra nord

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.870
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Et lite nyhetsbrev fra kalde nord: Kaldt og godt ute, snør ikke, noe som jeg liker veldig godt. Vært på kafe med sønnene mine, kjørt datteren min på jobb og vært på polet for å hamstre litt god hvitvin til i kveld når jeg og mine to døttre skal kose oss litt. Føles rart å servere alkohol til mine barn men de er blitt unge voksne.
    Har jekket ei rolig øl og kjørt igang vinylsnurrene. Første ut er Bill Evans Trio. Blir bestandig i godt humør når jeg spiller den.

IMG20250125175351.jpg

Spiller på Lenco ptp med Ortofon Cadenza Black. Låter veldig godt både lydmessig og musikkmessig.
    Har fulgt litt med på tråder her på forumet og leste for første gang "source first". Det får meg ikke til å nikke. Tenker at hele kjeden er viktig, spesielt høyttalerne. Setter en knapp på høyttalerne first :)
    Da jeg satte sammen anlegget så var kriteriene at det skulle være balansert, ha nok headroom samt være så enkelt som mulig. Groundsound pre-delefilter-dsp ble jeg anbefalt å kjøpe fra Espen/Grelv. Hvis den er god nok for han så er den ihvertfall det for meg.
    Platespillere snurres balansert inn til ASR riaa og balansert ut til GS. Selv om Groundsound er en eldre boks så føler jeg ikke at jeg mangler noe. Det hele låter veldig transparent og oppløst. AD-DA fra denne bolsen er jeg komfortabel med.

IMG20250125175333.jpg

Icepower 1200as2 gjør akkurat det de skal. sørger for godt med headroom sammen med lettdrevne høyttalere og godt og vite at "overflodet" med krefter kan starte og stoppe JBL 18" slik at det hele blir veldig dynamisk i de lave frekvensene også.
    Høyttalerne blir jeg bare mer og mer glad i. Veldig befriende å slippe tenke på hvilke høyttalerkabler man skal ha. Jeg målte opp med hyssing før jeg fikk høyttalerne og fant ut hvor lange de måtte være, gikk ned på Sound1 og kjøpte 2,5mm Klotz kabel samt Speakon kontakter og snekret sammen alle lengdene med kabler. Banan i forsterker-enden.
    Signalkabler fra Grounsound til forsterker lagde jeg også på forhånd. De er laget av NRK mikrofonkabel og Neutrik XLR kontakter og "horet" opp med strømper og krympestrømper. Morsomt prosjekt som jeg synes er ganske kult å ha gjort selv. Mdin fra Groovemaster armen lagde jeg også selv og seff balansert.

IMG20250125182148.jpg

IMG20250125175448.jpg

Nå er det bare å spille musikk, kose seg og vente på at middagen er asastyrt slik at vi kan sette oss ned og kose oss med vin, prat og musikk.
    Akkurat nå er det Alan Parsons Project "I Robot" UHQR som tryller fram god stemning.

IMG20250125181826.jpg

God helg videre med hilsen fra Nord :)

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.870
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Da var januar over. Det er vanligvis måneden jeg gruer meg til hvert år. Januar 2025 gikk veldig bra for undertegnede. Istedet for 66-67.januar så var det bare 31 dager....

For noen dager siden så satte jeg meg ned for å finlytte på minimalistisk musikk(Eva Cassidy). Da merket jeg at noe lugget. En tydelig resonans/energi fra hornet. Etter å ha spilt seksjonen av låten sikkert 10 ganger så gjettet jeg at dette skjedde mellom 250-350Hz- altså 18Sound 12" som det er to av i hvert synergihorn. Har hatt høyttalerne noen mnd nå og har egentlig bare spilt musikk. Høyt og rocka for det meste(tung rock og rap)men også endel jazz. Hatt noen fantastiske stunder alene i huset med musikk på konsertnivå. Men det jeg har spilt har ikke avslørt at det var et problem i kjeden. Rigget opp måleutstyr, lastet opp REW men klarte ikke få måleresultater(prøvde senere ARTA og da fikk jeg nivå på målingene) , noe som sansynigvis skyldes en feil innstilling i programmet eller mellom mikrofon-lydkort/strømforsyning-PC-program. Har så godt som null kompetanse på dette men vil gjerne lære.
    Det endte opp med at jeg fikk opp en tonegenerator og kjørte sjekk fra 250Hz og oppover med 1Hz økning. Da jeg kom til 358hz var det en peak som stakk kraftig av med oppbygging 2Hz før og etter. Fikk lagt inn et høy Q sugefilter og da falt det på plass. Kjørte samme låten igjen og da låt det slik det skal- veldig bra.
    Har insett at det å ha "one off" hornhøyttalere så kreves det litt arbeid og finlytting til for å havne i mål. Kunnskapene øker forhåpentligvis etter hvert som man vokser med dem.
    Hilsen en veldig fornøyd ung mann fra Nord

IMG20250201084057.jpg

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.870
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Veldig flotte de høyttalerene. Langt fra alle hornoppsett som ser så bra ut synes jeg !
    Tusen takk. Er veldig fornøyd selv. De er store men samtidig et møbel. Har også ganske stort og luftig lytterom så de blender godt inn selv om de blir et samtaleemne for alle som kommer inn hos meg :)

pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    4.863
    Torget vurderinger
    1
    For noen dager siden så satte jeg meg ned for å finlytte på minimalistisk musikk(Eva Cassidy). Da merket jeg at noe lugget. En tydelig resonans/energi fra hornet.
    Interessant dette at det kan ta lang tid å avdekke feil i lyden. Strålende fornøyd, etter hundrevis av lyttetimer med det nye systemet, så oppdager du plutselig en unote. Og når den først er avdekket, så klarer man ikke å høre forbi. Den må tas! Jeg kjenner meg igjen, for å si det sånn. Også på det at man bør veksle mellom sjangre. Sånn sett er typisk triojazz mindre egnet som “testmusikk” mht homogen klangbalanse, fordi det svinger nesten uansett, og +/- noen dB i frekvensresponsen påvirker lytteopplevelsen i liten grad. Klaver og kvinnevokal derimot, feks Radka Toneff/Fairytales, er avslørende på tonale peaks. Spesielt når man skruer opp volumet. Jo høyere du spiller, jo flere farvinger i direktelyden/akustikken.

• Liker
    Reaksjoner: ELJ

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.870
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Interessant dette at det kan ta lang tid å avdekke feil i lyden. Strålende fornøyd, etter hundrevis av lyttetimer med det nye systemet, så oppdager du plutselig en unote. Og når den først er avdekket, så klarer man ikke å høre forbi. Den må tas! Jeg kjenner meg igjen, for å si det sånn. Også på det at man bør veksle mellom sjangre. Sånn sett er typisk triojazz mindre egnet som “testmusikk” mht homogen klangbalanse, fordi det svinger nesten uansett, og +/- noen dB i frekvensresponsen påvirker lytteopplevelsen i liten grad. Klaver og kvinnevokal derimot, feks Radka Toneff/Fairytales, er avslørende på tonale peaks. Spesielt når man skruer opp volumet. Jo høyere du spiller, jo flere farvinger i direktelyden/akustikken.
    Ja, er i ettertid overrasket over at det tok så lang tid. Peaken var veldig smal men ble trigget av litt lav kvinnestemme(Eva Cassidy) og da klarte jeg ikke å høre forbi som du så bra sa det. Måtte inn og ratte litt. I orden nå og nyter musikk veldig mye. Faktisk så står det musikk på fra jeg kommer hjem til jeg går i seng nesten alle dagene. Det er nok et tegn på at jeg er fornøyd. Skal snart invitere en venn på besøk. Trivelig fyr med gode ører. Da får jeg hans inntrykk av lyden. Han har drevet med hifi i mange, mange år.

Deng1

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    27.04.2024
    Antall liker
    2.235
    Sted
    VestBredden
    Torget vurderinger
    1
    Det som er verdt og nevne her, og skryt til @OB-BB !!! Konseptet er jo etter min mening vellykket fordi det er en miks av Old School og moderne!
    JBHELL basser med 3 x ventilasjonsluker ifront ER tøft!! Og synergi er jo iogforseg moderne innen hornkonstruksjoner.
    Så isammen så er det bæltøft !! Og fine farger og materialer isammen !!
    Skal jeg for en gang skyld være pirkete :censored::rolleyes: så ville jeg hatt en list nederst for og skjule hjula.
    MEN det kan fort og gå på kontoen for smak og behag !!

Og så kan det jo ikke gjøres mindre enn det her omtrent.. eller ??

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.870
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Det som er verdt og nevne her, og skryt til @OB-BB !!! Konseptet er jo etter min mening vellykket fordi det er en miks av Old School og moderne!
    JBHELL basser med 3 x ventilasjonsluker ifront ER tøft!! Og synergi er jo iogforseg moderne innen hornkonstruksjoner.
    Så isammen så er det bæltøft !! Og fine farger og materialer isammen !!
    Skal jeg for en gang skyld være pirkete :censored::rolleyes: så ville jeg hatt en list nederst for og skjule hjula.
    MEN det kan fort og gå på kontoen for smak og behag !!

Og så kan det jo ikke gjøres mindre enn det her omtrent.. eller ??
    Nei, mindre trenger det ikke å gjøres :ROFLMAO: Takker så mye for komplimentene. Ja, 18" JBL med 3 porter er klassisk og tøft som f.
    Sokkellist er notert! Det hadde faktisk høyttalerne kledd.
    E

ELJ

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    24.09.2008
    Antall liker
    2.870
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    26
    Endelig lørdagskveld! Litt shallow etter whiskymøte i går men når man har en datter som kan kjøre dagen derpå så er det ingen problem. Vært hos gamla med blomster og en gave siden det er morsdag i morgen. De to søskene mine var seff med på det.
    Så røyk jeg på en smell. Har tidligere i tråden snakket om Eva Cassidy. Varme anbefalinger til de som måtte ha latt henne gå under radaren. Har en veldig god venn som har bursdag snart og da bestilte jeg 2 eksemplarer av Nightbird platen. 4XLP. En skikkelig fråtseboks med (etter min mening)coverlåter som mange ganger overgår originalen. Gleder meg villt til å gi den ene bort i gave. Ikke helt lett å få tak i. Måtte på ebay og kjøpte de to eksemplarene som selgeren hadde. Har lagt den inn i bestilling fra platekompaniet men de har den ikke inne. Hvis den kommer innen et par mnd så vil jeg ha 3 eksemplarer av platen:rolleyes:
    Med hilsen fra Nord

last ned.jpeg

IMG20250208181652.jpg

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn